maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zo'n machine zal te duur zijn. Maar als je zoiets grootschaligs helemaal goed wilt krijgen, heb je ingenieurs nodig en steun van een bedrijf dat dingen maakt (landbouwaccessoires bijvoorbeeld) die als uitgangspunt kunnen dienen. En als je dan de ontwikkelkosten op een rijtje zet, ga je hooguit goedkoper zijn dan de concurrent als je minder overhead hebt en/of met minder marge genoegen neemt.
Op donderdag 25 juni 2026 22:23:57 schreef m.bouwer:
@ Stynus,
Uien staan op rijtjes vlak bij elkaar en dan werkt dat niet.
Ik hoorde van een agrarier dat tijdens het zaaien van het gewas de werkelijke GPS-coördinaten van de gezaaide regels opgeslagen worden in het geheugen van de zaaimachine. De informatie van dit geheugen wordt gebruikt voor onkruidwieders en oogstmachines. Dus bij het oogsten wordt in de oogstmachine het USB-sticky geplaatst die tijdens het zaaien geladen is. Het kan niet fout gaan (of de Russen moeten het GPS-veld verstoren om de Oekraïnse raketten richting Amsterdam te sturen ipv Moskou)
Spog2
Honourable Member
Kijk hier maar eens rond: https://www.futurefarming.com/tech-in-focus/field-robots/trabotyx-fiel…
De datum is van 15-06-2023, je kan op de website verder zoeken naar actueler materiaal.
Zie bv onder "Buyers guides": "Field robots" of "Smart weeders".
De machine die je zoekt bestaat (waarschijnlijk) al. https://carbonrobotics.com/onions
Carbon AI is powered by our Large Plant Model (LPM) — trained on the world's largest, most diverse, and fastest growing agricultural dataset collected by LaserWeeders around the world.
[Bericht gewijzigd door Spog2 op (32%)]
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Kijk het seizoen van clarkson Farm, daarin laten ze deze robots die hierboven genoemd zijn in actie zien om o.a. uien te planten en erna het onkruid weg te houden.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik had hier van de week ook kruiskruid uitgetrokken.
Maar jacobskruid is veel irritanter en dominanter
Op woensdag 24 juni 2026 17:08:06 schreef MMSoft:
Het herkennen is natuurlijk de eerste stap, maar daarna moet het ook nog worden vernietigd.
Ik zag deze week op tv een oplossing waarbij een plantje met hoogspanning werd vernietigd.
Zou dat hiervoor ook gebruikt kunnen worden?Dit was niet wat ik gezien had, maar mogelijk kan je hier iets mee: https://www.andela-tni.nl/product/andela-elektro-weeder/
Toevallig dat je bij Andela uitkomt. Die hebben namelijk ook een voertuig ontwikkeld dat precies doet wat hier gevraagd wordt. Twaalf delta robotarmen met ieder een camera. Ik weet "toevallig" dat hier al vele uren ontwikkeling in zitten. Ooit begonnen met een prototype met één robot.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Reuzenberenklauw is er ook zo eentje met zijn mooie witte bloemen, moet zelfs VERPLICHT verwijderd worden. Aanraking van beschadigde planten kan ernstige schade toebrengen aan de huid en aan de ogen van mensen en dieren. Het sap van de plant kan zelfs tot blindheid leiden!
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (11%)]
Ook voor jacobskruid of reuzenberenklauw lijkt zo'n wiedhond van het Synergia-project ( met stroomstoot of laser ) erg geschikt.
Op zaterdag 4 juli 2026 21:27:45 schreef CrossFireX:
Reuzenberenklauw is er ook zo eentje met zijn mooie witte bloemen, moet zelfs VERPLICHT verwijderd worden. Aanraking van beschadigde planten kan ernstige schade toebrengen aan de huid en aan de ogen van mensen en dieren. Het sap van de plant kan zelfs tot blindheid leiden!
Dan maar beter laten verwijderen.
Spog2
Honourable Member
Mijn krant bericht vandaag over de Ekobot.
https://www.ekobot.se/products/ekobot-weai/#specs
Ze zeggen daar: "Als we uien kunnen wieden, dan lukt de rest ook". Uien schijnen het moeilijkste gewas te zijn...
Wat mij opvalt is dat men met het herkennen niet de grootste moeite heeft; het is een (AI)leerproces.
Waar je nog wel aan kan knutselen is het wiedsysteem. Nu is er:
- laser (Carbonrobotics)
-electrocutie met hoogspanning ( Andela Electroweeder)
-hitte shot (Andela Robotweeder)
-mechanisch dwarsschoffelen (Ekobot), Einböck Invera, of uittrekken (ABB Flexpicker), roterend mes (Trabottyx)
-precisie gif ("inkjet")spuiter Kilter AX1
En wat CO-ers nog bedenken...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@m.bouwer: Heb je zelf last van dat onkruid? Kan je even de tuin inlopen en een paar goede fotos maken? Enerzijds van een plekje waar ie af moet blijven, anderzijds van de plantjes die wegmoeten.
Ik heb een ideetje wat ik hier makkelijk kan testen als ik twee fotos heb.
Als snelle tussenstap zou je eerst kunnen kijken hoe je de plantjes vindt. Een vliegende drone die simpelweg foto's maakt en mogelijk al herkent. Dan kan je volgens mij al snel in actie komen
Je kan dan een vliegende drone bestellen. Software om compleet gebied te scannen bestaat al neem ik aan. Hoe snel gaat dit in de praktijk. Hoe laag en langzaam moet je vliegen (of rijden). Hoe goed is de detectie enzovoorts.
Als je al begint met een robot met terreinbanden en een accu van 50kg dan kom er er misschien achter dat deze nooit snel genoeg kan 'scannen' én verwijderen. Aparte detectie is misschien al goed genoeg om met een paar uur per week met de hand de gevonden plantjes na te lopen. Deze methode is dan ook bijna feilloos omdat je nog steeds menselijke controle hebt. Je ziet dan immers nog mogelijk gemiste plantjes of juist de verkeerde detecties.
Op dinsdag 7 juli 2026 13:28:38 schreef rew:
@m.bouwer: Heb je zelf last van dat onkruid? Kan je even de tuin inlopen en een paar goede fotos maken? Enerzijds van een plekje waar ie af moet blijven, anderzijds van de plantjes die wegmoeten.Ik heb een ideetje wat ik hier makkelijk kan testen als ik twee fotos heb.
@ Rew,
Ik loop door het uiengewas en trek zoveel mogelijk bossen uit.
De uien worden op rijtjes gezaaid en het gaat erom steeds de kleine kruiskruid-plantjes weg halen door laseren of een stroomstoot. De grond mag niet beroerd worden.
Ik ga een foto maken van een uienplantje en een kruiskruidplantje.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een natuurlijke bestrijder: het konijn... 
Die zijn dol op kruiskruid, en eten geen uien (die zijn giftig voor ze), maar 't maakt natuurlijk wel wat rommel...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De zebrarups is wat handzamer:
Die eet als een van de weinigen het giftige kruiskruid, en lust geen uien...

Waarom men stroomverslindende en peperdure AI robots op het veld / akkers gaat inzetten die 24/7 doorgaan met onkruid te bestrijden is me werkelijk een raadsel.
Spog2
Honourable Member
Op dinsdag 7 juli 2026 19:45:17 schreef Arco:
Een natuurlijke bestrijder: het konijn...
Die zijn dol op kruiskruid, en eten geen uien (die zijn giftig voor ze), maar 't maakt natuurlijk wel wat rommel...
Wild Kruiskruid (Senecio vulgaris)
Voor de mens is dit onkruid ongevaarlijk, maar dieren kunnen er ziek van worden. Het giftige bestanddeel veroorzaakt gebrek aan eetlust, steeds ergere verzwakking, verbleking van de slijmvliezen, geelzucht, verstopping en kolieken. Dieren die er veel van binnen krijgen, sterven binnen enkele dagen.
Hier zeggen ze dat het voor konijnen matig giftig is (maar overdaad schaadt: Conditieverlies, gewichtsverlies, sloomheid, overgevoeligheid voor zonlicht, haaruitval, korsten, eczeem, ontstekingen van huid, diarree).