Blijkbaar hebben automaten van Chint en Emat geen al te goede reputatie hier op het forum.
Helaas zit ik nu met deze opgescheept:
In hoeverre is dit rommel en in hoeverre is dit betrouwbaar? Het ziet er maar goedkoop uit op het zicht. Ik heb hier niet voor gekozen, de netbeheerder heeft die geplaatst en die zit in het verzegelde deel van de meterkast, dus vervangen door iets beter is helaas geen optie.
Ik vind het wel bedenkelijk om meerdere redenen dat netbeheerders automaten van Chint plaatsen.
Op woensdag 23 september 2026 01:59:12 schreef McAwesome:
Ik vind het wel bedenkelijk om meerdere redenen dat netbeheerders automaten van Chint plaatsen.
Helaas als de aankoper van de netbeheerder kijkt welke automaten het goedkoopst zijn dan gaat deze er vanuit dat ze allemaal de levensduur halen die de fabrikant opgeeft.
Uiteindelijk kan je er zelf toch niks aan doen, gewoon zorgen dat jouw kast goed op orde is en dan zal die wel ingrijpen indien nodig. En als die Chint automaat het ooit begeeft komen ze wel een nieuwe voor je installeren...
Chint is een van de grotere chinese spelers, kunnen het niet veroorloven om rommel te leveren. Een netbeheerder zal geen rotzooi gaat leveren om het later weer te moeten vervangen dus daar zullen ze toch ook wel over hebben nagedacht.
Als je dan toch moet kiezen, is Chint wel beter dan Emat. Die laatste is troep, maar Chint zou ook niet mijn keuze zijn. De tijd zal het leren, hij zit in iedergeval niet in je groepenkast. 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
nou ja, in NL gebruikt de netbeheerder GE automaten welke ook china inkoop zijn. het is rommel sowiso, pas nog een emat kast onder handen gehad in een hotel, ding van pas 8 jaar oud en zelfs reserve automaten waren al lam en aardlek overleden.
In mijn groepenkasten heb ik allemaal automaten en differentieelschakelaars van Schrack en ABB zitten. Die zijn ondertussen bijna 20 jaar oud en daar heb ik nog geen enkel probleem mee gehad. De differentieelschakelaars reageren nog steeds onmiddellijk op de testknop.
Die Chint ziet er in vergelijking maar goedkoop en plastiekerig uit. Dat van die hendel heb ik ook nog niet ergens anders gezien.
Het vervelende is dat als er ooit wat fout gaat in de meterkast zelf (het verzegelde deel) die Chint de boel moet redden. Daarna zijn het de zekeringen in het transformatorhuisje maar die springen niet zomaar, dan moet het al heel fout gaan.
Op papier zal die Chint wel aan de vereisten voldoen, maar misschien net op het randje en wat binnen tien jaar... Misschien heeft de netbeheerder zo een paar miljoen euro uitgespaard, maar er zijn dan ook miljoenen euro's naar Chint/China gevloeid. En dan is men verbaasd dat de Europese industrie het niet goed meer doet.
Hoe dan ook zal ik er mee moeten leven, Chint it is...
testman
zeker kun je beter een smeltzekering als hoofdzekering hebben, even een laptop smps insteken met hoge inschakelstroom en je hebt soms al de hoofdautomaat er uitliggen. zeker leuk bij een flatje waar je even naar de kelder lopen kunt voor de meterkast. welke selectiviteit. dat heb je met een hoofdzekering niet.
Bij een kennis van mij is onlangs de meterkast afgekeurd vanwege de smeltzekeringen. Die wordt binnenkort vervangen door eentje met automaten.
Keuring vanwege de verzekering:
- Smeltzekeringen zijn niet meer van deze tijd.
- Sommige mensen vervangen de zekering door een spijker in noodgevallen.
[Bericht gewijzigd door deKees op (26%)]
EricP
mét CE
Wat is er mis met een smeltzekering? Vele malen betrouwbaarder dan een automaat...
Er zal wel iets meer gespeeld hebben...
En verder... als dit waar is... het klinkt alsof die keurder een provisie krijgt van een installateur. Maar dat mag natuurlijk niemand weten.
En nog een keer: als het waar is: tijd om afscheid te nemen van die verzekeraar.
Op woensdag 23 september 2026 23:02:26 schreef deKees:
Bij een kennis van mij is onlangs de meterkast afgekeurd vanwege de smeltzekeringen. Die wordt binnenkort vervangen door eentje met automaten.Keuring vanwege de verzekering:
Nederland of België? En sowieso de meterkast wordt voor zover ik weet in beide landen niet gekeurd? Het zal de zekeringkast zijn?
In België worden veel kasten met smeltzekeringen afgekeurd omwille van het ontbreken van kalibreerelementen, waardoor je bijvoorbeeld een 10A zekering kan vervangen door een 20A, maar puur het feit dat het smeltzekeringen zijn zou nooit een probleem mogen zijn. Die zou je bij wijze van spreken nog nieuw moeten kunnen installeren zonder problemen.
Op donderdag 24 september 2026 09:23:40 schreef mel:
kalibreerelementen? je bedoeld passchroeven? als die er niet inzitten dan is de zekering te kort..
deze dingen
Wij hebben op onze VVE 67 van deze chint dingen moeten vervangen...na 7 jaar.
Vielen random uit....2 waren uitgebrand.....best waardeloos spul dus.
Nu is alles Hager...
Thuis ook een chint aardlekautomaat, die kwam van elektramat maar deed het gelijk al niet.....nummer twee doet het nu al een paar jaar.
Overigens heb ik voor de rest veel emat geinstalleerd.....allemaal probleemloos..
testman
Bij een kennis van mij is onlangs de meterkast afgekeurd vanwege de smeltzekeringen. Die wordt binnenkort vervangen door eentje met automaten.Keuring vanwege de verzekering:
dit heb ik als reden nog niet gezien bij scope keuringen. wel ingebrande koppen/passchroeven. ook als er geen groepenschakelaar aanwezig is een keurpunt. tevens een gebrek aan aardlekken is een punt. veel kleine punten aan een kast word ook nieuwe kast. voor een grote verhuurder werden een duizend keuringen opgelost, menig kast was nog met zekeringen of had geen hoofdschakelaar. die kasten zijn gelijk vervangen omdat de leeftijd cq beschikbare reserve onderdelen ook een punt is.
een zekering zonder passchroef? past zeker wel, als die kop hard word aangedraaid werkt het gewoon. kom je best weleens tegen. heb ook wel gehad dat er een stuk draad om de zekering zat. groep uitzoeken, maar hele kast kan niet uit. hop even draadje, en vlam ging 1 fase van de ovk eruit. zat er een overbrugde 16A zekering in.
china meuk, gewoon vervangen. te vaak werkt het niet meer en dat kom je alleen bij aardlekken tegen. een B16 word niet getest maar als de 80A mespatroon die ervoor zit eruit moet gaan bij een kapot leeslampje heb je een beste knal of zwarte streep over de vloerbedekking lopen 
[Bericht gewijzigd door testman op (10%)]
Op donderdag 24 september 2026 18:05:59 schreef testman:
[...]een zekering zonder passchroef? past zeker wel, als die kop hard word aangedraaid werkt het gewoon. kom je best weleens tegen.
Of men heeft "slim" het steen van de passchroef kapot geslagen en er uit gehaald.
Anders paste de 25A er niet in...
En nog een keer: als het waar is: tijd om afscheid te nemen van die verzekeraar.
Het is hier in NL. Het gaat wel over een bedrijf (paarden-fokkerij), en de eigenaar wil ook wel graag weten dat alles veilig is.
Ik heb begin dit jaar een scope 10 begeleid bij een wooncentrum, pand uit 1958, en daar zitten ook nog een aantal onderverdelers met diazed patronen.
Geen enkel probleem vond de Scope keurder.
De eindgroepen zijn of aardlekautomaten of er zit een aardlek voor meerdere eindgroepen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als je die argumenten op papier hebt kun je de verzekeRAAR wel publiekelijk belachelijk maken.
EricP
mét CE
en de eigenaar wil ook wel graag weten dat alles veilig is.
Wat is er niet veilig aan een smeltpatroon?
Daarnaast: een keuring betekent niks anders dan (als die keurdruif z'n werk doet) de installatie voldoet aan een bepaalde set van stellingen die iemand ooit verzonnen heeft. Het zegt helemaal niks over 'veilig', al zou dat het idee moeten zijn.
Het feit dat 'smeltpatronen' afgeschoten worden vanwege 'veiligheid' zegt al direct dat je een dergelijke 'keuring' absoluut niet serieus kunt nemen.
Om terug on-topic te komen... Ik moet dat Chint spul niet. Zelfs Victron heeft het een tijdje gebruikt. Bij bediening: het voelt niet goed. En zoals hier te lezen is: het doet het. Een tijdje.
Een mooi voorbeeld waarmee weer eens duidelijk wordt gemaakt dat al die keurmerkjes geen enkele betekenis hebben...
[Bericht gewijzigd door EricP op (23%)]
arnova
Golden Member
Ik weet dat Chinese automaten ed. geen beste reputatie hebben maar ik wil toch even vermelden dat ik de afgelopen jaren ook genoeg problemen heb gehad met spullen van ABB (oa. 2x uitgefikte aardlek), dus dat komt er bij mij ook niet meer in. Zeker niet aangezien je wel gewoon voor premium mag aftikken. Hier alleen nog Schneider, Eaton of Hager, daar heb ik echt nog nooit problemen mee gezien.
EricP
mét CE
Eens. ABB is ook niet mijn favoriet, zeker aan boord liever Eaton of Schneider (en dan wel de Acti9 serie, niet de Domae).
De aversie tegen ABB (al moet ik toegeven dat ik het wel eens gebruik, meestal om 'in stijl' te blijven met de kast) komt met name uit de ellende met busbar. En, zoals in het topic over de alamatjes... het is een fabrikant die het heeft (niet elke heeft dat) en die boot zit vol met ABB.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op donderdag 24 september 2026 23:25:14 schreef revado:
Ik heb begin dit jaar een scope 10 begeleid bij een wooncentrum, pand uit 1958, en daar zitten ook nog een aantal onderverdelers met diazed patronen.
Geen enkel probleem vond de Scope keurder.
Inderdaad is absoluut GEEN afkeur item.
Wat wel afkeur is:
- Gecorrodeerde/ingebrande passchroeven.
- Ontbrekend porselein.
Dus waarschijnlijk was er zoiets aan de hand anders is de keurder incompentent.
Scope 10 is er hoofdzakelijk voor de brandveiligheid, niet of iets "mens veilig" is.
Wat chint betreft: Ik heb er wel eens eentje open gesloopt, op zich geen dramatische constructie die ik meteen naar de prullenbak zou verwijzen.
EricP
mét CE
Scope 10 is er hoofdzakelijk voor de brandveiligheid, niet of iets "mens veilig" is.
Maar... waarom wordt er dan wel moeilijk gedaan - als wat je schrijft klopt - over 'ontbrekend porcelein'?
Vliegt het dan spontaan en direct in de fik ofzo??