Hallo allemaal,
Kweet ut lang geleden...

Vraagje over bovenste schema op deze site:
https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/ele…

Ben een beetje bezig met voedinkjes enz…
vroeger had ik ongeveer dit zelfde schema maar dan met een BC… ik dacht 107...misschien 109 en dan BD139 en een 2N3055 met als ik het nog goed heb een 4,7 Zener bij die BC . . . dus geen 5,6V zener
nu kan ik mij herinneren was die voeding van af ongeveer…. 1,5...2Volt???
Geloof uit een boekje uit de bibliotheek kun je nagaan hoe lang geleden…
nu staat er iets als 9,5V? Hoe komt dit? Door de weerstanden naast de potmeter?
.
los van dit alles, kheb ook zo'n LM317 printje gekocht en er is waarschijnlijk meer en beter... ?
sta altijd open voor andere schema's, dus ja, GRAAG? alleen ga niet alles in eens maken of zo hoor!
MAAR, zeg nooit nooit???

Iedereen vriendelijke Gezonde Groetentjes! Rob.

zag ik ook toevallig: https://www.youtube.com/watch?v=aiQwoGUl4UE
lekker prutser de pruts...

Dat is wel een stukje "antiek van tante Agaath" wat je daar van stal haalt Rob :)

edit: Dan moet je idd de spanningsdeler aanpassen als Vout lager moet zijn. Zo'n 317 is idd wel iets beter qua regelgedrag. Revado voegt nix toe terwijl ik al een serieus antwoord aan het inkloppen was. Niet meer doen ;-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (52%)]

<management summary>

Waarom geen 7812 of 317?

</management summary>

----------------
Mooi dat je weer terug bent, Rob!

Maar allemamachies, uit welke donkere krochten duikel je die schema's toch allemaal wel niet op? Lijkt me meer een schoolopdracht: ontwerp een gestabiliseerde voeding met alleen discrete componenten. En dan ook nog componenten waar ik nog nooit van gehoord heb... BFY52, OAZ202, BY100 (ok, die laatste diodes kwam ik in m'n prille jaren nog wel eens tegen, maar toch.) Ontwerp uit een tijd dat het goedkoper was om een trafo met middenaftakking te gebruiken dan twee extra diodes om een bruggelijkrichter te maken.... Zo rond 1977?

Wat is er mis met een 7812 of 317? Ik snap dat je liefhebber bent van oude technologie en buizen, maar de wereld heeft niet stilgestaan de afgelopen 45 jaar.... En vooral voedingen zijn sowieso zo banaal dat ik daar m'n creativiteit niet aan ga besteden :)

Hoe meer componenten er gebruikt en aangesloten moeten worden, en hoe gecompliceerder/uitgebreider het schema, hoe meer kans op vergissingen/fouten/defecte onderdelen. En hoe meer werk om het allemaal aan elkaar te knopen.

Persoonlijk heb ik hekel aan voedingen maken (zo'n routineklus en een 'verplichting' bij elk project) zodat ik het liefst zoveel mogelijk standaard-oplossingen gebruik (of kant-en-klare voedingsmodules uit gesloopte consumentenapparatuur). 7812, paar 100n ker.condensators over ingang en uitgang, elcootjes en klaar. Vaak voeg ik nog wèl een LEDje toe aan ingang en uitgang zodat ik in één oogopslag kan zien of de voeding zelf voeding krijgt en of hij voedingsspanning uitvoert. Maar voor de rest: KISS!

Nog een 'probleem': van heel dit ontwerp weet je NIETS over de prestaties, er wordt niets over vermeld: hoe goed regelt het, wat is de rimpel, temperatuurgevoeligheid, maximale stroom, max. toegestane spanningsverschil in-en uitgang, max. gedissipeerde vermogen. Er wordt niets over vermeld. Je krijgt eigenlijk alleen een schema waar je zelf je plan maar uit moet trekken. Geen probleem voor de Blackdogs onder ons die alle ins en outs kennen en technische termen die ik zelf eerst in het woordenboek moet opzoeken ;), maar wij gewone stervelingen maken het onszelf het best zo gemakkelijk mogelijk, da's al moeilijk genoeg....

Als je in de datasheet van een 7812 of 317 kijkt krijg je al deze gegevens op een presenteerblaadje en kun je een weloverwogen beslissing maken of het IC/de schakeling voldoet aan je eisen of niet.

Hi Rob, :-)

Bij beide schema's op de site van Rob Kalmeijer kan je er vanuit gaan
dat de uitgang spanning nooit lager dan de referentie zener kan komen.

Dat is natte vinger werk want ook de spanningsdeler bepaald dat, dat is de serie schakeling van de twee weerstanden voor en
na de potmeter en dat be drempels afhankelijk vna de schakeling opbouw.

Maar de Zenerspanning is bij deze twee schakelingen dominant voor de minimale spanning.

Zoals meerdere al aangegeven hebben, dit soort schakelingen zijn flink uit de tijd...

Maar! zeer leerzaam om dit soort schakelingen te doorgronden.
Er is geen stroombegrensing aanwezig, bij experimenteren is het snel boem!
Vraag niet waarom ik dit weet, nou.... vooruit dan,
ik was jonger dan 20 en was al flink bezig met transitoren en wou ook een voeding bouwen.
Wie kent ze nog, blauw Teko kanstje alu frontje uitgangspanning rond de potmeter er bij gezet.
Zelfde soort schakeling als jij laat zien, dus vele malen de serie transistor vervangen,
als er weer eens overbelasting was opgetreden, daar had ik redelijk snel genoeg van!

Een voeding die ik lang gebruikt heb was een LM317/337 ontwerp van elektuur, ik heb hem nog steeds in werkende staat.
Die blijf in ieder geval heel bij mijn mishandelingen. ;)

Dus zoals ik al meer zeg, blijf testen om te leren/begrijpen, maar deze schakelingen die je laat zien om echt toe te geen passen vind ik niet wijs.

Groet,
Bram

Hallo Revado, antiek jaaa dat klopt! En waarvoor lees ik ook al van de andere, JAHhh ook eigenlijk omdat ik al die ouwe rommel nog heb liggen!
Ja Raaf12 ik kon geloof ik tot rond een volt of...2? Denk ik komen.
Ook Nonius,
Nou, terug is een groot woord laten we zeggen maar weg was ik ook niet hoor!
problemen met een van de zoons waardoor ook de hoofdHeks een beetje vervelend is en
mijn lichaam die doet ook niet meer zo goed mee, en eerlijk is eerlijk hier is het ook eng stil!
En HET LIJKT dat als ik de boel op bijvoorbeeld de KorteGolf niet draaiende houd…
( ik bedoel het stoute stukje! ) dan valt alles weer stil jammer genoeg,
vroeger dan waren daar altijd wel piraatjes maar… afijn het lijkt OVERAL wel stil te vallen!!!
.
Terug naar voeding! @Bram zecht het ook al! Jaaa ik zeg het ik heb nog een boel ouwe zooi hier!
MAAR ik was ook al wel met die LM317 bezig hoor! Ik zat zelfs ook te kijken naar die LM338 –
en LM350 en 350T ( wat is die T extra? )
ik zeg het ik heb ook zo’n goedkoop printje gekocht met een LM317 en toen zag ik ook dat je er een LM338 en of 350(T) in kon stoppen zonder dat het te moeilijk zou worden ( Meer Ampères ? )
(Moet het eigenlijk ook eerst testen natuurlijk, Kheb het nog geen kans gegeven en wil al weer meer!)
die 350(T) lijkt me al weer leuker ik heb een trafo 1,5A en/maar wil meer dan 1,5A een beetje over…
.
jullie kunnen het mij zeggen, schema? of zo’n IC? Welke heeft de minste rimpel en is stevig?
( En het is eigenlijk maar voor kleine prutsjes maar goed )

kword al weer langdradig ff tot zo ver weer?
Rob

de 2 weerstanden naast potmeter weglaten en potmeter 4K7 nemen voor de warmteontwikkeling.
Zener nemen met een lagere spanning vb 2,2V, dan kan je tot 1v uitgangsspanning gaan.

Jaaa dus kijk... dat inderdaad zo iets!
bedankt Luc6580!

VrGr Rob

Heb er potverdorie helemaal de kans niet toe gekregen om met die voedingkjes te prutsen!!!
ik denk ik ga lekker…( en vandaag moet ik helpen laminaat uit te gaan slopen en afvoeren… ) BAH!
.
En later wil ik met die voeding gaan experimenteren met weer een JostyKit HF65 op 85MHz –
MAAR daar kom ik zo ook niet toe!!!
.
En de KG uitdaging zwakt bij afwezigheid van onder andere dit persoontje ook af!!! :'(
.
Gaat lekker zo, Kom tijd te kort! ;(
VrGr Rob

Al 30 jaar,of langer,een voeding rond de L200
Ding heeft veel meegemaakt maar blijft het maar doen(zitten wel wat simpele glaszekeringen in)
Beterschap Rob!

Eventjes nog een vraagje?
Ik heb in dat voedingskitje een elco en die zou 1000uF moeten zijn,
hij is 17 Hoog keer 10 MM diameter ik meet maximaal iets van 900uF
ik heb zelf grotere (ouderwetsere) ook 1000 of ergens in die buurt –
misschien beter verwisselen maar voor zo’n grote?
( kan mij maar niet voorstellen dat zo’n klein dingetje goed is / blijft? )
OF, moet ik zo niet denken?
Voor de LM317 zit 1000uF en er na 470uF met 104 ofwel 100nF Ceramisch,
en kan / is er nog wat te verbeteren?
( en is het raar waarvoor die loper niet aan de min? )

VrGr Rob
( Zet er later die LM350 in! ) Heb je ook weer 3 smaken in PFffffff...
https://www.brokxelectronics.nl/index.php?route=product/search&sea…
.
HOOWWwww wacht ff, volgens Gemini heeft dat geen nut! 317 ruilen voor 350 –
( ik dacht die kan meer A leveren dus heeft het minder zwaar maar nee word daar gezegd! )

En dit is dit ook nog iets?

RC Snubber/Absorptie Circuit Module, Relais Contact Bescherming Relais Thyristor Weerstand Surge Thyristor, DC 5-400V Inductieve Belasting Voor Prevent Elektromagnetische Interferentie Circuit

Was eigenlijk aan het kijken/zoeken naar een softstart ook.

VrGr Rob