nonius
set SCE to AUX.
Great minds think alike! 
Maar... is die zekeringautomaat ook geschikt voor DC?
Ik heb hiervoor Klixxon circuitbreakers gebruikt, afkomstig uit het zekeringpaneel van een NF-5 straaljager (ik kon nog snel wat belangrijke onderdelen redden voor de kist als brandweeroefening gebruikt zou gaan worden), geschikt voor DC en met airworthiness-stempeltje 
Op donderdag 9 juli 2026 21:02:59 schreef F_S:
Tja het is maar wat je handig vind [..]
Klopt, normaal gebruik ik deze :
Op donderdag 9 juli 2026 21:02:59 schreef F_S:
[..] voor 30 euri heb je een nieuwe accu![]()
Ik had al een tijdje niet meer gekeken daar naar, nu zie ik Ni-MH in een Ni-Cd lader.
Dat zou mooi zijn, maar zou dat goed werken ?
Al weer jaren terug heb ik accu's laten her-cellen, dat heeft lang gewerkt maar aan alles komt een eind.
Voor deze festo heb ik hulpstukken en donoronderdelen en is in sommige gevallen, moeilijke hoekjes met name dus, erg handig.
nonius
set SCE to AUX.
[F-S] Tja het is maar wat je handig vind voor 30 euri heb je een nieuwe accu
Yep en heb er daar ook een paar van gekocht, en nog een paar zelf gefröbeld van losse cellen. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Sommigen onder ons hebben meerdere accuboormachines 
Maar die 12V/7Ah accu houdt het een hele dag vol, zonder bijladen. Dat kan van de originele accu's niet gezegd worden. En hoewel de oude NiCd's veel 'oomph' hadden (lage interne weerstand), kan dat van de NiMH-opvolgers helaas niet gezegd worden. Wat dat betreft is een kleine loodaccu een grote verbetering.
[Ohm pi] Jullie moeten die accu's in een rugzak stoppen. Dan heb je maximale bewegingsvrijheid.
Het is gereedschap, geen damesverband!
Echte mannen hangen de accu aan hun gereedschapsriem. Al was het maar om een authentieke 'plumber's crack' te kunnen tonen.
De oer-accuboormachine van Makita had ook een los accupack en een snoertje ertussen!
Op donderdag 9 juli 2026 19:40:46 schreef nonius:
Great minds think alike!

Op donderdag 9 juli 2026 19:40:46 schreef nonius:
Maar... is die zekeringautomaat ook geschikt voor DC?
Goeie, logische gedachte. Nou nee, dit is een C6 automaat, als ik de machine met de hand tegenhoud dan gaa-tie uit, na 10 sec. of zo, door de thermische beveiliging, even af laten koelen voor da-tie weer aan gezet kan worden.
Het gaat mij er maar om dat de draden niet in een gloeispiraal kan veranderen bij kortsluiting door . . . wat dan ook.
nonius
set SCE to AUX.
Da's voor een klein vermogen op die foto! Festool ligt een beetje buiten mijn budget. Begrijp goed dat u dat aan de praat wilt blijven houden!
Zo ken ik iemand die een hoofdlampje had gemaakt met een accu in een rugzak.
Zo heb ik ook een kleine bouwlamp gemaakt met eenzelfde 12V/7Ah accu. Detail: de boormachine kan er ook op aangesloten worden. Bij bepaalde klussen is dit m'n favoriete lampje (vooral in kruipruimte), VER favoriet boven de moderne Lithium oplaadbare bouwlampen & zaklampen.
Zo ontdek ik toevallig toch nog wat door mijn niet-vraag hier.
Op donderdag 9 juli 2026 23:10:09 schreef nonius:
Maar die 12V/7Ah accu houdt het een hele dag vol, zonder bijladen. Dat kan van de originele accu's niet gezegd worden.
Aha, mooi, ik neem het direct van je aan, maar toch even, bij 123accu zie ik :
een spanning van 12 V en een capaciteit van 2.0 Ah. Dit zorgt voor een vermogenscapaciteit van circa 24 Wh.
Wat was de capaciteit van de originele accu ?
Kan, ga ik zo opzoeken, nu even geen oude accu bij de hand.
( vermogenscapaciteit ? laat maar )
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Grootste probleem met deze oplossing is dat mijn accugereedschap 18V is.
Nu zijn de bijbehorende accu's wel weer 4 en 5 Ah, dus ze gaan even mee.
nonius
set SCE to AUX.
Wat was de capaciteit van de originele accu ?
Net eventjes gekeken. De originele Makita NiCd accu's zijn 1.3Ah; de opvolgers, originele Makita NiMH accu's, zijn 2.6Ah. Vervangende NiMH-accu's van 'Excell' zijn 2.9Ah. Of beter: claimen dat te zijn.
Ondanks de hogere capaciteit van NiMH werkten NiCd-accu's veel beter in deze toepassing vanwege hun lagere inwendige weerstand. Hierdoor konden ze veel grotere stromen leveren en het daarbij behorende koppel. Bij de originele NiCd-accu's lukt het me niet om de boor te stoppen wanneer ik hem met de hand blokkeer. Bij de originele & vervangende NiMH-accu's krijg ik ze met gemak gestopt.
Met de 12V loodaccu lukt het me ook absoluut niet. De ingebouwde circuitbreaker van de boormachines is 20A - deze is nog nooit gesprongen bij mij. Bij héél intensief gebruik springt soms de 7A circuitbreaker in het houten gereedschapskistje, maar da's een hoge uitzondering. (denk aan het gebruik met een grote gatenzaag na meerdere gaten).
Moderne Lithium-cellen presteren gelukkig een stuk beter dan die vermaledijde NiMH's. NiCd's waren ook heel robuust, NiMH is dat volstrekt niet. En daarnaast de hoge zelfontlading van NiMH in vergelijking met NiCd en loodaccu's.
De originele festo(ol) accu's zijn 2Ah maar op een andere staat 3Ah.
Da's dus 24 of 36 Wh
En de kracht is voor mij niet zo belangrijk, voor zware toepassingen heb ik andere spullen, zoals die makita van de eerdere foto.
Deze oude festo heeft speciale mogelijkheden voor moeilijke hoekjes, wat ik gelukkig niet vaak bij de hand heb.
Ik ga sparen voor zo'n 123 accu, toch wel handig.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de kracht van de machine zit wel in een kort snoer wat niet te dun is. stromen van 75A op een 18V machine is niks abnormaals, wel een machine met 110Nm koppel. heb weleens een 18V 5S3P pack gebouwd dan loopt die stroom zelfs op naar 100+ ampere.