Eerste batch is een succes.
Wel even moeten tweaken met het inductieplaatje. Als je hem op 2000 W zet springt hij na een tijdje naar 1000 W..
Maar als je hem op 230 graden zet werkt het prima.
Op vrijdag 26 juni 2026 14:31:59 schreef maartenbakker:
Ik ben benieuwd!Mogelijk heb ik het gemist, maar heb je ook voorzien in een droogkookbeveiliging? Er zit vaak wel een temperatuursensor in de inductieplaat, maar voorkomt dat schade aan de pan?
[...]In een dieselmotor? Deze opmerking even om latere misverstanden te voorkomen. Ik wacht het topic in de coffeecorner af.
Dat wacht ik ook af, kom er daar op terug.
Ontopic.
Op vrijdag 26 juni 2026 14:49:59 schreef High met Henk:
droogkoken is niet zo'n heel groot probleem bij een kookplaat en inductie.En elke keer vullen al je gebruikt en timer erbij.
Je hebt zeker een punt, maar ben er niet zo bang voor met een echte pan en een inductieplaatje: superheet wordt het niet snel verwacht ik.[bijlage]
In progress.....
Mooi dat het werkt 
Op vrijdag 26 juni 2026 14:49:59 schreef High met Henk:
In progress.....
Ik zie het. Dat komt helemaal goed.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op MP staan wel diverse complete systemen: https://www.marktplaats.nl/l/dieren-en-toebehoren/paarden-en-pony-s-ov…
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er staan ook 3mnd oude advertenties waar nog niet op is gereageerd. Kun je altijd een 'brutaal' bod proberen...
Wij gebruiken op stal een behangafstomer Earlex en een oude vrieskist.
Voordeel deze is beveiligd tegen droogkoken e.d.

Je vind deze ook 2e hands op MP voor een paar tientjes.
Motor en de rest er uit gesloopt en onder in de vrieskist ligt een koperpijp met gaatjes om de stoom te blazen. In een uurtje is een vol hooinet gestoomd.
Op zaterdag 27 juni 2026 10:14:23 schreef Hugo Welther:
Wij gebruiken op stal een behangafstomer Earlex en een oude vrieskist.
Voordeel deze is beveiligd tegen droogkoken e.d.[afbeelding]
Je vind deze ook 2e hands op MP voor een paar tientjes.Motor en de rest er uit gesloopt en onder in de vrieskist ligt een koperpijp met gaatjes om de stoom te blazen. In een uurtje is een vol hooinet gestoomd.
Ook een slim idee.
Dan heb je wel een antievries kist 
Wij hadden dus een behangstomer:
Dat ging 3 dagen goed.
Alles wat ik nu vindt is dezelfde die ik nu had met een ander stickertje erop of andere kleur plastic.
Zelfs een "proffesionele" versie gebruikt dit kreng
Het vertrouwen in dit type behangstomer is nul. Zeker nadat ik hem uit elkaar gehaald heb omdat hij na 9x stomen (3 dagen) al defect was.
De snelkookpan werkt prima, ga nu wel de pan isoleren om hem beter warm te houden.
En met 230 graden vervorm je echt nog geen pan.. RVS smeltpunt ligt veel hoger.
Je zou aan je pan een clixon of iets dergelijks kunnen monteren, maar als er geen stoom meer in je kliko komt, dan weet je ook dat het water op is.
De bodem van je pan kan misschien kromtrekken, maar voor een inductieplaat maakt dat niet zoveel uit.
nonius
set SCE to AUX.
De bodem van je pan kan misschien kromtrekken, maar voor een inductieplaat maakt dat niet zoveel uit.
Als de pan oververhit raakt dan zal het afdichtrubber in het deksel waarschijnlijk ook wel beschadigd raken. Dat zijn vrij dure ringen.
Op zaterdag 27 juni 2026 21:28:42 schreef nonius:
[...]Als de pan oververhit raakt dan zal het afdichtrubber in het deksel waarschijnlijk ook wel beschadigd raken. Dat zijn vrij dure ringen.
Is een RVS pan met staal op staal.
Op zaterdag 27 juni 2026 22:13:13 schreef revado:
Bij 130 graden trekt die bodem niet zomaar krom.
230 graden staat hij: superhete stoom dus in theorie. Echter met 2200 W en 8 L water (verbruik er ca 4) komt het wel goed.
Rendement mag nog wel veel beter.. maar isolatie rondom de pan zal daar wel voor zorgen.
Op zaterdag 27 juni 2026 22:43:43 schreef High met Henk:
Rendement mag nog wel veel beter.. maar isolatie rondom de pan zal daar wel voor zorgen.
Kijk ook naar de slang tussen de hogedrukpan en kliko.
Misschien valt daar ook thermisch iets te winnen. Bijv. slang in paardendeken.
nonius
set SCE to AUX.
230 graden staat hij: superhete stoom dus in theorie
Volgens de theorie wordt de stoom niet warmer dan 100C bij atmosferische druk.
Alleen als de pan echt onder druk staat (en dus het rubber het deksel afdicht) kan er overdruk ontstaan en daarmee ook een hogere temperatuur. Maar dat gaat hier niet het geval zijn, aangezien de ketel rechtstreeks in verbinding staat met de omgevingslucht (via de kliko en slang).
Sowieso is de maximale temperatuur van een (afdichtende) snelkookpan ca. 118C (bij een overdruk van 0.9 bar - dit is in de hoogste stand; in de laagste stand 112C bij 0.6 bar. Dit volgens de handleiding van m'n Fissler Vitavit die ik hier bij de hand heb, maar de stoomtabellen zouden dezelfde getallen moeten opleveren.)
Door goede isolatie van de slang voorkom je dat de stoom condenseert in de slang en daarmee z'n latente warmte verliest (en mogelijk ook een deel van de voelbare warmte). Daarnaast zou ik de slang ook zo kort mogelijk houden.
In de pan bouw ik wel iets druk op: het slangetje heeft een kleine diameter. (Zit klein rubber slangetje in die grote)
Dus flow door de slang is hoger en minder verlies.
De slang en alles komt nog van setup met behangstomer die gek genoeg wel meer stoom leek te produceren
Kooksteentjes zijn om kookvertraging te voorkomen (het plotseling van 'rimpelen water' naar 'het water spat overal rond' overgaan. De hoeveelheid geproduceerde stoom is gewoon rechtstreeks in verband met het toegevoerde vermogen.
De snelkookpan isoleren met wat restanten glaswol/steenwol zal wel effect hebben.
Een droogkookbeveiliging zou ik er wel op zetten ook al heeft de gemiddelde inductieplaat dat zelf wel. De boel kan wel écht heet worden, er zat een keer wat groente (ik denk een klein snippertje knoflook) onder mijn pan en dat begon gewoon te verkolen toen ik op hoog 'vuur' aan het roerbakken was. Is niet direct schadelijk maar tegelijk ook niet echt wenselijk.
Kan zo simpel zijn als een clixon inderdaad. Boven de 110 graden panwand-temperatuur uitschakelen.
nonius
set SCE to AUX.
[HmH] In de pan bouw ik wel iets druk op: het slangetje heeft een kleine diameter. (Zit klein rubber slangetje in die grote)
Ik betwijfel of er enige druk opgebouwd wordt in dit geval; kan volgens mij hooguit een fractie van een millibar zijn. Maar het is eenvoudig te controleren door een klein beetje het handvat van de pan te bewegen c.q. het deksel proberen te draaien (hooguit een mm of zo, dus alles binnen de normale mechanische speling - NIET proberen het deksel los te draaien!). Als pan en deksel één solide geheel vormen doordat de rubber dekselring sealt, dan en slechts dan is er overdruk. Als het deksel een minimale hoeveelheid bewogen kan worden t.o.v. de pan zelf is er geen overdruk.
Het lichtjes bewegen van het deksel is een controle die ik zelf altijd uitvoer bij het koken met de snelkookpan om te kijken of het zaakje al kookt en of de rubber ring goed sealt. (Als hij niet goed sealt komt er trouwens stoom uit de naad tussen pan en deksel, wordt er geen druk opgebouwd en kan de temperatuur niet boven de 100C uitkomen).
De snelkookpan gebruik ik hier elke keer als ik groente kook, is m'n lievelings kookgerief. Wel grappig om te zien dat het eten voor paarden ook met een snelkookpan wordt bereid 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Probeer siliconenrubber slang te krijgen. Gewone rubber is niet voldoende hittebestendig. Droogt ook behoorlijk snel uit.
Slang liefst ook goed isoleren ander krijg je condens in plaats van stoom.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (38%)]
druk is zeker geen volle bar: pan heb ik losgedraaid, dan ontsnapt er een stoomwolkje. er is nogmaals geen rubber: het is RVS op RVS.
de slang komt nog af van de behangstomer uit test 1.
die zal er hoop ik wel tegen moeten kunnen....
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Denk ik ook.
Blijft:
Isoleren van de slang Zeker als het weer kouder wordt zal je flink wat condens krijgen. In de winter kan de condens zelfs de stoom blokkeren als de slang op de gond ligt. Dat beetje druk stuwt dat condenswater niet weg !
Het beste is de pan hoog boven de kliko te plaatsen en een 'zak' in de slang te vermijden . Pan en slang helemaal aan de bovenkant van de kliko houden.
Op zondag 28 juni 2026 03:42:01 schreef High met Henk:
De slang en alles komt nog van setup met behangstomer die gek genoeg wel meer stoom leek te produceren
Dat heeft volgens mij meer te maken in het verschil van Chinese watjes.
In het kader van besparing op koper heeft de Chinees van je stoomapparaat het verwarmingselement iets korter gemaakt. Ha, denkt de Chinees, Ik bespaar koper en mijn stoomapparaat produceert meer stoom dan die van de concurrent. Dat is een ideale win-win situatie.
De Chinees van je inductiekooktoestel denkt, die 2kW halfgeleiders zijn wel een beetje duur. Ik zet er wel 1,5kW exemplaren erin. Dat merken ze toch niet, hoogstens duurt het koken van aardappelen een minuutje langer.
Op zondag 28 juni 2026 12:34:57 schreef Tidak Ada:
Blijft:
Isoleren van de slang Zeker als het weer kouder wordt zal je flink wat condens krijgen. In de winter kan de condens zelfs de stoom blokkeren als de slang op de gond ligt. Dat beetje druk stuwt dat condenswater niet weg !
Volgens AI en mijn omgebouwde stoomapparaat is rubber prima geschikt voor deze toepassing.
Over gecondenseerd 'stoomwater' in de slang hoef je je geen zorgen te maken. Dat wordt gewoon weggeblazen. Het wordt een probleem als dat water in de winter bevriest tot ijs.
De stoomdruk in je snelkookpan loopt op totdat het veiligheidsventiel stoom afblaast en die druk is ruim voldoende om alle water uit de slang te blazen.
Bij het inschakelen van je stomer gebeurt er in het begin niks. Even later begint de slang te blazen. Daarna begint hij water te spugen en te sputteren en dat gaat langzaam over in bijna zuivere natte stoom. De slang is dan inwendig over de volle lengte 100 0C.
Hij sputtert inderdaad...
Das logisch, want het condenswater slaat neer in het muur element: daar zit dus een klein zwembadje.
En dat bubbelt..
Teken dat hij het doet