Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Voor een klasse F versterker heb ik een parallelkring in serie met de impedantie bestaande uit een pi filter voor de grondfrequentie 1620 kHz, deze impedantie is 589 ohm. Voor de derde harmonische te sperren op 4860kHz heb ik een parallelkring in serie deze bestaat uit een condensator van 140pF en een spoel van 7,66uH. Volgens google kun je de impedantie berekenen door 1/ZC + 1/ZL. Neem ik hiervoor de reactanties voor de grondfrequentie dan is dat 1/7007.74 + 1/ 77,69 = 70,162 ohm. Maar google verteld er niet bij of de uitkomst capacitief of inductief zal zijn. Mijn idee is dat voor een parallelkring op een hogere frequentie de meeste stroom door de spoel zal gaan. Dus als ik het goed heb is de impedantie op 1620kHz 589 ohm en 70,162 j 0hm in serie. Graag een reactie als ik er volkomen naast zit. Als ik een VNA had zou ik het zelf kunnen meten, die heb ik besteld alleen dat kan een paar weken duren voordat ik die binnen heb,
Volgens google kun je de impedantie berekenen door 1/ZC + 1/ZL
Daar ontbreekt nog wat aan die formule. 
1/7007.74 + 1/ 77,69 = 70,162
Dat krijg ik daar niet uit!
Maar google vertelt er niet bij of de uitkomst capacitief of inductief zal zijn.
De grap van spoelen en condensatoren is dat ze tegengestelde tekens voor hun reactantie hebben. Als je die correct invult, rolt vanzelf ook het juiste teken eruit voor het antwoord.
Het antwoord is hier trouwens (77,97−1 − 701,74−1)−1 = 87,72 ohm (positief, dus inductief)
NB. dat is dus de reactantie van de parallelkring op 1620 kHz, zoals gevraagd.
Ik ben niet zo thuis in de HF wereld maar volgens
https://de-radio-amateur.nl/eenvoudig-pi-filter-reken-tool
kom ik tot onderstaande plaatjes mbv. LTspice.
De ingangsimpedantie komt wonderwel op 50 Ohm bij 10 Khz (toeval ?). Niet want bij lage frequenties zien we voornamelijk de belasting impedantie van 50 Ohm.
34db laat zich vertalen tot 1034/20 = 50, de schaaleenheid klopt niet vanwege het soort analyse dat is gedaan. Faseverloop is in stippellijn weergegeven.
Bij de berekening van het pi filter heb ik 1620 kHz en load 389 ohm ingevuld. De 389 ohm zit niet in het schema verwerkt. Dus ik doe ook maar wat.
Vervolgens naar de ingangsimpedantie van enkel het pi-filter gekeken. 52 dB komt overeen met 398 ohm.
Ik kijk dan ook bij 1633 kHz dus close genoeg.
Grafieken zijn wel gemaakt met een bron impedantie van 0 ohm.
Op dinsdag 26 mei 2026 21:19:04 schreef Martin V:
Maar google verteld er niet bij of de uitkomst capacitief of inductief zal zijn. Mijn idee is dat voor een parallelkring op een hogere frequentie de meeste stroom door de spoel zal gaan.
een parallelkring gedraagt zich boven Fo capacitief, maar hier "draait" hij onder Fo.. en dus inductief.
Voor een seriekring is het omgekeerd.
Op woensdag 27 mei 2026 05:11:42 schreef Bart777:
Ik ben niet zo thuis in de HF wereld
Je hebt het dan ook wel erg ingewikkeld gemaakt.
De vraag van @TS was: wat is de reactantie van de parallelkring op 1620 kHz.
Daar komt één enkel getal uit: j87,72 ohm - zeg maar 'ongeveer j90 ohm'.
/off topic:
@TS heeft al een pi-filter met bekende onderdelenwaarden. De ingangsweerstand geeft hij als 589 ohm (ohms), geen 389. En de belaste Q weten we niet; die hoeft geen 12 te zijn.
In je laatste plaatje heb je een seriekring over de bron gezet. Omdat je zegt dat de bron 0 ohm is, zou je eigenlijk een foutmelding gehad moeten hebben.
Of anders rekent LTSpice stiekem toch met niet-ideale onderdelen.
Het was voor mij leuk om hier een beetje een idee te krijgen van wat er speelt.
Ik had 389 ipv. 589 ingevuld dat komt omdat mijn toetsenbord slecht verlicht is en ik er dus wel eens naast zit. De cijfers vallen net onder een rand, toetsenbord is inschuifbaar.
Nieuw plaatje gemaakt nu met 589 ohm en dat klopt dus ook weer, geen wonder.
1055,5/20 = 596. Q nog steeds 12 aangehouden.
De simulatie verdeeld een decade onder in 1000 stukken. Dus gaf geen foutmelding voor 0 ohm bij het parallel zetten, omdat die niet meet bij die frequentie. Simulatie gaf ongeveer 0 dB dwz. 1 ohm vind ik mooi genoeg.
Blijft voor mij de vraag wat is de bronimpedantie.
O ja natuurlijk, met een logschaal kom je niet bij nul. Daar had ik zelf aan mogen denken. 
e: Ho wacht, ik bedoelde bij de serieresonantiefrequentie; dáár zou de seriekring nul ohm worden. Maar die resonantie prikt de sim natuurlijk ook net niet precies aan, dus dat loopt ook met een sisser af. 
De bronimpedantie is bij de zender van @TS erg laag; hij gebruikt schakelFETs in halve-brug-configuratie, net zoals in de erg zuinige zenders van Nautel.
Die 589 ohm is dan ook niet de bronimpedantie (dan zou het rendement ook nooit hoog kunnen zijn).
589 ohm is de belastingsweerstand die zijn eindtrap moet zien om er, bij de gegeven voedingsspanning, zijn ontwerpvermogen aan te kunnen leveren.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (17%)]
Martin V
Bedankt voor de antwoorden, in het bijzonder Frederick E. Terman.
In de Smit chart tool heb ik de waarden verder aangepast, op de ingang van het filter/aanpassing netwerk vind ik nu een impedantie van 593 ohm en een hele kleine capacitieve reactantie van -j 0,2 ohm.
En zo ziet de aanpassing eruit:
de smit chart:
en de impedantie op de verschillende punten:
De 2500pF condensator is de anodespanning blokeringscondensator van 15kV.
Ik dacht dat deze aanpassing wel geslaagd is.
Martin V
De bronimpedantie is bij de zender van @TS erg laag; hij gebruikt schakelFETs in halve-brug-configuratie, net zoals in de erg zuinige zenders van Nautel.
Nee hoor beste FET dit is voor een buizen eindtrap op 2kV en ongeveer 0,5A anodestroom, dus een anodebelasting van 4000 ohm. Dus dan kom ik op een Q factor uit van 6,74, dat lijkt me wel genoeg.
Bij een te hoge Q factor nemen de kringstromen toe alsmede de verliezen toe, dus dan lijkt mij een iets lagere Q factor wel goed genoeg. Wat betreft de kringstromen in deze aanpassing, de 500pF shunt condensator daar doorheen loopt 10 Ampere, door de spoel (30uH) gaat 6,5 Ampere, als ik het juist heb. Voor de spoel is dik draad 6mm kwadraad nodig, alsmede voor de 3e harmonische sperkring, door deze spoel loopt 9 Ampere, door de condensator 1 Ampere. De 500pF shunt tuning C is een 20kva type, dat zijn flinke condensatoren. Die derde harmonische sperkring zit erin omdat het rooster van de buis wordt aangestuurd met een blokgolf (uit een halve brug Mosfets en HF transformator 1:4)
Voor @Bert jan, de zuigkring op 3F aan de ingang is niet de juiste wijze waarop je klasse F versterker moet instellen. Een klasse F versterker kent twee soorten; een even of oneven harmonische mode. Voor de even harmonische weet ik het niet uit mijn hoofd, ik vermoed een parallelkring voor 2F in serie met de aanpassing. Voor de oneven is dat een sperkring voor de 3e, 5e, 7e, 9e harmonische in serie met de aanpassing. Hier is de ingangs impedantie hoog voor alle oneven harmonischen. Ervan uitgaande dat de derde harmonische een amplitude van een blokgolf op de 1e harmonische 1/3e is, kun je aanemen dat verderop in de aanpassing de amplitude voor alle hogere harmonische zover gedempt wordt, dat enige voorzieningen die te dempen, geen praktisch nut zullen hebben. En dan praat ik over getallen van 90 of 100dB. Maar indien er toch een hogere harmonische op de uitgang wordt vastgesteld, is de oplossing een zuigkring op de 50 ohm uitgang te gebruiken. Het aandeel van de tweede harmonische is nihil, aangezien een blokgolf bestaat uit voornamelijk oneven harmonischen.
[Bericht gewijzigd door Martin V op (34%)]
Op woensdag 27 mei 2026 21:11:22 schreef Martin V:
[...]
Nee hoor beste FET dit is voor een buizen eindtrap op 2kV en ongeveer 0,5A anodestroom, dus een anodebelasting van 4000 ohm. Dus dan kom ik op een Q factor uit van 6,74,
Die 4000 Ohm is de statische (uitgangs)weerstand vd buis. Ik meen te begrijpen dat je die hier gelijk stelt aan de dynamische uitgangsweerstand vd buis?
Martin V
Met dit fenomeen ben ik niet zo bekend; statisch of dynamische weerstand, maar ik bedoel te zeggen de normale belasting voor gelijkstroom onder normale bedrijfscondities.
De dynamische uitgangsweerstand is de inwendige wisselstroomweerstand van een actieve component (zoals een transistor of versterker) tijdens bedrijf. Deze geeft aan hoe sterk de uitgangsspanning verandert als de uitgangsstroom varieert. In de elektronica wordt dit berekend als de verandering in spanning gedeeld door de verandering in stroom: \(r_{uit} = \frac{\Delta U}{\Delta I}\)
De kernbegrippen in detail
Statisches vs. Dynamisch: De statische weerstand is de totale gelijkspanning gedeeld door de totale gelijkstroom (\(R = \frac{U}{I}\)
Ik gok op het laatste de statische weerstand welke ik bedoel.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=dynamische+uitgangs…