Omschrijving van het probleem.
Deze counter staat in een vaste opstelling met mijn andere apparatuur.
In het begin van de dag de centrale hoofdschakelaar aan en voor het naar bed gaan alles weer uit.
En dan schakel ik alleen de te gebruiken apparaten en soldeerbout etc aan en na gebruik weer uit.
Nu viel mij op dat, hoewel de drukschakelaar van de counter in de "uit stand" stond het apparaat bovenop behoorlijk warm was?
Ik had wel een schrijfblok er tijdelijk opgelegd, maar het apparaat staat toch :-( "uit".
Ik heb wat andere klusjes op mijn werktafel opzij geschoven en heb het apparaat geopend.
De boutjes waren nog afgelakt, ik had dit apparaat dus al die (ongeveer 30) vorige jaren nog nooit geopend.
Mooie printplaat en goede onderdelen.
Apparaat aangesloten op mijn netspanning en wat metingen gedaan.
Tot mijn verbazing gaat de netspanning direct naar een filter en vervolgens naar een transformator.
Die geeft ongeveer 9 volt wisselspanning die, via de aan/uit frontschakelaar naar een diodebrug gaat en vervolgens met een 7805 de 5 Volt gelijkspanning maakt.
De transformator geeft wel warmte af, ook omdat mijn netspanning van 240 Volt op de 220 Volt tap was aangesloten.
Aansluiting op de 220 Volt aansluiting met veel moeite los kunnen krijgen (zat heel veel bruine smurrie op en in die verbinding) en op de 240V tap aangesloten.
Oók zag ik dat de printzekering houder een afgebroken lip had, de zekering hing een beetje tegen die clip aan.
Wanneer ik tegen de counter print tikte maakte deze zekering wél en géén contact.
Dus nieuwe zekeringhouderclip gemonteerd.
Even nog wat spanningen en de juiste werking getest en dan de behuizing gesloten.
Géén netspanning onderbreking schakelaar dus ál die jaren sluip gebruik. :-(
Het netsnoer van de counter nu via een aparte stopcontact/schakelaar aangesloten. Dus alleen spanning op de counter wanneer ik deze ga gebruiken.
Wat foto's toegevoegd v.w.b. de oude en nieuwe situatie.
ruud

N.V.T

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (98%)]

Ha Bapaktus,

Leuk om je uitgebreide terugmelding te lezen, nadat je eerder om het servicedoc voor je counter vroeg.

Een mooi voorbeeld dat je ook zonder servicedoc veel wijzer kunt worden. En veel toch kan repareren.
Dit zijn de typische dingen die je tegenkomt als een apparaat ouder wordt. (Zoals bij de apparaten die ik op een radiomarkt koop :-))

Wat betreft dat sluipverbruik: dat zie je niet alleen bij oudere apparaten als jouw counter. Juist veel nieuwe apparaten gaan eigenlijk alleen maar in een slaap modus. Zoals Rigols met "ademend" powerlampje.

Met je hoofdschakelaar doe je het dus prima: daardoor is er in ieder geval een flink deel per etmaal géén sluipverbruik.

Groet, Gertjan.

Hoog standby verbruik was niets bijzonders bij oudere apparaten, men keek toen nu eenmaal niet op een paar Wattjes meer of minder... :+
Bijvoorbeeld receivers uit de Philips FR9xx serie, die gebruikten in standby positie zo'n 28 Watt...

Beste Gertjan,
bedankt voor uw/je reactie.
Ik kreeg de tip dat deze counter óók onder de merknaam TENMA, 72-375 is verkocht.
Maar toch nog onder beide merken geen documentatie gevonden,
(alleen een beknopte gebruiks aanwijzing).
Het is in feite een simpel apparaat met als "hart" de (ICM)7216DIP.
Dus ik heb de gegevens en applicaties van dat IC opgehaald.
N.B. ik heb óók de zekering vervangen.200mA (240V).
Bij de originele zat het glas los in de beide metalen dopjes.
ruud

Hier niet van toepassing, maar bij mijn Philips PM6622 en ook wel moderne tellers zorgt de "standby" stand van de voeding voor het op temperatuur houden van de oven.

Op zaterdag 8 augustus 2026 11:16:32 schreef Aart:
Hier niet van toepassing, maar bij mijn Philips PM6622 en ook wel moderne tellers zorgt de "standby" stand van de voeding voor het op temperatuur houden van de oven.

Hier is inderdaad geen sprake van.
Wat mij wel opvalt is dat de behuizing van het X-tal thermisch gekoppeld is met de koelplaat voor de 7805?
Maar deze wordt alleen warm wanneer de schakelaar op de voorkant ingedrukt is.
Misschien om tijdens de calibratie en het gebruiken, de temperatuur van het Xtal dan hoger is dan de omgevings temperatuur?
ruud

Misschien om tijdens de calibratie en het gebruiken, de temperatuur van het Xtal dan hoger is dan de omgevings temperatuur?

Gevonden in een user manual.
Inderdaad wordt de opwarming van het Xtal, door de 7805, gebruikt om het Xtal op een bepaalde temperatuur brengen.
Tegen de 35 graden Celsius.
Dat zou ongeveer na 45 minuten zijn. :?
Zie de bijgevoegde deel-pagina's.
ruud

Op zaterdag 8 augustus 2026 11:52:20 schreef Bapaktus:
[...]
Wat mij wel opvalt is dat de behuizing van het X-tal thermisch gekoppeld is met de koelplaat voor de 7805?

Dat heb ik vaker gezien bij goedkopere counters.
Onder andere bij een Good-Will GUC-2010 Universal Counter van rbeckers. Daar werkte het uitstekend: die tijdbasis was veel stabieler dan de gemiddelde x-tal oscillator zonder oven.

Zie het maar al een budget oven. :-)
Omdat het kristal gekoppeld is aan de warme stabilisator, is z'n temperatuur altijd warmer dan de omgevingstemperatuur. En dus heeft die omgevingstemperatuur er (bijna) geen invloed meer op.

Een slimme verbetering die nauwelijks geld kost! :-)

groet, Gertjan.

En dus heeft die omgevingstemperatuur er (bijna) geen invloed meer op.

Klopt; maar zo zonder meer lijkt dat niet logisch.
Bij dezelfde dissipatie en dezelfde warmteweerstand (dezelfde koeler plus aanhang) is het temperatuurverschil tussen koeler en omgeving ook gelijk.
M.a.w., de koeler is altijd evenveel graden warmer dan de omgeving, en zijn temperatuurwisselingen zijn dus hetzelfde.

Maar het is wel zo dat het frequentieverloop van ovenkristallen rond hun werktemperatuur (de oventemperatuur) sowieso maar weinig verloopt: je zit in het dal van de freq-vs-temp-grafiek. Het kristal is expres zo gesneden (of gemaakt) dat dat zo is.
Dus dan zou een ovenkristal op een warm koellichaam toçh stabieler zijn dan een 'gewoon' kristal zo op de print.
En ovenkristallen zijn (waren) niet duur; de oven was duur.
https://www.ndk.com/en/products/upload/info/200421_006.jpg
(plaatje gevonden hier)
Plaatje: rond de ontwerptemperatuur verloopt het kristal ook zonder oven maar weinig.

FET, dank voor het beantwoorden van de vraag die me dwars zat :)

Als je o.b.v. vermogen, thermische weerstand en omgevingstemperatuur gaat rekenen dan verwacht je immers dat de temperatuur van het kristal ook gewoon meeverandert, alleen met een flinke offset t.o.v. de omgevingstemperatuur.

Maar er is dus meer aan de hand hier, zoals je uitlegt.

(trouwens, het bestaan van specifieke 'ovenkristallen' is ook nieuw voor me....)

Ja, al met al is het best slim bedacht.
Het zou me niet eens verbazen als die counterbouwer de hand had weten te leggen op een leuk kavel ovenkristalen voor weinig, en daar toen de tijdbasis van de counter omheen heeft ontworpen. Als je nog wat reservekristalletjes voor de klanten (of reparateurs) overhoudt is dat eerlijke handel, ten slotte.

Ik heb in de gebruiks aanwijzing nog wat meer documentatie gevonden over de temperatuur karakteristiek en kalibratie methode van deze X-tal oscillator
Die verzend ik morgen wel. Eerst nog even scannen.
Alvast bedankt voor de interessante informatie tot nu toe.
ruud

Gescand.
Hier de afbeeldingen.
groet, ruud

Erg netjes van de fabrikant dat dit keurig in het user manual uitgelegd wordt!

groet, Gertjan.