Een vreemd ding die charge adapter ... en wellicht ook een vreemde oplossing, wellicht bedoeld voor iets heel specifieks.

Als je dan toch dingen gaat maken om 9V dingen te voeden ... waarom dan niet een clip met de juiste (foute) kleur draadjes er aan? Of meteen banaantjes?
Want vroeg of laat vergeet je die adapter er tussen te prikken ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op (11%)]

Beste OM's,
in de beginjaren 80 van de vorige eeuw, was er in -het onvolprezen- blad UKW Berichte een 6-delige reeks arikelen over een ambitieuze middenfrequent strip. Primair bedoeld als achterzet van een 2-m Ontvanger. De auteur was OM Dr. Friedrich Krug DJ3RV. De frequentie was 9 MHz, maar andere middenfrequenties, bijvoorbeeld 10.7 MHz, waren ook prima.
Ik had in die tijd veel belangstelling voor groot-signaal gedrag van ontvangerschakelingen en dit ontwerp paste daar goed bij. Zoals gebruikelijk leverde UKW-Berichte ook de printen en "moeilijke" onderdelen. Het ontwerp is verdeeld over 4 printen. Ik ben er toen aan begonnen, maar door allerlei omstandigheden en andere prioriteiten, is het er nooit van gekomen om het af te maken. Ik heb nu voldoende tijd en meetapparatuur. Dat laatste is essentieel bij zo'n ambitieus project.
Recent besloot ik, dat het onderhand wel eens tijd werd (!!!!). Gelukkig had ik toen praktisch alle componenten verzameld, want die zijn praktisch allemaal "obsolete".
Een onderdeel van het hele bouwproces, is het selecteren van een aantal FET's P8002 op identieke steilheid. Dat was een hele klus en zal ik tzt wel beschrijven. Uit totaal 40 exemplaren is het gelukt om voldoende gelijke "paartjes" te selecteren.
De eerste print is die met het schakelen van de kristalfilters. Het is aardig ambachtelijk werk, maar het is gelukt.

Voor de uiteindelijke ver-af demping van de filters, is het essentieel om daarvoor de nodige afscherming toe te passen. Daarom ook een plaatje van de onderzijde.

Tenslotte nog een "plaatje" van de gemeten doorlaat.

Het XF-9B filter voor SSB voldoet aan de fabrieksspecificaties, alsmede het "brede" AM filter XF-9D. Het in eerste instantie toegepaste XF-9M filter voor CW voldoet op geen enkele wijze. Te zien is dat de doorlaat verre van ideaal is en 10dB extra verzwakking geeft. Volgens de fabrikant is de afsluiting 500 Ohm/30 pf. Een 2e voorhanden exemplaar heeft dezelfde karakteristiek, ook in een gewijzigde meetopstelling. Daarom is dit filter voorlopig maar vervangen door een smaller AM filter XF-9C.

De complete artikelreeks is te vinden op de site van Rob Kalmeijer.

Groet N.

2m achterzet -vervolg-

De achterzet is in principe ontworpen, om in combinatie met Diode Ring Mixers (DBM) gebruikt te worden. In die tijd een veel gebruikte combinatie. In deze tijd, met 16-bits ADC SDR ontwerpen niet meer zo gebruikelijk.
Voor een goede werking van de DBM, is de afsluiting van de IF poort met een -over een groot frequentiebereik gelijkblijvende 50 Ohms afsluiting- essentieel. Dit wordt gerealiseerd met 2 Power FETS P8002 in een parallelschakeling. Vereist is, dat de Gate-Source-Spanning Usg van beide FETS, gelijk is binnen 10%. Dat vergt dus een selectie. Er zijn 40 stuks P8002 voorhanden.
Met een vaste spanning van 15V wordt achtereenvolgens de Drainstroom Id 22.5/25.0/27.5 mA ingesteld met een potmeter in de Source en daarover de Usg gemeten. Dat was nog wel een dingetje. Een gewone potmeter is daarvoor veel te grof. Met een "dure" 10-slagen potmeter (200 Ohm) van Bourns ging het, maar vergde nog steeds "fingerspritzengefuehl".
Een probleem was de instabiliteit tijdens het meten door oscillaties. Deze traden op door handeffect. Pas met een C van 0.1uF direct aan de Drain was dat probleem opgelost.
Bijgaand de meetopstelling:

En het uiteindelijke resultaat:

Gr. N.

2m achterzet -vervolg-

De BFO voor detectie van Enkelzijband- en Morse signalen is niet iets heel bijzonders. Een kristal voor Lower Side Band (LSB), Upper Side Band (USB) en voor CW. Deze laatste is over een klein bereik afstembaar middels varicaps. Daarmee kun je de side-tone naar je smaak regelen.
Op de print is ook een sweep-generator opgenomen rond 9 MHz. Daarmee kunnen de diverse filters afgeregeld worden met behulp van een scope. In die tijd waren er maar beperkt meetapparaten beschikbaar. We waren al blij met een Griddipper en een eenvoudige frequentieteller. Geen VNA's of SA's met Tracking Generator.

De Middenfrequent strip is ook niet heel bijzonder. Er worden 2 MOSFets toegepast, type BF910. Die regelen perfect, maar zijn niet erg bestand tegen sterke signalen. Daarom zit er aan de ingang een PIN-Diode verzwakker.
Er is veel aandacht besteed aan het (Hoogfrequent) regelcicuit en een 50 Ohm uitgang.
Er is op de print ook ruimte voor 2-Notch filters, maar daar heb ik niet voor gekozen.

Er worden in het hele ontwerp veel -handgewikkelde- spoelen, waaronder ook ringkernen, toegepast. Dat vergt geduld en een "vaste" hand! Daarom is het fijn, dat je met een LCR-meter de diverse waardes kunt controleren.

Gr. N.

ik had een tijdje geleden een 'kapotte' ecoflow battery gekocht op internet, en helaas waren er cellen in kapot. ik heb er een 52V naar 36V conversie mee gemaakt door 4celgroepen te verwijderen. een eigen BMS erin, en die te koppelen aan mijn 36V diy home battery.

jammer genoeg voor de stukken die overbleven. en toch wel zonde van dat display zeg

veel zit er niet op, een NXS0104 level converter (3,3V naar 5V)
en een holtek chip onder het display met 4 data lijnen (CS/WR/RD/Data).

laten we daar eens een ESP aan hangen en wat bitbanging doen.

dat ziet er goed uit. ik heb gevonden dat ecoflow de 29 ramblokken gebruikt van de 31, en elk ramblok heeft 4 bits.
elke bit is een segment, dus na een halve dag prutsen en schrijven, tot dit gekomen

met behulp van AI dan alles in een library gegooid en TADA
https://www.youtube.com/watch?v=GGwkanGSMJM

nu moet ik wel zeggen, ik begon rond 9h15 smorgens, en eindigde... om 1h20 vannacht. maar de boel WERKT!
aangezien ik een ESP had die weinig aan eht doen is (BMS uitlezen en display sturen) dacht ik... waarom geen webserver erop.
bovenaan een origineel uitziende delta (van ecoflow website)
midden mijn eigen gestuurde versie
en onderaan mijn website. ik kan nu dus de accu remote zien waar je bij ecoflow enkel de powerstream kan uitlezen.

aangezien ik een volledig eigen BMS heb kan ik zelf alle celspanningen zien. ik kan dus nog uitbreiden :-)

origineel en 'reborn' naast elkaar
de originele heeft al een extra 1kWh gekregen op de busbar

alles staat in een server rack bij mij (om de kindjes weg te houden).
-onderaan 36V 188Ah gekoppeld aan de rechtse 'PC'. deze kan nu 900W leveren en opladen tot 37A (1200W). normaal hangt er nog een 20Ah accu bij maar die is even weg op reis (7,5kWh)

-de pc ernaast (dell) daar zit dezelfde hardware in, alleen beperkt. 600W leveren, 12A opladen (500W ongeveer). die zit gekoppelt aan de 'reborn' delta van 36V 40Ah (1,5kWh resterend) en daar zitten ook al die ebike batterijen aan bovenaan. in totaal een 120Ah aan capaciteit (4,5kWh)

-en dan links naast die reborn delta, staat een echte 'dure' 2kWh delta2 (900€) die gekoppelt is aan een powerstream die bovenop de kast ligt en aan 2x 450Wp zonnepanelen hangt (3kWh)

het moeilijke werk aan dat display is AL die gegevens combineren in 1 library, en daar is AI wel sterk in.
je geeft die dat blad met die bitnummers en je zegt gewoon:
reeks 00 tot 73 wil ik kunnen aansturen als: inputpower=(0-9999)
dat fan symbool met 82-83-92-93 moet kunnen draaien. 3 mogelijkheden: niet zichtbaar, stilstaand zichtbaar, en ronddraaiend zichtbaar
die cirkel moet de capaciteit weergeven, of bij leveren ronddraaien
....
en die gooit dat allemaal samen en geeft een overzicht hoe je het aanstuurt.
zonder AI had ik dat allemaal zitten hardcoden. nu is mijn software echt simpel

lcd.setLeftDisplay(displayTime);
  lcd.toggleHoursText(showHours);
  lcd.toggleMinsText(!showHours);

lcd.setWifiIcon(true);
  lcd.refresh(); 

mini-projectje: 70mm 7-segment displays...

Niet dat ik ze (nog) nodig heb, maar de losse componenten en PCBs begonnen in de weg te liggen en complete displays zijn makkelijker te traceren...
De decimale punt was niet nodig dus zit er niet op. :7

Erg leuk om hier zo af en toe projecten langs te zien komen! Misschien dat de mindere respons mensen tegenhoudt om projectjes te posten, maar volgens mij wordt het wel veel gelezen. Ik heb nog altijd de e-mail reminder aan staan.

@NKHteB Deze techniek gaat mijn pet te boven, maar het is duidelijk te zien dat het met aandacht voor detail gebouwd is. Dat is per definitie mooi om te zien

@fcapri Leuk ge-reverse-engineered. Ik heb ook nog een schermpje liggen waarmee ik dat aan het proberen was. Maar helaas is ergens tijdens het proces kortsluiting geweest tussen twee pinnen en is mijn houtje touwtje setup nu niet meer werkend.

@fatbeard Wat zijn dat voor leds? Die had ik nog niet eerder gezien. En onnodig? Wanneer staan ze in je spulletjes opruiming? ;)

Dat zullen LED-filaments zijn. Die kun je tegenwoordig ook krijgen bij doorlaatspanning van 1 enkele LED omdat ze allemaal parallel staan (in plaats van in serie zoals in menige lamp voor netspanning)

Leuke oplossing en waarschijnlijk ruim helder genoeg om zichtbaar te zijn bij daglicht ;)

@ NKHteB: in navolging van leime gaat mij dat ook boven de pet, maar de kennis en kunde die hier aanwezig is vind ik altijd mooi om te zien, of ik h nu wel of niet begrijp.

@ fcapri: zoiets overweeg ik ook nog wel eens als je ziet hoeveel defecte accu's er op marktplaats komen. Maar vaak moet je er wel snel bij zijn, slechts zelden gaan die voor normale prijzen weg.

;) Ik begrijp dat @leime er wel trek in heeft...
Ze waren bedoeld voor een score-board, maar de vraagsteller heeft weinig van zich laten horen. Ik vond het een leuk projectje maar was wat voorbarig met de bestelling van onderdelen...
Ik zal nog eens navragen.

Op zondag 12 juli 2026 10:59:38 schreef weardguy:

@ fcapri: zoiets overweeg ik ook nog wel eens als je ziet hoeveel defecte accu's er op marktplaats komen. Maar vaak moet je er wel snel bij zijn, slechts zelden gaan die voor normale prijzen weg.

wat ik vooral zonde vind, is die steps. elke step die ze in belgie in beslag nemen, knippen ze in 2. daar zitten dus vaak 48 en 52V lifepo batterijen in, en dat vliegt allemaal op het schroot

https://images.vrt.be/orig/2024/10/06/f24f38ee-0804-4dbe-834a-67b007b1b921.jpg

Hm. Op die plek zou ik de step ook doorknippen als ik hem daarna weer makkelijk zou willen kunnen herstellen....

Ik zie die foto en m'n eerste gedachte is: dat krijg ik weer zo gerepareerd! Stuuras TIG-lassen (of spalken met een stukje in de lengte opengesneden pijp, of een inwendige aluminium plug op maat draaien en in de stuuras bevestigen) en de draadjes weer met elkaar verbinden.

De step is 'vernield' op de minst kritische, minst complexe en minst belaste plek....

Dit is toch een beetje de Jantje-van-Leiden methode voor het de-activeren. :) Of met de Franse slag. Misschien dat de doorknipper zelf nog plannen had met de step? >:)

Ze willen vooral niet door de accu heen knippen...

Dat begrijp ik. Maar dan nog denk ik dat er betere plekken zijn om te knippen als men daadwerkelijk het apparaat permanent onbruikbaar wil maken: voorbrug, achterbrug. Of eventjes de accu eruithalen en middendoor knippen.

(Maar voor een handig iemand blijft het natuurlijk altijd te herstellen; het enige verschil is hoeveel tijd en moeite het gaat kosten. In het geval van de doorgeknipte stuuras is het wel héél makkelijk te herstellen.)

ik denk niet dat de eigenaar hem terugkrijgt. wordt doorgeknipt bij de controle en dan meegenomen. persoonlijk ook een gevaar vind ik, want er zijn genoeg displays waar de accuspanning omhoog gaat naar display.
zomaar electrische apparaten 'doorknippen' om een statement te maken, t zal rap gedaan zijn als er eens deftig brand krijgen erdoor

dat ding is op 5 plaatsen doorgeknipt. die herstel je niet zo makkelijk meer.

@ leime & weardguy e.a.,

dank voor de belangstelling. Het loopt hier inderdaad meestal niet storm.
Bedankt voor de bloemen. Ik ben maar een eenvoudige "prutser", zonder technische achtergrond. Maar wel met veel ervaring en dat compenseert veel. Zelfbouw is -naast meettechniek- mijn ding. Als zendamateur kan ik me daar heerlijk in uitleven.

Gr. N.

De eigenaar van zo'n stepje is 99 van de 100x compleet incapabel om zo'n reparatie te doen, en dat laten doen kost meer dan een nieuw stepje.

Op zondag 12 juli 2026 14:40:50 schreef nonius:
Dat begrijp ik. Maar dan nog denk ik dat er betere plekken zijn om te knippen als men daadwerkelijk het apparaat permanent onbruikbaar wil maken: voorbrug, achterbrug. Of eventjes de accu eruithalen en middendoor knippen.

Dat denk ik ook, maar dan denk ik meer aan de bedrading. Simpel door te knippen m.b.v. een eenvoudige, overal te verkrijgen en goedkope zijkniptang. Zo'n hydraulisch brandweerding is peperduur, best gevaarlijk voor jezelf en je moet 'm maar net bij de hand hebben.
Met een zijkniptang kan het knippen op meerdere plekken zo te zien. 99% van de eigenaren heeft geen idee hoe dit te herstellen en het probleem van deze step is opgelost. Het probleem is niet dat het een step is (die zijn legaal), maar dat ie elektrisch is.

Op zondag 12 juli 2026 11:39:30 schreef fatbeard:
;) Ik begrijp dat @leime er wel trek in heeft...

Misschien wel. Je mag me wel via mail benaderen als je ze inderdaad kwijt wil.

zo, ik kon het weer niet laten...

ik heb dus 3kwh meters in mijn zekeringkast en een Rpi leest de pulsen uit. werkt op zich wel, maar al die pulsedraden van de zekeringkast naar de Rpi storen mij.
ook is de Rpi wel diegene die af en toe eens vastloopt.

ik wil er nu ook een laadpaal bij voor de auto, en de zekeringkast zit vol. ik kan een buitenkastje maken voor de laadpaal, maar kan van daar dan niet naar de Rpi koppelen.

dus een nieuw idee kwam naar boven: een ESP in die kWh meter proppen.

net genoeg ruimte tussen display en voedingsprint. al heb ik de voeding wel moeten aanpassen. de serie condensator voeding was maar voorzien op 40mA (op 15V) en kreeg de ESP echt niet gestart daarop)

en dan aan AI gevraagd om eens de software te schrijven. ik het begin was dit een wit venster met de minuut waardes, en heb dan gevraagd voor een zwarte layout, een huidig verbruik, een grafiek per uur en de mogelijkheid de minuut waardes op te vragen. met de muis kan je de uurgegevens zien (oranje)

dit zijn de minuut weergaves en dit is ook de layout die mijn Rpi webserver gebruikt om de grafieken te tekenen (elke minuut is 1 pixel, dus heb een grafiek van 1440pixels breed).

ik kan nu gewoon zeggen dat de ESP's elke dag om middernacht hun waardes doorsturen. OF mijn rpi webserver via crontab haalt de waardes snachts gewoon binnen.
volgende stap is alle kWh meters aanpassen en de Rpi uiteindelijk weghalen...

--- CWAD SUB-METER DETAILED MINUTE LOGS ---
Format: [Datum]-[Tijdstip]-[Vermogen Gemiddeld]-[Totaal verbruikte pulsen vandaag]
---------------------------------------------------------------------------
20/07/2026-12:54-240watt-382
20/07/2026-12:53-240watt-378
20/07/2026-12:52-240watt-374
20/07/2026-12:51-240watt-370
20/07/2026-12:50-240watt-366
20/07/2026-12:49-240watt-362
20/07/2026-12:48-300watt-358
20/07/2026-12:47-240watt-353
20/07/2026-12:46-240watt-349
20/07/2026-12:45-240watt-345
20/07/2026-12:44-240watt-341
20/07/2026-12:43-240watt-337
20/07/2026-12:42-180watt-333
20/07/2026-12:41-240watt-330
20/07/2026-12:40-240watt-326
20/07/2026-12:39-240watt-322
20/07/2026-12:38-240watt-318
20/07/2026-12:37-240watt-314
20/07/2026-12:36-240watt-310
20/07/2026-12:35-240watt-306
20/07/2026-12:34-240watt-302
20/07/2026-12:33-180watt-298
20/07/2026-12:32-240watt-295
20/07/2026-12:31-240watt-291
20/07/2026-12:30-240watt-287
20/07/2026-12:29-240watt-283
20/07/2026-12:28-240watt-279
20/07/2026-12:27-240watt-275
20/07/2026-12:26-240watt-271
20/07/2026-12:25-240watt-267
20/07/2026-12:24-240watt-263
20/07/2026-12:23-240watt-259
20/07/2026-12:22-240watt-255
20/07/2026-12:21-180watt-251
20/07/2026-12:20-240watt-248
20/07/2026-12:19-240watt-244
20/07/2026-12:18-240watt-240
20/07/2026-12:17-240watt-236
20/07/2026-12:16-240watt-232
20/07/2026-12:15-240watt-228

Eindelijk mijn stuurconsole afgewerkt. Dit is deel 1 van een groter geheel.
Deze bedient 6 stappenmotoren en 4 "power" led's, R G B W.
Ik had de print een cm of wat korter kunnen (laten) maken, was een beetje handiger geweest.

Maar ja, dat komt ervan eSe als je zonder plan zomaar aan iets begint.

Wat ik dus meestal doe, geen plan, gewoon een idee en eraan beginnen. Zien wel waar het me brengt.
Schema teken ik meestal wel, zeker als ik er een print van maak (laat maken).

Ik vind die koelvinnetjes die men bij de A4988 drivers levert een beetje klein.
Zijn ook zelfklevend. Weet niet hoelang de lijm dat gaan uithouden op de chip.
Die kunnen echt wel wreed heet worden.

Daarom 2 L profieltjes die zuigend tussen de ribben van het koelvinnetje passen.
Een dotje warmtegeleidende pasta en een ventilator doen de rest.
Ventilator word pwm gestuurd door de Micro, temp word gemeten met een DS1820.

De bedrading "bovendeks" lijkt op een zootje, en dat is het ook wel.
Maar het uitvlucht hiervoor is: Draden zijn lang genoeg, hebben wat slag.
Er is niets dat wringt of in de weg zit.