Hallo
Ik ben op zoek naar wat advies voor de beste veranderingen en de plaatsen voor de CT klemmen,

De installateur heeft ct l1 geplaatst onder de hoofdschakelaar
En l2 en l3 tussen de pv verdeler en aardlekschakelaar,

En dit leek goed te werken voor een tijdje, maar nu hebben ze een laadpaal geïnstalleerd en nu meet mijn omvormer niet wat mijn laadpaal verbruikt. Nou is de vraag waar moet ik de CT klemmen plaatsen,

Ik heb ze zelf alle drie onder de hoofdschakelaar geplaatst. Dit lijkt mij de meest logische plek. Hij meet nu wel hoeveel KW ik laad met mijn auto maar zodra dat klaar is en ik moet gewoon m’n dagelijkse dingetje doen in de huis, dan met haar hele gekke waardes dan is die weer iets aan het inkopen en dan is ie weer iets aan het terug leveren daar klopt iets niet

Is er hier iemand die de verstand van heeft die mij advies kan geven wat ik hiermee moet doen? Ik heb een klein beetje woordenwisseling met de installateur want die is al drie keer terug geweest en die heeft het probleem niet opgelost.

Je hebt een 3 fase netaansluiting, en de laadpaal is ook 3 fase maak ik op uit het verhaal.

De oude aansluitwijze van de CT klemmen doet vermoeden dat de zonnepanelen omvormer op 1 fase is aangesloten. Klopt dat?

Wat ook nog relevant is:

• Is de thuisbatterij 1 of 3 fase?
  • Waar zaten CT klemmen l2 en l3 voorheen exact aangesloten?

Kun je het vreemde gedrag van de thuisbatterij wat meer toelichten? Als je screenshots hebt van een monitoring app dan kan dat ook zinvol zijn.

Je moet er rekening mee houden dat de regeling van de thuisbatterij altijd iets achter de feiten aanloopt. De regeling is als volgt:

1. Vaststellen of er netto levering vanuit het net of teruglevering aan het net is
  2. Thuisaccu gaat meer of minder (ont)laden. Dat is niet instant, maar gaat geleidelijk aan
  3. Begin opnieuw bij #1

Tijdens het voorverwarmen van een oven staat het verwarmingselement eerst 15 minuten onafgebroken aan. Maar vervolgens gaat de thermostaat het element periodiek in- en uitschakelen. Dan begint het na-ijlende effect op te vallen.

Neem vervolgens een strijkijzer. Daar zijn per perioden niet in minuten maar seconden. Dan loopt de regeling van de thuisaccu soms compleet uit de pas. Dat ziet er dan als volgt uit:

De secundaire draden van een CT horen getwist (twisted pair) te zijn, en dit is waarschijnlijk een belangrijke oorzaak van de onbetrouwbare metingen.

Waarom twisten:

• De CT levert een klein wisselspannings- of stroomsignaal op de secundaire zijde
  • Ongetwiste draden vormen een antenne die omgevende elektromagnetische velden (van de hoofdgeleiders, schakelaar, enz.) oppikt
  • Juist in een meterkast, vlak naast de hoofdgeleiders, is het elektromagnetische veld sterk
  • Dit induceert stoorsignalen die de meting direct beïnvloeden => inconsistente waarden

Praktisch: twist de twee secundaire draden (blauw en wit op de foto) per CT strak samen over de hele lengte.

Op woensdag 13 mei 2026 15:10:49 schreef ThaTweety:
Je hebt een 3 fase netaansluiting, en de laadpaal is ook 3 fase maak ik op uit het verhaal.

De oude aansluitwijze van de CT klemmen doet vermoeden dat de zonnepanelen omvormer op 1 fase is aangesloten. Klopt dat?

Wat ook nog relevant is:

Kun je het vreemde gedrag van de thuisbatterij wat meer toelichten? Als je screenshots hebt van een monitoring app dan kan dat ook zinvol zijn.

Je moet er rekening mee houden dat de regeling van de thuisbatterij altijd iets achter de feiten aanloopt. De regeling is als volgt:

1. Vaststellen of er netto levering vanuit het net of teruglevering aan het net is
  2. Thuisaccu gaat meer of minder (ont)laden. Dat is niet instant, maar gaat geleidelijk aan
  3. Begin opnieuw bij #1

Tijdens het voorverwarmen van een oven staat het verwarmingselement eerst 15 minuten onafgebroken aan. Maar vervolgens gaat de thermostaat het element periodiek in- en uitschakelen. Dan begint het na-ijlende effect op te vallen.

Neem vervolgens een strijkijzer. Daar zijn per perioden niet in minuten maar seconden. Dan loopt de regeling van de thuisaccu soms compleet uit de pas. Dat ziet er dan als volgt uit:[bijlage]

Hallo, bedankt voor meedenken
alles is 3 fase aangesloten inderdaad!!

het is lastig uitleggen zo,
maar het zit hem echt in de plaatsing van de ct klemmen hierbij een schets van de fases die van de pv afkomen,

zoals je ziet heb ik op de schets groene rondjes gemaakt daar zitten de ct klemmen zoals de monteur ze heeft gemaakt,

ct l1 zit onder de hoofdschakelaar en ct l2/l3 zitten of de kabel van pv verdeler naar de aardlek toe!

ik vind dit rare plek want zoals je ziet zit naast de hoofdschakelaar de aardlek van de kookgroep en daarnaast de kookgroep die zitten met een rail aan elkaar maar zo kan ct l2/l3 toch niet meten wat de kookgroep doet of zeg ik iets geks?

wat is nou de beste plek voor het plaatsen van deze klemmen?
als ik ze alle 3 onder de hoofdschakelaar doe dan meet hij rare waardes dus dat is zoizo niet goed!

bedankt alvast

Op woensdag 13 mei 2026 17:25:51 schreef Roland van Leusden:
De secundaire draden van een CT horen getwist (twisted pair) te zijn, en dit is waarschijnlijk een belangrijke oorzaak van de onbetrouwbare metingen.

Waarom twisten:

• De CT levert een klein wisselspannings- of stroomsignaal op de secundaire zijde
  • Ongetwiste draden vormen een antenne die omgevende elektromagnetische velden (van de hoofdgeleiders, schakelaar, enz.) oppikt
  • Juist in een meterkast, vlak naast de hoofdgeleiders, is het elektromagnetische veld sterk
  • Dit induceert stoorsignalen die de meting direct beïnvloeden => inconsistente waarden

Praktisch: twist de twee secundaire draden (blauw en wit op de foto) per CT strak samen over de hele lengte.

bedankt voor u reactie ik weet niet wat het probleem is ben al hele tijd bezig,
hierbij een foto van de ct klemmen, zoals u ziet zijn deze kabels gewoon recht dus niet getwist wat u zij,
maar hoe moet ik deze twisten dan?

en vind u de locatie van de ct klemmen ook niet apart?

Als je NOM wilt doen (nul op de meter) dan horen die klemmen over je inkomende voeding, onder de hoofdschakelaar is dus een prima plek daarvoor.

nu meet mijn omvormer niet wat mijn laadpaal verbruikt.

Moet ie dat meten dan? Normaliter is alleen wat je aan vermogen teruglevert of intrekt interessant, als je ook je laadpaal (of het aandeel laadpaal in dat vermogen) wilt meten heb je een extra meter nodig.

Dan is die weer iets aan het inkopen en dan is ie weer iets aan het terug leveren daar klopt iets niet

Dan is de accu slecht ingeregeld. Als die al in te regelen valt, dat laat nogal eens wat te wensen over.
Let er ook op dat die klemmen goed aangesloten zijn! De volgorde van aansluiten op de meter, en de richting van de te meten draad door de CT klem zijn belangrijk!
Als er daar (bijvoorbeeld) eentje van verkeerd om zit krijg je hele vreemde dingen. Het vermogen wat je afleest op die meter moet overeenstemmen met wat je kWh meter aangeeft.

Overigens is je auto laden uit je accu iets wat je zoveel mogelijk wilt vermijden, direct solar naar auto is het meest efficient.

Op woensdag 13 mei 2026 20:32:47 schreef Sine:
Als je NOM wilt doen (nul op de meter) dan horen die klemmen over je inkomende voeding, onder de hoofdschakelaar is dus een prima plek daarvoor.

[...]

Moet ie dat meten dan? Normaliter is alleen wat je aan vermogen teruglevert of intrekt interessant, als je ook je laadpaal (of het aandeel laadpaal in dat vermogen) wilt meten heb je een extra meter nodig.

[...]
Dan is de accu slecht ingeregeld. Als die al in te regelen valt, dat laat nogal eens wat te wensen over.
Let er ook op dat die klemmen goed aangesloten zijn! De volgorde van aansluiten op de meter, en de richting van de te meten draad door de CT klem zijn belangrijk!
Als er daar (bijvoorbeeld) eentje van verkeerd om zit krijg je hele vreemde dingen. Het vermogen wat je afleest op die meter moet overeenstemmen met wat je kWh meter aangeeft.

Overigens is je auto laden uit je accu iets wat je zoveel mogelijk wilt vermijden, direct solar naar auto is het meest efficient.

Ja alle ct klemmen staan op de goede fase en ook met de pijl de goede kant op naar het net volgens hyxi,

Maar onder de hoofdschakelaar werkt hij niet zoals het zou moeten,
Dan is hij continu aan het inkopen en verkopen,

Het beste is zoals hij nu zit!
Dat is l1 onder de hoofdschakelaar en l2/l3 van pv naar aardlek
Maar dan meet hij niet zoals het moet,

Ik wil hem zo hebben dat hij alles meet,
Ik weet dat je niet uit je batterij moet laden maar ik ben nog even wat aan het testen tot het goed werkt,

Het werkt nog lang niet zoals get zou moeten

Op woensdag 13 mei 2026 21:01:57 schreef J.P.1997:
[...]
Maar onder de hoofdschakelaar werkt hij niet zoals het zou moeten,
Dan is hij continu aan het inkopen en verkopen,

Dat is wel waar hij hoort te zitten. De 'truc' die je nu toepast om het "werkend" te krijgen is eerder dom toeval dan wat anders.

Maar dan meet hij niet zoals het moet,

Correct.

Klopt de aansluiting van de CT's aan de meter ook? die draden mag je ook niet verdraaien.
En stemt de fase waar hij stroom meet overeen met de fase waar hij spanning meet? Ook dat moet kloppen anders is het resultaat weer heel vreemde dingen.
Dus CT van L1 MOET ook meten in de fase die als L1 is aangesloten op de meter. (of fase A zoals Chint dat noemt)

https://www.chintglobal.com/content/dam/chint/global/product-center/in…

[Bericht gewijzigd door Sine op (14%)]

zit op de krachtgroep rechts ook bruin en blauw op L1 en geen nul aangesloten? ook een rare constructie..

idd , stroomspoel draden en richting! hetzelfde zetten. vaak staat er een pijl op. ook de spanning vs stroom op dezelfde fase en zelfs dan heb je nog kans op error want sommige meters bepalen zelf fase 1. dan is het draaien met de spoelen en spanning meting tot de melding weg is.

Het is zoals Sine het zegt, onder de hoofdschakelaar horen de ct's te zitten. Houdt de draden van de ct's zoveel mogelijk verwijderd van de (kracht)stroom draden, en kruis de draden loodrecht waar het niet anders kan.

Praat de chint modbus dezelfde taal als jouw thuisbatterij?

Zijn de fase draden overal wel correct aangesloten, dus is L1 van de hoofdschakelaar ook op de L1 (A) van de chint, zodat de CT's de juiste stroom interpreteren?

Loopt er wel een grijze draad van je pv-omvormer via de alamat naar de chint-meter? Is de derde fase wel aangesloten?

N.B. niet ter zake, maar als installateur zou ik me kapot schamen om zo een groepenkast op te leveren. Totaal geen overzicht, een derde aardlekschakelaar die alleen maar duimen draait, een twee fasen kookplaat op drie fasen aansluit, een aardlekautomaat van 30 mA van Schneider voor je PV.
Kijk eens in de handleiding van je pv-omvormer wat daar minimaal vereist wordt.

Op donderdag 14 mei 2026 08:04:59 schreef keebrev:

N.B. niet ter zake, maar als installateur zou ik me kapot schamen om zo een groepenkast op te leveren. Totaal geen overzicht, een derde aardlekschakelaar die alleen maar duimen draait, een twee fasen kookplaat op drie fasen aansluit, een aardlekautomaat van 30 mA van Schneider voor je PV.

helemaal gelijk, ziet er niet uit, en nog een brasmerk ook. dit is een voorgebouwde kast, wrs elektramat achtergrond.. de blauwe aardlek was voor de groepen rechtsboven, maar dat is een krachtgroep geworden.

kreeg na een renovatie pas zo'n kast terug van de bouw. dacht ik bewaar t goede en rest weg, alleen de hoofdschakelaar en kast bleef over :P

Op donderdag 14 mei 2026 08:04:59 schreef keebrev:
Het is zoals Sine het zegt, onder de hoofdschakelaar horen de ct's te zitten. Houdt de draden van de ct's zoveel mogelijk verwijderd van de (kracht)stroom draden, en kruis de draden loodrecht waar het niet anders kan.

Praat de chint modbus dezelfde taal als jouw thuisbatterij?

Zijn de fase draden overal wel correct aangesloten, dus is L1 van de hoofdschakelaar ook op de L1 (A) van de chint, zodat de CT's de juiste stroom interpreteren?

Loopt er wel een grijze draad van je pv-omvormer via de alamat naar de chint-meter? Is de derde fase wel aangesloten?

derde fase is alleen aangesloten op de laadpaal en 1 groep, de derde aardlek is ook niet aangesloten, vraag me niet waarom ik heb het ook niet bedacht, alles is aangelegd door ervaren bedrijf ik ben mij gaan verdiepen hierin en ik ben het eens met jullie dat dit er niet uitziet, maarja het is wat het is nu en ik moet het gewoon oplossen en weer netjes maken,

Op donderdag 14 mei 2026 19:48:47 schreef testman:
[...]

helemaal gelijk, ziet er niet uit, en nog een brasmerk ook. dit is een voorgebouwde kast, wrs elektramat achtergrond.. de blauwe aardlek was voor de groepen rechtsboven, maar dat is een krachtgroep geworden.

kreeg na een renovatie pas zo'n kast terug van de bouw. dacht ik bewaar t goede en rest weg, alleen de hoofdschakelaar en kast bleef over :P

wat is er mis met de aardlekautomaat van de pv?

met dat schneider spul is niks mis, de ellende is die gacia meuk.

Op donderdag 14 mei 2026 22:10:42 schreef testman:

Wat is daar mis mee dan?
Was zeker niet goedkoop om dit te laten plaatsen,

Op donderdag 14 mei 2026 21:21:47 schreef J.P.1997:
[...]

wat is er mis met de aardlekautomaat van de pv?

Afhankelijk van de omvormer kan 30mA wat krap zijn, de meesten schrijven 100mA voor. Al gebruik ik zelf ook 30mA dus als die in blijft niet druk over maken.

Op donderdag 14 mei 2026 22:26:51 schreef J.P.1997:
[...]

Wat is daar mis mee dan?
Was zeker niet goedkoop om dit te laten plaatsen,

Schneider is een van de bekende merken, Gacia is een 'prijsbewustere' Chinese fabrikant.

Ik heb het vermoeden dat men een standaard kastje genomen heeft en dat heeft verbouwd naar wat je nu hebt hangen.
https://123groepenkast.nl/3-fase-Groepenkast-11-groepen-Gacia-G343110
Het is gewoon goedkoper en wellicht wat minder degelijk spul. Het zou niet mijn eerste keuze materiaal zijn. Net als Chint, Emat, SEP (=Gacia) en dat soort merken.

Het schneider kastje ernaast is er later bij gekomen en waarschijnlijk geplaatst door een zonnekoning?

De laadpaal is dan weer een samenraapsel van een automaat en een aardlek van verschillende merken. Technisch niets mis mee, maar wel lomp en onnodig.
Beneden heb je nog eens zo'n zelfde constructie met losse componenten voor je kookgroep.
Ik weet niet in hoeveel etappes dit gebouwd en verbouwd is, maar die keuzes zijn niet helemaal logisch.
De montage mag ook wat netter, die kabel invoer aan de zijkant is niet heel fraai zeg maar.

Had je dit al gecontroleerd? Ik vermoed namelijk dat daar je probleem zit:

Klopt de aansluiting van de CT's aan de meter ook? die draden mag je ook niet verdraaien.
En stemt de fase waar hij stroom meet overeen met de fase waar hij spanning meet? Ook dat moet kloppen anders is het resultaat weer heel vreemde dingen.
Dus CT van L1 MOET ook meten in de fase die als L1 is aangesloten op de meter. (of fase A zoals Chint dat noemt)

[bijlage]
https://www.chintglobal.com/content/dam/chint/global/product-center/in…

Op donderdag 14 mei 2026 23:27:12 schreef Sine:
[...]
Afhankelijk van de omvormer kan 30mA wat krap zijn, de meesten schrijven 100mA voor. Al gebruik ik zelf ook 30mA dus als die in blijft niet druk over maken.

[...]
Schneider is een van de bekende merken, Gacia is een 'prijsbewustere' Chinese fabrikant.

Ik heb het vermoeden dat men een standaard kastje genomen heeft en dat heeft verbouwd naar wat je nu hebt hangen.
https://123groepenkast.nl/3-fase-Groepenkast-11-groepen-Gacia-G343110
Het is gewoon goedkoper en wellicht wat minder degelijk spul. Het zou niet mijn eerste keuze materiaal zijn. Net als Chint, Emat, SEP (=Gacia) en dat soort merken.

Het schneider kastje ernaast is er later bij gekomen en waarschijnlijk geplaatst door een zonnekoning?

De laadpaal is dan weer een samenraapsel van een automaat en een aardlek van verschillende merken. Technisch niets mis mee, maar wel lomp en onnodig.
Beneden heb je nog eens zo'n zelfde constructie met losse componenten voor je kookgroep.
Ik weet niet in hoeveel etappes dit gebouwd en verbouwd is, maar die keuzes zijn niet helemaal logisch.
De montage mag ook wat netter, die kabel invoer aan de zijkant is niet heel fraai zeg maar.

Had je dit al gecontroleerd? Ik vermoed namelijk dat daar je probleem zit:
[...]

Ja het is inderdaad geen porem maar het is nu niet anders meer,

Ik zal of een nieuwe grote kast moeten plaatsen of een extra kast ernaast,

Ik wat onderzoek gedaan en nú lijkt de waarde van de fases te kloppen als ik naar de amperes kijk op de chint meter,

Maar op een of andere manier communiceert hij dat niet goed door met de omvormer,

Dus het zal hem ergens daar zitten,
Of het nu de aansluiting is of instellingen dat weet ik niet,

Nee alles is geplaatst door solarfast en wat een verschrikkelijk bedrijf is dat zoveel problemen heb ik gehad met hun ik heb spijt dat ik voor hun heb gekozen,
Ze hebben geen idee wat ze doen,
3 keer monteur geweest
En uiteindelijk hyxipower monteur heeft hun prutswerk opgelost,

Als ze dit in 1 keer geïnstalleerd hebben waren ze wellicht iets TE fast.

Als de aanwijzingen van de meters overeenstemmen zit je daar in ieder geval goed.

Het kan hooguit nog dat de omvormer andersom naar levering en productie kijkt, dan zou je alle dire de CT's eens kunnen omdraaien. Zo niet ... moet er toch iemand bij die wat met die omvormer kan (als je dat al niet zelf kan)

Op woensdag 13 mei 2026 15:10:49 schreef ThaTweety:

Wat ook nog relevant is:

3. Begin opnieuw bij #1

Neem vervolgens een strijkijzer. Daar zijn per perioden niet in minuten maar seconden. Dan loopt de regeling van de thuisaccu soms compleet uit de pas. Dat ziet er dan als volgt uit:[bijlage]

Ik ben benieuwd welke batterij je precies hebt, en hoe je systeem is opgebouwd. Gebruik je de P1 poort, en welke kWh meter heb je?

@joopv
Hij gebruikt een hyxipower
En ct klemmen, dus geen p1, en dan maakt het type meter niet meer uit.

Het staat allemaal letterlijk netjes in de titel

Mijn vraag was gesteld aan ThaTweety, niet aan de topicstarter.

Stuur daarvoor even een berichtje naar tweety, die vraag is compleet offtopic.

Op donderdag 14 mei 2026 22:10:42 schreef testman:

En de installateur lacht zich een deuk. Lekker goedkope meuk gebruiken en de hoofdprijs redenen. :)

Op vrijdag 15 mei 2026 18:13:06 schreef J.P.1997:
[...]Ik wat onderzoek gedaan en nú lijkt de waarde van de fases te kloppen als ik naar de amperes kijk op de chint meter,

Maar op een of andere manier communiceert hij dat niet goed door met de omvormer, [...]

Klopt het gemeten vermogen op de Chint ook? (of toont 'ie dat niet?)

> Indien juist
Als het gemeten vermogen op de Chint klopt, maar de omvormer (van de thuisbatterij) reageert verkeerd, dan interpreteert die de waarden verkeerd.

Is er na het wisselen van de positie van de CT klemmen ook iets aangepast in de configuratie van de omvormer?

Aangezien de CT klemmen voorheen op niet voor de hand liggende plekken aangesloten zaten moet de omvormer hebben geweten wat de betekenis was van elke fase. Dat komt niet meer overeen met de huidige aansluitwijze.

> Indien onjuist
Als de stromen kloppen, maar het gemeten vermogen op de Chint klopt niet, dan hangen de CT klemmen niet om de juiste fasen. Om het juiste vermogen te kunnen berekenen is de stroom én bijbehorende spanning nodig anders krijg je vreemde waarden.

Op vrijdag 22 mei 2026 07:15:08 schreef joopv:
Ik ben benieuwd welke batterij je precies hebt, en hoe je systeem is opgebouwd. Gebruik je de P1 poort, en welke kWh meter heb je?

Dat draagt inderdaad niet bij aan de vraag van TS. Mocht de interesse groot genoeg zijn dan is mijn e-mail adres te vinden in mijn profiel.