Kun je een foto maken van de trafo.
Welke spanning en stroom moet de trafo leveren?
Weet je zeker dat de trafo defect is?
Hoi Winands, ik had een foto bijgevoegd maar die is dus niet zichtbaar. Alsnog een foto van de trafo. Kun je deze zien? Gr
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (81%)]
Is het deze: https://www.fatboy.com/hr-en/rockcoco-transparent-100337.html
Zo ja, dan zou ik toch zeggen dat ze nog steeds die 'trafo' moeten hebben. Zeker voor dat geld.
Anders is deze misschien iets. Wel zelf voor iets zorgen dat ie ook weer in de regen kan hangen.
Op dinsdag 29 september 2026 14:37:44 schreef Hensz:
Is het deze: https://www.fatboy.com/hr-en/rockcoco-transparent-100337.html
Zo ja, dan zou ik toch zeggen dat ze nog steeds die 'trafo' moeten hebben. Zeker voor dat geld.
Anders is deze misschien iets. Wel zelf voor iets zorgen dat ie ook weer in de regen kan hangen.
Ah dank je! Ze verkopen de trafo voor deze dure lamp ( oude lichting) niet meer!
Thanx
Op dinsdag 29 september 2026 14:26:40 schreef winands:
Kun je dat kastje open maken.
en een foto van maken.
Misschien dat er wat te zien of te meten is.
Als je goed kijkt zie je dat het rechtse pootje ontbreekt. Zou dat de reden kunnen en kan ik dat maken?
Op dinsdag 29 september 2026 15:09:10 schreef Roland11:
Weet je wel zeker dat de transformator defect is, en niet de lamp?
ja de trafo is defect! Te veel regen gehad waarschijnlijk.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Zoveel is wel duidelijk, er hoort geen roest zichtbaar te zijn.
Wel raar dat in de produktomschrijving IP44 wordt genoemd (wat voor buitengebruik echt onvoldoende is) terwijl op het kastje IP55 (eigenlijk ook onvoldoende) staat wat ik niet geloof vanwege het ontbreken van een afdichting.
Of het te repareren valt is niet te zeggen, een groot(?) deel van de schakeling is ingegoten; dat rechter pootje lijkt wel afgeknipt.
Maak eens een foto van de onderkant van dat verroeste printje, daar zitten nog meer onderdelen.
EricP
mét CE
Laten we voor stellen dat dit helemaal geen transformator is...
Verder zou het ook zomaar kunnen dat het hele feestje 'dimmer' hier ook in zit. Dat zou logischer zijn dan in het armatuur. Al weet je het natuurlijk nooit... Het is voor buiten, dan zou je 433MHz ofzo verwachten - geen IR.
Als ik op de eerste foto's de doorvoer aan de bovenkant zo zie, dan snap ik ook wel hoe dat water binnen gekomen is.
Die rode kabel lijkt de voedende kant te zijn. Zoals fatbeard al schrijft: laat de andere kant van dat printje eens zien... Dan is er vast wel een schema te schetsen en is er duidelijk wat het zou moeten doen.
[Bericht gewijzigd door EricP op (36%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
De wartel onder is ook los, of heb je die zelf losgemaakt? @EricP dezelfde inderdaad.
Waarschijnlijk een LED driver want er staat helemaal geen spanning op het etiket vermeld. Alleen LED/10PCS wat denk ik 10 in serie geschakelde leds betekend. Dus zou iets van maximaal 30-32V betekenen. Kom je uit op 3W totaal bij 100 mA.
Die 5W is dan waarschijnlijk het primaire vermogen.
Dan zou je moeten gaan zoeken naar een led driver 230V primair, secundair 100 mA met een maximale spanning van 36 V of zo. @Hensz dat zou een alternatief kunnen zijn, wel een vaste output stroom (zonder dimmer dus).
Ik denk dat de rode kabel de uitgang is, niet de ingang. Dat ze een dual diode misbruikt hebben als enkele en een poot afgeknipt?
Beste mensen, bedankt voor jullie inbreng maar ik heb de trafo al opgegeven.
Ik zou graag een voorstel voor een driver willen voor 10 leds met dimmer. Er is al een voorstel gedaan die ik meeneem in mijn overweging.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Die voorgestelde led driver gebruiken en een shelly (gen3/4) erbij zetten? Dan kun je die via Wifi (of bluetooth) dimmen.
benleentje
Golden Member
Wel raar dat in de produktomschrijving IP44 wordt genoemd (wat voor buitengebruik echt onvoldoende is) terwijl op het kastje IP55 (eigenlijk ook onvoldoende)
Met 2 wartels aan elke kant van de behuizing moet je IP rating ook wel heel erg hoog zijn. Als je de wartels beide aan de onderkant houd dan kan daar al geen water in.
EricP
mét CE
Op dinsdag 29 september 2026 19:43:12 schreef EricP:
Huh? Waterdicht betekent toch dat het water er niet UIT kan?
Nat is het van binnen toch altijd!
Haha dat klopt.
Op dinsdag 29 september 2026 19:43:12 schreef EricP:
Huh? Waterdicht betekent toch dat het water er niet UIT kan?
Dat klopt!
Daarom moet je aan de onderkant een zo groot gat boren dat het water er sneller uit loopt dan dat het erin komt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik zie het juiste antwoord er nog niet tussen staan, of ik moet het over het hoofd gezien hebben?
Volgens de opdruk is het een constante stroombron van 0,1A. Open klemspanning zal 50V zijn want er staat 5W op. Met 10 LED's in serie ligt de daadwerkelijke brandspanning eerder rond de 36-40V dus er zit nog een beetje marge in. Overigens mag een hogere open klemspanning ook gewoon. 42V, 50V, 60V allemaal prima zolang hij maar een begrensde stroom van 0,1A levert.
IP55 is voldoende waterdicht als je hem onder een afdakje hangt. Een minder waterdichte vervanger zou je ook binnen kunnen ophangen.
EDIT: henri62 was me wel degelijk voor! Ik zag door de bomen even het bos niet meer.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De 100mA is een "nogal ongebruikelijke" waarde.
Maar na enig zoeken vond ik:
https://en.firstlight.nl/led-lighting/led-drivers-and-power-supplies/l…
Op dinsdag 29 september 2026 14:43:33 schreef Hen64:
[...]Als je goed kijkt zie je dat het rechtse pootje ontbreekt. Zou dat de reden kunnen en kan ik dat maken?
Een 2SB834 transistor en dat pootje is weggerot zo te zien. Ik weet niet hoe handig U bent om dat te herstellen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Altijd met dit soort dingen: de kans dat er dingen "mee zijn gesleurd" door de kapotte tor is aanwezig. Deze heeft toevallig zichtbare schade. De andere componenten die kapot zijn zullen niet zo vriendelijk zijn om dat aan de buitenkant te tonen. En zodra er dan meer dan 1 component vervangen moet worden, gaat de kans op "kapotrepareren" van iets anders ineens weer drastisch omhoog.
IMHO: Dit ding heeft waterschade: Total loss. Klaar.
Op donderdag 1 oktober 2026 13:01:23 schreef rew:
De 100mA is een "nogal ongebruikelijke" waarde.Maar na enig zoeken vond ik:
https://en.firstlight.nl/led-lighting/led-drivers-and-power-supplies/l…
Op donderdag 1 oktober 2026 16:18:33 schreef rew:
Altijd met dit soort dingen: de kans dat er dingen "mee zijn gesleurd" door de kapotte tor is aanwezig. Deze heeft toevallig zichtbare schade. De andere componenten die kapot zijn zullen niet zo vriendelijk zijn om dat aan de buitenkant te tonen. En zodra er dan meer dan 1 component vervangen moet worden, gaat de kans op "kapotrepareren" van iets anders ineens weer drastisch omhoog.IMHO: Dit ding heeft waterschade: Total loss. Klaar.
Thanx