Beste mensen,
Laatst heb ik een Barco ADVM 14 beeldbuis televisie / professionele monitor zonder beeld gekocht, met het doel deze te kunnen repareren. De lampjes op het frontpaneel gaan aan en reageren (af en toe) ook op input, maar de beeldbuis laat niks zien.
Verder is er wel statische elektriciteit te voelen op de buis en is de hoogspanning ook te horen (kenmerkende hoge pieptoon die ik nog net kan horen), dus ik denk dat de flyback OK is?
Qua problemen heb ik wel het overspringen van vonken gezien en gehoord op de print.
Ik heb dit eenmaals kunnen waarnemen tussen een bevestigingsschroef van de FBT en de ferrietkern (zie onderstaande video). Overigens de FBT schoongemaakt (zat onder met zwart stof, kon het labeltje niet eens lezen), en gecontroleerd op haarscheuren (waar ik er geen van heb kunnen vinden).
En eenmaals tussen een IC en een condensator (zie onderstaande foto).
Ik heb geen servicemanual of andere vorm van documentatie kunnen vinden voor deze monitor helaas, dus ik hoop dat mensen mij hier iets verder kunnen helpen met eventuele metingen uitvoeren.
Ik heb nog nooit met een beeldbuismonitor gewerkt, dus ik ben hier een relatieve leek in (wel weet ik dat de buis ontladen moet worden, etc.)
Verder heb ik wel gewoon een elektronica achtergrond 
Tenzij je natuurlijk een service manual hebt liggen, dan zou ik deze maar wat graag willen inzien of willen overnemen voor digitalisering!
ik heb eens zitten zoeken via google en daar kwam het volgende uit de bus:
"Er is geen officiële, opzichzelfstaande service manual voor de Barco ADVM 14 online te vinden. Echter, omdat deze monitor intern volledig is gebouwd op de Barco CVM 3000-architectuur
De ADVM-serie maakt gebruik van exact dezelfde beeldbuis- en signaaltechnologie als de CVM 3000-broadcastmonitoren."
https://archive.org/details/barco-cvm-3000-technical-manual-v2/page/n3…
aldus google. misschien kan je eens kontakt opnemen met Barco
Op dinsdag 25 augustus 2026 18:25:32 schreef johan54:
ik heb eens zitten zoeken via google en daar kwam het volgende uit de bus:"Er is geen officiële, opzichzelfstaande service manual voor de Barco ADVM 14 online te vinden. Echter, omdat deze monitor intern volledig is gebouwd op de Barco CVM 3000-architectuur
De ADVM-serie maakt gebruik van exact dezelfde beeldbuis- en signaaltechnologie als de CVM 3000-broadcastmonitoren."https://archive.org/details/barco-cvm-3000-technical-manual-v2/page/n3…
aldus google. misschien kan je eens kontakt opnemen met Barco
Klopt, ik ben deze manual ook al tegen gekomen en volgens deze brochure is de architectuur van mijn ADVM monitor inderdaad gebaseerd op de CVM 3000 lijn. Helaas zijn de CVM 3000 prints niet 1:1 die van de ADVM, maar ik heb nog niet nagelopen of de circuits hetzelfde zijn. Hier zou ik de boel eventjes van dichter bij moeten bekijken.
Contact met Barco wordt lastig ben ik bang, aangezien de BarcoNet divisie die deze monitoren maakte destijds is overgekocht door Scientific Atlanta, en deze zijn weer opgekocht / overgenomen door Cisco. Cisco reageert niet meer via mail op support requests helaas...
[Bericht gewijzigd door luukluukluuk op (11%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Weet je zeker dat je niet in de verkeerde divisie zit te zoeken? Het lijkt mij gewoon een monitor.
Overslag op willekeurige plaatsen klinkt als een onderbroken massa aan de beeldbuis (aquadaglaag).
En komen de RGB input signalen aan op de buisvoet?
M.a.w. is het analoge RGB pad van input tot buisvoet nog intact?
Op dinsdag 25 augustus 2026 18:58:13 schreef maartenbakker:
Weet je zeker dat je niet in de verkeerde divisie zit te zoeken? Het lijkt mij gewoon een monitor.Overslag op willekeurige plaatsen klinkt als een onderbroken massa aan de beeldbuis (aquadaglaag).
Ik zal zelf nog eens een mailtje naar Barco sturen, niet geschoten is altijd mis!
Kan ik deze onderbroken massa meten d.m.v. een multimeter? De massa van de aquadag loopt via de veer die rond de buis gespannen is, neem ik aan? Hier loopt een kabeltje vanaf naar het nekbord toe.
Klopt het dat ik de weerstand meet wanneer ik een pen op het frame van de buis zet (metalen rand aan de voorkant), en dan de andere aan het uiteinde van het kabeltje op het nekbord zet?
Op dinsdag 25 augustus 2026 19:01:30 schreef nonius:
Geen droge soldeerverbindingen/onderbroken contacten van de lijntrafo?
Ik heb de soldeerverbindingen van de lijntrafo stuk voor stuk eventjes nagelopen met de soldeerbout en verse soldeer, maar dit hielp niet.
Op dinsdag 25 augustus 2026 19:17:21 schreef Bobosje:
En komen de RGB input signalen aan op de buisvoet?
M.a.w. is het analoge RGB pad van input tot buisvoet nog intact?
Dit heb ik nog niet gecontroleerd (door onervarenheid en geen servicemanual). Wel zitten er een viertal scope meetpunten op het nekbord gelabeld R, G, B, en GND. Deze zou ik met de scope na kunnen lopen (ookal weet ik niet exact wat voor voltage ik op deze punten zal kunnen verwachten).
Ook kan ik kijken of ik kan achterhalen via welke kabel de RGB signalen lopen zodat ik de kabel kan doorpiepen.
Als je geen ervaring hebt met de reparatie van analoge monitoren dan is mijn advies: Begin daar niet zelf aan maar laat het door iemand met vakkennis doen!
Op de Anode cap / buisvoet PCB en op de main PCB komen levensgevaarlijke hoge spanningen voor tot vele kVolts.
De RGB signalen op de buisvoet zullen rond de 180V liggen.
Op dinsdag 25 augustus 2026 19:46:49 schreef Bobosje:
Als je geen ervaring hebt met de reparatie van analoge monitoren dan is mijn advies: Begin daar niet zelf aan maar laat het door iemand met vakkennis doen!Op de Anode cap / buisvoet PCB en op de main PCB komen levensgevaarlijke hoge spanningen voor tot vele kVolts.
De RGB signalen op de buisvoet zullen rond de 180V liggen.
Dat snap ik goed, maar als ik het door iemand anders laat doen leer ik er zelf ook niks van. Bovendien probeer ik rekening met mijn eigen veiligheid te houden door niet zomaar mijn probes overal tussenin te steken, en de buis te ontladen voor ik aan de slag ga. Ook snap ik dat de condensatoren in de voeding aardig wat lading vast kunnen houden, dus daar pas ik ook mee op.
Gloeit de beeldbuis ?
Zo ja even de G2 spanning opdraaien om te kunnen bepalen of de verticale afbuiging werkt.
Wanneer er nu alleen een horizontale streep verschijnt is het raster circuit defect.
Maar inderdaad het blijft riskant te werken aan een beeldbuis tv/monitor zonder voldoende kennis...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Terugkomend op mijn vorige bericht: Afhankelijk van het schema ligt de aquadag niet direct aan massa, maar in dat geval meestal wel hoogohmig. Je zou eens een weerstandsmeter tussen de aquadag en de massa van het chassis kunnen hangen.
Op dinsdag 25 augustus 2026 20:59:51 schreef BC547A:
Gloeit de beeldbuis ?
Zo ja even de G2 spanning opdraaien om te kunnen bepalen of de verticale afbuiging werkt.
Wanneer er nu alleen een horizontale streep verschijnt is het raster circuit defect.
Maar inderdaad het blijft riskant te werken aan een beeldbuis tv/monitor zonder voldoende kennis...
De buis gloeit inderdaad, ik was van plan het trucje met de G2 spanning uit te proberen, maar wilde eerst kijken of er andere dingen zijn die ik kan proberen. Ik zal hier volgende week naar kijken.
Op dinsdag 25 augustus 2026 21:39:49 schreef maartenbakker:
Terugkomend op mijn vorige bericht: Afhankelijk van het schema ligt de aquadag niet direct aan massa, maar in dat geval meestal wel hoogohmig. Je zou eens een weerstandsmeter tussen de aquadag en de massa van het chassis kunnen hangen.
Tussen aquadag en chassis meet ik ongeveer 0.3 kOhm, en tussen de band om de buis heen en chassis ongeveer 0.5 Ohm, dus ik denk dat het daar niet aan zal liggen.
Op dinsdag 25 augustus 2026 17:53:14 schreef luukluukluuk:
Verder is er wel statische elektriciteit te voelen op de buis en is de hoogspanning ook te horen (kenmerkende hoge pieptoon die ik nog net kan horen), dus ik denk dat de flyback OK is?
Je weet dat de hoogspanning in orde is. Dus overal van afblijven wat een spanning voert hoger dan ruwweg 250Vdc. Dus ook niet aan G2 of focus draaien of iets dergelijks.
Aan de helderheids- of contrastpotentiometer draaien is toegestaan.
De fout zit in het laagspanningsgebeuren.
Op dinsdag 25 augustus 2026 20:59:51 schreef BC547A:
Gloeit de beeldbuis ?
Of het rastercircuit werkt meet je maar met de oscilloscoop. Niet door met draaien aan G2-potentiometer van alles te ontregelen.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (31%)]
Zoals eerder gezegd de G2 op de HV trafo ( onderste) opdraaien en dan idd kijken of er vol beeld is. Kan best zijn dat Vert afbuiging stuk is dan word video gemute ps geen video is beeld ook zwart want deze heeft geen OSD geloof ik. Veel Philips componenten in..
maartenbakker
Golden Member
@Ohm Pi: Of de rasterafbuiging werkt, kun je gewoon horen aan de bijbehorende ratel. Geen scope bij nodig.
G2 opdraaien is een erkende servicetechniek, maar je moet hem wel weer goed terugzetten en later zo nodig netjes afregelen (kan desnoods provisorisch op het oog).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (53%)]
Ik heb het filmpje bekeken. Ik zie een vonk overspringen tussen de lijntransformator en de rest van de print.
Ik zou maar eens goed rond en bij de lijntransformator kijken of alle solderingen keurig in orde zijn en of alle printspoortjes nog goed zijn.
Op dinsdag 25 augustus 2026 22:14:41 schreef maartenbakker:
@Ohm Pi: Of de rasterafbuiging werkt, kun je gewoon horen aan de bijbehorende ratel. Geen scope bij nodig.G2 opdraaien is een erkende servicetechniek, maar je moet hem wel weer goed terugzetten en later zo nodig netjes afregelen (kan desnoods provisorisch op het oog).
Oké, ik ga met jullie mee.
Ik heb wel KTV's gerepareerd en ik had en heb de beschikking over een scoop. Als de hoogspanning goed was bleef ik overal waar meer dan 300V op zou kunnen staan af (dus kwam ik ook niet aan de collector van de lijntransistor). Als ik met de probe al in de buurt van een goedwerkende lijntransformator kwam zag ik al de 15kHz pulsen.
maartenbakker
Golden Member
Of dat de kern van de lijntrafo nog goed aan massa ligt, als daarvoor in een aansluiting is voorzien.
En om in de sfeer van de aquadag te blijven en ook de mogelijkheid van losse solderingen mee te nemen, wellicht een onderbroken "koude kant" van de HSP-wikkeling.
Voegt niks toe* maar laat het menu zien, de monitor kan ook met oa. een RC5 AB bediend worden. Ik zou wel even heel goed kijken waar (precies!) de vonk overslaat en dat verhelpen. Vonkoverslag leidt vaak tot defecte componenten waaronder IC's. Been there, done that.
Als de vonkoverslag uit de behuizing (door een scheurtje) van de lijntrafo komt dan is het einde oefening voor de lijntrafo.
Als die vonk door de lijntrafo behuizing naar buiten treedt dan kun je opzoek naar een nieuwe lijntrafo (en hopen dat er geen andere componenten defect zijn geraakt).
De vonk in het filmpje springt inderdaad over tussen de ferrietkern, en het stukje behuizing waar de bevestigingsschroef van de lijntrafo in draait.
De lijntrafo zat wel helemaal onder met zwart stof, dit heb ik er af gehaald en ik heb tot nu toe geen vonk meer gezien bij de lijntrafo zelf. Ik zou verwachten dat er consistenter meer vonken zouden overspringen wanneer de behuizing kapot is, maar misschien is dit gewoon ijdele hoop 
En heel goed (veel licht, tandartspiegeltje) kijken waar de spark vandaan kwam, de 25kV hsp zit goed ingepakt om doorslag te voorkomen. Als er een brandplekje, scheurtje te zien is het kwestie van tijd voordat de malheur opnieuw toeslaat.
Een simpele truc om te testen of de lijneindtrap goed werkt kan met een neonlampje. Als je dat tegen de behuizing van de lijntrafo houdt zou het moeten branden.
Ik had het standaard in mijn servicekoffer zitten voor een quick diagnose bij de klant.
Een 10:1 scope probe in de buurt houden, kan ook een indicatie geven.
Een 40KV probe is natuurlijk het handigste, maar die heeft niet iedereen.......
De hsp werkt want de statische werking op de bb was voelbaar. Maar de straalstroom beveiliging kan 'hikken' als die de veilige waarde voor de beeldbuis overschrijdt.
Dit is geen foutje wat een beginner fluitend met de handen in de broekzakken oplost. Het lijkt mij beter een meer ervaren hobbist in de omgeving te zoeken. Overslag produceert zoveel statische energie dat IC's ervan kaput kunnen gaan. Kan me nog een Toshiba TMP*** IC herinneren in een Philips KTV die werd afgeschermd met een geaard metalen plaatje op de bovenzijde.