hallo

Ik ben volop bezig met de aanschaf van een scoop. Zouden julie mij tips en advies kunnen geven waar ik op moet letten als ik deze koop ( tweedehands ). Meet welke opstelling kan ik zien of de scoop optimaal werkt. Ik had gedacht aan enkelzijdige gelijkrichting met een condensator om af te vlakken.

We tips en advies heeft mag er mij altijd geven.

Als je een scoop tweedehands aanschaft, let er dan op dat er voldoende lichtopbrengst in de beeldbuis zit. Draai de intensiteit helemaal open om dat goed te kunnen zien. De horizontale lichtstreep moet flink oplichten met een wazige band aan boven en onderzijde. Als dat niet het geval is, is de elektronen-emissie in de beeldbuis waarschijnlijk flink op z'n retour. Zoek dan verder naar een andere scoop.

Als je geen hoogfrequent ambities hebt is een 10MHz model voldoende. Als er meetprobes bij zijn is dat wel zo prettig. Die kosten circa EUR 40,- /stuk.

Probeer met verschillende signalen (sinus, blok, video) op verschillende frequenties of de scoop wil triggeren (stilstaand beeld).

[Bericht gewijzigd door Carel M. op ]

De meeste merk scoops hebben een calibratie aansluiting aan de voorkant. Hou hier je probe tegenaan en je ziet meestal een blokgolf op je scoop.
Kijk dan of de spanning die er bijstaat overeenkomt met de instelling van je ingangsverzwakker, (m)V/Div.
Kan je ook gelijk kijken of de tijdbasis goed is. Meestal is dat calibratiepunt 1kHz, met 0,1uSec/Div moet je precies één curve (blokgolf) krijgen.
De trigger moet daar ook netje op invallen.

Of bouw even het toongeneratorje van deze site. Als controle meetinstrument.

Kijk even goed of het scherm niet is ingebrand.

Is de focus goed in te stellen. Bij een redelijk oude scoop loopt dit sterk achteruit. Niets is zo vervelend om tegen een onscherp beeld aan te kijken.

"Kraken" de potmeters niet. Is te verhelpen met Kontakt Spray.

En alle waar is naar zijn geld. Al vind je wel eens een koopje.

Op welke stand moet ik dan mijn meetprobe plaatsen?
x10 of x1

Op stand 1x.
Kan je daarna controleren of je probe ook goed is door hem op 10x te zetten. Moet de gevoeligheid een factor 10 afnemen.

hey
had ik toch effe geluk!!!!!!!!!!!!

ik heb een philips scoop pm3200 helemaal GRATIS gekregen
hij doet het prima maar ik weet niet helemaal hoe ik hem moet bedienen...
ben er toch erg bly mee
check regelmatig marktplaats want daar heb ik hem gevonden

Je zal zien Laurens eens je vertrouwd ben met je scoop, en je de plaatjes die je nu tevoorschijn kan toveren kunt ontleden, je je zal afvragen hoe heb ik het ooit zonder willen doen.
Veeeeel plezier, en welkom to the world of electronics:-)

PS hier leuk linkje:
http://www.epanorama.net/links/measuring.html#oscilloscope

[Bericht gewijzigd door de franky op ]

Op 19 januari 2003 21:37:36 schreef Jelle K:
hallo

Ik ben volop bezig met de aanschaf van een scoop. Zouden julie mij tips en advies kunnen geven waar ik op moet letten als ik deze koop ( tweedehands ). Meet welke opstelling kan ik zien of de scoop optimaal werkt. Ik had gedacht aan enkelzijdige gelijkrichting met een condensator om af te vlakken.

We tips en advies heeft mag er mij altijd geven.

opletten voor de prijs die ze vragen voor een tweedehandsscoop,want velleman verkoopt scope's die tussen de 175 en 300 euro kosten,bovendien zijn ze niet veel groter dan een gewone multimeter, ze zijn gemakkelijk transporteerbaar en kan overal gebruikt worden waar geen netspanning aanwezig is, voor meer info www.velleman.be onder rubriek "personal scope".