Op donderdag 9 juli 2026 20:16:18 schreef benleentje:
Maar als het dan via 1 fase niet lukt dan zouden er ook toch 2 lekstromen kunnen zijn. Lekstromen van apparatuur met aarde is heel gebruikelijk.
Goed dat je erover begint: Teruglezend zie ik dat mijn post verwarrend kon zijn, met die twee betekenissen van 'fase'. Nu aangepast: enerzijds fasehoek (in graden), anderzijds fasedraad (L1, 2 of 3).
Twee lekstromen met twee fasehoeken zijn samen ook weer één stroom en fasehoek in de aardleiding.
Maar, belangrijker: op een behoorlijke aardleiding horen die lekstromen geen belangrijke spanning te geven; zeker geen tientallen volts.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@FET: Volgens mij zijn de metingen redelijk consistent met dat de PE zo'n 20-30V richting de L3 getrokken is.
Omdat de TS vaak ranges geeft mag je de metingen met een beetje "fuzz" zien, en dan zijn ze volgens mij consistent met wat ik denk te zien.
nonius
set SCE to AUX.
De installatiestester wil geen Zs meting starten bij deze nul-aarde spanning
Dan misschien L3 eventjes uitschakelen? Of groepen uitschakelen totdat de nul-PE spanning beneden de limiet van de installatietester valt.
Hoe dan ook, de aardspreidingsweerstand zal hoog zijn. Vraag is alleen hoe hoog....
Van welk aardingsstelsel is hier trouwens sprake? Ik vermoed dat PE niet aangeleverd wordt door de netbeheerder?
Op donderdag 9 juli 2026 21:09:49 schreef rew:
@FET: Volgens mij zijn de metingen redelijk consistent met dat de PE zo'n 20-30V richting de L3 getrokken is.
Dit is mijn 'best fit' voor N−PE. (Als je met PE−N rekent draait de fase 180 graden om - dus inderdaad richting L3 -, voor de rest maakt het niet uit.)
fase COS SIN ABS Meting Fout
L1 0.0 240.00 -30.43 241.92 250 8.08
L2 -120.0 -105.00 -229.62 252.48 260 7.52
L3 -240.0 -105.00 168.76 198.75 208 9.25
fase COS SIN ABS kl.kwadratensom
N-PE -71.8 10.00 -30.43 32.03 207.22e: de fasehoek gegeven bij L1-2-3 is die van de 'schone spanning', dus vóórdat er met N−PE verder gerekend wordt. De COS, SIN en ABS zijn de uitkomst van de optelling van N−PE bij L1, L2, L3. De fasehoeken zijn dan ook veranderd, maar omdat die niet gemeten worden, heb ik die ook niet in de tabel gezet.
Op donderdag 9 juli 2026 20:30:48 schreef Erik777:
...De aardpen was helaas onvindbaar
Als je vanaf het aardverdeelblokje alle draden volgt moet je toch ergens een aardpen tegenkomen? Misschien is die er ook inderdaad niet. Was het systeem vroeger geaard op de waterleiding, die nu geen goed aardcontact meer heeft.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op donderdag 9 juli 2026 21:40:05 schreef KlaasZ:
[...]Als je vanaf het aardverdeelblokje alle draden volgt moet je toch ergens een aardpen tegenkomen? Misschien is die er ook inderdaad niet. Was het systeem vroeger geaard op de waterleiding, die nu geen goed aardcontact meer heeft.
Dat lijkt me fraaie theorie... In de praktijk ziet men alle mogelijke draden in alle mogelijke richtingen verdwijnen, in de grond of in metserij of in beton, en niemand die weet waar ze uitkomen.
Maar inderdaad, er is alle kans dat er nooit een aardpin geweest is. Zoek dan maar!
Ik redeneerde vanuit mijn eigen situatie. Ik kan van alle aarddraden goed volgen waar ze naar toe gaan. Geen verborgen routes.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Wat je denkt gemeten te hebben kan niet.
Meer nog eens overnieuw.
Meten met een meter met een lage impedantie, dus geen algemene universeelmeter.
Meet L1 - N, L2 - N, L3 - N, en N - PE.
Je hebt maar 1 N en 1 PE
nonius
set SCE to AUX.
Hij heeft gemeten met een Duspol. Is dat niet laagimpedant genoeg?
Een Duspol meet/test alleen maar met lage impedantie wanneer de test-knop ingedrukt wordt. Anders meet hij gewoon hoogohmig....
Hier een eerder onderwerp over zoiets :
"Aardlekfout bij kortsluiting nul en aarde"
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2539015#2539015
Op donderdag 9 juli 2026 23:59:53 schreef nonius:
[...]Een Duspol meet/test alleen maar met lage impedantie wanneer de test-knop ingedrukt wordt. Anders meet hij gewoon hoogohmig....
Het ligt er een beetje aan wat je laagohmig noemt. Een beetje multimeter heeft iets van 10MΩ Een duspol veel minder. De 'duspol' die hier naast me ligt (metravolt 12D) moet het met grofweg 1M stellen.
Volgens benning is een echte duspol meer dan 100kΩ
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Schakel de groepschakelaar van de zonnepanelen en of de windmolen eens uit , en meet dan nog eens!
Is dit één fasig of drie fasig en mogelijk off grid bruikbaar?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb aangenomen dat de PE op 11.5% van L3 zit. De spanningen tussen L1 en PE,en tussen L2 en PE zijn dan 250V.
Met wat kleine meetfoutjes, incidentele veranderingen van de spanningen etc etc. zijn de metingen dan gewoon "aannemelijk". Wel ben ik uitgegaan van de bovengrens van de N-Lx metingen: 235V. Die 260 is dan "een beetje veel". Ik denk dat er dus een fase-meting moet zijn die iets hoger was dan de 235. Als de 250, 260, 208 precies kloppen en de drie fasespanningen tov N gelijk waren, dan kom ik op 238.4V.
Kortom, Ik denk dat er een relatief laagohmige kortsluiting is tussen L3 en de PE. Hij hangt niet helemaal los,want dan zou je in de PE metingen dus lagere spanningen meten dan wat je op basis van de N-Lx metingen zou verwachten, maar we hebben juist hogere spanning.
Ik blijf er bij: groepen uitzetten totdat het probleem L-GND meer dan 2 volt weggaat. Dan in die groep zoeken naar het apparaat wat dit veroorzaakt.
Zodra dat bekend is:
* dat apparaat (laten) repareren of vervangen.
* Aarding laten nazien: Die is ook niet goed.
* Aardlek automaten (laten) monteren.
De huidige regels zorgen er voor dat ALS er iets misgaat in een apparaat je gestimuleerd wordt om d'r "een dezer dagen" wat aan te doen.
Vroeger was het zo dat er een fout kon ontstaan, die dan onopgemerkt bleef totdat er een tweede fout de boel gevaarlijk maakte. Dan kan je er donder op zeggen dat zoiets ooit dan ook gebeurt.
De installatie van de TS voldoet hier niet aan: Ik denk dat de aardlek (30mA) moet trippen en dat de aarding niet goed is.
De aardlekschakelaars blijven keurig in, is nieuwe groepenkast
[Bericht gewijzigd door Erik777 op (23%)]
nonius
set SCE to AUX.
[Sine] De 'duspol' die hier naast me ligt (metravolt 12D) moet het met grofweg 1M stellen. Volgens benning is een echte duspol meer dan 100kΩ
Hm. Inderdaad. Heb net even de Benning Duspol Expert aan de Megger gehangen. De impedantie is 0.2Mohm en met testknoppen ingedrukt 0.01M (gemeten bij 250Vdc en 500Vdc).
Die 200kohm is veel minder dan ik had gedacht.
mvdk
Golden Member
Op vrijdag 10 juli 2026 19:18:29 schreef Erik777:
Ja, dat zal wel. Maar als er door een echte fout in de installatie volle netspanning op het aardsysteem komt te staan, en je stapt met een geaard barbecue stel de tuin met nat gras in, dan voel je em wel, ook al schakelt de aardlekschakelaar uit.
Er hoort gewoon een goede verbinding via aarde, of via koper met de nul van de trafo te zijn. Die is er nu niet.
Overigens is een elektrische barbecue een doodzonde, maar dat is een andere discussie.
benleentje
Golden Member
Op vrijdag 10 juli 2026 19:18:29 schreef Erik777:
De aardlekschakelaar die gaat er ook pas uit als er meer dan 30mA of 300mA loopt en tot nu toe heb ik geen idee of het om BE of NL of een ander land gaat. Maar nominaal gaat een aardlekschakelaar er al veel eerder uit
De spanning op de aarde mag maximaal 50V ac zijn en daar zit je ook nog onder.
De maximale weerstand van een aardpen mag 166 ohm zijn in NL en in BE een stuk lager.
Maar om bij bv een aardpen van 100 ohm een spanning te zien van 22V dan moet er daar al 220mA lopen en dan zou een aardlekschakelaar van 300mA ook allang moeten afschakelen
Op vrijdag 10 juli 2026 20:26:14 schreef mvdk:
[...]Ja, dat zal wel. Maar als er door een echte fout in de installatie volle netspanning op het aardsysteem komt te staan, en je stapt met een geaard barbecue stel de tuin met nat gras in, dan voel je em wel, ook al schakelt de aardlekschakelaar uit.
Er hoort gewoon een goede verbinding via aarde, of via koper met de nul van de trafo te zijn. Die is er nu niet.Overigens is een elektrische barbecue een doodzonde, maar dat is een andere discussie.
+1 zowel voor punt 1 als punt 2
Op vrijdag 10 juli 2026 22:29:06 schreef benleentje:
[...]De aardlekschakelaar die gaat er ook pas uit als er meer dan 30mA of 300mA loopt en tot nu toe heb ik geen idee of het om BE of NL of een ander land gaat. Maar nominaal gaat een aardlekschakelaar er al veel eerder uit
De spanning op de aarde mag maximaal 50V ac zijn en daar zit je ook nog onder.
De maximale weerstand van een aardpen mag 166 ohm zijn in NL en in BE een stuk lager.
Maar om bij bv een aardpen van 100 ohm een spanning te zien van 22V dan moet er daar al 220mA lopen en dan zou een aardlekschakelaar van 300mA ook allang moeten afschakelen
Hier moet gewoon een installatietester gebruikt gaan worden om een goede test te doen en zekerheid te geven!
Dit is geen normale, en eigenlijk een gevaarlijke situatie die wat mij betreft zsm uitgezocht moet worden.
Op vrijdag 10 juli 2026 22:29:06 schreef benleentje:
[...]De aardlekschakelaar die gaat er ook pas uit als er meer dan 30mA of 300mA loopt en tot nu toe heb ik geen idee of het om BE of NL of een ander land gaat. Maar nominaal gaat een aardlekschakelaar er al veel eerder uit
Mijn aardlekschakelaartester heeft een stand waarbij de teststroom vanaf 12 mA stapsgewijs 3mA oploopt. Nieuwe aardlekschakelaars/automaten schakelen bij 21 of 24 mA uit, binnen de 40 msec. De 300 mA ALS bij 210 -240 mA onder de 150 msec.
nonius
set SCE to AUX.
Mijn aardlekschakelaartester heeft een stand waarbij de teststroom vanaf 12 mA stapsgewijs 3mA oploopt.
Die functie zit ook op installatietesters. Heb vorige week toevallig m'n 500mA aardlekschakelaar nog ermee getest en die schakelde uit bij 400mA.
Op vrijdag 10 juli 2026 19:45:50 schreef nonius:
[...]Hm. Inderdaad. Heb net even de Benning Duspol Expert aan de Megger gehangen. De impedantie is 0.2Mohm en met testknoppen ingedrukt 0.01M (gemeten bij 250Vdc en 500Vdc).
Die 200kohm is veel minder dan ik had gedacht.
Bewust laag, om fantoomspanningen uit te sluiten. vroeger deed men het met een gloeilamp 
maar aangezien het over een meting tussen PE en N gaat moet je ongeacht de meter ongeveer 0 V meten. er is dus zeker wat fout..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
pas nog gehad bij een bouwvoeding aanleggen, 100V op de aarde. hmm, trek eens aan de hoofdaarde, die bleek bij de vloer op te houden. sloper had de waterleiding weggehaald en dat was dus de aarding, 90 jaar oude voeding..