De 10 jaar geleden door een installateur gemonteerde ventilator XPELAIR 90891 bovenin de douche heeft het begeven. Bij het verwijderen van de kap van de ventilator schrok ik omdat ik direct tegen onder spanning staande delen kijk (zie foto's).
De ventilator heeft beschermingsklasse IP25 (aanraakveilig en bestand tegen sproei-/spuitwater, maar niet geschikt voor onderdompeling), is dubbel geïsoleerd en zou dus direct boven de douche (zone 1) geplaatst mogen worden. In dit geval is de afstand tussen de vloer en het plafond precies 2,25.
Ik had niet verwacht dat de onder spanning staande delen alleen zouden worden afgeschermd door het rooster. Kan ik de ventilator vervangen door zo'n zelfde?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
IP25 is niks mis mee.
Dat je na openen en losschroeven iets aan kunt raken kunnen ze moeilijk rekening mee houden...
Ik neem aan dat je zelden aan die ventilator werkt tijdens het douchen?... 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
xpelair zijn best goede, zou dezelfde nemen. of knikker het printje eruit en zet grijs en zwart op de 2 draden uit de motor. printje is stuk of de motorlagers zitten vast, en die kun je met wat dunne olie ook weer goed krijgen. meteen een keer schoonmaken..
s&p is de standaard op t werk. ook geen slechte idd. wel wegblijven van de gerenommeerde bouwmarkt merken. en ook geen hygrostaat uitvoering nemen, die slaan aan als de koelkast inschakelt oid..
[Bericht gewijzigd door testman op (28%)]
Soler en Palau is ook goed, die heb ik thuis, de silent uitvoering.
Die maken ook die ventilatoren voor in bedrijfshallen om warmte terug te blazen.
Mogelijk kan je een Kanaalventilator in de buis plaatsen, en alleen een roostertje in de badkamer monteren.