Laatst heb ik een dame geholpen met een schootmobiel waar de "brandblusser" aka "fire extinguisher" uit was gevallen en als een afgestoten staart van een Salamander op straat voort sleepte. Waarbij het onder de wielen kwam. Zo'n ding is niet veel meer dan een dik stuk metalen pijp met "navelstreng".
Het is nogal bedenkelijk dat iemand met een "bewegingsbeperking" te kampen heeft met losse onderdelen die niet alleen moeilijk bereikbaar zijn, onder de zitting, maar tevens de "veiligheid" moeten garanderen in geval de "elektrische stoel" in brand vliegt en de "beveiliging" erachteraan sleept en dus niet werkt.
Je begrijpt niet dat zoiets kan worden "goedgekeurd".
Op de accu die afgedekt was met een plastic behuizing lag dus die pijpbom bevestigd met, hoe verzinnen ze het" een klittenbandje. Klittenband is glad en zit niet echt vast. Scootmobieltjes stuiteren over de keitjes en dan is Leiden in last. Probleem is nu, hoe zet je zo'n pijp met kabel vast? Plastic hecht slecht en de trillingen zijn niet mis. Bovendien kan het gaan rammelen.
Je kunt niet eenvoudig een paar gaatjes boren in de kap, om wat klemmen te monteren, want er zit een Lithium accu onder. Ik dacht even aan Duct tape, als noodmaatregel. Maar dat is ook wel wat temperatuur gevoelig en kan los komen in zo'n hobbel de bots autootje.
Kit of twee componentenlijm is een andere optie, maar welke? Bovendien moet zo'n ding wellicht ooit vervangen worden, net zoals brandblussers. Het is nogal slordig van producent en leverancier om zo'n belangrijk onderdeel zo scharrig te bevestigen. Misschien een vorm van klantenbinding? Nu ja, de mevrouw kon na mijn ingreep dolgelukkig weer verder met een stralende glimlach voor de Barmhartige Samaritaan. Maar met een waarschuwing er iets aan te laten doen. Knutselen aan zo'n mobieltje en eventuele aansprakelijkheid als het onding ergens tussen valt, of in werking treedt. is een delicaat onderwerp.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je kunt de scootmobiel wel uit de Stint halen, maar de Stint niet uit de scootmobiel kennelijk.
Hoe werkt zo'n brandblusser eigenlijk?
Voor zover ik weet is het niets anders dan een container met een niet giftig gas (aerosol). Het wordt met een ontsteekplug gestart en dan zal het gas de vlammen doven. (Lineair Heat Protection cable). Maar je moet wel wegwezen, want een EV fikt als de hel. die scootmobieltjes zijn nu juist voor mensen met een bewegingsbeperking, dus hoe komen die weg?
Er zijn al heel wat scootmobieltjes in vlammen opgegaan. Het gevaar is vooral als het voertuig binnen een woning staat.
Ik geloof er absoluut niet in dat zo'n apparaat je voor 15 jaar lang 24u per dag zorgeloos laat zijn.
Maar ze maken wel reclame alsof het zaligmakend is. Ik heb er meerdere gezien en de manier waarop die dingen worden bevestigd is gewoonweg primitief. Tie Wraps bijvoorbeeld, waar zo'n gladde buis gewoon uit glibbert. Waarom geen klemmen met rubber gevoerd on slippen te voorkomen? Of een stevige houder?
Wellicht heb je nog net de tijd om je zelf uit het voertuig te werpen.
Branden met EV's bewijzen wel hoe slecht het beveiligd is.
Er zijn al minstens 20.000 Chinese EV's uitgebrand en wereldwijd een "60.000".
Kortsluiting kan zo'n brandpreventie niet stoppen. Blussen met water heeft gegarandeerd een negatief effect. De snelheid van die ontwikkelde vuurzee is echt ongelooflijk. De impact is ongehoord.
Er rijden zo'n 300.000 scootmobielen in Nederland rond en verwacht wordt dat het aantal nog zal verdubbelen. Tel daarbij op de vele honderdduizenden E-bikes die brandgevaar betekenen.
Scootmobielen mogen niet meer op vluchtwegen staan. Binnen 2 a 3 minuten is de vluchtweg afgesneden door giftige gassen, rook en brand. Daar zal zo'n fireblocker weinig aan veranderen. De capaciteit is immers gering.
[Bericht gewijzigd door BRNRDS op (14%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tot nu toe was 'whisky throttle' denk ik het grootste gevaar van scootmobiels, ook sterk te reduceren door het ontwerp te veranderen, ook nooit echt serieus geadresseerd denk ik.
Zo'n blusmiddel is leuk, ik kende het nog niet, maar de implementatie klinkt nogal klungelig. Alle truukjes die ze tegenwoordig voor autoaccu's bedenken, kun je veel goedkoper op een scootmobiel uitproberen. Dan is dit wel een erg karig begin, lijkt me.
Inderdaad, het is primitief. Was het zo eenvoudig zou het in alle EV's worden aangebracht.
Het kan hoogstens een beginnend brandje remmen. Kritiek op die brandpreventie systemen vind je nauwelijks op het internet, omdat alles maar dan ook alles wordt "gestuurd" door de algorithms en je dus geen negatieve of objectieve kritiek meer kunt plaatsen.
Statistieken evenmin. Commercie dicteert alles. Verzekeringen hebben natuurlijk wel cijfers.
Beter zouden ze die mobielen van een brand resistent materiaal maken.
Maar accu's zijn zoals we weten echt brandbommen. Het is soms nog erger dan een benzinebrand.
Bij een scootmobiel brand buiten was de rookschade tot het dak zichtbaar.
Erger is dat je het met normale middelen niet eens kunt blussen.
Ik sta er altijd versteld van hoe snel zo'n brand zich ontwikkelt.
"whisky throttle" Lachen.
Op zondag 14 juni 2026 17:16:53 schreef BRNRDS:
Er zijn al minstens 20.000 Chinese EV's uitgebrand en wereldwijd een "60.000".
en dat is 0.1%? waarvan veel ook nog uit de 1e generatie, toen de accuproductie nog in de kinderschoenen stond
je wil het net doen klinken alsof het een garantie is dat je chinese ev vroeg of laat afbrand
Nou dat is beslist geen 0.1% want dat zou nog minder zijn dan gewone brandstof auto's.
Het feit dat scootmobielen niet meer op vluchtwegen mogen staan zegt wel genoeg.
In Miami is de hele parkeergarage uitgebrand van het vliegveld en daar zijn meerdere voorbeelden van.
Het internet staat vol met branden veroorzaakt door scootmobielen en E-bikes.
Er bestaan ook zat video's van zulke branden.
https://www.gov.uk/government/publications/fires-in-e-bikes-and-e-scoo…
[Bericht gewijzigd door BRNRDS op (13%)]
Op zondag 14 juni 2026 18:54:48 schreef BRNRDS:
Nou dat is beslist geen 0.1% want dat zou nog minder zijn dan gewone brandstof auto's.
Het feit dat scootmobielen niet meer op vluchtwegen mogen staan zegt wel genoeg.
In Miami is de hele parkeergarage uitgebrand van het vliegveld en daar zijn meerdere voorbeelden van.
Het internet staat vol met branden veroorzaakt door scootmobielen en E-bikes.
Er bestaan ook zat video's van zulke branden.
https://www.gov.uk/government/publications/fires-in-e-bikes-and-e-scoo…
De fans van die elektrische zooi willen dat niet horen. 
Ik ben het met je eens.
Het gaat nu los met de reacties, let maar op 
Tja, dat willen ze inderdaad niet weten, of het benadeelt hun handel.
https://chicago.suntimes.com/city-hall/2024/06/05/electric-bikes-scoot…
"Een van de belangrijkste oorzaken van branden", nota bene. 270!
18 doden. 115 gewonden en dat voor één stad!
Ruim 80.000 auto's uitgefikt en dat was niet eens recent nieuws.
Tel daarbij op de rest op accu's. Honderdduizenden incidenten.
Complete garages en bedrijven, parkeerplaatsen, huizen enz.
Bij zogenaamd "fossiele" brandstoffen komen ook branden voor, maar minder dan de elektrische brandbommen. "Fossiele" brandstoffen kun je tenminste nog blussen.
*Het is een mythe dat Olie fossiel zou zijn. Verzonnen door Rockefeller om te indruk te wekken dat het gelimiteerd zou zijn en daarom werd er een extreem prijskaartje aan gehangen. Carbon is geen bewijs voor organische brandstof. "Er is plenty olie", dat was een opmerking van iemand die het beroepsmatig heel goed wist.
Het is niet toevallig dat US overal ter wereld oorlog voert tegen olierijke staten.
Als de "groene revolutie" daadwerkelijk zou plaatsvinden, waarom zou je je dan druk maken over de olie bronnen? Maar de petrodollar moet worden opgekrikt, waarvan US afhankelijk is.
Maar daarmee we dwalen we af.
Helemaal mee eens!
Maar laten we inderdaad on topic blijven, of er in de koffiehoek een topic over starten.
Weer ontopic.
Ik wist niet dat er een vorm van een brandblusser op een scootmobiel zit?
Werkt dat met een soort Halon dan? Dat mag toch niet meer?
Of is dat alleen bij lipo accu's.
De gene die ik heb gezien hadden lood-zuur accu's.
Op zondag 14 juni 2026 18:54:48 schreef BRNRDS:
volgens gemini is het inderdaad nog minder dan 0.1%, jij onderschat zwaar hoeveel auto's china er jaarlijks inmiddels wel niet uitperst
Vreemd he, hoe publieke opinie harder zorgt voor maatregelen dan de werkelijke aantallen.
Dat die dingen geweigerd worden op plekken is het uitvergroten door het nieuws, en daarbij de opinie dat "men" ze niet wil hebben daar.
Niet het daadwerkelijk aantal branden, er zijn zoiezo veel branden, maar 99% komt niet op het nieuws
dezelfde gedachte hangt om lamborghini's die zogenaamd afbranden zodra je 1x gas geeft
maartenbakker
Golden Member
En iPhone 4 die geen bereik hebben als je ze verkeerd vasthoudt. Of willekeurige andere apparaten met een opvallend hoge of context-afhankelijke maar niet totaal-uitval.
Die verhalen zijn allemaal gewoon waar, er zaten bijvoorbeeld wel degelijk ernstige ontwerp- en/of constructiefouten in die generatie Lamborghini, alleen de context is voor de buitenstaander niet duidelijk zodat het vaak lastig is om er nauwkeurig over te oordelen)*). Iemand die het constateert of ondervindt is dan vaak (in eerste instantie) een roepende in de woestijn.
Dit komt deels omdat fabrikanten of andere belanghebbenden verhalen onder de pet houden of afzwakken, deels door mensen die er emotioneel in investeren (fanboïsme of lichtere vormen daarvan).
Aan de andere kant speelt confirmation bias ook een rol. Als elektrische voertuigen opvallend vaak uitbranden, dan kan dat woordje "opvallend" ook zijn omdat je erop let terwijl ze niet zo vaak uitbranden.
In werkelijkheid is het probleem dat we massaal een technologie omarmd hebben die daar eigenlijk niet geschikt voor is (voor het massaal omarmen en soms slordig opschalen van een draagbaar apparaat naar een voertuig). Dat geeft meer collaterale schade dan nodig, zelfs als het om relatief kleine aantallen gaat. Gelukkig wordt er hard aan nieuwe technieken gewerkt.
*) Wel degelijk als je 1 keer gas geeft, maar dan moest wel de ontsteking van 1 van de cylinderbanken eruit liggen en/of aan andere randvoorwaarden worden voldaan.
P.S. Dat massaal omarmen van technologieën is een beetje een terugkerend patroon... Aardolie: oops, klimaatverandering. Aardgas: oops, aardbevingen. Windmolens: oops, er zijn opeens geen vogels meer. Zonnepanelen: oops, klimaatverandering. Ik chargeer nu een klein beetje om de patronen duidelijker te maken, maar het is over het algemeen gewoon dom om een wenselijke techniek te pushen in de hoop dat het later wel goedkomt.
Dat is inderdaad de wereld waarin we leven, dat auto's die 'ernstige constructiefouten' hebben, nog 99.9% betrouwbaar zijn
En de betrouwbare auto's 99.999%
Er zijn terugroepacties omdat 1 op de 100.000 auto's er last van heeft
Je ziet rellen op tv omdat 2 groepen van 5000 mensen ruzie hebben, een land verdeeld terwijl 99.95% van NL geen mening heeft
De stille meerderheid van naast het nieuws
maartenbakker
Golden Member
Ik schreef niet voor niets: dit soort getallen is niet makkelijk in te schatten.
De grap is dat die ernstige constructiefouten waarschijnlijk 1 of meer ordegroottes groter zijn dan jij ze nu inschat (hoeveel van die Lamborghini's denk je dat er totaal gemaakt zijn? Hoeveel er misschien preventief onderhouden zijn of gewoon in de woestijn achtergelaten zoals ze daar vaak doen, zullen we sowieso nooit weten). En 1 of meer ordegroottes kleiner dan wat de luidste demonstranten denken.
Maar het gaat doorgaans over relatief triviale en vermijdbare of oplosbare fouten *) die niet vermeden worden en maar met tegenzin opgelost, dat is hier een van mijn stokpaardjes. Een autofabrikant die een auto terugroept voor een probleem dat maar in 1 van de 100.000 optreedt, is daar erg principieel in. Als dat waar is, dan koop ik daar voortaan al mijn stokpaardjes 
*) Ik denk aan de Ford Pinto. Die vloog heus niet zo vaak in brand, sowieso moest je dan eerst aangereden worden, maar het was wel volkomen vermijdbaar en oplosbaar als de wil daar voor had bestaan.
P.S. uitbrandende elektrische voertuigen kan zelfs per land verschillen. Ik haal altijd het voorbeeld aan dat elektrische scooters van NIU hier met Panasonic cellen geleverd worden (ik heb er wel eens een in de zandbak moeten zetten van de minstens honderden accu's die ik in handen heb gehad, maar nog nooit het watervat nodig gehad), waardoor ze hier niet zo gauw in de fik zullen gaan maar in een land waar ze goedkope cellen gebruiken misschien wel.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]
Denk aan de krankzinnige contructie van bv tesla met elektrische deuropeners.
Daar zijn al de nodige mensen in omgekomen omdat ze niet konden ontsnappen bij een accubrand en de dodelijke gassen die er meteen volop vrijkomen.
Dat zoiets een typegoedkeuring krijgt is onbegrijpelijk.
maartenbakker
Golden Member
Dat soort fouten dus. Maar om terug te keren naar het topic 'scootmobiels'.. Whisky Throttle klinkt als iets grappigs, maar mijn vermoeden is wel dat dit er soms voor zorgt dat ouderen (die geen whiskey op hebben) het leven laten in de lokale sloot e.d. en dat dat vermijdbaar is door het standaard systeem met de tractiehendels en "remmen" eens goed te herzien. Zelfs een standaard bromfietsinterface zou al veiliger zijn dan wat je meestal op scootmobiels ziet.
Dit is een van de redenen dat ik al meteen aftrapte met de uitpraak "Je kunt de scootmobiel wel uit de Stint halen, maar de Stint niet uit de scootmobiel kennelijk". Als bijzondere bromfiets moet de Stint nu aan echte voertuigeisen voldoen, maar met scootmobiels zal nog steeds wat afgeknoeid worden.
Al dat spul, ook fatbikes, zouden gewoon een RDW typegoedkeuring en kenteken moeten krijgen.
En dan een echte keuring op de veiligheid met steekproeven.
Nu kan iedereen maar aanrommelen.
En die oudjes trekken gewoon de gashendel ver open en realiseren zich niet dat ze veel te hard gaan vaak en de remmen daar helemaal niet op berekend zijn.
ik heb de schuifdeuren in ouderencomplex al meerdere malen van de grond kunnen rapen en opnieuw geplaatst...
Op zondag 14 juni 2026 21:21:28 schreef revado:
En die oudjes trekken gewoon de gashendel ver open en realiseren zich niet dat ze veel te hard gaan vaak en de remmen daar helemaal niet op berekend zijn..
Dat is niet een fout van de oudjes, maar van de fabrikant. Die monteert ondermaatse remmen.
ik heb de schuifdeuren in ouderencomplex al meerdere malen van de grond kunnen rapen en opnieuw geplaatst...
Tijd voor klapdeurtjes.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (17%)]
maartenbakker
Golden Member
Op zondag 14 juni 2026 21:21:28 schreef revado:
Al dat spul, ook fatbikes, zouden gewoon een RDW typegoedkeuring en kenteken moeten krijgen.
En dan een echte keuring op de veiligheid met steekproeven.
Nu kan iedereen maar aanrommelen.
En die oudjes trekken gewoon de gashendel ver open en realiseren zich niet dat ze veel te hard gaan vaak en de remmen daar helemaal niet op berekend zijn.
De grap is, er zitten geen remmen op. Net als destijds op de Stint, een soort van slap parkeerremmetje. Men vertrouwt op de motorrem. Echter is de tractie erg slecht te doseren voor veel ouderen vanwege een onhandig knijpsysteem.
Ik denk dat zeker de helft van de schades te voorkomen zou zijn door de bediening aan te passen en een goede rem toe te voegen. Ouderen die de auto of de brommer nog in hun spiergeheugen hebben zitten, hebben daar niets aan en zullen in paniek dus ook moeite hebben met het ding tot stilstand brengen.
Het zijn ergonomische en technische rampen, misschien een paar goede modellen niet te na gesproken.
Als je van kinds af aan leert dat 'knijpen = remmen' bij letterlijk ieder ander gemotoriseerd voertuig met 'hendel', dan is het alleen maar logisch dat ouderen (zeker als de mentale capaciteit ietsje achteruit gaat, en men beter is in het herinneren van oude dan van recente dingen) om de haverklap een ongeluk hebben.
Ben dar nota bene zelf getuige van geweest. Oudje ging te snel maar bleef maar in de "rem" knijpen, wat dus de gashendel bleek te zijn.
Een fatbike duimgashendel is nog logischer om te monteren.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op maandag 15 juni 2026 07:12:52 schreef Ledlover:
Als je van kinds af aan leert dat 'knijpen = remmen' bij letterlijk ieder ander gemotoriseerd voertuig met 'hendel', dan is het alleen maar logisch dat ouderen (zeker als de mentale capaciteit ietsje achteruit gaat, en men beter is in het herinneren van oude dan van recente dingen) om de haverklap een ongeluk hebben.Ben dar nota bene zelf getuige van geweest. Oudje ging te snel maar bleef maar in de "rem" knijpen, wat dus de gashendel bleek te zijn.
Een fatbike duimgashendel is nog logischer om te monteren.
Mijn inmiddels overleden pleegvader was een goed deel van zijn leven postbode geweest, op de fiets.
Toen hij met een scootmobiel moet gaan verplaatsen is het ook meerdere keren mis gegaan.
Immers, remmen is knijpen inderdaad, de man had zijn leven lang niet anders gedaan.
Met als gevolg dat ie de drukke rijksweg 9 opschoot door het rode licht heen.
de aanstormende auto had de tegenwoordigheid van geest om de zaak niet te vertrouwen en vooruit alvast in de remmen te gaan.
Ander had de man de 80 niet gehaald ipv de 91 die hij geworden is.
Ik heb nooit begrepen welke idioot dat systeem heeft bedacht.
Net als verkeerslichten standaard rood zetten en als er een auto aankomt groen zetten.
'Want dat remt het verkeer'
Dat heeft ook levens gekost in de vroege ochtend of late avond.
Waar ik woonde toen reed een man dagelijks dezelfde route iedere ochtend vroeg, en het licht sprong altijd op groen moment dat ie er vrijwel was.
De man remde niet eens meer.
Tot de dag dat er een meisje vroeg overstak.
Die heeft het niet overleefd.
Schuld kreeg de automobilist, schuld had in mijn opinie de programmeur van de verkeerslichten.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik stond met mijn vorige trike (goldwing 1500 met 2 achterwielen) in de stad geparkeerd. Ik ben bezig hem van het slot te halen als er een 90 jaar oude mevrouw in een scootmobiel naast me stopt. Dat is een mooie, is die van uzelf of de verzekering? En daarna: valt deze ook zo makkelijk om als je de stoep op of af moet? En: hoe hard loopt die van u en toen viel het kwartje, ze dacht dat het een (erg grote) scootmobiel was.
Voor wat ze allemaal beschreef zijn dat vreselijk enge/gevaarlijke dingen.
Tja en daarbij al die elektronische en digitale truken dozen, waar die oudjes al helemaal niets van snappen.
Een van de oudjes werd vanachter aangereden en haar scootmobiel was niet meer in beweging te krijgen.
Ik keek eens even en vanachter is een laag klein pedaaltje, net achter het linkerwiel, dat het voertuig in een elektrische parkeerstand zet. Geblokkeerd dus. Dat was natuurlijk geraakt door die fietser, die daar niet eens mocht rijden. Maar de kerstboom aan knipperlichten op dat display gaf niet aan dat het voertuig in de parkeerstand stond. Het oudje kon zelf niet bij die schakelaar, terecht wellicht? ook al zou ze dat geweten hebben. Het zijn net ondeugende kinderen, je moet overal op letten. Oma zwiert rond in haar botsautootje als je even een boodschapje doet.
Dan de oudjes die uit hun scootmobiel glijden op de steile hellingen hier. Of het met opzet is gedaan om die bejaardenhuizen in zo'n omgeving te zetten "om de vergrijzing op te lossen". Het is hier vanwege de Metro Klein Zwitserland geworden. Niets dan hellingen. Ook de parkeergarage heeft een zeer steile helling.
Het voorgeborchte noem ik dat. Tel daarbij op de brandende schootmobieltjes en de rook.
Ook al zou de incidentie van branden in procenten "klein" zijn, (wat zeker niet waar is) dan nog is het aantal branden en slachtoffers ontoelaatbaar hoog. Vooral omdat er slordig met die dingen wordt omgegaan en een en ander gemakkelijk had kunnen worden voorkomen door betere constructie of voorzieningen.
Sommige scootmobielrijders denken in een formule F1 Ferrari te zitten en scheuren letterlijk door het winkelcentrum. Ze halen makkelijk een 25 a 30 km uur. Hun reactievermogen is zeer traag en remmen zijn niet aanwezig. Bovendien kun je niet flink remmen want dan zou je gelanceerd worden. Veiligheidsgordels dragen ze immers niet.
Zag een man die blijkbaar niet meer wist hoe te stoppen, die reed de halve zaak omver en ramde het been van een oude vrouw dat hem tot stoppen bracht, terwijl het onding nog steeds vooruit wilde. Anderen moesten het voertuig stoppen. Rijvaardigheidstesten of een mentale test zijn blijkbaar overbodig.
Een ander reed mij aan en wilde perse vooruit, mijn "stop stop!" geschreeuw maakte niets uit, ik stond klem, ze zat maar "vooruit nou, vooruit !" te wippen, of het een onwillige ezel was in een verwoede poging door te gaan.
Geen communicatie mogelijk, al zag ze er nog intelligent uit en niet eens zou oud.
Duidelijk gedementeerd en dat in een verpleegtehuis in een gang met mensen.
Tja en als er "maar" 0.1% van laten we zeggen 10 miljoen gevallen met brand voorkomen is dat nog altijd een 10.000. Er komen helaas zeer veel meer branden en ongevallen voor, maar die worden onder het matje geveegd. Vooral ook vanwege de Groene 4e revolutie en de "sustainable future" in Utopia waar uitsluitend de economische efficiëntie heerst.
Ik gaf een voorbeeld van slechts een Amerikaanse stad en een statistiek vanuit Engeland.
Dat scootmobielen niet meer in gangen of vluchtwegen mogen staan zegt wel genoeg.
De rook en gifgassen die ontstaan zijn zeer gevaarlijk. Maar het ergste is de zeer felle plotselinge brand, die zeer snel om zich heen grijpt en vluchten onmogelijk maakt. Een plofje van een minimaal tankje gas zal dat zeker niet stoppen. Het is of je een taart uitblaast. Maar een defect zal daarmee niet stoppen.
[Bericht gewijzigd door BRNRDS op (11%)]
intressant topic. mijn moeder is ook slecht te been, zit nu al aan haar 3de of 4de scoot mobiel. ze doet die altijd weg omdat de batterijen versleten zijn. 2 loodbatterijen voor zo een scoot ding kosten 800€ (zit zo in een plastic bak gemonteerd).
https://www.bol.com/be/nl/p/set-accu-s-reserveonderdelen-scootmobiel-g…
ik heb haar vorige maand toevallig gezegd dat ze de laatste niet moet wegdoen omdat ik er een lifepo zou in steken.
maar idd, brandpreventie... ik vertrouw lifepo aardig goed... in een ebike. maar in een scootmobiel is natuurlijk een ander paar mouwen.
standaard rijden die op 24V lood met ongeveer 17Ah. een single cell 3,2V 20Ah presteerd volgens mij al beter dan die 17Ah lood (die je maar beperkt mag leegtrekken). levensduur zou ook veel langer zijn.
bijkomend steek ik er een smart bms met wifi in, zodat mijn ma via de gsm de batterij status kan zien. want die 4-5ledjes op het dashboard is totaal geen indictatie. ook met lood zegt ze dat ze een hele week kan rijden zonder dat er eentje uit gaat, en ineens gaan alle lampjes uit op 1km rijden
zo 1 lifepo cell is ongeveer 6€. 8stuks in serie maakt een 28V accu. smart bms erin en voor minder dan 100€ bouw ik zo een accu. nog een lifepo lader erbij (2A) en ik ben klaar. moet ik iets voorzien van brandpreventie of is die plastic behuizing voldoende? brand blussen zal volgens mij niet werken. hoogstens vertragen
Op maandag 15 juni 2026 08:29:48 schreef BRNRDS:
Ook al zou de incidentie van branden in procenten weinig zijn, dan nog is het aantal branden en slachtoffers ontoelaatbaar hoog.Rijvaardigheidstesten of een mentale test zijn blijkbaar overbodig.
Tja en als er "maar" 0.1% "
Realiseer ook dat die dingen veelal gekocht worden uit belastinggeld (WMO), die dingen worden duizenden euro's duurder met alle wet en regels die je voorstelt.
En nog rijvaardigheidstesten ook?
De zorgkosten rijzen al de pan uit, en je wil nog eens tientallen miljoenen uitgeven voor die 0.1%