Wij hebben een pony met Astma.

Omdat een pony veel hooi eet, en hooi stoffig is en astma en stof niet goed samen gaan zijn er 2 opties:
1 je maakt het hooi nat
2 je stoomt het hooi

we hebben enkele weken hooi nat gemaakt en nu een hooistomer gemaakt.
Principe is simpel: je koopt een behangstomer, laat die slang uitkomen in een bak (kliko in mijn geval) en de stoom van de stomer stoomt het hooi wat in een mandje in de kliko zit.

Werkte top... Voor 3 dagen
toen brandde het element van de behangstomer al door. Goedkoop chinees ding (kost 50 euro)
Maar als ik zoek zie ik dat iedereen hetzeflde apparaat verkoopt met exact ditzelfde element (wat weer niet te vervangen is, omdat het dichtgesmolten zit)

enfin ik denk: een bak met een verwarmingselement
Ikwil dan in tegenstelling tot die behangstomers er ook netjes een temperatuur en druk sensor inbouwen en dan een besturing eraan om e.e.a. aan en uit te zetten en hoe moeilijk kan het zijn.

Maar de eerste uitdaging was goedkoop aan een verwarmingselement komen.
Nu heb ik onze oude ASKO wasmachine nog staan en dacht ineens:
Kan ik dat element niet gebruiken.

Er zijn hier heel wat witgoed mannen die mij vast wel kunnen vertellen wat wel en niet kan met zo'n element. Ik moet stoom hebben, dus water moet naar 100 graden. Een behangstomer is minimaal 1.3 kW
Die van de wasmachine is 2 kW en kan tegen water.

3 vragen die ik heb:

.1 kan dit element er goed tegen om water op 100 graden te houden (ik denk het wel, kookwas is een optie)
.2 zijn er andere zaken die ik ook uit deze wasmachine kan halen (temperatuur sensor of druksensor)
.3 heeft iemand een suggestie om een bak te maken om het water in te koken? ik zou bij voorkeur RVS gebruiken, maar dan moet ik lassen en dat kost tijd. WEllicht is er iets kan ten klaars? Mijn voorkeur heeft wel staal (alu of RVS)

Inductieplaatje met een ketel er op?
Zou met een fluitketel al moeten werken.

Moet je wel een verdomd grote fluitketel hebben:
we verstoken zo'n 3 liter water per keer

zijn 1.5 uur aan het stomen. MAar je idee is niet gek: inductieplaatje kan best

EDIT

een snelkookpan op een inductieplaat
IDEAAL!!!!

Dat we daar niet aan gedacht hebben....

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (23%)]

Op donderdag 25 juni 2026 17:04:21 schreef High met Henk:
Moet je wel een verdomd grote fluitketel hebben:
we verstoken zo'n 3 liter water per keer

zijn 1.5 uur aan het stomen. MAar je idee is niet gek: inductieplaatje kan best

EDIT

een snelkookpan op een inductieplaat
IDEAAL!!!!

Dat we daar niet aan gedacht hebben....

Soms is het simpel op te lossen (y)

Even wat meer info geven:

• Wat is het gedissipeerde vermogen van zo'n behangstomer
• Hoevel stroom gebruikt zo'n Wasmachine element
• Al eens gedacht aan een (tapijt)stoomreiniger
• Een sproeier met een nevel spuitstuk (Kassen bouw) Misschien heb ik daar nog wat van liggen Die sluit je gewoon aan op de waterleiding . Ze produceren gewoon fijne mist. Heb je ook geen kans op brandg enhet kost véél minder energie. Helaas blijkbaar toch bij het oudijzer (koper) verkocht :?

Ik zou denken aan zo een ultrasoon vernevelaar?
Of eventueel een 15bar waterpomp en een 1mm nozzle?

Ben toevallig met Zoiets Bezig om methanol injectie in te bouwen in men pickup dus heb de pompen op amazon gevonden

Op donderdag 25 juni 2026 17:53:01 schreef fcapri:
Ik zou denken aan zo een ultrasoon vernevelaar?
Of eventueel een 15bar waterpomp en een 1mm nozzle?

Ben toevallig met Zoiets Bezig om methanol injectie in te bouwen in men pickup dus heb de pompen op amazon gevonden

DAt van die water nozzle is wat ik ook bedoelde. Worden in kassen gebruikt om op de luchtvochtigheid op peil te houden, werkt perfect.
Ultrasoon heeft, denk ik, te weinig output. Diee ik had had zelfs een kleinere nozzle dan 1 mm het zijn uiteindelijk niet meer dan een plaatje met een gaatje er in, die je gemakkelijk kunt wisselen. Waterdruk van het watrleidingnet is ruim voldoende

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (17%)]

Nee vernevelen werkt niet echt denk ik: het hooi zijn geperste balen (plakken) en stoom trekt erin: nevel slaat meteen neer.

De behangstomer werkte perfect, maar helaas slechts voor 3 dagen (50 euro voor zo'n chinees ding en kwaliteit is echt bagger)

Bovendien zul je vernevelen vanaf bovenaf moeten doen en de huidige kliko is gemaakt om vanaf beneden af te werken (Stoom stijgt immers)

Behangstomer is zoals gezegd 1.3 kW (opgave) en wasmachine element is 2 kW. Echte de inductieplaat is regelbaar (2.2 kW meestal) en ik heb al gezocht: snelkookpan heb ik voor 5 euro (met defecte knop voor deksel) en kookplaatje voor 19 euro.

als de directie thuis akkoord gaat zijn we er weer helemaal.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (28%)]

Op donderdag 25 juni 2026 18:04:13 schreef High met Henk:
Nee vernevelen werkt niet echt denk ik: het hooi zijn geperste balen (plakken) en stoom trekt erin: nevel slaat meteen neer.

De behangstomer werkte perfect, maar helaas slechts voor 3 dagen (50 euro voor zo'n chinees ding en kwaliteit is echt bagger)

Bovendien zul je vernevelen vanaf bovenaf moeten doen en de huidige kliko is gemaakt om vanaf beneden af te werken (Stoom stijgt immers)

Nee het is geen nevel, maar een echte koude mist. Je kunt met die nozzles van alle kanten toedienen door meer nozzles te gebruiken.

Alternatief:
Al eens naar een stoomreiniger gekeken.

Overigens dringen stoom, zowel als mist maar langzaam van buiten naar binnen en hoe compacter de baal, hoe hoe langer het duurt.

Eenvoudiger en veel goedkoper zal het zijn op degene die er mee werkt gewoon een geëigend smoeltje te laten dragen of een stofmasker....

Ja, ik wet het Covid & Co >:)

Op donderdag 25 juni 2026 18:16:11 schreef Tidak Ada:
[...]

Eenvoudiger en veel goedkoper zal het zijn op degene die er mee werkt gewoon een geëigend smoeltje te laten dragen of een stofmasker....

Ja, ik wet het Covid & Co >:)

Het is de pony die astma heeft.

Is dat Sietske ?
Ik wist niet dat een paard ook Astma kan krijgen.

Nee, Sietske is weer Oke heeft ook koliek gehad.

Het gaat om Thor

En dan is er nu ook Sting: een paard van 28 jaar die een hoefzweer heeft.

Over die nevel:
Vanaf alle kanten nozzles inbouwen is weer verbouwen. Stoom werkt prima alleen nu nog iets wat blijft werken.

Andere optie: een oude close-in boiler? In dit geval een koperen vat met een 2500W-verwarmingselement en toe-en afvoerleiding. Lijkt er bijna voor gemaakt....

Waarschijnlijk heeft de lokale oud-ijzerboer zoiets wel liggen. (zou in dat geval wel de originele isolatie vervangen door iets wat de hogere temperatuur aankan).

Heb hier een Simac Vappy stoomreiniger en die heeft er toch al heel wat uurtjes op zitten. Maar was ook geen goedkoop apparaat. Een echte professionele stoomreiniger verwacht ik ook dat die het wel vol gaat houden - die dingen zijn gemaakt om uren achter elkaar te werken, dag in dag uit. Een consumenten-behangafstomer wordt waarschijnlijk ontworpen en gebouwd voor een paar uur levensduur - net genoeg om de klus te klaren - belangrijkste eis is dat hij in de bouwmarkt goedkoper is dan die van de concurrent.....

[Revado] Ik wist niet dat een paard ook Astma kan krijgen.

Dan heb je waarschijnlijk nooit naar de muziek van Hugo Matthysen geluisterd :)

Mogelijk heb ik nog 1 kleine HX boiler uit een enkelgroeps koffiemachine, (3,5 liter) gebruikt op voorraad; hier kan ik as woensdag even voor kijken mocht dat een optie zijn.
Hierbij kun je de warmtewisselaar gewoon open laten en alleen het boiler deel gebruiken.
Dat is in ieder geval bedoelt om 24/7 te draaien en geen gedoe met zelf vullen, gewoon aan de waterleiding(bespaart een pomp) laten vullen.

De boiler is op zich een goed idee. Moet wel een overdruk ventiel in.

Maar een boiler kan volgens mij water niet aan de kook brengen (gek daar boil letterlijk kook betekend) vermoed dat het ding afslaat voor hij kookt iig.

Correct me if I'm wrong..

Je moet natuurlijk wel de originele thermostaat verwijderen....

Daarom was het idee van de snelkookpan en het inductiekookplaatje beter:

Heb ik meteen een timer erbij.

Daarbij is het bijna 100 veilig (voor zover dat gaat met stoom)

Volgens mij kan er (grof geschat) 5l water in de boiler.

Overdrukventiel lijkt me niet direct nodig als de stoomleiding gewoon naar de omgeving kan afblazen (dus een stoomleiding zonder afsluiters). Maar kwaad kan een overdrukventiel ook nooit.

Overtemperatuurbeveiliging lijkt me ook niet direct nodig: zolang er water in het vat zit kan de temperatuur nooit boven de 100C komen bij atmosferische druk. Met een timer zou je droogkoken kunnen voorkomen.

Daarbij is het bijna 100 veilig (voor zover dat gaat met stoom)

Tsja, stoombrandwonden zijn inderdaad wel behoorlijk wat ernstiger dan brandwonden van kokend water, vanwege de latente warmte van stoom. Blijft uitkijken.

Mogelijk dat je zelfs ook nog te maken krijgt met de Stoomwet, alhoewel dat misschien wel meevalt zolang er geen drukopbouw kan plaatsvinden. Maar het laatste wat je wilt is dat je deksel gelanceerd wordt zoals bij die raffinaderij in Moskou :)

Je voert in je stoomketel continu 2 à 3kW vermogen toe wat omgezet wordt in stoom van ruim 1000 C. Deze stoomproductie moet te allen tijde zonder hindernissen door de veiligheidsklep afgevoerd kunnen worden. Daar moet de veiligheidsklep op berekend worden. Ik weet niet of het veiligheidsventiel van je snelkookpan daarop berekend is.
- Voor mijn zwager, die in zijn werkzame leven behanger was, heb ik ooit een behangstomer gerepareerd. Daarvan was de originele ijzeren ketel doorgeroest.
Die heb ik vervangen door een stevige RVS-ketel. Deze werd voorzien van een zelfgemaakte veiligheidsklep. In de deksel had ik een verticaal stukje 15mm waterleiding gemonteerd. Om de 15mm waterleiding had ik een 22mm waterleiding geplaatst die aan het eind afgedopt was. Deze 22mm waterleiding kon vrij bewegen over de 15mm waterleiding en in rust sloot de einddop van de 22mm waterleiding de 15mm waterleiding af. In rust kan er dan weinig of geen stoom ontsnappen. Mbv lood had ik die 22mm leiding zodanig verzwaard dat bij 0,1 atm overdruk de 22mm leiding gelicht werd. Bovenin de 22mm waterleiding had ik een zo groot mogelijk dwarsgat geboord zodat de stoom aan de zijkanten kon ontsnappen.
Het werkte niet perfect, maar voor ons doel goed genoeg. Het systeem had twee tekortkomingen.
- De 22mm pijp ging dansen op de 15mm pijp. Er was nagenoeg geen demping.
- Bij hoge stoomdruk vloog de 22mm pijp van de 15mm pijp af. Die moet je dan gaan zoeken en dat was niet de bedoeling.

Op donderdag 25 juni 2026 21:20:53 schreef nonius:
Overdrukventiel lijkt me niet direct nodig als de stoomleiding gewoon naar de omgeving kan afblazen (dus een stoomleiding zonder afsluiters).

TS heeft verplicht een overdrukventiel nodig. TS steekt zijn stoomlans in het hooi en hij kan nooit weten of de stoomafvoer geblokkeerd wordt door het hooi of onregelmatigheden in het hooi of door een (onopzettelijke) knik in de stoomleiding.

Die ketel blijft toch gewoon open? Bv door het afblaasventiel er helemaal af te laten.
Ik denk dat TS het inductieplaatje met de ketel ( open) gewoon in de kliko zet ( niet om weg te gooien natuurlijk :) ).
Als je dan de dichtring bij de deksel er ook uit laat kan er al helemaal nooit druk op komen.
Bedoeling lijkt mij dat die kliko gewoon vol stoom komt te staan en dat in de hooibaal trekt.

[OT]

Op donderdag 25 juni 2026 17:53:01 schreef fcapri:

Lost dat je rubbers niet op en krijg je geen sludge in je carter?
[/OT]

Op vrijdag 26 juni 2026 00:32:55 schreef ohm pi:
[OT]
[...]
Lost dat je rubbers niet op en krijg je geen sludge in je carter?
[/OT]

Ts zou een gewone pomp kunnen gebruiken voor water maar in de landbouw worden soms ook chemicalien gebruikt en dan voorzien ze die pompen met andere dichtingen (epdm epdm enzo) zodat ze daar tegen kunnen.
Het idee is om met hoge druk en een fijne nozzle dan een krachtige spray te maken. Ik ga een 130psi pomp gebruiken en 1mm nozzle

Voor de rubber zou ik niet vrezen, wel voor eventuele aluminium componenten ( intake manifold ) . Methanol lost de oxidelaag van aluminium op .

Nu is het een behangstomer die met een kunststof slang naar een kliko gaat waar het deel wat je normaal op de muur zet op zijn kop in ligt.

Ofwel de enige modificatie die ik aan de behangstomer gemaakt heb: 4 pootjes onder het deel wat je normaal op de muur zet.

Het hooi hangt er ruim boven in een mand die van de onderkant ruim afblijft.

Er is geen lans of iets: de kliko vult zich met stoom via de slang en dat is het.

De feitelijke behangstomer staat ernaast. Zie plaatje:

Nu vervang ik die stomer door een inductieplaatje met een pan erop waarvan je het deksel vast zet. In het deksel maak ik een gat om de slang op aan te sluiten en ik ben klaar.

Een snelkookpan heeft van zichzelf al een overdruk ventiel