hallo,

ik heb:
nextion HMI ---> UART ---> raspberry pi 5
zowel de Rx en de Tx is aan gesloten.

het werkt een beetje gebrekkig (vaak goed & soms niet goed).
dus met een scoop de spannings nivo's van de uart gemeten, en meet gekke dingen.

bijvoorbeeld: op de raspberry Tx (nergens op aan gesloten) een amplitude van 3V3.......dat is goed.
maar wanneer ik de Tx aansluit op de nextion Rx dan zakt de amplitude naar ong. 2V7........dat gaat nog goed (de nextion ziet dat als een "1")
maar halfweg de data trein kan die amplitude 1V8 worden :?.....en dat gaat niet goed. (zie foto)

nou vroeg ik me af of er een standaard signaal verbeteraar / scheider bestaat, die dit soort problemen oplost, ik kan me zo voorstellen dat die er gewoon zijn.

alvast bedankt _/-\o_

Dit hoort niet voor te komen, er is iets aan de hand dat opgelost moet worden.
De GND verbinding lijkt mogelijk slecht.
Hoe zit het werkelijk aangesloten, in een schema of op de foto?

[Bericht gewijzigd door Aart op (27%)]

ik heb die gecontroleerd en dat was goed.

Er is toch duidelijk ergens wat mis, hier gaat een 'signaalverbeteraar' niet helpen.
(de signalen zijn hiet slecht, alleen soms 1.8v of 3.3v)

Is die Nextion (of iets anders) geen 1.8v versie ipv 3.3v. (wat al te toevallig dat het net precies 1.8v is)

die nextion is 5V gevoed maar maakt uart pulsen van 3V3.

Het zijn wel heel strakke lijntjes op verschillende signaalniveaus, net of er iets van een float naar pull-down wordt geschakeld of zo.

Op zondag 20 september 2026 16:20:53 schreef trix:
... maar wanneer ik de Tx aansluit op de nextion Rx dan zakt de amplitude naar ong. 2V7........dat gaat nog goed (de nextion ziet dat als een "1")

Nee, dat gaat niet goed. Dat de "nul" al omhoog getrokken wordt naar 600mV is niet goed, en daar gaat dus al duidelijk iets fout. En dat later die nul nog hoger komt te liggen heeft waarschijnlijk dezelfde oorzaak.

Pak eens alleen de UART uitgang van de Raspi, en hang er dan een 680 Ohm weerstand aan. Eerst naar 3V3, en dan naar GND en bekijk bijde op de skoop. Dan weet je of de raspi moeite heeft met het leveren (of afvoeren) van 5mA. (Ik neem aan dat een Raspi wel 5mA kan leveren / opnemen, maar het is beter dat eerst in het datasheet te verifieren).

dat kan ik inderdaad nog wel eens testen.

maar toch nog even vragen,.....bestaan er uberhaupt signaal verbeteraars/scheider voor deze toepassing ?

Nee, dat gaat niet goed. Dat de "nul" al omhoog getrokken wordt naar 600mV is niet goed

dat vond ik ook al meteen "verdacht",.... de kabel lengte is overigens 4-5 meter (2x 0,25 afgeschermd)

[Bericht gewijzigd door trix op (41%)]

Heb je de mogelijkheid om te testen met een andere kabel? Liefst ook korter.

Dan sluit je dat alvast uit.

dat kan ik inderdaad ook nog proberen :)

Is er niet toevalig een ander process dat die UART pinnen als GPIO gebruikt and deze dan in een andere output modus zet?

Weet je zeker dat er geen TX/TX swap in zit? Want als de ene GPIO tegen een andere GPIO staat te blazen krijg je ook dit soort signalen..

En fabrikanten willen nog wel eens onduidelijk zijn in wat ze RX en TX noemen. Iets met DTE/DCE etc...

Op maandag 21 september 2026 06:57:25 schreef trix:
...
maar toch nog even vragen,.....bestaan er uberhaupt signaal verbeteraars/scheider voor deze toepassing ?
...

Ze bestaan, en heten repeater. Worden voornamelijk gebruikt voor snelheden > 1200 baud over kabels met veel capaciteit.
Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Serial_cable en https://en.wikipedia.org/wiki/RS-232

Zonder informatie is over het probleem van TS niets te zeggen.

[Offtopic]
Het is hier niet van toepassing, maar er bestaan effectieve schakelingen om flanken terug te vinden in een analoog signaal met sterk wisselende amplitude en offset.

Zie bijvoorbeeld de barcode reader van Elektuur April 1981, "Van streepjes naar bytes" (gelijk aan het HP Journal artikel, maar ik heb deze voor mij liggen). Elektuur heeft in de jaren '80, toen de wereld nog half analoog was, wel meer van dergelijke schakelingen gepubliceerd. Het is beslist leuke techniek :)

Zonder informatie is over het probleem van TS niets te zeggen.

wat voor informatie precies ?

wat me net te binnene schiet,....... de baudrate is 9600 ;)

Hoe het daadwerkelijk is aangesloten. Zo zullen er ook voedingen zijn. Kabels, draadjes etc.

Ik gebruik bijv. Nuvoton codecs, die hebben een 1.8v communicatiepoort (en heb ik een levelshifter nodig voor 3.3v)

reactie op aart:

OK ik zal daar eens een tekening van maken,.....kan even duren, ik ben namelijk niet altijd in de schuur.

Op de skoop zie je duidelijk dat de signalen naar 3V3 gaan. Het is alleen de onderkant die wordt opgetild. Dus er moet iets zijn dat het signaal omhoog trekt. Een normale ontvanger doet dat niet.

dat probleem heb ik toen op gelost met een pull-down van 4k7,
het probleem was toen inderdaad ook het versturen van uit de raspberry.
maar nu lijkt het toch anders te zijn, geen "schuine" flanken, maar amplitude verschillen.
zet me wel weer aan het denken,...........en ik had al zo veel om over na te denken :) :)

Op maandag 21 september 2026 06:57:25 schreef trix:.....bestaan er uberhaupt signaal verbeteraars

Ja dat noemen ze een RS232 driver.
Dat is de manier zoals het hoort, ik wordt een beetje moe van al dat geklungel met TTL lookalike signalen over kabels heen sturen (ook I2C die discussie hebben we ook al in den treuren gehad), per definitie is dat gewoon ruk.

Gebruik gewoon een fatsoenlijke RS232 buffer, iets van een MAX232 of een van de honderd varianten die er zijn. Die maken er een echt RS232 signaal van wat MINIMAAL +3 .. -3 V moet zijn. En aan de andere kant de receiver die er weer TTL/logic levels van maakt.

klinkt als of ik die moet hebben :+
eens kijken hoe dat gaat.....TNX

edit: hebben die ook een output pin v/d raspberry nodig, om de richting v/d data te bepalen ?

[Bericht gewijzigd door trix op (41%)]

Nee. Die MAX232 dingen hebben een vaste richting waarin de buffers werken. Twee buffers die TTL naar RSR232 omzetten en twee die RS232 naar TTL omzetten.
De TX uitgang van de Rpi gaat dus naar de ingang van een buffer die TTL omzet naar RS232, de RX ingang van de Rpi sluit je aan op de uitgang van de buffer die RS232 omzet naar TTL.

Met een Rx en Tx staat de datarichting vast...
(of je moet de UART voor een ander doel ge(mis)bruiken als RS232... ;) )