Hallo mede mensen
Ik ben thuis een Victron systeem aan het bouwen en nu dacht ik de aggeregraat er op aan te sluiten
Nu heb ik de optie om hem remote te starten.
Ik dacht dus in de aggregaat een tijd relais te bouwen met een groot relais daar achter (3x400v 40a met een stuur stroom van 12v dc) zodat de generator pas 20 seconde na starten wordt ingeschakeld. Dan heb ik niet gelijk belasting tijdens het starten. Kunnen jullie mij helpen zoeken naar zo’n relais. Ik kon er geen een vinden.
Groeten Lennart
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Welkom op dit forum, Lennart!
Zoals wel vaker gebeurt roept uw vraag vooral meer vragen op. Probeer u voor te stellen dat wij niet meer weten dan wat we van u vernemen, we kunnen ons totnogtoe het totaalplaatje niet voorstellen. En de meesten hier gaan liefst uit van het totaalplaatje - huidig, of (gewenst) toekomstig.
* Welk Victron-apparaat?
* Welk aggregaat?
* Welke batterijen?
* Zijn er ook PV-panelen in het spel? Welke?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Zoek op “magneetschakelaar”
Daar zijn er duizenden van.
Let op:
Kies de juiste spoelspanning (bij jou 12V DC)
Kies de juiste stroom ( minimaal 40 A) dat vind je terug als de Ith stroom.
3 Hoofdstroomkontakten en minimaal 400 V zal niet zon probleem zijn
Moet je de Nul wel of niet afschakelen, wellicht een 4P magneetschakelaar nodig.
Dan blijven er niet zoveel over……
Er is veel meer info nodig over de situatie zoals al gevraagd.
Een van de belangrijkste is wanneer het aggregaat moet starten en werken.
Is dat bij stroomuitval, of lege accu's ?
Dan heb je wel wat meer nodig zoals een magneetschakelaar die het net afschakelt, of de omvormer.
Je zou er ook prima een 230 volt spoel voor kunnen nemen, een timertje op 230 volt wat start zodra de 230 stabiel aanwezig is van het aggregaat en dan na x seconden de magneetschakelaar ( contactor) aansturen.
Met 230 volt spoel is de keuze veel groter.
Dat maakt in precies niks uit
Heeft er niks mee te maken
Het is alleen om de generator na 20 seconde in te schakelen nadat hij gestart is
Op maandag 13 juli 2026 00:13:13 schreef revado:
Er is veel meer info nodig over de situatie zoals al gevraagd.
Een van de belangrijkste is wanneer het aggregaat moet starten en werken.
Is dat bij stroomuitval, of lege accu's ?
Dan heb je wel wat meer nodig zoals een magneetschakelaar die het net afschakelt, of de omvormer.Je zou er ook prima een 230 volt spoel voor kunnen nemen, een timertje op 230 volt wat start zodra de 230 stabiel aanwezig is van het aggregaat en dan na x seconden de magneetschakelaar ( contactor) aansturen.
Met 230 volt spoel is de keuze veel groter.
Goed idee
Dat ga ik doen denk ik
Bedankt
Daarmee ben ik geholpen