Android Auto werkt alleen met originele " dunne" Samsung USB-C kabel en niet met Action data kabel

woensdag 28 september 2022 07:54:38
Op 27 september 2022 22:13:19 schreef RAAF12:
[...]

Denk ik ook dat een dikke kabel beter is.

Dat sowieso. Op dunne en goedkope kabels werkt bv Andoïd Auto ook gewoon helemaal niet. Op kabels onder de 10 euro heb ik het nog nooit aan de gang gekregen.

Wat is het grote verschil tussen een dunne originele en een dikke Action ?

[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]

Weerstand van de kabel?
Als het apparaat 5v vraagt en maar 4.8v krijgt, dan weet 'ie dat de kabel of lader niet deugen.

Kan ook zijn dat de usb-c kabel niet geheel bedraad is. (plug omkeren kan een enkele keer helpen dan)
Met de Action kabels met de gevlochten mantel heb ik nog nooit problemen gehad...

[Bericht gewijzigd door Arco op (16%)]

Toevallig heb ik eind vorig jaar een andere auto gekocht met daarin ook Android Auto.
Eerst geprobeer met een draadloze dongle, dat werkte in eerste instantie best wel goed, tot het moment dat ik de navigatie echt ging gebruiken, juist op het moment dat ik de navigatie echt nodig had bleek de hele boel flink, lees minuten, 'achter' te lopen. Toen ik de auto aan de kant zette om de USB kabel te gaan gebruiken bleef er nog best wel een tijdje nieuwe plaats informatie binnen komen, m.a.w. de draadloze USB link kon het gewoon niet bijhouden. Dit is een veel gehoorde klacht van deze manier van Android Auto gebruiken.

Voor wat beterft de USB kabel, ik heb diverse 'dure' USB kabel geprobeerd die het allemaal niet deden, een kabeltje van ik geloof 1,79 Euro van Action deed het meteen en gebruik ik nog steeds zonder problemen.

Dat staat meestal wel op de verpakking, zwaardere kabel, meer Watts :-)
En een E-marker chip erin voor snelladen via USB-C. Android Auto heb ik wel eens gebruikt zowel bedraad als draadloos. Maar ik kreeg vertraging, wegvallende satelliet fixes. Met wireless Carplay geen problemen dat draait als een tierelier. Het enige nadeel is dat bij veel tolwegen met badges de verbinding eruit wordt gegooid en dus na de tolpoort weer opnieuw verbinden.

Zo'n soorgelijk probleem had ik met een USB-C naar Apple Lightning verloopje, in de hoop mijn Flir One met Lightning plug op een nieuwe iPhone te blijven laten werken.
Ik heb in totaal 3 verschillende merken USB-C naar Lightning verloopjes van niet de goedkoopste merken geprobeerd en allemaal pretendeerde ze volwaardig data of volledig bedraad, maar helaas, niks werkte...

USB support in auto's is gewoon slecht. Dat daarbij allerhande kabels niet eens datalijnen hebben helpt ook niet.

Wat is het grote verschil tussen een dunne originele en een dikke Action ?

Meer plastic?

[Bericht gewijzigd door Sine op (32%)]

Op maandag 17 augustus 2026 15:29:00 schreef T-sec:
Zo'n soorgelijk probleem had ik met een USB-C naar Apple Lightning verloopje, in de hoop mijn Flir One met Lightning plug op een nieuwe iPhone te blijven laten werken.
Ik heb in totaal 3 verschillende merken USB-C naar Lightning verloopjes van niet de goedkoopste merken geprobeerd en allemaal pretendeerde ze volwaardig data of volledig bedraad, maar helaas, niks werkte...

Ik las op een site dat de originele Apple verloop wel werkte. Wellicht iets met een originele chip erin, dat zou een verklaring kunnen zijn. Heb je Flir One Pro?
Opladen van de telefoon in de auto gaat hier draadloos en die ligt meestal in het vak tussen beide stoelen.

De kabel van de Action heeft als merk Sologic en er staat 18W op plus een CE logo.

Hi,

Het hangt ook van de bedrading af die in de USB kabel aanwezig is.
Hang de werking niet aan de dikte van de kabel, maar aan de transport(data) aders in de USB kabel.
Ook werken een aantal devices hier niet met de moderne laders, daar heb ik een oude USB lader voor nodig, een domme dus, en dan werkt het wel.

Waarom het bij jouw wel of niet werkt werkt met jouw apparaten is van afstand vrij slecht te bepalen.
USB staat voor Univelsal Serial Bus maar universeel is die bus al lang niet meer...

De goede kabels die vrijwel alles goed kunnen zijn vaak duur, denk aan 15+ Euro, dus veel vermogen en alle USB-C draden aangesloten.
Dan kan je makkelijk een groot extern display op je laptop aansluiten met alleen die USB-C kabel er aan voor een extra scherm,
dus het display signaal en de voeding over één kabel.
Ook de betere laptop met USB-C docking stations werken dan goed, gigbit Ethernet en het display signaal + diverse USB devices.

Maar een volledige USB-C naar USB-C betekend nog niet dat het goed werkt, ook de twee apparaten die je met elkaar verbind, moeten goed kunnen communiseren met elkaar.
Tja, makkelijker kan ik het niet maken... :+

Groet,
Bram

In dit geval was er een item waarbij een collega EEV'er zich duidelijk uitsprak dat alléén de originele Apple verloop werkte om de Flir One Pro te kunnen aansluiten via Lightning > USB-C.
Ik heb het zelf niet getest maar neem aan dat het voldoende betrouwbare info is. In diverse snoertjes zit in de connector een micro chip verwerkt die de nodige conversies doet. Dat zijn niet langer eenvoudige, grondstoffelijke touwtjes.

Op maandag 17 augustus 2026 15:35:03 schreef Sine:
Dat daarbij allerhande kabels niet eens datalijnen hebben helpt ook niet.

Maar "datalijnen" is ook wat uitgebreider dan bij de niet-USB-C connectors.
Waar je daar standaard, officiëel op VBUS 5V bij 500mA kreeg zonder en max 1.5A met een weerstandje tussen D+ en D-, al was dat afaik geen standaard.
Bij USB-C heb je echter een weerstand tussen een CC pin en GND nodig vóór er spanning op VBUS komt te staan.
Ik vermoed dat dat ook een van de redenen is dat niet elke kabel werkt, ook al zijn de USB2.0 datalijnen aanwezig. Een adapter met USB-A connector heeft geen CC pinnen en geeft sowieso altijd 5V, die snellaadprotocollen werken vermoed ik nog steeds, mits het apparaat het ondersteund. Maar een USB-C lader zou een verbinding tussen CC en GND moeten zien, alvorens hij spanning op VBUS zet.
In hoeverre alles zich aan de standaard houdt is uiteraard maar de vraag, zo vaak zie je geen officiëel USB logo op apparaten/kabels.

Op maandag 17 augustus 2026 15:45:53 schreef RAAF12:
[...]

Ik las op een site dat de originele Apple verloop wel werkte. Wellicht iets met een originele chip erin, dat zou een verklaring kunnen zijn. Heb je Flir One Pro?
Opladen van de telefoon in de auto gaat hier draadloos en die ligt meestal in het vak tussen beide stoelen.

Van de originele Apple USB-C naar Lightning kabel las ik dat deze ook een haperende verbinding kon hebben met de Flir, dus die had ik overgeslagen.

Ik heb, of beter gezegd, had de Flir One Pro inderdaad. Er bleek een inruil-actie bij Flir te zijn. Oude One Pro inleveren en aanzienlijke korting op het nieuwe model met klem en draadloze verbinding. Dus wel opgelost.

Maar goed, on topic.

[Bericht gewijzigd door T-sec op (11%)]

Nu zijn USB-C kabels er ook nog in gradaties... ;)
Sommige zijn alleen voor USB 2 geschikt, missen dus een aantal datastreams.

Op maandag 17 augustus 2026 14:04:02 schreef benkr:
[...]
Toevallig heb ik eind vorig jaar een andere auto gekocht met daarin ook Android Auto.
Eerst geprobeer met een draadloze dongle, dat werkte in eerste instantie best wel goed, tot het moment dat ik de navigatie echt ging gebruiken, juist op het moment dat ik de navigatie echt nodig had bleek de hele boel flink, lees minuten, 'achter' te lopen. Toen ik de auto aan de kant zette om de USB kabel te gaan gebruiken bleef er nog best wel een tijdje nieuwe plaats informatie binnen komen, m.a.w. de draadloze USB link kon het gewoon niet bijhouden. Dit is een veel gehoorde klacht van deze manier van Android Auto gebruiken.

Onze Kia Proceed heeft ook Android Auto (gebruik ik continu met Waze i.p.v. de ingebouwde GPS).
In den beginne gebruikte ik succesvol een USB-A kabel naar USB-C op mijn smartfoon, maar omdat dat de USB-C connector van de auto schijnbaar niet voor data werkte (?) heb ik maar een AAWireless Bluetooth module adapter met USB-C naar USB-A kabel aangekocht zodat de USB-C vrij bleef om tegelijkertijd een smartfoon te kunnen laden.
Werkt meestal perfect ware het niet dat de AAWireless zo en dan het Bluetooth contact met mijn smartfoon verliest (moet naar net gebeuren als je op een kritiek moment van je traject bent...).
Herstart gelukkig wel binnen de paar seconden...

Op dinsdag 18 augustus 2026 10:08:10 schreef blackdog:
[...]
Ook werken een aantal devices hier niet met de moderne laders, daar heb ik een oude USB lader voor nodig, een domme dus, en dan werkt het wel.

Heb ik tot mijn schaamte zelf moeten ondervinden...
Ik heb hier een Sjinese accubandenpomp die ik na een jaartje ongebruik opeens niet meer kon laden (met mijn 67W Xiaomi smartfoonlader en zijn originele kabel die voor de rest met alles werkt, al dan niet sneller of trager).
De pomp duidde wel aan dat hij laadde maar na +24u was deze nog steeds even 'plat' als ervoor (ik had mij er reeds aan beschikt dat de pomp binnenkort op het stort zou belanden wegens defecte accu).
Toen heb ik toch maar eens een 'domme' 5W Samsung lader geprobeerd en warempel, de pomp werkt weer zoals ervoor... |:(
Mijn Xiaomi smartfoon laadt aan '67W'-mode met de bijgeleverde kabel, met een andere kabel wordt dat beperkt tot 'Quick' of 'Turbo' mode.

USB staat voor Universal Serial Bus maar universeel is die bus al lang niet meer...

Dat mag je wel zeggen!
Ik heb meerdere grote plastieken opbergboxen (van de Action) met, gesorteerd en in totaal, 100-en netwerkkabels, audiokabels, HDMI-kabels, VGA-kabels, tot zelfs Peritel-kabels en SATA-kabels, ATA-bandkabels, printer-kabels, RS232-kabels, SCSI-kabels, IEC-netspanningskabels, USB-laders, en USB-kabels.
USB: USB-A, USB-B, USB-C, mini-USB, micro-USB naar andere USB-varianten (ik vergeet er misschien nog enkele).
Ik heb ze ongeveer alle maar de juiste zoeken (qua connector) in het kluwen is al een opgave, nog niet gesproken van de mogelijke problemen zoals het onderwerp van dit topic.

Ook de betere laptop met USB-C docking stations werken dan goed, gigabit Ethernet en het display signaal + diverse USB devices.

Ik bezit, naast de oude I7 HP van Cindy uit 2009, een 8-tal Lenovo Thinkpads (daterend van 2011 tot 2017, T420's, T520's, één T540p, T460's).
Ze komen uit de afgeschreven laptops van het werk van mijn jongste zoon.
Allen zijn ondertussen geupgraded naar minimum 8GB RAM (meeste 16GB) en minstens één 250GB of 500GB SSD (en geïnstalleerd met W10 UK of FR).

Mijn hoofdlaptop (de T540p, I7, 16GB RAM, 2 SSD's) is voorzien van het bijhorend docking station en 90W laptopvoeding (nieuw in de doos gekregen van mijn zoon wegens afgeschreven).
De T540 is ook nog voorzien van twee externe 24" IIyama monitors (via HDMI en DP).

Onlangs begaf een Lenovo 65W laptopvoeding het en ik vroeg aan mijn zoon of hij er op het werk een reserve liggen had.
's Anderendaags bracht hij er een stuk of 3 mee én een nieuw in de doos ThinkPad Universal USB-C Dock.
Werkt op elke laptop/desktop met een USB3 connector en geeft 11 poorten aan uitbreidingen (ik kan nu, theoretisch, 5 externe monitors aan mijn laptopje connecteren ;) ).

I.i.g. zou ik graag een 'echt goede' USB-kabeltester vinden.

Maar wat is nu het uiteindelijke probleem want Android auto werkt met een dunne Samsung USB C kabel wel maar met een dikkere USB C kabel van de Action dan weer niet.
Onder het mom van als het werkt hoeft het niet vervangen te worden laat het dan voor wat het is.

Er is geen probleem, TS vraagt zich gewoon af waarom een (schijnbaar) dunne/goedkope USB-kabel het wel doet in zijn geval, en een (schijnbaar) dikkere/betere/duurdere USB-kabel dan weer niet.

Ik vraag het mij ook dikwijls af.

Als ik of (iemand anders) een USB-kabeltje nodig heeft voor een specifiek gebruik, en ik elke keer 10-tallen kabeltjes uit mijn voorraad (één voor één uitvoerig) moet testen om te controleren dat deze voldoet aan alle vereisten is mijn goesting/bereidwilligheid ook gezakt tot op een heel laag pitje...

Ik vind die Action-kabels fijn omdat ze niet in een kluwen raken.
Android Auto werkt er in mijn Ioniq5 prima mee. Laden gaat ook normaal (snel).

Drie kabels van de Action.
Twee van 18W laden inderdaad snel
Geen resultaat op Android Auto
De WE-Load

van 3,99 werkt foutloos
Hier is een foto