waarom is een MAX 3485 CSA ineens zo duur geworden ?
op 8-2-2026 betaalde ik nog 3,81 euro/stuk (vond ik al duur).
en nu ineens 8,69 euro.
dus meer dan verdubbeld

ik had meer bij reichelt nodig, dus "shoppen" loont dan niet snel i.v.m. dubbele verzends kosten
ik vond al die 485's al behoorlijk aan de prijs, maar dit spant de kroon.
Tnx.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Pin compatible en 'iets' goedkoper
: https://www.tme.eu/nl/details/sp3485en-l_tr/g-schakelingen-rs232-rs422…
Is volgens de datasheet van Exar (bestaat die nog steeds?)
ik heb er al 2 besteld, eigenlijk maar 1 nodig,,,,,maar je weet maar nooit.
dan denk je....even wat "los spul" bestellen, wat smd R's en C's, echt niet veel--->38 euro aftikken 
Op maandag 18 mei 2026 12:42:15 schreef Arco:
Pin compatible en 'iets' goedkoper: https://www.tme.eu/nl/details/sp3485en-l_tr/g-schakelingen-rs232-rs422…
Is volgens de datasheet van Exar (bestaat die nog steeds?)
Exar is in 2017 overgenomen door Maxlinear (bron: Wikipedia). Reichelt verkoopt ook deze veel goedkopere Exar/Maxlinear variant: https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/rs232_2_stuurprogramma_s_2…
Opmerkelijk: blijkbaar boden zowel Exar als Maxim een RS-485 transceiver aan.
Exar is overgenomen door Maxlinear. Het Exar/Maxlinear product wordt aangeduid met typenummer SP3485.
Maxim is overgenomen door Analog Devices. Het Maxim/Analog Devices product wordt aangeduid met typenummer MAX3485.
Ik heb niet nagegaan of deze twee types zonder problemen uitgewisseld kunnen worden. Daarvoor zou je de datasheets moeten bestuderen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb er net 50 compatible besteld. Als je een handje nodig hebt mag je er een paar overnemen. 10 voor ERU 8.70 ?
Op maandag 18 mei 2026 15:11:48 schreef trix:
... wat smd R's en C's, echt niet veel--->38 euro aftikken
Ja, ik ken dat. Ik was zojuist 1000 euro kwijt! (en dan heb ik voor een paar relatief-dure dingen de tent leeg gekocht ipv dat ik heb besteld hoeveel ik er wilde hebben!)
[Bericht gewijzigd door rew op (16%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Een RS485 buffer in een normale SO8 behuizing zijn van zo ongeveer alle fabrikanten die chips bakken te koop, zelfde pinout. Dus gewoon een ander merk pakken.
Echt op een hoge snelheid hoef je toch niet te werken?
dat is (een beetje) nieuw voor mij, ik bestel graag alles bij een en dezelfde leverancier. en had nu een soort van haast
maar shoppen loont dus.
op een hoge snelheid hoef je toch niet te werken?
klopt, het gaat bij mij om 9600 baudrate
Die RS485 drivers zijn wel "pin compatible", maar dat wil niet zeggen dat je er zomaar een andere in kunt stoppen.
* Sommige hebben "limited slewrate" (Lagere baudrate, maar minder gevoelig voor bedradings "fouten" (ster enzo)
* Sommige hebben stevige TVS dioden al ingebouwd.
* Sommige gaan tot hogere baudrates (Snelste die ik gezien heb was denk ik 40Mbps, dus stijle flanken, niet altijd goed).
* Sommige gaan naar een "power down mode", en hebben tijd nodig om daar weer uit te komen.
* Er zijn er voor 5V en voor 3V3.
dat word dan datasheets vergelijken, maar mijn eisen zijn niet zo hoog. alleen dat uit een slaap modus halen kan wel vervelend zijn.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik zou me er niet zo veel zorgen over maken.
In mijn schemas staat MAX481 omdat de eerste was die ik tegenkwam. Uiteindelijk bestuk ik ze met de max485 (meestal die van UMW niet maxim), die een lagere slewrate blijkt te hebben. Ik gebruik ze tot 250kbps en dan is dat geen enkel bezwaar.
maakt me ook niet zo heel veel uit, maar toen ik hem aan klikte bij reichelt, en ik zag 8,69 euro staan, dacht ik van,.....laatst toen ik hem bestelde was hij toch een heel stuk goedkoper
.
de eigenlijke vraag was ook:
waarom is een MAX 3485 CSA ineens zo duur geworden ?
maar ik heb er straks nog meer nodig, dus dan ga ik natuurlijk wel "shoppen" prijs verschillen zijn wel erg groot, daar haal je de extra verzends kosten wel er mee uit.
(ik moet de 3V3 variant hebben) en waarschijnlijk ook nog een aantal 5V varianten.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De SP3485 uit mijn bovenstaande link kost 47ct/100 en de 5v versie is zelfs nog goedkoper (35ct/100)... 
https://www.tme.eu/nl/details/sp485en-l_tr/g-schakelingen-rs232-rs422-…
(verzendkosten bij TME zijn ook laag)
Analog is sowieso een van de duurste merken...
Op maandag 18 mei 2026 19:39:58 schreef trix:
dat is (een beetje) nieuw voor mij, ik bestel graag alles bij een en dezelfde leverancier.
Zoals ik al aangegeven heb in mijn vorige post is de Exar/Maxlinear variant ook te koop bij Reichelt voor €1,22. Niet zo goedkoop als by TME, maar nog steeds een stuk goedkoper dan de Maxim/Analog Devices variant:
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op woensdag 20 mei 2026 13:00:05 schreef henri62:
TSSOP-16, da past nie.
Dat zou ik moeten uitzoeken. Het plaatje toont een behuizing met 8 pinnen en is (exact) hetzelfde als het plaatje van de MAX3485 in de openingspost. Maar daar staat inderdaad bij dat het een SO-8 behuizing is.
EDIT: Ik heb het sterke vermoeden dat "TSSOP-16" een foutje is op de Reichelt website. In de beschrijving op de website, en ook in de datasheet van het product (SP3485) wordt SO-8 (8-pin NSOIC) genoemd. En dat is ook de behuizing op het plaatje. Voorzover ik kan zien zijn de SP3485 en MAX3485 helemaal niet leverbaar in een TSSOP-16 behuizing.
Arco
Special Member
Als je iets zeker wilt weten, altijd in de datasheet kijken.
Behalve dat er bij de afbeelding staat "afbeelding ter indicatie" (aantal pootjes of opdruk hoeft niet te kloppen) staat bij de meeste sites de beschrijving van het artikel vol met fouten en rariteiten, niet voor waar aannemen, maar controleren.
Arco
Special Member
Klopt,
Daar heb je een woordenboek nodig van Conrads naar Nederlands... 
(dingen als "pinheaders" worden vertaald naar "stiftlijsten"... )
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op woensdag 20 mei 2026 18:30:57 schreef Arco:
Daar heb je een woordenboek nodig van Conrads naar Nederlands...
(dingen als "pinheaders" worden vertaald naar "stiftlijsten"... )
Zou het niet eerder kunnen dat "Stiftleiste(n)" werd vertaald naar "Stiftlijst(en)" ? Het Angelsaksisch is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Er staat me trouwens iets voor van bepaalde hogere technische opleidingen die ooit Duits mee in het curriculum hadden staan, omdat dat de toonaangevende taal was voor technische teksten en boeken.
Arco
Special Member
Vertalen is ook niet alleen het woord in een woordenboek opzoeken en zo gebruiken, je moet de context meewegen.
Zo vertaal je "it's raining cats and dogs" en "when the shit hits the fan" ook niet letterlijk... 
nonius
set SCE to AUX.
Conrad is inderdaad een ramp; plaatjes 'ter illustratie', terwijl ik ze wil gebruiken om te bekijken of het product is wat ik wil! Bizar. Het plaatje is voor mij 95% van de productomschrijving! Als het plaatje dus niet representatief is dan is het nutteloos.
De filters zijn ook vaak onzinnig, zelden behulpzaam.
Ik kan op de Conrad website moeilijk vinden wat ik nodig heb. Ik grijp zoveel mogelijk terug op een oude papieren catagolus; met de combinatie van deze twee middelen lukt het vaker om te vinden wat ik zoek.
Tsja, personeel dat én technisch opgeleid is, én zijn talen kent, zul je niet bij Conrad aantreffen. Of, om het antwoord te citeren van een verkoper in de kantoorboekhandel waar ik m'n eerste programmeerbare rekenmachine kocht toen ik hem een technische vraag stelde: 'meneer, als ik het antwoord op uw vraag wist zou ik hier niet werken'. 
Als het nou mogelijk was om gewoon op de Duitse Conrad site te lezen en te bestellen zou het nog meevallen, maar ze re-directen je automatisch naar de Hollandsu webstek.
Zoeken en bestellen van onderdelen is er geen plezierige ervaring, om het maar heel zachtjes te zeggen.
Er staat me trouwens iets voor van bepaalde hogere technische opleidingen die ooit Duits mee in het curriculum hadden staan, omdat dat de toonaangevende taal was voor technische teksten en boeken.
Dat was nog tot vrij recent; ik heb mijn 'Maschinenelemente' (Rohloff/Matek) nog in het Duits moeten bestuderen, alhoewel er een prima Hollandse vertaling was. En zoals reeds eerder gezegd, Hollands heeft alleen nog praktisch nut bij het kopen van een brood bij de bakker.
En er bestaan gelukkig ook technische woordenboeken, maar dan moeten de schobbejakken ze wel gebruiken!
Arco
Special Member
Ik heb gisteren een tijd met de zoekfunctie van Reichelt geworsteld, er valt niks zinnigs mee te vinden.
Alleen als je de exacte naam van het artikel invoert vind je dat, een letter minder en "geen resultaat"... 
En dat terwijl Google wel de gewenste artikelen binnen Reichelt kan vinden...
Plaatjes "ter illustratie" is bij alle wat grotere websites gebruikelijk en ook begrijpelijk (nooit op de foto afgaan)
Bijv. van een SMD weerstand hebben ze 1 "stockfoto", alles los fotograferen heeft geen meerwaarde en kost heel veel diskruimte.
(voor de E96 reeks bijv. zou je dan 96x7= 672 foto's nodig hebben ipv. nu maar eentje)
Voor de verschillende SMD groottes dat aantal nog vermenigvuldigen met misschien 10...
[Bericht gewijzigd door Arco op (42%)]
nonius
set SCE to AUX.
Als ik niet op de foto mag afgaan, hoe kan ik dan bepalen of een 3.5 digit LCD-display een geschikte vervanger is voor m'n Fluke 8024a? Zonder datasheet of verdere relevante technische productinformatie wordt het dan toch lastig.
Oftewel, heb geïrriteerd weer weggeklikt. Conrad is de bestelling van dat display en nog een heel aantal andere onderdelen misgelopen.
Net 'voor de grap' weer de zoekterm '3.5 digit LCD display' ingegeven. Je krijgt dan alleen een bezel te zien. Terwijl ze 100% zeker deze displays hebben - de vorige keer heb ik ze ook gevonden, na lang zoeken en MET hulp van de papieren Business Catalogus uit 2011. Want anders was het mij niet gelukt.
(nonius merkt dat z'n bloeddruk lichtelijk begint te stijgen dus houdt het hier verder bij)