Canadese tijdsignaalzender CHU stopt ook

Een relatief onbekende tijdsignaalzender is CHU (bij Ottawa, Canada), op 3330, 7850 (tot 2009 was dat 7335) en 14670 kHz. In onze landen was deze nooit zo goed te ontvangen.
https://maps.app.goo.gl/rwJBhQjtnRqUdy9u9

Dit jaar gaat ook deze zender ermee stoppen, en wel vanaf 22 juni - dezelfde week als de BBC op 198 kHz, hoewel dat natuurlijk puur toeval is.

Aankondiging plus interessante korte geschiedenis:
https://nrc.canada.ca/en/certifications-evaluations-standards/canadas-…

Veel luisteraars hadden hun hele leven nog niet van CHU gehoord, en weten pas sinds het rumoer rond deze mededeling van het bestaan ervan. Dat weerhoudt ze er echter niet van flink te protesteren. :)

--
Gelukkig is WWV er nog. Gaat straks misschien zo klinken: ;)

WWV - The Tick.mp3

Een metronoom :)
Die startfrequentie van 500 Hz en eindtoon van 1000 Hz hoe werkt dat?
Daar bedoel ik mee, welk apparaat kan daar wat mee?

Het mp3-tje hierboven is een grapje: 'Als WWV óók overgenomen gaat worden door een privé-partij, hoe gaat de uitzending dan klinken?'

De echte WWV is een tijdsignaalzender. De secondentikken zijn steeds vijf sinussen van 1000 Hz. Die van 29 en 59 ontbreken.
De continutoon is de ene minuut 500 Hz, de andere minuut 600 Hz. En éénmaal per uur is de toon 440 Hz.
Op 100 Hz zit een digitaal signaal.
Start van de nieuwe minuut is een langere 1000 Hz.
Stationsidentificatie is elk half uur.

Voorbeeld (begint net voor de tijdaankondiging en station-ID):

wwv.wav

Dit hoor je in de clip hierboven:
(de korte 100Hz-tikken zijn de korte streepje die je verspreid over het beeld ziet; hun spectrum is door de kortheid heel breed (of hier: hoog :)).

Hoe zit het met HB0,DCF,MSF.OMA of hoe ze maar mogen heten..gaan die ook weg?

Op dinsdag 26 mei 2026 14:29:58 schreef mel:
Hoe zit het met HB0,DCF,MSF.OMA of hoe ze maar mogen heten..gaan die ook weg?

DCF77 geef ik persoonlijk de beste kans op een lang leven.

Op zaterdag 23 mei 2026 23:42:56 schreef Frederick E. Terman:

Veel luisteraars hadden hun hele leven nog niet van CHU gehoord, en weten pas sinds het rumoer rond deze mededeling van het bestaan ervan. Dat weerhoudt ze er echter niet van flink te protesteren. :)

[bijlage]

hadden ze daar, ik bedoel in Canada en omgeving, "CHU" klokjes? (zoals we hier DCF klokjes hebben)

Voor zover ik weet niet. Trouwens, alle gewone radiogestuurde klokken gebruiken langegolfsignalen: DCF, MSF, WWVB, JJY. De propagatie daarvan is betrouwbaar; die van kortegolfsignalen niet.

Daar komt bij dat de langegolfzenders eenvoudige secondepulsen versturen, die ook tientallen jaren geleden al goedkoop te decoderen waren. De kortegolfzenders hadden dat niet, maar alleen gesproken tijdmededelingen. Later kwam daar wel een digitale code bij, maar voor de ontwikkeling van een goedkope radioklok was dat te laat; die zaten al op de langegolf.

--
@mel: OMA is al ruim 30 jaar uit de lucht. HBG is nu 14 jaar uit de lucht, lees ik. Woeps. Ook al weer een tijdje!

Sowieso zijn kortegolf-tijdsignalen een beetje uit de tijd, en waren altijd al voornamelijk interessant als frequentiestandaard in een tijd dat je zoiets nog niet in je eigen lab had; en als propagatieonderzoeksmiddel, wat we ook al decades lang veel beter kunnen met (digi)sondes.