Show your projects! Part 35

Sine

Moderator

Een hele verse! De vorige hebben we toch twee jaar mee kunnen doen ... eens kijken of deze eerder vol raakt.

Tijd voor een frisse start met nummer:

De regels mogen zo ongeveer wel een beetje bekend zijn ondertussen, geen offtopic geneuzel ( start daar een ander topic voor ) en let een beetje op het formaat van de foto's ( zie daarvoor de FAQ, en hier).
We hebben tegenwoordig ook de ingebakken foto upload, dat maakt ook dat weer wat simpeler.

Het vorige topic start hier.
en de laatste post daarvan vind je daar.

Nog ouder? Hier:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33

Het is alweer even geleden dat ik een printje heb gemaakt. Daar had ik weer eens zin in. Dit is een driver voor een BLDC motor om deze FOC aan te sturen. Zeer gave techniek en tegenwoordig verassend betaalbaar. Ook de motortjes zijn goed verkrijgbaar.

Ik heb het printje zo opgebouwd dat hij te breken is in 2 stukken. Het eerste stuk bevat de power stage. Een 6 tal MOSFET's met bijbehorende drivers. Het tweede deel is de stroom meting.

De ESP32 doet al het werk icm deze library: https://docs.simplefoc.com/

Het printje in actie: https://www.youtube.com/watch?v=WCONQdQn8Zs

Zie bijlage voor meer info

c code:


#include <SimpleFOC.h>

#define PIN_BLDC_PWM1 19
#define PIN_BLDC_PWM2 18
#define PIN_BLDC_PWM3 5
#define PIN_BLDC_EN 17

//#define PIN_SENSE_P1 27
//#define PIN_SENSE_P2 14
//#define PIN_SENSE_P3 12

#define PAR_BLDC_KV 833     //  - KV  - motor KV rating [rpm/V] - optional
#define PAR_BLDC_RES 10.0f  //  - R   - phase resistance value - optional
#define PAR_BLDC_PP 24      //  - pp  - pole pair number


BLDCMotor motor = BLDCMotor(PAR_BLDC_PP, PAR_BLDC_RES, PAR_BLDC_KV);
BLDCDriver3PWM driver = BLDCDriver3PWM(PIN_BLDC_PWM1, PIN_BLDC_PWM2, PIN_BLDC_PWM3, PIN_BLDC_EN);
//HallSensor sensor = HallSensor(PIN_SENSE_P1, PIN_SENSE_P2, PIN_SENSE_P3, PAR_BLDC_PP);

// instantiate the commander
Commander command = Commander(Serial);
void doTarget(char* cmd) {
  command.scalar(&motor.target, cmd);
}
void doLimitCurrent(char* cmd) {
  command.scalar(&motor.current_limit, cmd);
}

void setup() {
  driver.voltage_power_supply = 12;
  driver.init();
  motor.linkDriver(&driver);
  motor.foc_modulation = FOCModulationType::SinePWM;
  motor.controller = MotionControlType::velocity_openloop;
  motor.voltage_limit = 1;
  motor.init();

  // add target command T
  command.add('T', doTarget, "target velocity");
  command.add('C', doLimitCurrent, "current limit");

  Serial.begin(115200);
  Serial.println("Motor ready!");
  Serial.println("Set target velocity [rad/s]");
  _delay(1000);
  motor.move(1);
}

void loop() {
  motor.move();
  command.run();
}

PE2BAS
Peter_dtn

Golden Member

de laatste (regen) dagen aan het experimenteren met loop antenne's en bijbehorende versterkers.

Het plan is om aan de uitgang van de loopantenne / versterker te kunnen vertellen wat het (equ.) E veld is. Ik moet dus de antenne-factor van het geheel gaan vaststellen.

Als beginner in deze materie kom je allerlei dingen tegen, hoe meet je bv de stroom in de loop antenne?

Op internet vond ik een stroomsensor die ik nagebouwd heb..

Om vast te stellen hoeveel mV per mA er uit komt heb ik een semirigid kabeltje aangesloten. Aan het uiteinde zit een 50 Ohm afsluit weerstand, het begin sluit ik aan op een signaalbron en dan voor iedere frequentie de uitgangsspanning noteren.

De signaal generator levert 0dBm (223.6mV) en dat geeft een stroom door de semirigid kabel van 4,57mA

Op die manier heb ik vast gesteld dat de overdracht 4,57mV per mA is. Tussen 50kHz en 30MHz zou ik een nauwkeurigheid hebben van +/-3%.

Nu kijken of het doet wat ik verwacht..

ring = 23mm, AL=3500, 10turns
1:1 trafo MCL T1-6T

flash2b

Special Member

Vandaag een Step Up transformator omgebouwd naar Step Down. Ik had deze jaren geleden van een collega gekregen die hem zelf had gebouwd. Oorspronkelijk was hij gemaakt om van 117V op de IEC C14 naar 220V op het stopcontact te gaan. In het (volgens mij) Teko kastje zat een mooie auto transformator met 110V, 127V, 210V, 220V en 230V aansluitingen. De ingang zat aan de 110V en de uitgang aan de 210V wat ik op zich vreemd vond. Ook was er geen aarding op de uitgang en was een wand stopcontact gebruikt. Verder was de bedrading rood voor de ingang en wit voor de uitgang dus niet volgens geldende normen.

Voor de verbouwing zag hij er zo uit:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20230902_095407sm.jpg

Omdat deze voor mij niet bruikbaar, was heb ik de transformator andersom bedraad, dus 230V aan de ingang (IEC C14) en 110V aan de uitgang (Schuko) zodat ik de transformator voor het voeden van US en JP apparaten kan gebruiken. Ik gebruik overigens altijd een Schuko naar universele netaansluiting adapter in het stop contact (niet op de foto) om zo de US of JP stekker aan te kunnen sluiten.

Hier ligt het geheel op zijn kant, voor een snelle test.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20230902_102746sm.jpg

De transformator met nieuwe draden, nieuw stop contact en indicatie led ledje.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20230902_151900sm.jpg

De test of de ombouw was geslaagd werd met vlag en wimpel gehaald. _/-\o_
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20230902_153147sm.jpg

Na de verbouwing zag hij er zo uit:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20230902_154318sm.jpg

Het Alu van het Teko kastje (muv de kap) was nog voorzien van de witte bescherming sticker rondom dus dat heb ik er maar afgehaald en hierdoor is het alu mooi gaaf. Van de 4 gaten van het oorspronkelijke stopcontact heb ik één kunnen hergebruiken voor de indicatie led, de andere met een sticker en de overige 2 met dopjes kunnen dichtmaken voor betere 'looks'. Hij is nu prima bruikbaar zo.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Ik heb ooit deze 'multinorm' WCD via een van de Chinese kanalen aangeschaft. Heel practisch voor een variac of autotrafo.
UK, USA, AU en mogelijk ook JP en CN.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
miedema

Golden Member

Ha Peter_dtn,

Leuk project!

Je stroomsensor bestaat dus uit je zelfgemaakte stroomtrafo met daar achter dat Mini-Circuits 1:1 trafootje. Zit daar nog een weerstandnetwerkje tussen voor impedantie aanpassing?

Dat Mini-Circuits trafootje is wonderbaarlijk breedbandig (15kHz-300MHz), met nog een erg lage insertion loss ook. Dus de beperkingen zitten voornamelijk in je stroomtrafo?

Grappig dat je in je testopstelling de stroom door de mantel van dat stukje semi-rigid meet. Maar die moet natuurlijk hetzelfde zijn als de stroom door de kern :-)

.

@flash2b: Alweer een leuk 230V projectje :-)
Ziet er weer top uit, en inmiddels ook met leuke "gevaar hoogspanning" stickertjes :-)
Je hebt wat moeite moeten doen om een LED op 230V te laten branden?

groet, Gertjan.

@flash2b: Ever ledjes gesproken: de doorslagspanning van het kunststof van een led is niet voldoende om een 230V scheiding te krijgen. Dus als het ding direct aan het net hangt kan dat een veiligheidsprobleempje worden.

Bij de Kemakeur werd dat in het verleden afgekeurd weet ik uit eigen ervaring.

Mooi compact kastje, elke cm3 is gebruikt. :)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Peter_dtn

Golden Member

Op 3 september 2023 08:20:02 schreef miedema:

Je stroomsensor bestaat dus uit je zelfgemaakte stroomtrafo met daar achter dat Mini-Circuits 1:1 trafootje. Zit daar nog een weerstandnetwerkje tussen voor impedantie aanpassing?

Het is allemaal 1:1 verbonden, zonder afsluitweerstand, maar ik zet op de uitgang van het trafootje direct een 10dB verzwakker..

Dat Mini-Circuits trafootje is wonderbaarlijk breedbandig (15kHz-300MHz), met nog een erg lage insertion loss ook. Dus de beperkingen zitten voornamelijk in je stroomtrafo?

Grappig dat je in je testopstelling de stroom door de mantel van dat stukje semi-rigid meet. Maar die moet natuurlijk hetzelfde zijn als de stroom door de kern :-)

Het zijn handige trafootjes, zelf kan je het zo nauwelijks maken. Naast Minicircuits heeft ook Coilcraft van deze transformators en die levert Farnell.

De stroom is wel hetzelfde maar door de lus die door de stroomtrafo gaat zijn er wel beperkingen, mijn toepassing gaat hier tot 50MHz en dat werkt OK.

Bij het toepassen van de stroomsensor gebruik ik niet de lus die nu naar de semirigid kabel gaat maar een extra lus direct door de stroom-trafo.

Soms moet je een droogkast op een wasmachine zetten. Blijkbaar zit 50% vd belgen met een slechte rug en is helpen (hoe toevallig telkens ook net na een rugoperatie) wat veel gevraagd. Of ze zijn bejaard of verklaren maar freile vrouw te wezen. Dan is een stapelaar handig. Soms staat een wasmachine op ooghoogte. Weer een stapelaar nodig. Veelal zetten ze dat dan weer op het eerste verdiep. Dan is het handig dat het draagbaar is en dus demontabel is. Soms staat een microgolf boven de ijskast. Dan is grote hoogte weer nodig maar een camionette is maar 1m20. Dus het behoort demontabel, verhoogbaar, verrijdbaar, lichtgewicht. Gans het internet afgespeurd en alle ongelovige thomassen die verklaren "dat bestaat wel" ook mee aan het surfwerk gezet. Conclusie: bestaat niet of google laat ons in de steek. Voila. Tijd om zelf te knutselen. Niet elektronisch dus mss off topic?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker

Golden Member

Zoiets moet ik nog met een glaszetterszuignap maken voor beeldbuistelevisies dus wel erg interessant om te zien.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 3 september 2023 19:20:30 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Briljant!
Hoe klap je dat ding in? Alleen de voet die scharnierd?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Inklapbaar heb ik niet gedaan omdat dan ofwel de hefkracht zakt ofwel het gewicht om te versterken stijgt.

Het bobijn kan met een pin los. Het vertikale stuk kun je omhoog uit de voet trekken. De lift blijft dan op de voet liggen. In het merendeel vd gevallen is het gelijkvloers en blijft het dus zo gemonteerd. Rolt gewoon de camionette uit.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
flash2b

Special Member

Op 2 september 2023 23:42:13 schreef Tidak Ada:
Ik heb ooit deze 'multinorm' WCD via een van de Chinese kanalen aangeschaft. Heel practisch voor een variac of autotrafo. UK, USA, AU en mogelijk ook JP en CN.

Ik gebruik deze welke van zeer goed kwaliteit is:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20230903_152217sm.jpg

Op 3 september 2023 08:20:02 schreef miedema:
@flash2b: Alweer een leuk 230V projectje :-) Ziet er weer top uit, en inmiddels ook met leuke "gevaar hoogspanning" stickertjes :-) Je hebt wat moeite moeten doen om een LED op 230V te laten branden?

De stickers zijn idd een leuke toevoeging voor de looks. Achter het ledje zit een printje om de spanning (110V) te temperen er loopt slechts 0.5mA maar er komt veel licht uit zo'n HR ledje.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
Thevel

Golden Member

Op 3 september 2023 08:20:02 schreef miedema:
Je hebt wat moeite moeten doen om een LED op 230V te laten branden?

Een HR ledje op 230V laten branden is heel eenvoudig.
Een tijdje geleden had ik een project waar ik meerdere van deze (blauwe) ledjes als indicatie op 230V moest laten branden.
Ik heb het bovenstaande schema gebruikt, de stroom door het ledje is slechts 0.5mA maar het ledje geeft duidelijk zichtbaar licht.

Omdat de weerstandjes geen 230V kunnen hebben heb ik er 2 in serie gezet.
In elk weerstandje wordt ongeveer 60mW gedissipeerd, eventueel zal dat gehalveerd kunnen worden door een diode in serie te zetten.

Hier heb ik iets vergelijkbaars toegepast.

Sine

Moderator

Dat werkt prima, maar zeker bij groen en blauw zie ik ze dan hinderlijk knipperen. Een brugcel gebruiken in plaats van een enkele inverse diode lost dat al deels op.
Bonus daarbij is dat je dubbel zoveel licht hebt (led is beide doorgangen aan) en dus je weerstanden nog groter mogen.

In het ideale geval kost het nog wat extra componenten:

- Condensatortjes ipv weerstanden : Geen dissipatie meer. Scheelt 120 mW :)
- Brugcel : beide perioden worden benut.
- Buffer elco met serieweerstand : Led krijgt DC, dus geen knippering meer.

Er loopt ongeveer 0.5 mA. Dus de spanning over de elco wordt iets van 15V
Totale dissipatie < 10 mW

PS : 120mW is 1 kWh in 6000 uur (35 weken vol-continu) dus de extra kosten zijn in een half jaar terugverdiend :) .

Op 4 september 2023 11:30:26 schreef Thevel:
[bijlage]Een HR ledje op 230V laten branden is heel eenvoudig.

ALs je 1 van de weerstanden door een condensator vervangt waar ongeveer 90% van de spanning over valt, dan wordt de schakeling ineens 10x zuiniger. De andere weerstand mag dan ongeveer 10x kleiner.

Edit: Dekees heeft vrijwel hetzelfde. Waar ik bij dat schema bang voor ben is dat als je bij de top van de sinus inschakelt er ineens 300V op de laagspanningselco komt te staan. Dat duurt maar even totdat de 15nF condensatortjes leeg zijn, maar hoe fijn een elco dat vind, dat weet ik niet.

(In theorie krijg je direct een condensator-deler: De spanning verhoudt zich dan net als de capaciteiten. Dus met bijna 2V op de elco. prima! Maar voor zo'n snel signaal is die elco alleen maar ESR en die 15nF dingen zullen nog heel redelijk "condensator" spelen. )>

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 4 september 2023 14:37:19 (44%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

2 x 220 k in serie is een zeer goed idee om de led niet direct aan het lichtnet te hangen. Zoals ik in een vorige post al zei is de kunststof niet doorslag bestendig. Op deze manier begrens je de stroom tot ca 1 mA mocht iemand er mijn zijn vingers aan zitten en er doorslag optreden.

Zou je 1 zijde aan het net hangen kan dat niet, je weet namelijk niet welke kant N of F is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Op 2 september 2023 22:01:25 schreef flash2b:
Vandaag een Step Up transformator omgebouwd naar Step Down. Ik had deze jaren geleden van een collega gekregen die hem zelf had gebouwd. Oorspronkelijk was hij gemaakt om van 117V op de IEC C14 naar 220V op het stopcontact te gaan.

Ik krijg een foutmelding bij de plaatjes...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
elmowww

Golden Member

Op 3 september 2023 18:30:12 schreef EricN:
[...]Gans het internet afgespeurd en alle ongelovige thomassen die verklaren "dat bestaat wel" ook mee aan het surfwerk gezet. Conclusie: bestaat niet of google laat ons in de steek.[...]

Mooi gemaakt Eric! Maar er bestáát wel een oplossing! Spam!. En ja, die tilt een wasmachine van 80kg omhoog.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Bedankt voor de link maar daar kan ik absoluut niets mee doen. 80kg is te licht overigens.
Wat doe je met een oven? Die kan niet blijven staan tewijl je de stekker uit trekt
Wat doe je als je de trap op moet?en niet zo'n mooie rechte want dat bestaat maar zelden.
Wat doe je met die wasmachine als je ermee in je handen staat? Wie koppelt de darmen af?

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 4 september 2023 16:44:46 (60%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Mag ik dus ook vrijelijk een deel van mijn werk delen?

Wij zijn geïnteresseerd wat anderen zoal kunnen construeren. Zolang het binnen de grenzen vh technische valt. Ik hoop dat, gezien je naam, het geen foto's van operaties betreft?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
bprosman

Golden Member

  1. Een niet echt standaard UPS met een niet echt standaard (RS232) protocol. Misschien voor anderen wel, schijnt het "Voltronic" protocol te zijn.
  2. Een moderne NAS die WoL ondersteund maar niet overweg kan met de UPS
  3. Een oudere NAS die wel op afstand uitgezet kan worden maar alleen met een knop gestart.

Een oude Raspberry Pi uit de kast gehaald, extra seriele poort er bij gezet , wat status LED's en een relais wat de #ikluisteralleennaareenknopNAS aan kan zetten.

Omdat ik ook nog wat poortjes over had ook maar een temperatuur/luchtvochtigheids-sensor ingebouwd.

Ventilatortje omdat het toch wel in een compact kastje zit.
12V->5V , 12V voor het relais (omdat ik er daar veel van heb) en 5.1V voor de rPI.

rPI praat via de seriele poort met de UPS, op het moment dat deze in komt zet hij de NAS'en via een "Shutdown" commando over de Ethernet poort uit.

rPI en switch blijven dan alleen over op de UPS, die dan wel hoorbaar is.
Aanzetten kan via WoL, en via een relais , parallel aan de vrij grote aan/uit schakelaar. Dat laatste hoeft maar een "puls" te zijn.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 4 september 2023 14:05:39 schreef deKees:
In het ideale geval kost het nog wat extra componenten:

- Condensatortjes ipv weerstanden : Geen dissipatie meer. Scheelt 120 mW :)
- Brugcel : beide perioden worden benut.
- Buffer elco met serieweerstand : Led krijgt DC, dus geen knippering meer.

[bijlage]

Er loopt ongeveer 0.5 mA. Dus de spanning over de elco wordt iets van 15V
Totale dissipatie < 10 mW

PS : 120mW is 1 kWh in 6000 uur (35 weken vol-continu) dus de extra kosten zijn in een half jaar terugverdiend :) .

Gewoon 1 serie condensator met de reactantie van de serieweerstand (ca.220nF) 1 diode parallel (1N4007) en een serie weerstandje is genoeg.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/77/lichteffecten/230-v-led…

Telefunken Sender Systeme Berlin