Op woensdag 20 mei 2026 20:42:07 schreef ronw:
Vandaar dat ik dacht de TL072 te proberen

https://www.circuitsonline.net/forum/file/139175/forum-post
Ik heb deze actieve antenne ook gebouwd (en inderdaad, met een LM4562 bleek die een stuk beter te werken dan met een TL072).

Op maandag 18 mei 2026 22:57:05 schreef ronw:
Ben langzaam verder gekomen met een actieve antenneversterker die schijnbaar goede resultaten geeft. Een wat ouder Elektuur ontwerp:

[bijlage]

In plaats van de afstemming met een variabele condensator, heb ik voor varicaps gekozen. Twee stuks parallel, dan heb ik goede flexibiliteit om andere frequenties uit te proberen. De koude kant van de varicaps gaar niet naar pin 5, maar naar de massa.

De LM4562 lijkt het beter te doen dan de TL072 of OPA2134. Bij maximale signaalsterkte ontstaat een blokgolf met stijle flanken, terwijl de LM4562 een loodrecht signaal geeft.

Dit gedeelte wil ik buitenshuis gaan plaatsen, terwijl het door Bram voorgestelde gedeelte binnenshuis komt. Of een andere versie, ik experimenteer nog even door...

[bijlage]

Misschien ga ik een VLF-LF RegenRX* maken,ben al wat onderdelen voor de Presel.aan het uitzoeken.En ook daar zit een opamp in.De LF353,die heb ik (natuurlijk :) ) niet dus dat gaat een TL072 of TL082 worden.Er komt sowieso een IC voetje in,dan kan ik mooi die LM4562 ook eens proberen en dan kijken luisteren wat het beste werkt.

* Zie https://www.qsl.net/vk5br/

Voor de aardigheid net even een Meinberg DCF77 antenne opengemaakt. Dit is een outdoor versie, ik heb ook een indoor versie met exact dezelfde inhoud.

Het ferrietstaafje is 14 cm lang.

Op het SMD 8-potertje staat ST Z349. Inmiddels vond ik deze referentie
https://community.st.com/t5/analog-and-audio/may-i-find-datasheet-of-s… die suggereert dat het een TL082ID
is.

hth, Wilko

Hi Hubie,

Als ik het goed zi zit er een foutje in het schema.
In stand-5, wat als "Broad Band" bedoeld wordt, is de opamp ingang zwevend...

Verder zin de JFET opamps zoals de Tl070 en de TL080 series netals de LF353 niet echt geschikt voor de twee hogere banden van dit ontwerp.
In de hogere banden is geen "loopgain" voldoende meer over om de opamp lineair te houden.
Ook daardoor gaat de vervorming flink omhoog net als de uitgang impedantie van de opamp.

Een NE5534a is een goedkope en nog goed bruikbaare opamp, laat hem 2 a drie keer versterken en dan kan je de compensatie condensator weglaten.
Hiermee heb je dan ook wat meer signaal voor je ontvangen die je ook nog eens goed kan aansturen doordat er meer loopgain aanwezig is en de uitgang van de NE5534A ook ontworden is om meer lineaire stroom aan de uitgang te leveren.

Ook een voordeel van deze opamp is dat voor de laagste ruis je redelijk goed zet met de aanwezige impedanties.

De LM4562 is als het ware een opgevoerde NE5534A en is zels nog beter te gebruiken, let wel op, dat de LM4562 een dual versie is en andere voedings pinnen heeft.

Nog even dit, alle testen binnenshuis met ferriet antennes of sprietjes zijn gedoemd te mislukken.
"Huisje op de Hei" met geen schakelende voedingen in de buurt, dan kan je uitgebreid prutsen met vele typen antennes.

In andere omgevingen vooral in stedelijke gebieden of naast industrie kan het echt moeilijk worden.
Een ferriet antenne moet in stedelijke gebieden worden afgeschermd van het electrische veld en dan ook nog eens symetrisch worden aangesloten op de versterkertrap.
Anders kan je nog zo'n mooie ferriet antenne hebben, maar de commonmode storing verpest alles.

Daar helpt geen smalbandige versterkertrapjes aan...
Het is echt per lokatie uitzoeken wat je beste oplossing is voor ontvangst beneden de 500KHZ, hoe lager in frequentie hoe lastiger het is een schoon signaal op te pikken.
En dan heb ik het nog niet gehad wat Moedertje Natuur in de admospheer dumpt :+

Groet,
Bram

Hi Wilko, :-)

Dank je voor het "inzicht" van deze antenne.

Wat opvalt is de ferrietstaaf en dat het lijkt of dat er twee lagen dik Litze draad is gebruikt.
De TL072 of de TL082 lijkt mij geen probleem, rond de 77Khz vallen deze opamp's nog goed te gebruiken,
dit als er niet te veel gain wordt toegepast.
Is het voor jou te zien of de afgestemde ferrietstaaf symetrisch wordt aangesloten?
Dus de opamp als verschil versterker geschakeld is?

Groet,
Bram

Op vrijdag 29 mei 2026 19:09:07 schreef blackdog:
Hi Hubie,

Als ik het goed zi zit er een foutje in het schema.
In stand-5, wat als "Broad Band" bedoeld wordt, is de opamp ingang zwevend...

Verder zin de JFET opamps zoals de Tl070 en de TL080 series netals de LF353 niet echt geschikt voor de twee hogere banden van dit ontwerp.
In de hogere banden is geen "loopgain" voldoende meer over om de opamp lineair te houden.
Ook daardoor gaat de vervorming flink omhoog net als de uitgang impedantie van de opamp.

Een NE5534a is een goedkope en nog goed bruikbaare opamp, laat hem 2 a drie keer versterken en dan kan je de compensatie condensator weglaten.
Hiermee heb je dan ook wat meer signaal voor je ontvangen die je ook nog eens goed kan aansturen doordat er meer loopgain aanwezig is en de uitgang van de NE5534A ook ontworden is om meer lineaire stroom aan de uitgang te leveren.

Ook een voordeel van deze opamp is dat voor de laagste ruis je redelijk goed zet met de aanwezige impedanties.

De LM4562 is als het ware een opgevoerde NE5534A en is zels nog beter te gebruiken, let wel op, dat de LM4562 een dual versie is en andere voedings pinnen heeft.

Nog even dit, alle testen binnenshuis met ferriet antennes of sprietjes zijn gedoemd te mislukken.
"Huisje op de Hei" met geen schakelende voedingen in de buurt, dan kan je uitgebreid prutsen met vele typen antennes.

In andere omgevingen vooral in stedelijke gebieden of naast industrie kan het echt moeilijk worden.
Een ferriet antenne moet in stedelijke gebieden worden afgeschermd van het electrische veld en dan ook nog eens symetrisch worden aangesloten op de versterkertrap.
Anders kan je nog zo'n mooie ferriet antenne hebben, maar de commonmode storing verpest alles.

Daar helpt geen smalbandige versterkertrapjes aan...
Het is echt per lokatie uitzoeken wat je beste oplossing is voor ontvangst beneden de 500KHZ, hoe lager in frequentie hoe lastiger het is een schoon signaal op te pikken.
En dan heb ik het nog niet gehad wat Moedertje Natuur in de admospheer dumpt :+

Groet,

Scherp opgemerkt Bram,stand 5 van de draaischakelaar is de 'By Pass'stand,de antenne gaat dan linea recta naar de antenne-ingang van de RX -S1A-5 > S1C-5 pin 6 van de opamp hangt dan idd in de lucht en de andere ingang pin 6 hangt dan aan de afstem C
Bram[/quote]

Oeps,foutje er gaat hier iets niet goed met Quoten,sorry..

Op vrijdag 29 mei 2026 20:19:52 schreef blackdog:
Hi Wilko, :-)

Dank je voor het "inzicht" van deze antenne.

Wat opvalt is de ferrietstaaf en dat het lijkt of dat er twee lagen dik Litze draad is gebruikt.
De TL072 of de TL082 lijkt mij geen probleem, rond de 77Khz vallen deze opamp's nog goed te gebruiken,
dit als er niet te veel gain wordt toegepast.
Is het voor jou te zien of de afgestemde ferrietstaaf symetrisch wordt aangesloten?
Dus de opamp als verschil versterker geschakeld is?

Groet,
Bram

Het lijken mij twee lagen windingen ja. Zie de foto.

Hallo Hubie,

Ik was bekend met de schakelingen van Butler, en heb er eens geprobeerd. Helaas kreeg ik deze niet aan de praat, en ondanks mijn pogingen een fout te vinden, bleef de ontvanger totaal stil. Heb het opgegeven, en ben verder gegaan met een andere schakeling.

Ik heb deze Butler-ontvanger nog ergens liggen, en zal voor de grap eens kijken of ik nu wel erachter kom waardoor deze niet werkt.

Ik heb toentertijd de voorversterker niet geprobeerd; dat was wel de bedoeling, maar toen de ontvanger niet werkte, had ik ook geen dringende reden meer om deze te proberen. Maar ik geef geflopte projecten graag een tweede kans.

Nu ben ik bezig een draagbare voeding te maken om projecten te kunnen testen op een locatie ver weg van schakelende voedingen en hoogspanningsmasten.

De keuze voor de TL072/LF353 zal voor 77,5 kHz vast wel oké zijn als ik hier de reacties lees.

Even ter zijde: Ik heb recentelijk een goedkope signaalgenerator gekocht.

Ik heb deze opengemaakt, en surprise, de signaalversterker bestaat uit 2x de TL072. Op 77,5 kHz lukt dat uitstekend, maar het signaal neemt in sterkte af naarmate je dichter naar de 500 kHz gaat. Op 77,5 kHz ingesteld, is het signaal volgens mijn frequentiecounter 77.5005 Hz bij inschakeling, en verloopt naar 77.5001 Hz.

Het feit dat de NE5534 geen fet-ingangen heeft, heeft volgens jullie geen invloed op het functioneren van deze schakeling?

Hoi ronw,het zou kunnen dat er een fout in dat schema zit en veel nabouwers nu een niet werkende Butler RX in de kast of junkbox hebben liggen.Dus ik wacht nog even met bouwen.. :)

Hi ronw,

Waar ik heb aangegeven, kan je een NE5534a gebruiken.
Let op, een NE5532A kan jebeter niet gebruiken bij de hogere frequenties en wat grotere signalen.
Dit omdat de slew rate van dit type niet voldoende is.

Er zijn altijd vele afwegingen om een bepaald type opamp te gebruiken.
Bij de schakelingen die jij in dit opic laat zien zijn de dc eigenschappen van de opamp wat minder van belang.
Maar des te meer de HF eigenschappen loopgain en de uitgangstroom.

Als de TL072 opamps in de signaalweg zitten in je generator, dan zijn ze daar ongeschikt voor, en dat zie jij aan de teruglopende signaal kwaliteit bij hogere frequenties.

Groet,
Bram