Hallo,
Ik heb nog een oude elektrische fiets, Sparta E-motion C2 24v. Ben er blij mee en fiets(e) er veel op, werkte prima totdat enkele dagen geleden de accu aanduiding op het display plotseling raar ging doen. Het eerste ledje van de accu aanduiding ging knipperen en de ondersteuning viel uit. Even later viel de display volledig uit. Thuis heb ik de display opengemaakt en bleek deze doorgebrand.
Het probleem is dat dit een oude fiets is, 24v, en ik kan absoluut nergens aan een nieuwe of gebruikte display komen.
Er zijn wel 24v, 5 pins displays te koop maar die hebben allemaal een andere stekker en kleurcode wat betreft de draden, ik kan nergens een schema vinden van het originele display om te proberen of ik het misschien toch werkend kan krijgen door de draden anders door te verbinden.
Ik weet dus niet wat de functie is van de draden op het originele display.
Zwart en rood zijn 24v en massa maar wat doen de blauwe, paarse en rose draad ?
Is er iemand die ooit ook dit probleem heeft gehad met een Sparta e-motion c2 display, 24v, en dat op heeft kunnen lossen ?
Of zou iemand mij misschien kunnen vertellen wat de blauwe, paarse en rose draden op het originele display doen ?
Bijgevoegd een foto van het originele display en een foto van het 24v display met 5 pins aansluiting.
Bij voorbaat dank.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
RX en TX zijn datalijnen, in het onderste plaatje geel en groen, het lijkt plausibel dat het bij jou blauw en paars zijn, want die gaan met alleen een weerstandje naar de microcontroller. Wat voor protocol het is, is eigenlijk niet vast te stellen zonder werkend exemplaar, en de kans is aanwezig dat verschillende controllers niet dezelfde taal spreken.
Waarom denk je dat deze "doorgebrand" is?
Zitten er ook nog componenten op de achterkant? Ik zie niets wat lijkt op een spanningsregelaar.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (22%)]
die chinese displays dat je daaronder toon zijn 99% NIET compatible. elke fabrikant gebruikt zijn eigen protocol tussen display en controller om te communiceren. dus dat ene display werkende krijgen op jouw sparta geef ik 0% slaagkans.
als je dat soort display wil gebruiken zal je ook de controller moeten vervangen in de fiets. want beide horen samen.
de motor zou normaal wel werken op een chinese controller, heb er al veel omgebouwd (geen sparta)
is er geen draadbreuk ergens of corrosie aan de connector? waar is die door gebrand?
Hartelijk dank voor de reacties,
Heb nog een foto bijgevoegd van de achterkant.
Ik begrijp dat het geen zin heeft om te proberen de "nieuwe" display aan de gang te krijgen dus hoef dat ook niet meer te proberen, dank u voor die informatie.
Mag ik vragen welke (Chinese) controller u meestal gebruikt voor ombouw ?
Ik weet niet of dat relevant is maar de Sparta die ik heb heeft een Sanyo motor.
Dank voor de reacties.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Vervangen voor een set van display en controller lijkt me inderdaad eenvoudiger. Als ik me goed herinner gebruikt de e-motion een Ananda controller, je daar specifiek nog naar kunnen zoeken.
dat lijkt op een ontplofte diode. ik zou zelf proberen daar eens een nieuwe diode in te laten zetten en zien of de boel weer werkt.
die zwarte diode dat nog intakt is, gaat naar die dikke weerstand en daarna naar die 3poter onderaan. vermoedelijk is dit van de accu ledjes en voeding van de print.
die 2de diode kan zijn geweest van de aansturing ofzo? of communicatie? is er toevallig 24V op de RX/TX terecht gekomen?
[Bericht gewijzigd door fcapri op (18%)]
U hebt gelijk, het is een Ananda controller.
U bedoelt een nieuwere Ananda controller met een ander soort display ?
Ananda maakt nog wel steeds controllers en displays maar de meeste zijn voortaan 36 en 48v, ik ben wat accu betreft nog gebonden aan 24v.
Ik ga eens zoeken of ik online bij Ananda hier iets over kan vinden.
Dank u voor de tip.
Op zondag 21 juni 2026 08:19:50 schreef fcapri:
dat lijkt op een ontplofte diode. ik zou zelf proberen daar eens een nieuwe diode in te laten zetten en zien of de boel weer werkt.die zwarte diode dat nog intakt is, gaat naar die dikke weerstand en daarna naar die 3poter onderaan. vermoedelijk is dit van de accu ledjes en voeding van de print.
die 2de diode kan zijn geweest van de aansturing ofzo? of communicatie? is er toevallig 24V op de RX/TX terecht gekomen?
[bijlage]
Ik denk het niet want de rest van de bedrading zit allemaal netjes bevestigd en daar is niks aan verandert.
Wel heb ik gelezen dat het vrij vaak voorkomt dat deze displays op deze manier kapot gaan, dat driepootje is meestal het onderdeeltje dat het eerst kapot gaat. Mogelijk is er op een of andere manier vocht ingekomen ?
ik zou dan eerder de andere diode verwachten die sneuvelt. die zit in de dikke koperdraden van de PCB.
de kapotte component zit aan die ene kant op het dunne spoortje, dus daar zou minder stroom lopen.
ofwel is het een soort van overstroom beveiliging, op RX/TX ofzo, want kan de spoortjes moeilijk volgen.
als dat grote IC niet kapot is, dan moet dit nog wel te repareren zijn.
de print lijkt ook glanzend, dus is gecoat tegen vocht. bij vochtschade zie je echt van die witte sporen
SparkyGSX
Ik bedoelde dat je specifiek naar Ananda kunt zoeken voor een vervangend display.
Ik denk dat de spanningsregelaar midden van de onderste rand ligt, op de achterkant van het board. Wellicht kun je op de fora vinden wat dit voor component is geweest.
die kapotte component, was dat 2 of 3 pinnen?
als ik nu goed kijk, zie ik precies 3 draden? en dan zou er een spanningsregelaar kunnen gezeten hebben, of een transistor (aan/uit schakelaar voor de fiets te starten vanuit het display?)
als het een transistor is om de boel te starten, dan kan er een te hoge stroom gelopen hebben. dus dat er elders geen fout in de fiets zit, is nog geen zekerheid.
ik probeer een foto te vinden van een niet ontplofte print
je kan zo een kit kopen (display + controller 24V, kost 19€)
https://nl.aliexpress.com/item/32946923989.html
of zo eentje met display. hier ga je in de menu wel wat instellingen moeten programmeren voor die goed zal werken en correcte snelheid op display toont. maar het is goed te doen.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006457213245.html
ik heb het al meermaals gedaan, maar je moet kunnen solderen. want niet elk stekkertje zal zomaar plug and play zijn.
de voeding en 3 motorkabels passen meestal zo op elkaar. maar je remhendel, trapsensor, hall sensor kabels is manueel prutswerk.
vanwaar ben je ergens? ik doe het nu al enkele jaren, maar ben recent gestopt (hernia in de rug, dus fietsen herstellen lukt nietmeer).
een oude fiets met zo een display rijd prima. en als je accu nog goed is, zeker te overwegen. dat soort chinees display kan je in de toekomst ook simpelweg vervangen moest het stuk gaan (display kost 10€ ofzo)
Op zondag 21 juni 2026 11:27:26 schreef fcapri:
die kapotte component, was dat 2 of 3 pinnen?als ik nu goed kijk, zie ik precies 3 draden? en dan zou er een spanningsregelaar kunnen gezeten hebben, of een transistor (aan/uit schakelaar voor de fiets te starten vanuit het display?)
[bijlage]
als het een transistor is om de boel te starten, dan kan er een te hoge stroom gelopen hebben. dus dat er elders geen fout in de fiets zit, is nog geen zekerheid.
ik probeer een foto te vinden van een niet ontplofte print
Ik heb het euvel gevonden, ik was nog wat verder aan het kijken en heb de controller opengemaakt. In de controller heeft iets sluiting gemaakt en dat heeft er natuurlijk ook voor gezorgd dat het display kapot is gegaan. Weet niet wat er precies gebeurd is maar hier is niet veel meer aan te redden. Zal een nieuwe controller met display moeten worden. Zie foto. Ik hoop dat je het kunt zien op de foto.
Op zondag 21 juni 2026 11:59:22 schreef Santo999:
[bijlage][...]
Het is niet zo duidelijk maar rechtsboven in de controller is iets niet goed gegaan.
die verschroeide plek ziet er idd niet goed uit.
zitten al die kabels rechtstreeks op de print, of zitten er tussenin nog connectors.
als er geen connectors zijn, zal je elke draad moeten solderen aan de nieuwe controller, maar dan moet je elke draad eerst volgen waar ze geen gaan.
de motorkabels zullen ergens samen zitten op de print
3 dikke grijs, wit bruin, daarna nog 5 of 6 dunne
vermoedelijk grijs, wit bruin, rood zwart en eventueel een oranje
dan heb je nog 3 draden voor trapsensor: zwart, rood en mogelijks groen of blauw
en als je remhendels met contacten hebt, daar ook een aantal draden van.
er kunnen nog lichtdraden ook zitten. best een hoop werk als er geen losse connectors tussen zitten
Nee, de kabelboom loopt via de binnenkant van het spatbord naar de onderkant van het frame. Ik denk dat aan de onderkant van het frame de connectors zitten.
Rest natuurlijk nog wel dat je de kleuren uit moet zoeken want die komen niet overeen met de kleuren van een Chinese controller vermoed ik. Dat wordt weer een flink hobby karwei..
Maar ik ben blij dat ik in de controller heb gekeken want een ander display was ook direct kapot gegaan.
de kleuren maakt weinig uit.
aan de motorzijde heb je 3 dikke en 3 overeenkosmtige hall sensore. en dan nog 5V en massa.
die vind je wel
remhendels is niet perse nodig maar als je ze vind, kan je ze aansluiten.
de enige kritische nog is de trapsensor met 3 draden. die moeten eraan anders rijd die niet. dat is een sensor met een stukje draad en 3pin connector. kan je weinig missen.

Op zondag 21 juni 2026 12:12:32 schreef fcapri:
de kleuren maakt weinig uit.
aan de motorzijde heb je 3 dikke en 3 overeenkosmtige hall sensore. en dan nog 5V en massa.
die vind je welremhendels is niet perse nodig maar als je ze vind, kan je ze aansluiten.
de enige kritische nog is de trapsensor met 3 draden. die moeten eraan anders rijd die niet. dat is een sensor met een stukje draad en 3pin connector. kan je weinig missen.
Dank je wel voor de foto. Moet even goed gaan kijken hoe alles loopt maar zo'n foto maakt al weer iets meer duidelijk.