Op het internet kun/kon je in Nederland in ieder geval nog teletext lezen exact zoals het uitgezonden is.

Mooi detail over de DVB standaard: Er is een DVB PES packet definitie waar teletext meegestuurd wordt met de digitale video van kabel/satelliet of DVB-T.

De ontvanger kan dan die data weer in de VBI lijnen re-inserten om op je TV weer teletext te kunnen ontvangen bij analoge TV.
Een andere optie is de TXT stream direct in de ontvanger om te zetten in de applicatie van de ontvanger zelf en als overlay / screen te displayen.

Zelf nog bij Philips in een van hun ontvangers gemaakt (VBI insertion).

https://teletextart.co.uk/call-for-entries-yle45-yle-teletexts-45th-an…

Op deze website heel veel teletekst kunst, er zijn nog best veel mensen bezig en je kunt jaarlijks minstens twee keer meedoen (Kerst en Valentijn en soms meer) als je je creaties op de Finse pagina's wil tonen.

[Bericht gewijzigd door Benadski op (14%)]

Ook leuk en misschien ooit handig. Vanaf de command prompt (zeker windows, linux, waarschijnlijk ook Mac)
ssh teletekst.nl
(eerste keer "yes" aan geven)

Hi K7Jz, :-)

Welke tools heb jij geinstaleerd staan zodat je direct ssh in je commandpromt kunt uitvoeren onder W11?

Groet,
Bram

Werkt hier prima in W11

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (20%)]

Op maandag 1 juni 2026 16:19:38 schreef blackdog:
Hi K7Jz, :-)

Welke tools heb jij geinstaleerd staan zodat je direct ssh in je commandpromt kunt uitvoeren onder W11?

Groet,
Bram

SSH is (net als vroeger telnet) een standaard Windows command (in ieder geval in W10).

Hi,

Verschillende W11 tools staan hier geinstaleerd, dan denk ik dat het te maken heeft met mijn beveilings software.

Telnet, Putty, Linux tools zijn allemaal geinstalleerd op dit werkstation.
als ik ssh type, dan zegt de terminal Que, watte? weetikniet. :+

Groet,
Bram

Op maandag 1 juni 2026 15:32:35 schreef K7Jz:
ssh teletekst.nl

Dat gebruik ik inderdaad ook al een poosje, op linux, razendsnel ook.
Maar het is wel 2 richtingen verkeer itt "met het TV beeld mee".

Leuk artikel ;)

Op Youtube heb je ook nog deze, weliswaar Brits, maar ik vind het toch wel grappig ;) Al is het maar omdat ik als kind geregeld naar ceefax heb zitten kijken.

https://www.youtube.com/watch?v=v8OUAiWH_jc

Hi,

Als anderen het zelfde probleem hebben, dus geen W11 ssh client,
start dan een Administrator "Command Prompt" op en voer de volgende regel uit:

Add-WindowsCapability -Online -Name OpenSSH.Client~~~~0.0.1.0

De uitleg kan je hier vinden:
https://www.youtube.com/watch?v=TJCYJpITDk4

En dan werkt het hier ook, alleen de codetabel heeft wat aandacht nodig,
dit omdat bij dit werkstation, de weergave nog niet optimaal is.

De W11 SSH Client was hier dus niet ge-installerd en bovenstaande commando verhelpt dat probleem.
Installeer het alleen als je het echt nodig hebt, een schoon/kaal systeem is altijd stabieler. ;)

Groet,
Bram

Of ga in de webbrowser gewoon naar nos.nl/teletekst

Doe ik al jaren sinds Teletekst niet meer uitgezonden wordt. Kort en krachtig het belangrijkste nieuws, zonder 'human interest' of reclame. Heerlijk simpele en rustige layout zonder afleidende zaken die om je aandacht schreeuwen.

Op maandag 1 juni 2026 17:40:24 schreef nonius:
Doe ik al jaren sinds Teletekst niet meer uitgezonden wordt.

Huh ? Niet meer uitgezonden ? Geeft jouw TV aanbieder het niet meer door dan ?
Op DVB-T is het er zeker wel, overal in de lucht/ether.

Bij het zien van het openingsbericht verwachtte ik al allerlei dingen rond TT te gaan zien hier.
Prima, ik dacht nog hier aan : https://www.ceefax.tv/
Waarvan ik mij afvraag . . hoe/wat.
En zo zie ik ook weer date er bij TT geen jaartal te zien is, in de kop, wel dag-maand.
Ik gebruik het wel eens bij een oude opname, om te zien van wanneer die opname is en wat er toen in het nieuws was.

Op maandag 1 juni 2026 18:06:22 schreef Kees frees:
[...]Huh ? Niet meer uitgezonden ? Geeft jouw TV aanbieder het niet meer door dan ?
Op DVB-T is het er zeker wel, overal in de lucht/ether.

Dat ligt aan de ontvanger, als het TXT uitzend in een packet stream wil nog niet zeggen dat je het kunt zien.
Wat voor type ontvanger heb je waar je het nog wel kunt ontvangen? TV is neem ik aan HDMI dus zal in de DVB ontvanger de TXT rendering zitten.

Enne inderdaad de kabel provider kan de PES wegfilteren om bandbreedte te besparen, dan ben je het ook kwijt.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (10%)]

Hi,

Net in een Virtuele Fedora-44 het teletekst commando uitgevoerd in een terminal, zonder enig probleem.

Nonius
Ik gebruik Teletekst al jaren in mijn browsers op werkstations en mobiele telefoons.
Het ging er hier om waarom het bij mij niet werkte in de terminal in Windows-11
en nu weet ik waarom en werkt het hier ook.

Groet,
Bram

En dat zo'n oud systeem nog steeds online is, weet dat er al K11 chassis TXT hadden. My first TXT was een K12Z TV enigste nadeel dat sommige zenders de TXT op en neer schudde, nooit goed gekregen..

Ja, inderdaad, er zijn "moderne" TV systemen die het niet meer doorgeven.

Op maandag 1 juni 2026 18:11:47 schreef henri62:
Enne inderdaad de kabel provider kan de PES wegfilteren

Ja, inderdaad, er zijn "moderne" TV systemen die het niet meer doorgeven. ( waarom ? / ! )

om bandbreedte te besparen

Nouh, dat is wel een gelegenheidsargument, dat beetje data is minimaal, in vergelijking met een TV kanaal.

De term PES kan ik nog niet ontdekken, in de vele 3 letter afkortingen.

Op maandag 1 juni 2026 18:30:31 schreef Kees frees:
De term PES kan ik nog niet ontdekken, in de vele 3 letter afkortingen.

DVB zit er vol mee: Packet Elementary Stream

De documentatie die bij ons in volle ordners zat was iets meer als een strekkende meter en dat was volgens mij nog niet eens alles.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (23%)]

[KeesFrees] Geeft jouw TV aanbieder het niet meer door dan ? Op DVB-T is het er zeker wel, overal in de lucht/ether.

Ik heb geen TV-aanbieder noch DVB-T. Kijk al heel lang geen TV meer. Ben gestopt toen het analoge signaal uit de lucht ging. TV boeide me daarvoor sowieso ook al weinig. Zo weinig dat ik geen moeite heb gedaan om over te schakelen naar DVB-T.

Ik meende begrepen te hebben dat men gestopt was met het toevoegen van teletekst aan het signaal, maar blijkbaar heb ik me vergist dan. Ik was waarschijnlijk in de war met de VRT, die is wel gestopt met teletekst.

[Edit: nu weet ik het weer; de enige reden dat ik destijds geïrriteerd was over het uit de lucht gaan van analoge TV was omdat ik daarmee teletekst kwijt was. Zo zat het. Het was dus niet dat teletekst stopte, maar doordat de analoge uitzendingen stopten (en daarmee, VOOR MIJ, ook teletekst.)

Er staat hier trouwens wel een actieve DVB-T antenne op het dak, net als een schotelantenne; de coax komt netjes in de woonkamer uit. De TV (wordt alleen gebruikt om off-line films en documentaires te bekijken via USB-stick) staat aan de andere kant van de kamer. In principe hoef ik alleen maar een coax-kabel ertussen te leggen. Maar waarom? Voor het 'privilege' mezelf te ergeren aan TV-uitzendingen en reclame? Nee dank je.

Neehe, de NOS houdt moedig stand.
Er zijn wel een aantal regionale omroepen die het weggemoderniseerd hebben, ten faveure van systemen "in den verre" waar we geen controle over hebben.
Maar ja, de moderne tijd, net zoals u zegt.

Argument van de regionale omroepen, geen tijd/geld meer voor een aparte TT redactie.
Maar met de moderne middelen moet het nmi mogelijk zijn om automatisch een tekst voor TT te maken.

Op maandag 1 juni 2026 18:32:34 schreef nonius:
[..] mezelf te ergeren aan TV-uitzendingen en reclame? Nee dank je.

Psja, het afgeven op de lineaire TV is een algemeen ding geworden zo lijkt het. Ik begrijp dat niet, het meeste laat ik ook aan me voorbij gaan en een aantal programma's neem ik op ( op lokale eigen schijf ) om het daar na uiterst efficiënt snel door te zappen. En dan kom ik echt wel interessante dingen tegen.
MAAR, laat maar even ajb, ander dwalen we af.
Een DVB-T ontvanger voor er bij is altijd handig en kost bijna niets, zit vaak in de TV ingebouwd

DVB-C geeft teletekst ook gewoon door.
In Nederland en Duitsland is teletekst nog wel populair.

Op maandag 1 juni 2026 17:40:24 schreef nonius:

Doe ik al jaren sinds Teletekst niet meer uitgezonden wordt. Kort en krachtig het belangrijkste nieuws, zonder 'human interest' of reclame. Heerlijk simpele en rustige layout zonder afleidende zaken die om je aandacht schreeuwen.

Deze is nog kaler: https://teletekst-data.nos.nl/webtekst?p=101

Ik heb DVB-T naast een IPTV aanbieder omdat ik het fijn vind even snel wat nieuws/tv aan te zetten zonder die menuutjes e.d. in te duiken. Teletekst is dan echter bijna geen optie omdat mijn afstandsbediening geen cijfers meer heeft (LG) en dat virtuele toetsenbordje is dan niet echt ideaal.

Het voordeel van de SSH teletekst is dat deze een klokje heeft en zelf ververst. De hjkl 'vi-toetsen' zijn handig en ik gebruik het ook om het idee toe te juichen. Internet is immers meer als 'browsen' en wie weet komt er ooit een dag dat port 80 en 443 overal worden geblokkeerd vanwege ernstige malware... Dan heb ik toch teletekst in mijn 'noodpakket' (ook een reden om mijn DVB-T en FM af en toe te gebruiken)