Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Zet de buis in de vriezer heb je geen huisje nodig en je kan meteen draaien:P
Kan de secundaire de stroom een beetje aan?
OMG ik ben 4 dagen weg en weer 1 topic en 2 paginas volgebrult 
ik hoop vanaaf op goed weer zodat ik 1st light kan doen maar z is maar Klote weer
enne mijn eerste Tesla draaide ook op een flyback 
Klote zooi 
hij doet t wel maar hijs heeeel erg detuned
(wat wil je met 6 weinflessen (= +- 6 nf) terwijl ie 18 nodig heb
ik post pas foto's als ie helemaal af is

ik haal maandag of dinsdag condensatoren voor een mmc
(zowel voor me mini coil als me big coil)
BTW fry: update je ff de tesla coil lijst 
[Bericht gewijzigd door Electrogek op ]
Sparks
Ik zit nu te spelen met de gedachten om een audiogemoduleerde vttc te maken.
De vraag bij deze is zou je door een coil te maken op de juiste frequentie en deze met audio te moduleren een signaal kunnen afleveren dat je op de radio kan ontvangen?
Ik bedoel kun je het dan zien als een ?"zender"?
Ik heb dit schema in gedachten.
Uiteraard aangepast op de gu21b.
Dus 1 buis en hele andere c waarde's etc.
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=Audio_mod_sch_s…
Gewoon proberen zeker? 
Als je gewoon de voedingspanning varieert maakt dat dan geen am modulatie, volgens mij kan ik (als je een getunde antenne aansluit) dat hier ook goed horen dan. De mensen in de buurt vinden het wss raar als hun lampen plots gaan branden!
Sparks
Wat die lampen betreft voorgaande tests met max vermogen uit twee mots (zie vorig deel met die dikke vlam) Ging de TL in mijn werkplaats spontaan branden 
Maar om ter zake te komen.
Ik heb vanavond mijn secundaire die naar voorgaande vlam toch wat schade had opgelopen gerenoveerd.
Ik heb nu de secundaire en primaire getuned op 580Khz ik kon met mijn functie generator aan de primaire al een signaal ontvangen op 580 Khz op de radio , dus de frequentie staat wel aardig vast.
Het audio moduleren ga ik komende week proberen op een beschaafd vermogen 100 watt of zo.
Maar dan zit ik met het probleem van een antenne.
Ten eerste hoelang moet die antenne wel niet worden en hoe vang ik dat op met bijv. een spoel.
Dan komt het probleem dat ik waarschijnlijk niet gewoon de antenne aan de secundaire kan knopen omdat dan de frequentie verandert.
Zal een vonk overdracht worden de antenne in de buurt van de secundaire zodat de vonken erop slaan ofzo??
Maar goed van de week eerst de boel eens aan het moduleren krijgen en dan de volgende hindernis nemen.
[edit]
Ik zal als de coil draait wel eens een tijd en dag op het forum gooien zodat je mischien eens kunt luisteren?
[edit]
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Je hoeft het niet eens te ontvangen met de radio, de vonk/streamer zal het gewoon weergeven
Zover ik weet komt alleen het laag niet echt lekker door.
Ik geloof dat de streamer volledig stil is bij een coil van 1 Mhz en hoger, als je zo'n coil moduleert heb je een prima kwaliteit hogetonen luidspreker.
Edit: Een kwart golflengte is 130 meter, dat wordt een flinke antenne. Niet te vergeten de capaciteit van het ding waardoor de frequentie weer een stuk omlaag gaat waardoor je nog een grotere antenne nodig hebt.
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]
Sparks
Jah dat klopt ook wel zo'n beetje maar ik was benieuwt of je het signaaltje van een vttc ook wat verder weg kon brengen.
Zou wel een hele simpele zender worden dan had ik bedacht...
En aangezien ik toch wat met die audio modulatie wou klooien leek het me een leuke bijkomstigheid als ik het signaal op een antenne kon gooien 
Ik zat net te denken om nog een spoel boven de grid te maken waar ik dan een antennen aan zou kunnen knopen....
Maar goed we zullen zien wat er van terecht komt
[edit] 130x4=520 meter volle golflengte
moet ik met de auto de swr aanpassen:P [edit}
Sparks, in feite is een T-coil al een antenne, een electrisch verkorte antenne. Door namelijk een spoel in de basis van een antenne te zetten kan je hem fysiek korter maken echter met een lager rendement.
Denk maar aan een rubber-duck antenne voor de portofoon-banden, is niet meer dan een spiraal (spoel) die op de zendfrequentie staat afgestemd.
Als je dus van een T-coil naar b.v. een langdraad wil gaan, zal je weer moeten transformeren naar een lagere impedantie. Met dat vermogen en spanningen is dat geen eenvoudige taak ...
Het is dan eenvoudiger om een koppelwinding naast je primaire te leggen en deze en aan te passen op een langdraadantenne! Natuurlijk heb je dan geen Tesla-like secundaire meer nodig helaas, weg lol!
MvgEat
Ps 580 kHz zit dik in de middengolf band!
Dus de kans dat *iemand* je hoort is redelijk groot.
Sparks
Ik vermoed dat die iemand waar jij op doelt klinkt als RCD.
Maar mijn idee van een extra coil boven de grid is dus wel iets dat mogelijkheden bied.
En dan kan ik ook de originele secundaire behouden die is toch nodig voor de overdracht tussen primaire en grid dacht ik?
Hmmz ik vind die vttc wel zo intresant als een gewone sgtc geloof ik.
Op 24 juli 2005 23:32:34 schreef Sparks:
Ik vermoed dat die iemand waar jij op doelt klinkt als RCD.Maar mijn idee van een extra coil boven de grid is dus wel iets dat mogelijkheden bied.
En dan kan ik ook de originele secundaire behouden die is toch nodig voor de overdracht tussen primaire en grid dacht ik?
Hmmz ik vind die vttc wel zo intresant als een gewone sgtc geloof ik.
Ik dacht meer aan dat ene omaatje dat al sinds 1946 naar de BBC luistert, in de hoop haar oorlogsliefje nog eens te horen. Die ineens hoort: PIIIIIEP SQWIEEEE *** Dit is Radio Sparks met het weer .\...\/// *** etc.
Sterkte dan om dat uit te leggen!

MvgEat 
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Ik denk dat je door het simpele brute geweld van een kilowatt of wat is het waar je opdraait toch een eind komt.
Ik weet dat iemand zijn sgtc van 2 kw eens heeft laten testen op ether vervuiling en daar kwam uit dat het er op enkele km 's van de spoel er wel aan zou voldoen. Het staat ergens op popman. Ik geloof dat het om de zelfde normen gaat als waar ieder apparaat het in amerika aan moet voldoen. Ik zal eens kijken of ik het nog kan terug vinden.
Zal een vonk overdracht worden de antenne in de buurt van de secundaire zodat de vonken erop slaan ofzo??
Een vonk is praktisch vergelijkbaar met een directe aansluiting. De frequentie zal gewoon omlaag gaan zodra de vonk de antenne raakt. Net als dat streamers de secondaire frequentie ook omlaag brengen. De topload wordt er groter van...
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]
Hallo iedereen, lang niet gezien 
Vanwege de rompslomp rond mijn afstuderen ben ik enige tijd niet actief geweest op het gebied van TC's, maar daar gaat binnenkort weer verandering in komen. Ik zie dat iedereen nog steeds druk bezig is met het maken van verbeterde TC's
Ik zal alles binnenkort nog eens een keer doorlezen, alhoewel, gezien het aantal pagina's van het vorige topic... 
Ik ben in ieder geval al bezig met het verzamelen van wat nieuwe onderdelen voor een grotere TC. Op farnell hebben ze wel leuke condensatoren staan welke ik wil gaan toepassen. Let niet op het plaatje dat erbij staat, de 15kV uitvoering is meer dan 1cm dik. Maar zouden deze geschikt zijn in combinatie met een 8kV NST? Piek voltage ligt dus op 11,3kV. Als ik deze condensatoren ga gebruiken, dan ga ik ook een filter maken voor de NST met deze condensatoren.
Het idee van de nieuwe coil is als volgt:
- 8kV 50mA NST van oude coil
- RC filter (2x1K + 2.7nF)
- 12 - 15nF main cap
- Primaire nog niet over nagedacht, komt als laatste
- Secundaire 1250 wikkelingen 0,32mm ~10cm doorsnee ~50cm wikkelhoogte
- Grooooote topload 
Wat denken jullie ervan?
- Edit -
De condensatoren kunnen volgens de datasheet tegen 150% van hun nominale werkspanning voor 1 tot 5 seconde. 150% staat gelijk aan 22.5kV. De factor 2 tov de NST spanning zou toch ruimschoots voldoende moeten zijn???
Op 24 juli 2005 23:50:53 schreef Rd12tf:
[...]
PIIIIIEP SQWIEEEE *** Dit is Radio Sparks met het weer .\...\/// *** etc.
Radio Sparks, dat klinkt niet slecht 
Een transmatch maken voor die vermogens zal niet meevallen.
Ga maar eens uitleggen aan je buren dat dat geen gezondheidsrisico's met zich meebrengt(dat doet het vast wel...)
[Bericht gewijzigd door Bertrix op ]
Sparks
Ben vanavond eens aan het klooien geweest met een nst aan een speaker aansluiting van mijn werkplaats radio.
Kan in ieder geval makkelijk aan de gegeven spaning in dat schema komen zo'n 300 volt.
Ik heb voor de aardigheid radio uitgang -> 24volt naar 220volt -> 220 naar 380 -> nst aangesloten kan dan 1.5 cm vonken trekken waar je de hoge tonen van de radio in kunt horen was wel ff geinig.
Maar om kort te gaan wordt de audio transfo een nst daar kwam een verbazend netjes signaal uit met de radio gelijk op de 220 kant.
morgen een dc voeding maken voor het hele verhaal gaat mooi zo
Radio sparks 
Ik heb dat transmatch ook even opgezocht op i-net maar ik wordt niet wijs uit een programma waar je het 1 en ander in kunt vullen om een antenne te berekenen.
maar goed eerst de boel maar eens aan de gang kijken wat ik kan ontvangen voor herrie/storing/muziek op mijn autoradio voor de deur.
Dan kan ik altijd nog een antenne achtig iets frutselen.
[Bericht gewijzigd door Sparks op ]
Sparks, een transmatch is gewoon een impedantie aanpas netwerk
Hierdoor kon je middengolf uitzenden met bv maar 10meter antennekabel, op deze kabel staan dan natuurlijk zeer hoge HF spanningen.
Ik wil uw antenne wel eens zien als je met een super transmatch erin slaag om 10kW in 10m kabel te proppen, hoe ga je uw buren de plasma vorming rond die kabel uitleggen?
Het is zoiets:
Deze kan echter nog lang geen 10kW aan, dan zal ie veel groter moeten worden
Edit: Wou vorige post editen
Sparks
Transmatch was toch dat met een spoel en twee condensatoren?
Ja ik was ook niet van plan om er 10 Kw in te drukken 
Gewoon een watt of 100...
Maar je moest dan kabellengte invullen (antenne dacht ik)
en wat soorten impedantie en dan nog iets met load meende ik?
Meest is abacadabra voor mij
Enige wat ik van een staande golf weet is het aanpassen van de lengte van een antenne om de zaak 1:1 te krijgen.
Maar hoe je verder spoelen etc berekend om een antenne korter te maken..... geen idee
Hey is dat die zelfbouw match die je van het weekend gemaakt hebt??? ziet er toppie uit
Gewoon grote aftakbare spoel en regelbare condensatoren.
Dat is niet te berekenen, er zijn heel veer dingen die je niet kunt voorspellen.
en dan draaien tot de SWR 1:1 is!
Met een wattje of 100 kan die nog redelijk klein blijven!
EDIT: Nee dat is de mijne niet, ik heb er nog geen gemaakt(behalve die ontploffende met 2 kleine folietrimmers, zender aan, BANG)!
[Bericht gewijzigd door Bertrix op ]
Sparks
owh ik ben ff in de war olliebollie was er mee bezig....
Ik zal wel zien of mij dat gaat lukken ter zijner tijd.
Eerst maar eens zien wat ik veroorzaak zonder antenne 
Wel eigenlijk is uw Tesla secundaire een sterk verkorte antenne die geen transmatch nodig heeft om te functioneren, ze is echter door de korte lengte niet efficient!
Nietaltemin veronderstel ik dat als je die buis op vol vermogen laat lopen dat zeker heel europa u hoort!