Hoi,
Heb een Philips 212 platenspeler op mijn werkbank staan maar kom nu even niet verder.
De originele motor die erin zat was defect, dat wil zeggen, het lager. Hij maakte een rammelend geluid en zat ook speling op. Nu zit er een nieuw vervangend motortje in uit een 212 met de zelfde bouw.
(Had namelijk hiervoor een ander motortje uit ook naar zeggen een 212 maar met een andere bouw (uiterlijk van voornamelijk de tacho behuizing) maar deze draaide op zowel 33 als 45 alleen maar heel hard. Aansturing was dus duidelijk niet compatibel zonder iets te veranderen.
Maar de huidige vervanger draait wel gewoon, ook soepel
, maar haalt echter niet de 33 resp. 45 toeren.
Hierop geprobeerd de juiste toeren te behalen door de potmeters 466 en 467 te verdraaien maar dat werkte dus niet, daarna deze in midden positie gezet te hebben heb ik getracht de snelheid in te stellen met de van onderaf te bereiken 33/45 toeren potmeters 468 en 470 maar ook dit werkt niet en hier doet zich het volgende voor.
Als ik de snelheid wil verhogen (want max krijg ik zo een 30,6 tpm en 41 tpm) dan zit ik al snel aan mijn max draaibereik en kom ik niet eens op 31 en 42 tpm.
Draai ik ze de andere kant op, dan nog voor ik aan het einde van het draaibereik ben gekomen schakelt hij naar STOP stand. Lampje gaat dus uit en STOP lampje brandt met een stilgevallen draaitafel.
Iemand enig inzicht in waar dit het eerst zou kunnen voorvallen, waar ik kan zoeken? Zou het een vd transistoren zijn of iets anders als de potmeters zelf? Enkele als de van bovenaf regelbare potmeters zijn wat ingesleten als ik naar de koolstof baantjes kijk.
Lampjes heb ik overigens allen bekeken op werking, alle branden en zijn van juiste waarde dus zou ok moeten zijn lijkt me. Van alle 4, de stop, 33, 45 en de fotocel / afslag
Ruststroom is overigens -8,99 VDC en caroussel staat op 240V
Mocht het nodig zijn kan ik foto's plaatsen van de print alsook de potmeters bijv
Dank zover 
Werkt de tacho wel die er op zit voor de terugkoppeling en is deze goed aangesloten?
Die geeft een wisselspanning af die weer gelijkgericht wordt eetc.
In dit topic komt dezelfde speler voorbij met wat uitleg.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/115310?query=volt&mode=o…
Heb je de service manual? Daarin staan allerlei meet- en afregelprocedures en dus ook die om de snelheid af te regelen.
https://elektrotanya.com/philips_22ga212_22gc012_turntable.pdf/downloa…
Op maandag 15 juni 2026 23:28:51 schreef revado:
Werkt de tacho wel die er op zit voor de terugkoppeling en is deze goed aangesloten?
Die geeft een wisselspanning af die weer gelijkgericht wordt eetc.
r
zonder tacho zou je verwachten dat de motor te snel gaat draaien.
Aangezien de stop flipflop op een bepaald moment actief wordt, zonder reden, eerst voeding controleren. als er via die weg rommel komt kan dat de flipflop triggeren. Een motor die teveel storing veroorzaakt kan dat ook...
Op maandag 15 juni 2026 23:24:24 schreef ohm pi:
Kijk eerst of het toerental van de nieuwe motor afhankelijk is van de aangeboden spanning.
ohm pi
Gemeten spanning over motortje is 2,06 tot 2,11 VDC op 33T EN 2,36 tot 2,40 op 45T
Maar, nu bedacht ik me om de nieuwe snaar eraf te halen, nu meet hij 1,38 vdc op 33T en 1,7 op 45T
Zou de nieuwe snaar dan teveel belasting veroorzaken waardoor hij dus niet goed kan werken?
Jammer, want notabene kreeg ik de vraag hoe de poelie eruit zag voor het doorzetten van de bestelling zodat ik de juiste zou hebben. Misschien of te dik of strak en toch niet juist.
Op dinsdag 16 juni 2026 10:48:55 schreef kris van damme:
[...]zonder tacho zou je verwachten dat de motor te snel gaat draaien.
Aangezien de stop flipflop op een bepaald moment actief wordt, zonder reden, eerst voeding controleren. als er via die weg rommel komt kan dat de flipflop triggeren. Een motor die teveel storing veroorzaakt kan dat ook...
Hoi Kris, zag je bericht pas nadat ik bezig was vanmorgen en na het plaatsen van mijn bericht maar zoals ik daarin schreef zag ik dat de motor met de geplaatste nieuwe snaar op de poelie meet op die waardes boven de 2,06 vdc op 33T enz.
Maar zonder de snaar een 1,38 vdc meet. Ik denk dat de snaar te strak is voor mijn gevoel want deze moet je er best wel met wat meer overtuiging omheen leggen dan ik gewend ben met nieuwe snaren.
Dit zorgt dan wellicht voor de overbelasting die de flipflop triggert
Heb wat meteingen willen maken en denk dat ik de boosdoener gevonden heb.
Ik heb de volgende metingen gedaan
TS 436 op 33 toeren aan:
C: 0,01
B: 8,33
E: 9,00
In stop stand:
C: 8,71
B: 9,00
E: 9,01
Maar dan,
TS434 op 45 toeren:
C: 0,43
B: pen aanraken op base stopt de motor en gaat naar stop modus
E: 9.00
In stop stand:
C: 0,02
B: 8,45
(DMM in 20VDC, rood op chassis, zwart op componenten)
Heb alleen geen zelfde tor liggen als erin zit, dat is een BC238 B
kan een BC148 B er op zijn plaats, die heb ik nog wel hier
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op dinsdag 16 juni 2026 13:47:35 schreef Dan675:
Maar dan,
TS434 op 45 toeren:
C: 0,43
B: pen aanraken op base stopt de motor en gaat naar stop modus
E: 9.00
In stop stand:
C: 0,02
B: 8,45
TS434 doet de stop. denk dat je wil meten op TS437.. (die doet wat TS436 doet op 33, maar dan voor 45)
TS437 meet ook goed.
Ander vraagje, wat is volgens de ervaringen de juiste snaarlengte, die ik nu heb meet
265 mm plat langs een liniaal, is dat juist of te klein
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Leg er een touwtje strak omheen, en meet de lengte op.
Trek daar vervolgens 5% (dunne snaar) tot 2% (dikkere snaar) van af en je weet de benodigde maat.
Snaren voor o.a. de Philips 212 zijn hier te koop: https://www.jvanschaikconsultancy.nl/
Ik koop hier zelf ook snaren ed. die ik nodig heb.
Heb de TS438 en 439 gemeten
De TS 438 in stop stand:
Collector: 7,94
Base: 8,71
Emitter: 9,02
De TS438 in 45 toeren stand:
Collector: 6,88
Base: 8,43
Emitter: 9,04
De TS438 in 33 toeren stand:
Collector: 7,00
Base: 8,43
Emitter: 9,04
Dan de TS439 in stop stand:
Collector: 7,98
Base: 7,97
Emitter: 8,45
De TS439 in 45 toeren:
Collector: 1,17
Base: 6,87
Emitter: 7,47
De TS439 in 33 toeren stand:
Collector: 1,15
Base: 7,02
Emitter: 7,61
De TS439 zakt flink in op de collector zo te zien
Wat betreft de snaar, ik was benieuwd of iemand de maat weet uit ervaring omdat er reeds een nieuwe snaar voor besteld was en op zit.
Dan kan je dat ook weer uitsluiten.
Arco
Special Member
Wat ik zei: kun je simpel opmeten...
Deze is het: https://shop.mfbfreaks.com/product/aandrijfsnaar-22ga212-platenspeler/
het lijkt me dat de originele Tropical Fish ook niet precies paste, hij is overleden aan pootjesstress
.
Om eerst even te testen dat het probleem van de baan is maakt het niet uit, toch.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Inderdaad, het lijkt alsof de print ontworpen was voor een 352 serie maar ze er een 342 in hebben gewrongen...
Even een update,
Die Tropical Fish, deze was inderdaad dood als een pier zo bleek, na 2x aanraken lag een pootje eraf.
Hagedissen groeien nieuwe aan, tijd voor een nieuwe serie condensators
,
Alle gekheid op een stokje, ik heb via via een condensator weten te vinden van 1000nF 100V
Deze zit er nu in, maar naast dat de waarde nog steeds inzakt, nu naar 1,38 VDC op de collector van de TS439 bij 45 toeren en 1,69 bij 33 toeren, blijft ook nog eens de 45 niet meer ingeschakelt. Valt meteen weer uit, blijft alleen in werking met de vinger op de tiptoets.
Lampjes voor de zekerheid nog eens gecheckt, maar ok, en omgewisseld voor een setje andere maar zelfde resultaat.