Hier een CV installatie met meerdere ketels welke worden aangestuurd door een Centerline PLC CPU (CLPA12LC12) met remote I/O (CLIOPR822A en CLIOP823A) met kopstation CLLIONLC01. De PLC heeft een uitlezing op een PC. Een en ander loopt via ‘LON’ tweedraads buscommunicatie.

Aansluitingen:

PLC -> Kopstation -> PC
	   |
	Remote I/Os

Sinds een paar dagen is er geen communicatie meer tussen de units: Communicatie tussen PC en PLC CPU is niet meer mogelijk. Tevens kan de PLC geen contact meer krijgen met de remote I/O modules. Alarm leds op alle modules knipperen continue.

We vermoeden dat de communicatie driver in de PLC zelf defect is. Kabels zijn gecontroleerd en OK.

Vragen:
-Is er iemand hier bekend met dit merk PLC?

-Aan de achterzijde van de PLC zit een losse communicatie module (XD50B-FCL). Kan deze worden uitgewisseld door een ander exemplaar zonder verdere configuratie?

-Is het mogelijk om een backup te maken van het programma uit de CPU? En wat is hiervoor nodig? We willen graag het programma veiligstellen voordat er zaken worden gedemonteerd.

-In onderstaand installation manual staan tools COACH en CARE vermeld. Kan hiermee de PLC zelf uitgelezen worden of is hier iets anders voor nodig?

-Welk protocol gaat er over de LON-bus? En welke hardware layer is er in gebruik? RS485?
Volgens info op internet zou dit gespecificeerd staan in de IEC14908-1. Heb een Siglent scope met protocol analyser voor het geval dit nodig is.

Wie kan ons verder helpen?

Link naar de PLC CPU: https://buildings.honeywell.com/gb/en/products/by-category/control-pan…

Installation manual: https://www.kirchner-msr.de/upload/mediapool/produkte/lon/Broschuere-P…

https://www.electrical.com/Products/Automation-Honeywell/XD50B-FCL?srs…

Ik ga er vanuit dat het geen Centreline maar Centraline is.. Dat specifiek model ken ik niet. Doorgans geld voor de Centraline controllers dat je hiervoor Coach AX of nieuwe NX nodig hebt om deze te benaderen ( of als je veel geluk hebt via webbrowser ( Java ) als de installateur destijds iets heeft gemaakt dat dit mogelijk maakt.

Software veiligstellen kan dus via Coach ( Licentie nodig ) of als FTP enabled is via een FTP programma.. Gebruikersnaam en wachtwoord altijd benodigd.

Bij andere PLC's van Centraline kan je de LON module uitwisselen maar meen dat de IO modules dan altijd opnieuw gekoppeld moeten worden wegens uniek ID van elke LON deelnemer op de bus.

Ik ken het ding helemaal niet, maar ik zou de PLC zelf open maken en kijken hoe de bus aangestuurd word, dus welke IC('s) gebruikt zijn. Daar de datasheets van opzoeken en dan verder graven.

* Checken of er nog voeding op de driver staat etc.
* Komt er een signaal in?
* Komt er een signaal uit?

Ik vond nog wel dit: https://www.renesas.cn/zh/document/oth/design-practices-using-lonworks…

Als het een soort twisted pair wiring is.

-edit- (Inderdaad CentraLine!)

Dank voor jullie reacties! Het moet inderdaad Centraline, typo, excuses.
We hebben Coach op de PC staan, versie moet ik even opzoeken. Deze zit met een LON->USB converter aangesloten op het PLC netwerkje.

De PLC zelf heeft een RS232 aansluiting (staat ook op P3 van het installatiemanual) geen LAN voor zover ik kan zien. Zou ik deze kunnen gebruiken voor uitlezen met de Coach software? En weet je misschien of dit een 1:1 of nullmodem kabel moet zijn?

@Diebobo, je zegt dat er een gebruikersnaam+ww nodig is. Ik zal deze op moeten zoeken.
Stel dat deze niet meer te vinden is, zijn er dan manieren om toch een dump uit de oude PLC te lezen?

@Henry62, dat is inderdaad plan B. Mijn voorkeur heeft toch om een kopietje te maken voor het geval het hele ding niet meer terug online komt. Maar inderdaad, mocht het vastlopen op ontbrekende inloggegevens eens kijken wat er onder de motorkap zit.

Nog wat verder kijkende zie ik dat deze nog veel ouder is dan mijn oudste eerste ervaring (12+ jaar).. Deze praat inderdaad met Coach of Care, Coach die ik ken is Coach AX ( of NX ) en daar programmeer je een Gebouwbeheer of HVAC systemen mee.. Deze controller programmeer je blijkbaar niet via Coach maar met het programma Care. Dat programma ken ik niet, ik ga er even vanuit dat je via dat programma ook de software kan uitlezen / backuppen ( volgens google is dit het programma / tool om de programma van deze PLC te programmeren. ) Coach gebruik je volgens google alleen als : "Wordt gebruikt als een soort 'onderhoudstool' (MMI / Man-Machine Interface) om via een seriële kabel rechtstreeks in te loggen op de Panther. Hiermee kun je parameters aanpassen, tijdschema's instellen en de actuele in- en uitgangen uitlezen." en dat gaat via de Seriele kabel.

Volgens de handleiding : 9-pin Sub-D connector, RS 232, 9.6 Kbaud connection of COACH...

Volgens mij heb je grofweg 2 stappen. Lon en de andere modules zijn optioneel en niet noodzakelijk om werking PLC te controleren. Kijk of je de PLC kan benaderen via Coach ( vraag me even niet hoe ;) ) Doorgaans is een goede start om kabel er aan RS232 kabel er aan te doen, Putty opstarten op 9.6kbaud en plc spanningsloos maken en weer opstarten. Ik zou dan op zijn minst een outut verwachten ( zo werkt het ook met de nieuwste PLC's van Centraline al is het 115k2 baud ).. Als dit werkt is Coach/care de volgende stap. En kan je wellicht zien of de LON module defect is.

Mocht bovenstaande niet werken kan je denken aan defecte PLC, en zou je opzoek kunnen naar een andere PLC en dan de LON en Firmware module overzetten (volgens handleiding is dit los namelijk )..

Nogmaals geen ervaring met dit model of deze tools, alleen nieuwere modellen en tools dus advies is op basis van ervaring en mijn logica.

Ik heb toegang tot de Centraline partner portal, stuur me een e-mail als je de handleiding(en) van CARE wilt, wellicht kan je hier in grasduinen voor info ( denk dat t lastig is, zit blijkbaar zowieso een software dongle licentie eis aan vast ), mogelijk heb je ook het Softwareproject nodig OP de pc. Tegenwoordig kan je dit volledig uit de PLC trekken en vervolgens bewerken, denk dat dat met dit oudje niet kan )

[Bericht gewijzigd door diebobo op (10%)]

Hoi Diebobo,

Klopt. Dit is een vrij oud systeem, geïnstalleerd rond 2010. De software op de PC is Coach/Arena V3.00.03. Hier draait inderdaad de HMI voor onderhoud en beheer op. Hier is een backup van gemaakt.

In de COACH software zelf kan alleen met een LON netwerk verbinding worden gemaakt. Na wat zoeken blijkt er ook een ingebouwde module te zijn die ‘COACH-ONLINE’ heet. Hier zit een menu om met RS232 te communiceren en zaken te down/uploaden naar de PLC. Had zo snel geen PC met RS232 poort bij de hand. Deze ga ik regelen en kijken wat ik zie met een nul-modem kabel (PLC heeft een male d-sub9 aan boord, dus gokje dat dit de juiste kabel is). Putty is een goede tip als tussenstap. Even kijken of er geen rare data voorbij komt fietsen.

HMI software kan zonder WW opstarten, de PLC vraagt op het display om een 5-digit pincode. Even kijken of we hier doorheen komen bij uitlezen.

Ik ben zeker geïnteresseerd in een eventuele handleiding van het pakket CARE. Mocht het niet lukken met ‘COACH-ONLINE’ is dat nog een andere optie. Ik zal je een e-mail sturen.

Bedankt weer en wordt vervolgd. Fijn weekend!

@Mods, zou één van jullie de topic titel aan kunnen passen van Centerline naar Centraline?
Dit maakt zoeken voor iemand anders wat makkelijker. Dank!

Vanavond nog wat aanvullende testen gedaan. RS232 communicatie met 'Coach online' werkt prima. PC kan worden gebruikt als een soort remote HMI om de PLC te bedienen. Verder kan er software van PC naar PLC worden geupload. Niet getest omdat ik de benodigde projectfile '.PRA' niet heb.

Na wat verder zoeken blijken zowel PLC als kopstation beide een apart ID hebben en met de PC communiceren. De PLC werkt in orde. Communicatie is mogelijk tussen PLC<-->PC.
Echter het kopstation (CLLIONLC01) werkt niet. Na een aantal resets is het error lampje op deze module verdwenen. Echter de gekoppelde I/O modules blijven in storing staan.

Na wat zoeken een manual gevonden van dit kopstation.

Op pagina 76 staat LON activiteitsled beschreven. De LON-led licht bij power-up even kort op. Echter geen 2 seconden zoals bij scenario 4. Het zou dus ook scenario 3 kunnen zijn.

https://www.manualslib.com/manual/1612801/Honeywell-Centra-Line-Lion-C…

Graag zou ik eens willen connecten met deze unit. Volgens het manual zijn de applicaties 'XL-Online' of 'CARE' nodig. Heeft iemand hier een kopie van beschikbaar voor testdoeleinden?

Pinout voor RS232 staan in het manual. Kabel kan ik zelf maken.