Unstable Element
There is God and there is Man, The question is who created who!
Ik heb nu nog een schakeling met 4x 556 en 8 potmeters en wil deze nu gaan "upgraden" naar een micro-conntroller gestuurd systeem (en daar ik al eens met een PIC gewerkt heb..).
De vraag is welke PIC is hier geschikt voor en wat is er nog meer nodig.
Nu is het niet de bedoeling dat ik hele schema's krijg hier want die vind ik te leuk om zelf te bedenken. Maar een hint in de goede richting zou wel leuk zijn.
Alvast bedankt
-UE-
menno
Je biertje wordt niet jaloers als je een andere pakt, je vrouw wel ...
Er is geen PIC die zoveel PWM uitgangen heeft, voor zover mij bekend. Dat betekent dat je ze dus softwarematig moet maken m.b.v. een timer. Gevolg is wel dat je een vrij lage PWM frequentie krijgt. Als dat geen bezwaar is kan het dus, en dan kan je in principe gebruik maken van ieder type PIC.
Unstable Element
Het is niet zo dat al die uitgangen op de PIC moeten zitten. Ik zat zelf meer te denken aan een spanningsafhankelijk circuit met de 555 / 556. en dan een DA convertor die onthoudt welke waarde er in is gezet.
is dat iets en wat voor DAC's zijn daar goed voor
Unstable Element
Ik heb nu het plan: eeen LTC1451 of 8 (kuch €) en dan een zaagtand generator (ff zoeken er naar) en dan een opamp.... dit geeft volgens mij een mogelijkheid om een PWM signaal te maken...
of zit er een denk fout in.
Hmmm hier zit inderdaad een denkfout in namelijk dat ik het kan betalen.... opnieuw bedenken dan maar
[Bericht gewijzigd door Unstable Element op ]
Unstable Element
Goed het idee zoals hij nu in de computer staat (alleen nog een board layout maken)
microcontroller-->X9C503-->Motorregeling
nu kan ik dus (als het goed is) met 5 poorten (nog even kijken of ik een bcd decoder kan vinden met een active low uitgang) 8x PWM instellen
* Unstable Element heeft hier best lang over nagedacht
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 4 januari 2003 15:54:31 schreef Unstable Element:
Ik heb nu nog een schakeling met 4x 556 en 8 potmeters en wil deze nu gaan "upgraden" naar een micro-conntroller gestuurd systeem (en daar ik al eens met een PIC gewerkt heb..).
De vraag is welke PIC is hier geschikt voor en wat is er nog meer nodig.Nu is het niet de bedoeling dat ik hele schema's krijg hier want die vind ik te leuk om zelf te bedenken. Maar een hint in de goede richting zou wel leuk zijn.
Alvast bedankt
-UE-
Unstable Element
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 20 januari 2003 00:21:40 schreef Unstable Element:
uhm inderdaad wouter... zo werkt de quote knop
maar wat bedoel je eigenlijk?
Dat krijg je als je in de verkeerde window op de post knop drukt 
Ik bedoelde:
1. er zijn 18F PICs met 6 hardware PM kanalen.
2. als de frequentie niet al te hoog hoeft te zijn kan je PWM natuurlijk ook in software maken. de snelste implemntatie gebruikt 'vertical counters' (googelen maar).
3. Als een PIC of AVR je niet snel genoeg is kijk dan naar de Ubicom SX, een PIC kloon op 50 of 75 mips (een PIC draait maximaal 10 mips, avr 16).
Unstable Element
1. er zijn 18F PICs met 6 hardware PM kanalen.
2. als de frequentie niet al te hoog hoeft te zijn kan je PWM natuurlijk ook in software maken. de snelste implemntatie gebruikt 'vertical counters' (googelen maar).
hier heb je natuurlijk helemaal gelijk in alleen die PIC moet nog meer doen (met een LCD een User interface geven)
En ik heb tegenwoordig verzonnen dat het systeem modulair moet zijn. Dus als er een ventilator of een temperatuur sensor moet worden toegevoegd dat er dan gewoon een dochterbordje wordt geinstalleerd (met daarop dus die X9C503 en de 555 timer). Het wordt een heel nifti systeem waarbij je een kastje onder je monitor hebt staan met een draadje naar je PC zodat je alle ventilatoren en zo kunt aansturen...
3. Als een PIC of AVR je niet snel genoeg is kijk dan naar de Ubicom SX, een PIC kloon op 50 of 75 mips (een PIC draait maximaal 10 mips, avr 16).
Ik dacht dat de 18f serie max 40 mips haald (althans 10 MHz x4 met die PLL).
Wouter van Ooijen
Op 20 januari 2003 12:43:00 schreef Unstable Element:
hier heb je natuurlijk helemaal gelijk in alleen die PIC moet nog meer doen (met een LCD een User interface geven)
Dat hoeft niet onmogelijk te zijn, maar makkelijk is het niet.
En ik heb tegenwoordig verzonnen dat het systeem modulair moet zijn.
Kijk dan gewoon naar de kleinst mogelijke PIC (12F629) of AVR (heb ik geen verstand van).
Ik dacht dat de 18f serie max 40 mips haald (althans 10 MHz x4 met die PLL).
Nee, eem PIC op 40 MHz (4 clock per instructie) draait 10 mips. (PIC mips natuurlijk, niet te vergelijken met mips van een 'grote' processor).
Unstable Element
Nee, eem PIC op 40 MHz (4 clock per instructie) draait 10 mips. (PIC mips natuurlijk, niet te vergelijken met mips van een 'grote' processor).
[/quoteOh nee he... ze delen hem dus daarna weer door 4 (zoals bij alle andere pic's) lekker marketing truuk x4 :4..
(maar een PIC mips is het zelfde als een 'grote' processor mips alleen kent de grote meer instructies en registers en andere dingen. maar het blijft gewoon het aantal instructis per seconde)