Bij een gerenoveerd woonhuis met 3 fase groepenkast meet ik:
L1-PE = 250V
L2-PE = 260V
L3-PE = 208V

L1/L2/L3-nul = 230-235V
N1/N2/N3-PE = 22-30V
Ik vermoed sterk een slechte aardpen of iets anders? De woning is recent van het gas afgesloten.

ja dat moet haast wel een gare aarding zijn

N1 - N2 - N3 ???
Hoe krijg je dat voor elkaar?

Dat noemt men een verdeelblokje... :+

Trek de stekkers van álle apparaten eens uit. Koelkast, CV, wasmachine, droger, vaatwasser. En wat een mens tegenwoordig nog meer in het stopcontact laat zitten...

van der Heide is ook goed..

Op donderdag 9 juli 2026 18:08:22 schreef mvdk:
Trek de stekkers van álle apparaten eens uit. Koelkast, CV, wasmachine, droger, vaatwasser. En wat een mens tegenwoordig nog meer in het stopcontact laat zitten...

En dan? Dan weet men hooguit welk apparaat er lekt naar aarde. Maar dat is niet de kern van het probleem.

Op donderdag 9 juli 2026 17:57:27 schreef Arco:
Dat noemt men een verdeelblokje... :+

Er staat 22-30 volt, dus verschillende spanningen , dat is verwarrend.
En waarmee gemeten, een duspol ?
Goed is het in ieder geval niet, dus de elek die het heeft gemaakt direct terug laten komen.

Op donderdag 9 juli 2026 18:10:01 schreef Paulinha_B:
En dan? Dan weet men hooguit welk apparaat er lekt naar aarde. Maar dat is niet de kern van het probleem.

Nee, maar je weet wel zeker waar het probleem zit: Enerzijds in de aarding, anderzijds in dat apparaat.

Nu zit je met "mogelijk is de NUL fout" terwijl we allemaal drommels goed weten dat er een veel grotere kans is dat het probleem in de aarde leiding zit.

Op donderdag 9 juli 2026 18:18:08 schreef revado:
En waarmee gemeten, een duspol ?

Dat is hier niet relevant. Het lijkt er sterk op dat er gemeten werd met de boel gewoon in bedrijf.

Makkelijkste diagnose-tool: 1 voor 1 alle groepen uitzetten en steeds kijken of het probleem weggaat.

Hoogstwaarschijnlijk staat er een apparaat te lekken (fase-> aarde) die op L3 zit.

Daarnaast: je aarding is onvoldoende. Dat kan bijvoorbeeld zijn: Vroeger gebruikte men de metalen waterleiding als aarde: Die zat over grote afstanden in de grond: Prima aardverbinding.

ergens 20-30 jaar geleden schat ik dat men begon met zeggen: vertrouwen op je waterleiding voor aarde dat mag niet meer! De reden is dat waterleidingen steeds meer "tot de meter" vervangen werden door kunststof. Als je huis daarop vertrouwde en nooit is aangepast, dan zit je nu dus zo goed als met een ongeaard huis. Mogelijk nog gevaarlijker omdat de badkraan onder stroom komt te staan als er een aardfout onstaat in een apparaat in het huis.

Als er een vast spannings- en faseverschil tussen N en PE zou zijn, dan zouden uit de gegeven gemeten fasespanningen die vaste spanning en fasehoek uit te rekenen zijn.
Dat heb ik gedaan (in Excel; 1) stel een waarde voor PE-N-spanning en fasehoek en reken de te meten spanningen uit; 2) minimaliseer de fout met Optimizer).
Voor elk tweetal fasen (L1-2, L2-3, L1-3) lukt dat, maar voor alle drie tegelijk blijft de fout veel te groot. Er is blijkbaar geen vast spanningsverschil en fasehoek tussen PE en N.

Het spanningsverschil tussen N en PE is dus steeds anders, afhankelijk van de fasedraad (L1-2-3) die je aan het meten bent.
Wat dat betreft lijkt dit voor mij op een losliggende aardleiding; een draad dus die niet aan een echte aarde ligt.

Kan je met de duspol de aardlek laten reageren? Met een losse aarde lukt dit niet.

ja sorry, er is natuurlijk maar 1 nul, dus N-PE = 30V , gemeten met een duspol
Ik heb via de aarde van een buitenkabel gemeten aan de aarddraad/pen van de buren, PE-PE(buren) = ca 21V

[FET] Kan je met de duspol de aardlek laten reageren? Met een losse aarde lukt dit niet.

Dat werkt alleen maar wanneer de aardlekschakelaar 30mA (of minder) is. Meestal wel het geval, maar geen Wet van Meden en Perzen.... Dus voor de zekerheid even checken in de meterkast!

@ts: Wil je het goed doen? TT-stelsel? Koppel dan de aardpen van de huisinstallatie af.
Meet met een aardverspreidingsweerstandmeter de Ra. Als alternatief kan je met een installatietester (of een aardcircuitimpedantiemeter) de Zloop (impedantie tussen fase en aarde (L en PE) meten), bij iedere fase L1 - L2 - L3.
Dan kan je pas conclusies trekken.

Overigens, de aanraakspanning tussen N en PE mag niet hoger zijn dan 50Vac, volgens de NEN1010.

Op donderdag 9 juli 2026 19:14:34 schreef Frederick E. Terman:
Als er een vast spannings- en faseverschil tussen N en PE zou zijn, dan zouden uit de gegeven gemeten fasespanningen die vaste spanning en fase uit te rekenen zijn.

IK dacht ook al aan zoiets maar mij ontbreekt daar de kennis voor. Maar als het dan via 1 fase niet lukt dan zouden er ook toch 2 lekstromen kunnen zijn. Lekstromen van apparatuur met aarde is heel gebruikelijk.

De installatiestester wil geen Zs meting starten bij deze nul-aarde spanning, in ieder geval niet met de schuko-adapter. De aardpen was helaas onvindbaar

[Bericht gewijzigd door Erik777 op (20%)]

Op donderdag 9 juli 2026 20:16:18 schreef benleentje:
Maar als het dan via 1 fase niet lukt dan zouden er ook toch 2 lekstromen kunnen zijn. Lekstromen van apparatuur met aarde is heel gebruikelijk.

Goed dat je erover begint: Teruglezend zie ik dat mijn post verwarrend kon zijn, met die twee betekenissen van 'fase'. Nu aangepast: enerzijds fasehoek (in graden), anderzijds fasedraad (L1, 2 of 3).

Twee lekstromen met twee fasehoeken zijn samen ook weer één stroom en fasehoek in de aardleiding.
Maar, belangrijker: op een behoorlijke aardleiding horen die lekstromen geen belangrijke spanning te geven; zeker geen tientallen volts.

@FET: Volgens mij zijn de metingen redelijk consistent met dat de PE zo'n 20-30V richting de L3 getrokken is.

Omdat de TS vaak ranges geeft mag je de metingen met een beetje "fuzz" zien, en dan zijn ze volgens mij consistent met wat ik denk te zien.

De installatiestester wil geen Zs meting starten bij deze nul-aarde spanning

Dan misschien L3 eventjes uitschakelen? Of groepen uitschakelen totdat de nul-PE spanning beneden de limiet van de installatietester valt.

Hoe dan ook, de aardspreidingsweerstand zal hoog zijn. Vraag is alleen hoe hoog....

Van welk aardingsstelsel is hier trouwens sprake? Ik vermoed dat PE niet aangeleverd wordt door de netbeheerder?

Op donderdag 9 juli 2026 21:09:49 schreef rew:
@FET: Volgens mij zijn de metingen redelijk consistent met dat de PE zo'n 20-30V richting de L3 getrokken is.

Dit is mijn 'best fit' voor N−PE. (Als je met PE−N rekent draait de fase 180 graden om - dus inderdaad richting L3 -, voor de rest maakt het niet uit.)

fase      COS     SIN       ABS   Meting	   Fout
L1     0.0   240.00   -30.43   241.92      250     8.08
L2  -120.0  -105.00  -229.62   252.48      260     7.52
L3  -240.0  -105.00   168.76   198.75      208     9.25

fase      COS      SIN      ABS       kl.kwadratensom
N-PE -71.8    10.00   -30.43    32.03            207.22

e: de fasehoek gegeven bij L1-2-3 is die van de 'schone spanning', dus vóórdat er met N−PE verder gerekend wordt. De COS, SIN en ABS zijn de uitkomst van de optelling van N−PE bij L1, L2, L3. De fasehoeken zijn dan ook veranderd, maar omdat die niet gemeten worden, heb ik die ook niet in de tabel gezet.

Op donderdag 9 juli 2026 20:30:48 schreef Erik777:
...De aardpen was helaas onvindbaar

Als je vanaf het aardverdeelblokje alle draden volgt moet je toch ergens een aardpen tegenkomen? Misschien is die er ook inderdaad niet. Was het systeem vroeger geaard op de waterleiding, die nu geen goed aardcontact meer heeft.

Op donderdag 9 juli 2026 21:40:05 schreef KlaasZ:
[...]Als je vanaf het aardverdeelblokje alle draden volgt moet je toch ergens een aardpen tegenkomen? Misschien is die er ook inderdaad niet. Was het systeem vroeger geaard op de waterleiding, die nu geen goed aardcontact meer heeft.

Dat lijkt me fraaie theorie... In de praktijk ziet men alle mogelijke draden in alle mogelijke richtingen verdwijnen, in de grond of in metserij of in beton, en niemand die weet waar ze uitkomen.

Maar inderdaad, er is alle kans dat er nooit een aardpin geweest is. Zoek dan maar!

Ik redeneerde vanuit mijn eigen situatie. Ik kan van alle aarddraden goed volgen waar ze naar toe gaan. Geen verborgen routes.

Wat je denkt gemeten te hebben kan niet.
Meer nog eens overnieuw.
Meten met een meter met een lage impedantie, dus geen algemene universeelmeter.
Meet L1 - N, L2 - N, L3 - N, en N - PE.
Je hebt maar 1 N en 1 PE

Hij heeft gemeten met een Duspol. Is dat niet laagimpedant genoeg?

Hij heeft gemeten met een Duspol. Is dat niet laagimpedant genoeg?

Een Duspol meet/test alleen maar met lage impedantie wanneer de test-knop ingedrukt wordt. Anders meet hij gewoon hoogohmig....