Vandaag een Step Up transformator omgebouwd naar Step Down. Ik had deze jaren geleden van een collega gekregen die hem zelf had gebouwd. Oorspronkelijk was hij gemaakt om van 117V op de IEC C14 naar 220V op het stopcontact te gaan. In het (volgens mij) Teko kastje zat een mooie auto transformator met 110V, 127V, 210V, 220V en 230V aansluitingen. De ingang zat aan de 110V en de uitgang aan de 210V wat ik op zich vreemd vond. Ook was er geen aarding op de uitgang en was een wand stopcontact gebruikt. Verder was de bedrading rood voor de ingang en wit voor de uitgang dus niet volgens geldende normen.
Voor de verbouwing zag hij er zo uit:
Omdat deze voor mij niet bruikbaar, was heb ik de transformator andersom bedraad, dus 230V aan de ingang (IEC C14) en 110V aan de uitgang (Schuko) zodat ik de transformator voor het voeden van US en JP apparaten kan gebruiken. Ik gebruik overigens altijd een Schuko naar universele netaansluiting adapter in het stop contact (niet op de foto) om zo de US of JP stekker aan te kunnen sluiten.
Hier ligt het geheel op zijn kant, voor een snelle test.
De transformator met nieuwe draden, nieuw stop contact en indicatie led ledje.
De test of de ombouw was geslaagd werd met vlag en wimpel gehaald.
Na de verbouwing zag hij er zo uit:
Het Alu van het Teko kastje (muv de kap) was nog voorzien van de witte bescherming sticker rondom dus dat heb ik er maar afgehaald en hierdoor is het alu mooi gaaf. Van de 4 gaten van het oorspronkelijke stopcontact heb ik één kunnen hergebruiken voor de indicatie led, de andere met een sticker en de overige 2 met dopjes kunnen dichtmaken voor betere 'looks'. Hij is nu prima bruikbaar zo.