Oké, dan zal ik van het werk wel de warmte camera meenemen en testjes doen.
Maar op basis van de type plaatjes zou de trafo wel voldoende moeten zijn toch? En welke Amperage zou ik dan aan kunnen houden? 6.2A van het motorplaatje? Of de 9,5A op de schakelkast?
Ik vermoed dat de beste optie is om een groot stevig slot aan de deur van die kast te hangen, zodat je zwager er niet meer in kan komen.
Op woensdag 2 september 2026 00:53:05 schreef Ricotjuh:
Oké, dan zal ik van het werk wel de warmte camera meenemen en testjes doen.
Maar op basis van de type plaatjes zou de trafo wel voldoende moeten zijn toch? En welke Amperage zou ik dan aan kunnen houden? 6.2A van het motorplaatje? Of de 9,5A op de schakelkast?
Die 9,5A is wellicht met alle opties die er op de machine te krijgen waren? Koelpomp, werklamp (gloeilamp 100W toen nog!), motoren van de voeding, etc. Alles wat je niet meer gebruikt dat moet je dat ook niet meetellen. Bovendien moet je echt al je best doen om die 6.2A uit de motor te sleuren, dat lukt je niet met een vingerfreesje van 3 mm.
Ik zou dus eens kijken hoe warm die transfo wordt, kan best wel wat hebben zoals eerder opgemerkt. Meet ook eens de werkelijk opgenomen stroom. Als dat allemaal meevalt dan niet te veel van aantrekken.
Op woensdag 2 september 2026 02:20:53 schreef Kortsluiting_Online:
Ik vermoed dat de beste optie is om een groot stevig slot aan de deur van die kast te hangen, zodat je zwager er niet meer in kan komen.
Helpt niet, die trafo zit op een muur geschroefd zo te zien 
En nog een puntje.
Die trafo is 400 naar 230, daar zal nog wel iets meer uitkomen bij de huidige hoge netspanningen.
De motor is voor 220, dus die trekt meer stroom bij pakweg 250 volt en daar zal alles ook heter door worden.
Zo'n trafo mag flink heet worden.
Meet even hoe heet, dan weet je meer.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Even uit interesse, wat maakt dat deze trafo heet mag worden tov een andere (industriële) trafo? En waar kun je dat aan zien op het label?
Op woensdag 2 september 2026 08:35:00 schreef Piet elektro:
Even uit interesse, wat maakt dat deze trafo heet mag worden tov een andere (industriële) trafo? En waar kun je dat aan zien op het label?
Een trafo (of transfo voor de zuiderlingen) is een ijzeren blok met koperdraad rond. Het zwakke punt is de isolatie van die koperdraad, deze kan flink meer warmte (meer dan 100 graden) aan ten opzichte van elektronica (die het vaak bij 70 graden al lastig krijgt).
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Hoi Harrie, ik ben bekend met het concept trafo. Ik lees in de reacties dat dit specifieke/soort trafo erg heet mag worden. Vandaar de vraag waarom dit is (autotrafo?) en waar je dit aan kunt zien.
Edit, even gezocht en denk dat het de temperatuurklasse is (ta 40/B). De temperatuur v/d wikkelingen mag oplopen tot 130degC. Zal het topic verder niet teveel kapen 
[Bericht gewijzigd door Piet elektro op (30%)]