Zie schermkopie. Ik kan OK klikken en dan opent KiCad wel, maar er komen foutmeldingen als ik in de schema-editor componenten wil associeren met footprints.

Het probleem is mogelijk veroorzaakt door het vollopen van mijn root-filesystem tijdens een upgrade.

NB aub niet zeuren dat er een nieuwe release beschikbaar is, daar gaat het niet om.

Opnieuw installeren of herinstalleren van de huidige versie?
Misschien is er alleen een Repair optie bij de installatie aanwezig.

Was dat een upgrade van je OS? Let op dat KiCAD niet lekker werkt met Wayland (de enige optie in de nieuwere versies van Gnome) Ik had dat zelf niet door toen ik de nieuwste versie van Ubuntu op mijn laptop had gezet.

Wat gebeurt er als je die tables tijdelijk ergens anders naartoe kopieert? Wellicht maakt KiCAD ze dan weer opnieuw aan?

[Bericht gewijzigd door leime op (22%)]

Linux met verschillende partities voor home, usr, var, etc, enz.?

Aparte filesystems voor / , /boot en /var al de rest zit bij in root. Die is +/- 30GB en staat meer dan 90% vol... ik vind maar niet waar de grote brokken zitten. /opt en /usr reeds gecheckt.

Intussen lijk ik er iets op gevonden te hebben: de foutmeldingen betroffen drie bestanden in ~/.config/kicad/10.0 ; ik heb deze directory hernoemd en dan een nieuwe blanco aangemaakt, uiteraard met dezelfde rechten en ownership. Nu lijkt het allemaal te werken, op het eerste zicht... maar ik heb nog lang niet alles geprobeerd.

[edit] @leime zat dus op z'n minst in de goede richting!

Op maandag 13 juli 2026 15:06:19 schreef Paulinha_B:
Aparte filesystems voor / , /boot en /var al de rest zit bij in root. Die is +/- 30GB en staat meer dan 90% vol... ik vind maar niet waar de grote brokken zitten. /opt en /usr reeds gecheckt.

30GB voor een moderne Linux vind ik aan de krappe kant.
Ik maak losse VirtualBox images per ontwerp-project (zodat ik tot in de eeuwigheid dezelfde bugs hou in de CAD/compiler waarmee ik het project gemaakt heb), en die maak ik al minimaal 128GB. En daar staat dan vaak alleen maar KiCad op, zelfs nog geen LibreOffice of Browser.

Op maandag 13 juli 2026 15:06:19 schreef Paulinha_B:
[...]

Intussen lijk ik er iets op gevonden te hebben: de foutmeldingen betroffen drie bestanden in ~/.config/kicad/10.0 ; ik heb deze directory hernoemd en dan een nieuwe blanco aangemaakt, uiteraard met dezelfde rechten en ownership. Nu lijkt het allemaal te werken, op het eerste zicht... maar ik heb nog lang niet alles geprobeerd.

[edit] @leime zat dus op z'n minst in de goede richting!

In /var staan ook de logs en temp's?

Die kunnen soms best wel wat plek innemen. Zo had m'n alma linux gister en vandaag het Raid log volgespamd door elke 5 sec. te melden dat een van de ssd's kuren had. Dat was 15 GB aan logfiles uiteindelijk. :P

Nu hangt er een (4x)1TB raid 10 in, dus wel ff plek met 8GB swap en de rest in /

Logs staan in /var/log, of toch zeker de meeste - al kan er natuurlijk altijd een slecht opgevoede applicatie zijn die ze weet-ik-waar neerpoot. En /var is een apart filesystem, dus daar zit het hem niet.
/tmp/ heeft geen eigen filesystem, en schrijft dus mee in het root-filesystem. Maar de omvang is erg beperkt, slechts zo'n 45 MB bij laatste check

root@wiske:/home/karel/.config/kicad# df -h /tmp
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sdc2        28G   22G  4.9G  82% /
root@wiske:/home/karel/.config/kicad# du -sk /tmp/
46076	/tmp/

edit: never mind, het werkt al...

[Bericht gewijzigd door 6502 op (89%)]

Nog effe ter info, om de storage te bekijken gebruik je 'du' (Disk Usage) met *
om snel alles te vinden.
Voorbeeld:

du -sk /* | sort -n

Dan krijg je de sizes van alle directories (in KB in de root in dit geval) gesorteerd (sort -n = numeriek).

Eventueel sudo ervoor als je niet teveel foutmeldingen wilt zien van spul waar je niet in mag.

Dan uiteraard kun je per directory weer verder zoeken door in de gewenste directory de cd-en met en weer:

du -sk * | sort -n

Dankje Henri, daarmee vertel je me niet veel nieuws... Maar het is niet zo simpel, vooral door extra mounts, al dan niet NFS, binnen de verschillende filesystems. Maak je geen zorgen, ik kom er wel uit.

Ik heb overigens een verdenking dat de allocatietabellen van het root-filesystem in de war zijn. Daar is een fsck voor nodig, maar dan moet ik eens booten van een usb-stick.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (30%)]

Op woensdag 15 juli 2026 14:31:48 schreef Paulinha_B:
Dankje Henri, daarmee vertel je me niet veel nieuws...

Jou niet, maar wel een heleboel andere meelezertjes (zoals ik) die Linux gebruiken of onderhouden.