Dat kan als je een faseverschil wilt wegwerken.
Men heeft een tijdje de midden en hoge tonen luidsprekers zo geplaatst dat de kern van de conussen op gelijke lijn lagen. Dus hoog en midden een stukje naar achteren. Dat klopt natuurlijk niet helemaal, want het hangt van de frequentie af. De bas is veel trager dan een tweeter. Dus de startpuls verschilt enorm. Ik heb eens geprobeerd met een microfoon om de verschillen aan te tonen, maar dat is bijna onmogelijk. Je ziet werkelijk niet waar de aanzet is.
Maar kan wel hoorbaar zijn.
Ons gehoor hoort veel meer dan we kunnen meten. vooral ruimtelijke akoestiek.
De subtiele verschillen in rechts en links kunnen we precies bepalen.
Faseverschillen hoor ik wel degelijk en onmiddellijk. Hoewel in het hoog de marges natuurlijk zeer klein zijn.
Omkeren van het hoog maakte dan ook niet veel uit, mits met beide kanalen.
Plaatsing van instrumenten bijvoorbeeld hangt zeer af van een correcte fase.
Waarmee ik ook de luchtigheid en etaleren, doorzichtigheid van een orkest bedoel. Ruimte tussen stemmen en instrumenten en vooral diepte. Ik heb maar een keer werkelijk een zangeres voor een orkest horen staan. Met een andere versterker was dat effect weg. Ook kabels kunnen dat beeld verknoeien. Van Den Hull met die "laskabels" was vreselijk modderig in het hoog en het laag was rommelig. Andere kabels en het was open en in balans.
Met een van de beroemde Rotel versterkers was de echo of galm (fake ruimte) van opnamen soms weg.
Men voegt in een studio vaak "lucht" toe met galm. Maar dat moet niet altijd het geval zijn want dan creëert de versterker zelf galm (terugkoppeling? definitie?). Ik heb nooit meer een installatie gehoord die dat weg kon laten. (CD spelers of taperecorders kunnen dat probleem ook veroorzaken).
Zo is alles afhankelijk van opstelling, apparatuur en bekabeling.
Fase verdraaien veroorzaakt onvermijdelijk deuken in de weergave. Dat hoor je wel degelijk. Het is pure vervorming.
Dus akoestische maatregelen zijn beter dan elektronische, al kun je niet zonder in de professionele sfeer.
De oude Grieken waren zo slim om arena's te bouwen en in kerken gebruikte men wel flessen of kruiken in muren om als Helmholtz resonator te dienen. Mijn luidsprekers berusten op dat resonator principe.
Sommige concertzalen gebruiken grote kokers op wanden als resonator.
Het hele schema van het scheidingsfilter is grote onzin. De secties voor middentoner en tweeter zijn aangesloten op het laagdoorlaatfilter voor de woofer. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.
Het lijkt erop dat het schema getekend is door een goed bedoelende amateur zonder enige kennis van zaken.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Bij een 12 dB filter zijn de signalen op het overnamepunt in tegenfase. Dit los je simpel op door een van de speakers andersom aan te sluiten.
Voorbeeld: https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2710
[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (18%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op maandag 25 mei 2026 13:46:24 schreef CornelisJ:
Het lijkt erop dat het schema getekend is door een goed bedoelende amateur zonder enige kennis van zaken.
Prima omschrijving van AI... 
Vraag mij om te beginnen af waarom die weerstand van 1.5 ohm in de aansluiting zit?
Met Rs verzwak je toch alles, niet alleen het laag?
En een detailbedenking bij dat fraaigetekende maar verder niet indrukwekkende schema:
Zeker maakt die weerstand van 1.5 ohm ook deel uit van de verzwakking van hoog en midden.
Het hele schema van het scheidingsfilter is grote onzin.
Kunnen jullie als-t-je-blieft ophouden over dat schema?
Dat schema heeft @TS er in zijn derde post opeens bijgesleept; goedbedoeld uiteraard, maar uiterst ongelukkig.
Het schema is op allerlei manieren fout, maar heeft met de oorspronkelijke vraag ook nog eens NIETS te maken.
@TS gebruikt dat schema zelf NIET. Hij heeft gewoon het echte filter, en staat nu enkel maar voor de vraag of het de moeite is wat weerstandjes aan te passen.
--
Fase: voor min of meer continue tonen maakt de absolute fase niet uit (al moet die L en R wel hetzelfde zijn, natuurlijk).
Voor impuls-achtige geluiden, zoals van slagwerk, of de 'attack' van instrumenten, moeten de fasen van de verschillende samenstellende frquenties wél met elkaar in overeenstemming blijven. Anders verwatert de attack.
Omdat de verschillende frequenties uit verschillende luidsprekers komen, en omdat het fasecentrum van veel luidsprekers verschuift met de frequentie, is dat een moeilijke opgave. Vooral het tweede aspect wordt weleens vergeten, terwijl dat faseverloop in de luidspreker op de hogere frequenties heel groot kan zijn.
Inderdaad, het is al zo vaak in dit topic gezegd dat dat door AI gemaakte schema totale onzin is. Een amateur doet dat beter!
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
@FET je vergeet jezelf te quoten.
Ja, waar dát komt dat schema nou weer vandaan?
Over de kortgesloten L3 zullen we het maar niet eens hebben; L3 en R2 horen natuurlijk beide parallel over de tweeter te staan. Maar dat is een tekenfout in een ook overigens fout schema.
Want dit slaat natuurlijk werkelijk op niets. Hieronder de doorlaten die je eruit zou krijgen (rood=woofer, groen=midrange, blauw=tweeter):Let op de andere dB-schaal. De middentoner zou rond 600 Hz een zacht geluidje kunnen geven, en de tweeter zou je helemaal niet meer horen.
@TS:
Doe aan het scheidingsfilter eerst niets, en luister.
Beslis daarna eventueel of midden en hoog in verhouding te hard zijn, zodat je de weerstanden wilt aanpassen zoals in de vierde screenshot in de startpost.
Al de rest is onzinnig.
Op maandag 25 mei 2026 14:14:23 schreef Bobosje:
Inderdaad, het is al zo vaak in dit topic gezegd dat dat door AI gemaakte schema totale onzin is. Een amateur doet dat beter!
Voor de volledigheid, het door "deMGR" (in zijn derde post op de eerste pagina van dit topic) geposte schema is niet door AI gemaakt. Maar het is wel een onzin schema.
Hier staan iig (wat lijken) de orginele schema's
https://winboxsimu.de/reload.html?Boxen3.html
In de tekst ook aanbevelingen voor vervangende luidsprekers incl de genoemde beyma. Diagonaal lezend lijkt het erop dat je mid en hoog wat meer moet dempen.
Ter informatie, het volgende schema vond ik in een Duitstalig forum ( http://www.hifi-forum.de/viewthread-185-16286.html#22 ). Dit schema ziet er een minder vreemd uit (directe link naar hifi.forum.de). Maar ik kan niet garanderen dat dit schema overeenkomt met het scheidingsfilter in de Vulkan2 van deMGR.
[Bericht gewijzigd door CornelisJ op (16%)]
Op maandag 25 mei 2026 15:05:14 schreef CornelisJ:
Voor de volledigheid, het door "deMGR" (in zijn derde post op de eerste pagina van dit topic) geposte schema is niet door AI gemaakt.
Hoe dat zo? TS ontkracht de stelling niet.
Is zeker door AI verzonnen, alleen AI kan een HPF achter een MPF achter een LPF plaatsen en een kortsluiting in het schema verzinnen.
De enige juiste manier is om de nieuwe woofer erin te schroeven en te gaan meten met een geschikte meetmicrofoon, geschikte software (REW, Arta, beide vrij te gebruiken) en vooral ook de juiste kennis van zaken. Wat dus automatisch inhoudt dat je AI moet vergeten omdat dat je helemaal niets gaat brengen hier. Dit vraagt vakmanschap, niet om een opgeleukte zoekmachine.
Op maandag 25 mei 2026 16:33:52 schreef Bobosje:
[...]
Is zeker door AI verzonnen
Lijkt me onwaarschijnlijk, gezien de tekst "Had dit schema ook nog gevonden". Ook het Nederlandstalige commentaar in het schema lijkt mij niet door AI verzonnen. Ik denk eerder dat dit schema gemaakt is door een amateur die geen schema's kan lezen, laat staan tekenen.
Overigens is het schema van een scheidingsfilter vrij eenvoudig te verkrijgen door "reverse engineering" van de PCB. Dat is ook wat de persoon op hifi-forum.de heeft gedaan voor het hierboven geposte schema. Aangezien ik geen Vulkan Mk2 luidsprekers heb kan ik niet verifieren of hierbij geen fouten zijn gemaakt.
KGE
Golden Member
Is hier iets mee te doen?
http://www.hifi-forum.de/viewthread-185-16286.html#13
Zie dat er al een ander link is naar dat forum draadje. Staan ook fotos in van de originele filterprint met waardes en locaties van componenten.
[Bericht gewijzigd door KGE op (47%)]
Op maandag 25 mei 2026 16:54:18 schreef CornelisJ:
Lijkt me onwaarschijnlijk, gezien de tekst "Had dit schema ook nog gevonden". Ook het Nederlandstalige commentaar in het schema lijkt mij niet door AI verzonnen. Ik denk eerder dat dit schema gemaakt is door een amateur die geen schema's kan lezen, laat staan tekenen.
Je kunt AI heel makkelijk opdrachten geven (zogenaamde prompts) om iets voor je te maken, te tekenen of iets te bedenken en dat kan ook met Nederlandse tekst / commentaar erbij.
Als TS (of via iemand anders) handig is in het maken van die prompts dan is de tekst "Had dit schema ook nog gevonden" niet veel zeggend.
[Bericht gewijzigd door Bobosje op (37%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Tja,
Als jullie zelfs "Frederick E. Terman" geïrriteerd krijgen door het niet lezen en het neuzelen in dit toppic...
Knap hoor, volgens mij de eerste keer. 
Lezen, laten indalen en dan als het iets toevoegt voor het topic en dus niet voor jullie plasje tegen de boom,
plaats het dan, dit lijkt mij een goed uitgangspunt voor een kwalitatief goed leesbaar forum.
Gegroet,
Bram
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op maandag 25 mei 2026 15:36:39 schreef CornelisJ:
Ter informatie, het volgende schema vond ik in een Duitstalig forum.
(schema)
Ook hier blijven nadenken over de informatie die je vindt
.
De spoel aangegeven als 6,8 µF (
) moet 6,8 mH zijn (niet 6,8 µH).
De spoel aangegeven als 0,3 µH moet 0,3 mH zijn.
De spoel aangegeven als 0,13 H moet 0,13 mH zijn.
@TS heeft echter de originele scheidingsfilters al. In de startpost komt een aanbeveling voor om bij gebruik van bepaalde vervangende woofers, enkele weerstanden aan te passen. Misschien horen we nog hoe dat ging, als het nodig was.
Op maandag 25 mei 2026 18:44:29 schreef revado:
En de TS is intussen al in geen velden of wegen meer te zien
Zeg maar rustig gevlucht.