Siemens EX877KYX5E kookplaat. Batterij kooksensor erg snel leeg

Bij vernoemde kookplaat kan een kooksensor gebruikt worden die de temperatuur in de pot meet. Handig als je rijst/pasta/... kookt zodanig dat de boel nooit over kookt.

De sensor werkt op een knoopcel batterij en communiceert volgens mij via Bluetooth met de kookplaat.
Op zich werkt dat systeem relatief goed, op de enkele keren na dat het de verbinding verliest en je heel de kookplaat moet uit/inschakelen om weer verder te kunnen.

Probleem is dat die batterij elke 2 maanden moet vernieuwd worden, ondanks de sensor meestal maar 2x in de week gebruikt wordt om een potje te koken wat niet langer dan 10 min duurt.
Blijkbaar valt de sensor automatisch standby na gebruik.
Sensor is in het verleden al eens omgewisseld geweest, maar de nieuwe doet precies hetzelfde.

Heeft iemand ervaring in die kwestie? Ik vraag me vooral af of het normaal is dat je elke twee maand een nieuwe batterij mag plaatsen.

knopje erop maken dat de batterij onderbreekt? heb een meettoestel wat in de bouw word gebruikt, batterij gaat ook snel leeg van liggen. schakeling aangepast, want de momentdrukker schakelt de schakeling deels aan, rest loopt direct via de batterij. en zolang je de knop indrukt werkt het ding. dat is na 15 jaar nog steeds zo bij die toestellen, bewust af fabriek gedaan..

Zou moeten jaar meegaan

Pil vd goede kwaliteit? Ik heb al dure batterijen gehad van gerenomeerd merk die geen lap waard waren. Mss ergens anders shoppen? Desnoods ikea.

Staan de potten niet te dicht bij de plaat gestockeerd? Blijvende bluetooth verbinding?

Wat gemist blijkbaar...

Dat dingetje is niet te bijster groot en moet min of meer spatwaterdicht zijn. Daarom zijn extra knoppen bijplaatsen moeilijk.

Het idee dat die pil een jaar moet meegaan lijkt me al wat redelijker. Natuurlijk krioelt het in de keuken van bluetooth spul.
Het zou een idee kunnen zijn om die sensor eens in een ruimte te leggen waar bluetooth signalen niet door kunnen. Zou een blikken doos een idee zijn?

Bluetooth? Dat lijkt nogal een verkwistend protocol voor een sensortje?

Maar wat Eric zegt, kijk eens naar een (ander) merk batterijen. Er is veel meuk in omloop.

Mja, ik gebruik al jaren de Varta knoopcellen van Aswo. Dat zit hier zowat in elk spul dat afstandsbediening heet en nogal stevig gebruikt wordt, dus volgens mij kunnen we de kwaliteit van de gebruikte batterij afvinken hoor ?

Je hebt toch Bluetooth low-energy ?

Bij bsh zijn de behoorlijk hulpvaardig aan de hulplijn. Heb je ze al gecontacteerd?

Blikken doos lijkt me een goede test.

@sine: tja, wanneer heb je iets kwaliteitsvol in handen?

[Bericht gewijzigd door EricN op (55%)]

Toen die kookplaat nieuw was heeft de baas daar eens voor gebeld. Ze hadden niet echt een oplossing als gewoon die sensor eens vernieuwen.
We hebben altijd het idee gehad dat het beter was dan met de originele (daar leek het wel of er moest elke week een nieuwe batterij in). Een jaar houdt het zeker nooit.

We gaan experimenteren…

Ik gebruik ook varta v aswo. Ik heb toch mindere ervaringen. Niet beter dan elke andere die ik al geprobeerd heb. Ik gebruik ze wel in de diepvrieslogger dus dat is nu wel sowieso link maar ik ervaar ze toch niet als de betrouwbaarste. Ik kwam net voorbij het duracell rek in de delhaize. Op de 2032 blister: 70% meer energie... . Ik moest even aan je sensorprobleem denken. :-)
Of het waar is wat ze op hun blisters drukken is maar de vraag...

Ik weet niet lang het geleden is maar mss dat ze ondertussen meer feedback of ervaringen hebben met deze sensor?

Je hebt inderdaad een ding met temperatuur met Varta batterijen. Maar dat is voorlopig het enige dat ik tot nu toe ondervond.
Ik had ooit een auto met een soort alarm. Je moest een afstandsbediening bij hebben, zoniet ging na 500m rijden het alarm af tot hij tot slot stil viel.
Wagen tweedehands gekocht en vertikte het om dat ding, zo groot als een bankkaart, op zak te dragen, dus bleef altijd in de wagen.
Na een stevige vriesnacht en 500m rijden was het prijs. Gelukkig bleef de stoelverwarming werken en dat ding onder mijn achterste op de stoel. Snel opgelost. Ook hier Varta batterijen.

Ik heb die kookplaat een jaar of 3 in mijn keuken liggen. Je hebt gelijk dat er eventueel wel eens nieuwe inzichten kunnen zijn. De baas heeft bij BSH nogal vriendjes; ik kan hem nog eens laten informeren.

Wat Duracell betreft ben ik nogal huiverig: die batterijen lopen uit waar je bij zit. Dat ging dan altijd over AA en AAA batterijen, maar de trend is gezet.

Ik bedenk net. 2032 heeft een temperatuurbereik. Koude is nefast. Mss warmte ook? Snel even gegoogeld. Max 60 graden. Op een hete pot....
Voor vrieskoude zijn er speciale modellen verkrijgbaar. Het is te zeggen, je kunt ze nergens vinden. BR2032. Ze kunnen van -40 tot +85 ipv -20/+60 (cr2032).

lijkt een tip. Ik kan me voorstellen dat een potje water koken die sensor toch behoorlijk heet maakt...

Edit: Bij Aswo niet direct te bestellen. Die in backorder staan en desnoods zo besteld kunnen worden kosten natuurlijk een godsvermogen. Sja, dan kan ik er beter enkele van Varta bestellen. Komt volgens mij op hetzelfde neer.

Back to plan A: blikken doos...

Springt er ineens een raar idee langs:

een reedcontact inbouwen, en de sensor op een magneet bewaren.

Dat zou praktisch inderdaad nog haalbaar zijn. Die ga ik onthouden als het idee met blikken pot niet werkt.