MOC3052 optocoupler, hoeveel current MAX en MIN door intern ledje ?

Beste CO'ers

Weet iemand uit deze datasheet van de MOC3052 te herlijden, hoeveel het minium en maxium current is voor het ledje in de optocoupler?

Groet en bedankt , Wouter van Wegen, PascalByThree

Tussen 10 en 60mA. Die laatste is wel de absolute maximumwaarde. 15 à 20mA zal in de praktijk voldoen.

Volgens dit stukje datasheet triggert de -52 variant bij 10mA. 15 mA zou dan voldoende marge geven.

Op maandag 13 juli 2026 13:51:11 schreef pascalbythree:
Weet iemand uit deze datasheet van de MOC3052 te herlijden, hoeveel het minium en maxium current is voor het ledje in de optocoupler?

Heb je gezien dat de datasheet meerdere pagina's heeft?
Op pagina 3 vind je maximumwaarden.
Voor het ledje (de 'emitter') is de maximumstroom 60 mA.

De minimumstroom is natuurlijk 0 mA (anders zou de opto al in het magazijn kapot gegaan zijn).

Dank jullie wel. kan ik weer verder!

Een iets andere combinatie doet het op een breadboardje !

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op (16%)]

Hou rekening bij het berekenen van de voorschakelweerstand dat die LED's in zo'n optocoupler heel vaak Gallium Arsenide IR LED's zijn die op 1.2V à maximum 1,4V draaien.

Dat zie je hier ook op de grafiek terugkomen.

Staat behalve in de grafiek ook elders in de datasheet.

Keihandig zo'n datasheet!

Dus 'k hoop dat het zo duidelijk is, maar, betekend dit ook dat ik de weerstanden en transistors op het schema aan de linkerkant, niet zomaar weg kan halen ?

Ik zet er nu V5 op, met een 2N3904 ervoor

Wouter ?

De transistoren vormen een stroombron.
Dat kan nuttig zijn de ingangsspanning onbekend is. Is hij dat wel dan volstaat een weerstand.

Verder, kan iemand voor mij R1 en R2 kunnen calculeren.

Ben een beetje de weg kwijt geraakt door een tekenfout op de PCB layout. Als u goed kijkt.
Duur board, single layer 15x20CM. Waar 238VAC op komt te staan dus vandaar wil ik liever niet de dremel pakken.

Weet iemand volgens dit patroon de waardes, voor R1 en R2?
R2 = voor een klein ledje van 1.8mm, voor 5 mA
R1 = voor de led in de optocoupler, voor 15mA

Maar dan perongeluk verkeerd getekend.
Weet iemand hier raad mee? Groet, WVW

Dit is helaas niet mogelijk. De led in de MOC beperkt de spanning tot 1,2 V. Dit is te weinig voor een led in het zichtbare spectrum.

Dus het wordt een beetje knoeien om het op te lossen.
Bij een moderne EDA zitten schema en print aan elkaar vast, dat kan dit soort fouten voorkomen.

[Bericht gewijzigd door Aart op (37%)]

OK. dan laad ik de kleine led maar weg dan.

Verder

Heeft het nut om op de plek van R3 een 10K of een 22K ? te plaatsen? zodat het ledje in de optocoupler niet reageerd op een logische 0 ? o.i.d ?

Of heeft dit geen nut op deze plek ?
Grtz, W

als pull-down weerstand bedoelde ik :)

Als die PCB nog moet gemaakt worden dan moet je die tekening zeker aanpassen want dat is veruit de beste oplossing.

Zoniet kan met wat prutsen het volgende: de voorschakelweerstand voor de blauwe LED direct op die LED in serie met de linkse poot monteren. Kleine krimpkous er over en niemand ziet wat.

R1 als voorschakelweerstand voor de IR LED in de opto-coupler:
Vooropgegeven
- een stabiele 5V DC spanning
- 1.2V / 10mA voor de LED in de opto

(5V - 1,2V ) / 0.01A = 380Ω
Uit de E12 of de E24 reeks weerstanden kan je een 390Ω exemplaar gebruiken.

R2 en R3 op de print zeker niet gebruiken.

Voorschakelweerstand op de linker poot van de blauwe led:
Vooropgegeven
- Diezelfde stabiele 5V DC spanning
- 3,4V / 10mA voor de blauwe LED

(5V - 3,4V) / 0.01A = 160Ω
Uit de E12 of de E24 reeks kan je een 150Ω of een 180Ω exemplaar kiezen.

Belangrijk: de onderste poot van R1 en de links poot van de Blauwe LED moet je verbinden, dat kan aan de koper kant met een blobber soldeer of bovenaan met een kort stukje draadje. Het blijft gepruts maar het is proper uit te voeren.

OK pech dus.

Toch zeer bedankt :) , ik denk dat ik het zonder led doe. te veel geprutst. Groet, WvW

PS: Er zit er toch nog een op mijn driverboard opbasis van een ATMEGA328P, dan gebruik ik alleen die. 8)7

Op dinsdag 14 juli 2026 14:31:55 schreef pascalbythree:
zodat het ledje in de optocoupler niet reageerd op een logische 0 ? o.i.d ?

Er vanuit gande dat een 'logische nul' ook effectief nul volt geeft gaat er geen stroom lopen, die optocoupler gaat dan niets doen ook niet.

Begrijp ik goed dat je die 5V uit een logische schakeling zal halen? Een microcontroller of zoiets? als dat zo is dan moet die uitgang van de controller ook effectief die 10mA voor de LED kunnen leveren. Of zelfs 20 mA als je beide LEDs hebt aangesloten. Kijk even na of het ding voldoende stroom kan leveren want dat is niet vanzelfsprekend.

Komt goed, er zit op het driver board een 2N3904 aan de MCU PIN

Op dinsdag 14 juli 2026 14:21:10 schreef Aart:
Dit is helaas niet mogelijk. De led in de MOC beperkt de spanning tot 1,2 V. Dit is te weinig voor een led in het zichtbare spectrum.

De indicatie-led kan in serie met de MOC, dan kan het wel. Spaart zelfs een weerstand.

Stroombron met transistoren is wat overkill als je de spanning al weet, 1 weerstand is dan genoeg.

De indicatie-led kan in serie met de MOC, dan kan het wel. Spaart zelfs een weerstand.

Dat was op 5V en met dove ouderwetse leds vrij normaal, maar het kan niet zonder knoeien op deze print? Of zie ik het over het hoofd?

R2/3 vervallen, baantje door en verbinding trekken...