it works MUHAHAHAHA
me telsa geeft een 2 cm langere output maar alleen maar met me rsg (pc fan met 2 schroeven en een lastangetje + regelbare trafo
)
en ik moet zeggen t knalt behoorlijk
hoeveel mots kan je nou in serie gooien ?
want ik heb er nog 1 staan (die met die veele aansluitingen
)
@Fry
Dat zal het zijn (lange kabel) het was letterlijk in het midden van een weiland, aan een lange doodlopende straat.
Daar zal zeer waarschijnlijk maar een kabel liggen (geen ring of zoiets)
Je hebt mijn dag alweer een stuk beter gemaakt.
teslathon lijkt me cool, heb altijd al een TC willen zien...
mijn rhummkorfje met leidse fles verbleekt bij die enorme vonken die jullie maken.
@Electrogek
je kunt tot 6 mots in serie maar dan wel in olie.
Zelfs met 4 mot je eigenlijk al olie hebben anders slaat hij door.
@iedereen.
Een centrale locatie lijkt me wel wat voor een teslathon maar vind maar eens een locatie waar je 2+ meter vonken kunt loslaten.
Ik kan hier in de buurt denk ik wel wat regelen maar dat is dan wel in de achterhoek.
ok heb net 18 weinflessen met zoutwater gevult (+- 18 nF)
me mots aangesloten
na 1 minuut de eerste mot door omdat ik was vergeten de rsg aan te zetten HEEL DOM maar z zag er cool uit heele mot vol blouwe flitsen en dan opeens een velle gele en de stop er uit 
daarna 3 uur lang sucsesvol gekut en me normale sg in de hens gezet
dan is het me bij de laatste 20 minuten gelukt een output van 10cm te maken xD
ik denk dat ik morgen nog is een stevige normale sg maak omdat ik daarmee tot nu toe altijd betere resultaten had 
Op 4 augustus 2005 21:48:59 schreef Jorrit:
@Electrogek
je kunt tot 6 mots in serie maar dan wel in olie.
Zelfs met 4 mot je eigenlijk al olie hebben anders slaat hij door.@iedereen.
Een centrale locatie lijkt me wel wat voor een teslathon maar vind maar eens een locatie waar je 2+ meter vonken kunt loslaten.
Ik kan hier in de buurt denk ik wel wat regelen maar dat is dan wel in de achterhoek.
desnoods kan ik ook wel ver gaan rijzen (me pa wil me dan wel rijden
)
en desnoods neem ik alleen me kleintje mee 
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Electrogek. Je moet het echt eens anders gaan aanpakken. steeds meer vermogen, nog een stappeltje extra MOT's etc gaat niet werken. Alles vliegt in de fik en blaast op en je komt niks verder. Lees je in op wat theorie dat scheelt een hoop. Dat bij caps in serie de capaciteit afneemt staat echt op iedere tesla site !
Ik kan niet meer vinden wat voor een nst je nou had, ik dacht iets van 5kv 50 mA ? Daar kun je gewoon 20 cm streamers mee krijgen als je alles goed stemt, de vonkbrug goed onder controle krijgt etc.
Mijn kleine tesla, goed te vergelijken met de jouwe kan ik voeden van 0 - 2 KW. De langste streamers zijn bij 1KW, 40 cm naar aarde is het record. Mijn 12nF tankcap is gewoon te klein voor grotere vermogens. De vonkbrug moet zo vaak doorslaan en word te heet en is niet meer op tijd te blussen. Boven een bepaald vermogen gaat hij zelfs permanent in geleiding en streamers krimpen tot een cm of 10. Ik blaas dan wel met een 1kw compressor door de vonkbrug. Die straal blaast een deuk in je hand.
Ga tweaken en klooien met de nst tot je iets van 15 a 20 cm streamers hebt en gooi dan de mot's in de strijd.
Stemmen samen met blussen van de vonkbrug is alles. Primaire 1 wikkeling teveel scheelt zo de helft in streamer lengte. Een vonkbrug met of zonder ventilator ook. Een beetje teveel vermogen en je streamers halveren ook weer.
Killerbee en Jorrit hebben echt mooie resultaten gehaald met hun kleine coils met kleine nst's, lees eens na hoe zij dat voor elkaar hebben gekregen.
/rant
Ik heb ook een plek waar het zou kunnen in utrecht.
http://www.bouwmaat.net/
onder wittevrouwensingel, openingsfeest en poort van lombok zie je foto's.
Moet wel in het najaar/winter. Grote tesla's maken veel lawaai en dat is het enige probleem daar. Tot 24:00 is het okay. Nu in de zomer is het telaat donker, dan hebben we niet genoeg tijd met zoveel tesla's.
Er is nog wel een ruimte die donker temaken is waar we al eerder met mini sgtc's en sstc's ed. aan de gang zouden kunnen gaan.
de achterhoek is erg ver voor mij, of er moet iemand meerijden en een deel van de brandstof betalen. ook is de vraag of mijn vader me (evt. ons, naast mij en mijn vader kunnen er nog 2 anderen mee) wil brengen.
vergeet niet dat je de tesla's ook nog moet voeden, ik weet niet of elke installatie zo veel stroom kan leveren.
is er iemand die een locatie weet die wat dichter bij mij is (dichter bij zaandam/amsterdam)
ik zal dan nog is een betere vonkbrug bouwen 
was gister meer van dat ik verveling had en nog snel wou kijken wat er gebeurt met me mots op me tesla 
en die vonkbrug kan idd beter ja

waren 2 buizen zonder fan oid 
Krijg binnenkort twee 8,5 kV 25 mA obits.
Ben nu van plan om een kleine twin tesla te maken, maar hoe gebruik ik java tc nu????
ArjanEmm
Hoe wil je dat aanpakken dan ?
Een tesla met een tweede secondaire zonder primair circuit. En dan de eerste secondaire niet aarden maar doorverbinden met de tweede secondaire?
-------- ---------
| | | |
GND | | GND
--- ---
--- ---
| |
| |
C C
C sec1 C sec2
C C
-. ,------------- C C
)|( | | C C C
)|( * --- C C C
)|( * --- C C C
)|( | | | | |
-' '------------- --------------
(created by AACircuit v1.28.4 beta 13/12/04 www.tech-chat.de)
De spanning van de toploads zijn dan altijd 180° uit fase. Iedeaal dus voor de langste vonk tussen de twee.
Opzich blijft de Fres hetzelfde op wat details na.
De twee secondaires hebben een capaciteit tenopzichte van elkaar dus Fres wordt ietjes lager maar dat geld voor beide sec's, heeft dus alleen invloed op het stemmen van primaire crircuit.
De sec1 (met primaire) heeft een grotere capaciteit door de aanwezigheid van de primaire spoel. Dat verlaagt die Fres weer. Die invloed is best groot.
Zolang de vonk brandt is een gedeelte van de secondaire gekoppeld aan het primaire circuit waardoor Lsec eigenlijk kleiner is en de Fres ddus hoger is. Een gedeelte van de spoel is als transformator gekoppeld, de rest is vrij om te resoneren. Fres=Fseczonderprim*wortel(1-k) waarbij k de koppelings factor is.
javatc houdt rekening met alles behalve de capaciteit tussen de twee, maar dat lijkt me geen probleem.
Bereken dus eerst de tes met primaire en bereken dan appart een secondaire (sec2) zonder primair circuit.
ArjanEmm
Dan kun je gewoon een enkele tesla uitrekenen. Als je twee dezelfde primaires in serie zet wordt de Fres wortel2 keer zolaag. Als trukje kun je in javatc de dubbele capaciteit invoeren om zo de juiste primaire uitterekenen. Fres wordt daar namelijk ook wortel2 keer zolaag van.
@Fry
Als ik het goed begrijp:
Ik neem een cap van 0,03 microF moet ik nu in java tc 0,06 microF in voeren en dan net zolang tunen totdat de fres gelijk is? (en de rest naar mijn zin)
ArjanEmm
Yup, goed begrepen 
In transformer and sparkgap design wordt ook met die condensator gerekend, die kloppen dan natuurlijk niet.
Zoiets moet het dan worden:
Twin TC
J A V A T C v.10 - CONSOLIDATED OUTPUT
zondag 7 augustus 2005 15:16:56
Units = Centimeters
----------------------------------------------------
Surrounding Inputs:
500 = Ground Plane Radius
500 = Wall Radius
500 = Wall Height
500 = Ceiling Radius
500 = Ceiling Height
Secondary Coil Inputs:
Current Profile = G.PROFILE_LOADED
2.5 = Radius 1
2.5 = Radius 2
50 = Height 1
75.5 = Height 2
750 = Turns
0.02 = Wire Diameter
Primary Coil Inputs:
3.5 = Radius 1
6 = Radius 2
50 = Height 1
53 = Height 2
3.1 = Turns
0.25 = Wire Diameter
0.03 = Primary Cap (uF) (is in werkelijkheid 0.015uF maar is nodig om een twin tc te berekenen met dank aan Fry)
0 = Desired Coupling (k)
Top Load Object Inputs (dimensions & topload or ground connection):
Toroid #1: minor=4, major=12, height=77, topload
Secondary Outputs:
900.23 [kHz] = Secondary Resonant Frequency
90 [deg°] = Angle of Secondary
25.5 [cm] = Length of Winding
29.41 = Turns Per cm
0.14 [cm] = Space Between Turns (edge to edge)
32 [awg] = Recommended Wire Size
117.81 [meters] = Length of Wire
5.1 = H/D Aspect Ratio
64.67 [ohms] = DC Resistance
25475 [ohms] = Reactance at Resonance
25908 [ohms] = Forward Transfer Impedance
0.033 [kg] = Weight of Wire
4.504 [mH] = Les-Effective Series Inductance
4.118 [mH] = Lee-Equivalent Energy Inductance
5.048 [mH] = Ldc-Low Frequency Inductance
6.94 [pF] = Ces-Effective Shunt Capacitance
6.135 [pF] = Cee-Equivalent Energy Capacitance
13.615 [pF] = Cdc-Low Frequency Capacitance
0.07 [mm] = Skin Depth
4.263 [pF] = Topload Effective Capacitance
Primary Outputs:
901.72 [kHz] = Primary Resonant Frequency
0.17 [%] = Percent Detuned
50 [deg°] = Angle of Primary
92.52 [cm] = Length of Wire
1.01 [cm] = Average spacing between turns (edge to edge)
1 [cm] = Primary to Secondary Clearance
1.038 [uH] = Ldc-Low Frequency Inductance
14.39 [uH] = Lm-Mutual Inductance
0.199 [k] = Coupling Coefficient
5.03 = Number of half cycles for energy transfer at K
2.72 [uS] = Time for total energy transfer (ideal quench time)
@Fry
Ik kan deze prim en sec dus (2x)maken naar deze maten en een cap van 0,015 uF gebruiken
Hebben jullie nooit last van elektronische apperatuur die kapot gaat van die hoge veldsterktes? (Als er mensen in de buurt naar geesten zoeken met een ELF detector komen die zeker bij u uit, de hf van de tesla knalt wel door de detector)
Vandaag nog wat aan het rondvonken geweest met m'n coil met niet onaardige resultaten.
En ik denk niet dat ik dat truukje van sparks ga herhalen 
De output van de coil in een plexi buis is ook interresant trouwens ...
En zelfs deze buis krijgt met 1 MOT al problemen 
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
Mwaah, de gemiddelde buis kan echt wel wat hebben hoor 
Zeker dit soort jongens met een grafiet anode, de foto is in het donker genomen, met een tlbalk erboven zie je de gloed amper.
Het buisje zelf ziet er overigens zo uit,
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Potverdorie dat ziet er heftig uit sine
MOOIEPLAATJES!!!
Vooral dat met die buis is een leuk idee
Ik moet eerst eens wat nieuwe secundaires wikkelen als ik weer eens tijd vind.
Ben tegenwoordig stervens druk met werk en ik heb wat oude radio's gekregen waar ik ook leuk mee kan spelen.
Maar als de tijd weer daar is zal ik weer stevig verder met coilen.
Eens kijken wat dat buisje van mij allemaal kan met een 80 khz coil 
Oant sjen
en de groeten uit friesland 
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....