We zijn weer een poosje verder ten opzichte van het vorige topic, https://www.circuitsonline.net/forum/view/169812/1
Inmiddels al een aantal keren blij geworden dat we de meest gebruikte apparaten maar heel zelden op het net hebben moeten voeden.
Maar nu weer nieuwe plannen.
Omdat we nog steeds geen toestemming hebben om panelen vast aan de woning te bevestigen en het kleine opvouwbare Ecoflow paneel werkloos in de kast stond, een beetje aan het spelen geweest.
Via het grote paneel wordt de Delta vanaf een uur of tien in de ochtend gevoed, en dat duurt tot ongeveer 15.00 uur. Daarna zo rond 17.00 uur nog een glimp zon direct op het paneel, maar daarna is het voorlopig over en uit.
Wat ik nu heb bedacht, er staat achter het huis een schuurtje net groot genoeg om de lengte van het Ecoflow paneel kwijt te kunnen.
Ben al een beetje aan het spelen geweest, en vanaf ongeveer 7 uur in de ochtend bij helder weer kan er daar wat energie worden gepakt.
Mijn idee is om een kleine stellage te maken waar ik het Ecoflow paneel aan kan monteren en deze dan semi permanent kan laten staan.
Daarna komt het aansluiten van de bekabeling.
Om de kabels naar de Ecoflow te krijgen ben ik ongeveer 25 meter kabel nodig, zowel plus als min.
Ik had gedacht om hiervoor officiële solarkabel te gaan gebruiken, maar kan maar niet uitvinden welke diameter.
De specs van de te verbinden onderdelen zijn dit;
De Delta 3 1500 heeft voor de invoer van de DC ingang de volgende waarden.
Zonnestroomingang: 11 – 60 V ? 15 A, max. 500 W
De Next Gen panelen geeft Ecoflow de volgende specificaties voor.
Maximaal uitgangsvermogen: 220W (±5W) voorzijde, 175W (±5W) achterzijde
Open klemspanning: 21,5V
Kortsluitstroom: 12,4A
Maximale spanning: 18,4V
Maximale stroom: 11,9A
Paneeltype: P-Type PERC monokristallijn silicium
Waterbestendigheid: IP68
Dit is natuurlijk door Ecoflow getest en goed bevonden.
Wanneer ik een idee heb welke diameter kabel er nodig is, blijft er nog één ding onduidelijk.
Bij de Delta werd een aansluitkabel met XT60i stekker geleverd.
Nu zou ik aan de kabels vanaf het schuurtje ook zoiets willen maken om alleen maar de XT stekkers in en uit te hoeven doen.
Echter is me totaal niet duidelijk hoe die aansluitkabel is opgebouwd.
Afbeelding doe ik in bijlage, likt me niet die hier te tonen.
De rode draad heeft een opschrift van 10AWG en de zwarte van 12 AWG.
Op de zwarte van de "knoop" naar de XT stekker kan ik iets ontdekken van 12 AWG 300V en 80° C.
Of die "knoop" alleen maar een verbindingsblok is of nog een andere functie heeft, geen idee.
Vraag is welke diameter kabel ik zou moeten hebben vanaf het schuurtje, en of ik dit rechtstreeks op de XT stekker kan solderen of moet er een verloopje met bijvoorbeeld MC4 verbinding in?
Weet het ik kom af en toe met ideeën, maar wie niet vraagt wie niets wint.
maakt nu niet zoveel uit, je vermogen is nog beperkt.
je kan 4mm² nemen, 6mm² is volgens mij overkill.
maar we kunnen rekenen. 25meter enkel is 50meter totaal
4mm² heeft 0,4ohm per 100meter, dus je hebt dan 0,2ohm
6mm² heeft 0,3ohm per 100meter dus 0,15 in jouw geval.
ongeveer een 10A dat er door zal lopen maakt 2V en 1,5V spanningsval.
als je paneel dus 180W (18V bij 10A) levert dan komt er 16V bij je accu toe zijnde 160W met een 4mm² kabel.
of 165W met een 6mm² kabel
100m 4mm² kost 76€
100m 6mm² kost 129€.
ik zou het niet doen. je bent goedkoper af van een 2de zonnepaneel erbij te gooien dan die 5w te compenseren met die draad
Tot zover duidelijk, ik dacht voor safe te gaan en 6mm2 te nemen, blijkt dat 4mm2 ook kan.
Zit gewoon beperkt met ruimte, heb nu 1 paneel aan de meest zonnige zijde op een framepje staan, en veel meer plek is er niet, en vandaar het idee met de werkloos staande Ecoflow paneel.
Als dat zou werken zou dat mooi zijn, want de kabel ergens naar binnen voeren kan alleen via een beluchtingsluikje boven de deur.
Bijkomstigheid is dat we de Ecoflow paneel dan ook mee kunnen nemen op reis en wat verder van ons af kunnen zetten dan met de standaard aansluitkabel.
2 zonnepanelen rechtopstaand werken ook. als voordeel heb je dan in 2 richtingen zon. als de ene vollop werkt, doet de andere niks, als de 2de dan werk is de eerste al uit.
tegen de gevels van het schuurtje kan ook
vooral bij GEEN zon heb je veel voordeel aangezien beide panelen dan ongeveer 20% doen met het diffuus licht
of je zou kunnen kiezen om je zonnepaneel op een voet in de tuin te zetten, die dan meedraait met de zon, zodat je altijd het beste rendement hebt om je accu vol te krijgen. ook al draait de paal niet mechanisch mee. het paneel nu horizontaal zetten en tegen de winterperiode op 60° helling zetten op zuid zal je het beste rendement geven.

zonnepanelen achter je ramen zetten (van je slaapkamer). 2x winst. verduistering die energie opwekt
ik persoonlijk zou het geld niet uitgeven voor dikke 6mm² solar kabel, maar gewoon bij 4mm² blijven. en die 50€ dat je uitspaart dan gebruiken voor een 2de paneeltje
Geweldig hoe creatief u bent in het bedenken van mogelijkheden.
Ik snap de bedoeling van alle hierboven getoonde opties.
Aan de vrije kant van het schuurtje gaat niet, ten eerste gericht op NNO, en dan zou de deur niet goed toegankelijk zijn.
Rechtop met beiden de rug naar elkaar toe zou heel misschien een mogelijkheid zijn, maar dan moet ik wel redelijk de lucht in om voldoende licht te vangen.
Dat van die panelen op een voet heb ik al vaker naar gekeken,
Zelf maken is iets wat buiten mijn kunnen lijkt te liggen, en het is de vraag of de eigenaar van de woning ermee instemt, je zet immers iets redelijk permanent in zijn grond.
Slaapkamerraam zou mogelijk nog kunnen voor een kleine 2 uur per dag, daarna verdwijnt de zon achter het aangrenzende huis.
Geeft tevens een hoop gesjouw met de Delta zelf.
In eerste instantie besloten om wat mogelijkheden te bekijken, en gewoon opnieuw te beginnen.
Blijft er nog een vraag openstaan.
Kan ik kabels vanaf een paneel rechtstreeks op de Delta aansluiten via een XT60i stekker zonder daar de speciale kabel van Ecoflow voor te gebruiken?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Die "speciale kabels" zijn er niet voor niets: de spanningen voor een "string" van zonnepanelen kunnen zomaar 400-600V DC zijn. Dat zijn gevaarlijke spanningen. XT60 zou ik niet vertrouwen boven zeg 100V.
Tja, een tweetal panelen op 3*30V zou misschien nog net gaan.
(Technisch gaat het ook werken als het 600V zou zijn, zolang er maar niets misgaat).
Ik zou graag weten wat er zo speciaal is aan die speciale kabels die Ecoflow levert om verbinding te maken tussen een paneel en de powerstation
Ik zie dan op de rode kabel 12 AWG staan en op de zwarte 10AWG.
Nu weet ik dat buitendiameter inclusief mantel niet veel zegt over de inhoud kabel in mm2, maar vind het wel heel opvallend dat ze samenkomen in een knoop en daarna gezamenlijk vanaf die knoop in een mantel naar een XT60i stekker verdergaan.
In diameter met mantel gemeten zijn ze samen dunner dan één 6 mm2 kabel aan mijn paneel.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Vandaag kreeg ik dit in mijn mailbox:
‘Ons revolutionaire zonnepaneel levert zelfs energie bij dichte mist’
https://www.bouweninstallatiehub.nl/artikelen/ons-zonnepaneel-levert-z…
Ik moet het eerst zien of dat wel echt werkt.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (19%)]
ja, tuurlijk, zolang er 'difuus' licht toekomt, zal een paneel stroom leveren. dat doen ze allemaal. heel beperkt dan wel. van de 400W schiet misschien 50W over
Ik zou graag weten wat er zo speciaal is aan die speciale kabels die Ecoflow levert om verbinding te maken tussen een paneel en de powerstation
Nu weet ik dat buitendiameter inclusief mantel niet veel zegt over de inhoud kabel in mm2, maar vind het wel heel opvallend dat ze samenkomen in een knoop en daarna gezamenlijk vanaf die knoop in een mantel naar een XT60i stekker verdergaan.
In diameter met mantel gemeten zijn ze samen dunner dan één 6 mm2 kabel aan mijn paneel.
als de afstand kort is maakt het weinig uit voor verliezen.
50meter draad van 4mm² die dan voor 10cm over gaat naar 1,5mm² maakt weinig uit voor 10A.
hier zou je een weerstand hebben van 0.001ohm voor die 10cm maakt dat je 0.01V spanning verliest. of een totaal vermogen verlies van 0,1watt. samen met die 20W verlies over je 4mm² maakt dan 20,1W verlies.
50meter 1,5mm² waar je 10A doorstuurt maar VEEEEL uit. hier heb je dan 0.95ohm en zou je 9.5V over verliezen. met 10A erdoor verlies je dan 95W of de helft van je zonnepaneleen
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 12 mei 2026 23:40:52 schreef henri62:
‘Ons revolutionaire zonnepaneel levert zelfs energie bij dichte mist’
Da's niet zo moeilijk om waar te maken hoor!!!
Als je maar niet vraagt hoeveel.
Op woensdag 13 mei 2026 10:42:08 schreef Hakar:
Dat gaat over het koper oppervlak. AWG10 is 5.26mm2 en AWG12 is 3.3 mm2. Zie hier voor de complete tabel
Beste @rew
Die tabellen heb ik inmiddels meerdere keren bekeken de afgelopen weken en was er allang achter dat het toch wel iets meer is dan een 0,75 mm2 huishoudsnoertje van de Praxis of de Gamma
En nog steeds is mijn vraag niet beantwoord, wat is er zo speciaal aan die speciale kabels die Ecoflow voor een fortuin verkoopt.
Ecoflow NL en Ecoflow EU zwijgen ook in alle talen en geschriften, dus zal wel strikt geheim zijn.
Op dinsdag 12 mei 2026 18:47:39 schreef Hakar:
Zoals aangegeven door rew zijn gewone solarkabels vaak gespecificeerd tot bv. 1000V en liggen buiten in weer, wind en bewegen waarschijnlijk vaak nog wat over dakpannen e.d. De mantel is dan ook stukken dikker dan een 75mm tweelingsnoertje aan je (ouderwetse) 230V bedlampje. Maar na de knoop gaan ze verder met een stuk handzamer tweelingsnoer, waarschijnlijk niet dikker dan 2,5mm per geleider. Aangezien dit (1) niet los buiten ligt en (2) geen 1000V zal voeren, is er op zich niet zo veel op tegen dit zo te doen.
Qua prijs denk ik dat je het prima zelf veilig kunt maken voor een paar knaken. Ik betwijfel zeer of er iets slims zit in die knoop (en ervanuitgaand dat dit inderdaad zo is, zou ik de hele knoop ook laten vervallen, gewoon twee kabeltjes van de XT60 naar de MC4's). En hoewel niet verboden heb ik te veel OCD-trekjes om zelf iets met 10AWG kabel voor de PLUS en 12AWG kabel voor de MIN te gebruiken. Ik zou me er continu aan ergeren...
Op woensdag 13 mei 2026 16:34:38 schreef Hakar:
En nog steeds is mijn vraag niet beantwoord, wat is er zo speciaal aan die speciale kabels die Ecoflow voor een fortuin verkoopt.
Ecoflow NL en Ecoflow EU zwijgen ook in alle talen en geschriften, dus zal wel strikt geheim zijn.
fortuin? 25€ voor een kabeltje
ik vind dat absoluut niet duur.
stukje solar kabel van 1meter met 2 MC4 connecters eraan: 9,9€ + 4,95€ verzendkosten
https://www.obelink.be/victron-1m-4mm-mc-4-solar-kabel.html
XT60i connector: 1,5€ (verzendkosten laat ik vallen).
ik knip die solar kabel in 2, doe er krimpkous rond, neem de soldeerbout, soldeer die aan XT60 connector, krimpkous erover klaar. 10min werk.
45€/uur (ja, ben een goedkope electrieker), komt op 8€ werkuren
dat kabeltje dus zelf maken, ben je 24€ kwijt. dan vind ik 25€ in de handel best goedkoop. het is geen universele kabel, ze gaan er geen miljoenen van verkopen. en custom kabels kosten geld.
je kan goedkoper, zelf 2 mc4 connectors kopen (3€), zelf een stuk draad voor 2€, zelf een XT60 connector voor 1,5€... dan neem je even je MC4 tang (15€). en dan doe je het voor 21€ (hopelijk met niet teveel verzendkosten op het materiaal)
hier, dit kost geld. ecoflow kabeltje 129€
https://www.ecoflow.nl/producten/power-kits-5-kva/kabels-en-montage/de…
ik probeer het ook altijd goedkoop en zelf te doen, maar soms mislukt het.
ik had een converter kabel nodig voor een accu op te laden. zelf iets geknutseld met dean en DC jack. kan ik die ene 4A lader gebruiken voor een 2de accu ook.
tot de accu niet geladen was, brandgeur. gelukkig de niet-chinese li-ion lader goed beveiligd tegen kortsluiting.
ik snap waarom goeie laders altijd die 3pin connectoren hebben, en de chinese meuk altijd die 5,5mm DC jacks
Op woensdag 13 mei 2026 16:57:42 schreef r-p:
[...]Maar na de knoop gaan ze verder met een stuk handzamer tweelingsnoer, waarschijnlijk niet dikker dan 2,5mm per geleider. Aangezien dit (1) niet los buiten ligt en (2) geen 1000V zal voeren, is er op zich niet zo veel op tegen dit zo te doen.
Qua prijs denk ik dat je het prima zelf veilig kunt maken voor een paar knaken. Ik betwijfel zeer of er iets slims zit in die knoop (en ervanuitgaand dat dit inderdaad zo is, zou ik de hele knoop ook laten vervallen, gewoon twee kabeltjes van de XT60 naar de MC4's). En hoewel niet verboden heb ik te veel OCD-trekjes om zelf iets met 10AWG kabel voor de PLUS en 12AWG kabel voor de MIN te gebruiken. Ik zou me er continu aan ergeren...
Dank voor deze reactie.
Nu snap ik het tenminste, en zit er geen hete brij meer in de kom waar omheen kan worden gedraaid.
Op woensdag 13 mei 2026 17:39:05 schreef fcapri:
[...]fortuin? 25€ voor een kabeltje
[bijlage]ik vind dat absoluut niet duur.
Obelink had ik tot nu niet gezien voor die prijs.
Maar, MC 4 connectors heb ik, XT60I heb ik, en bij Stralendgroen haal ik voor € 12,-- 5 mter zwarte en rode 4mm2 solarkabel.
Kan er per fiets heen, geen verzendkosten alleen wat tijd.
En ik snap dat er verschil zit in diverse manieren van verbinden en doorgave van stromen, vandaar dat ik graag wil weten wat wel en niet kan met door leveranciers of producenten bestempelde speciale bedrading.