ik heb hier 2 boxen van het type Bose 601, waarvan bij alle 4 de woofers de foam surroundings weg zijn (verkruimeld door oudheid), nou kan ik op www.wooferrepair.com een set bestellen om alles zelf te fixen (surroundings, lijm, instructie DVD, etc).
maar Hugo vertelde mij vorige week dat er ergens in Alkmaar een bedrijf zit die dit professioneel kan repareren.
weet iemand hoe het bedrijf heet en waar dat bedrijf precies zit??

Groet, Thierry.

Zit in Edam als het goed is. Bose heeft daar een eigen technische dienst. Ik ging er vroeger wel eens heen toen ik nog theatertechnicus was.

Weggooien die rommel... Schuimrubberen ophangingen, echt het goedkoopste van het goedkoopste.

Ben het met Henry S. eens. Zulke oude speakers zijn de moeite van het repareren niet waard. Ze zijn gewoon total-loss.

De geluidskwaliteit van "goedkope" midrange boxen is de afgelopen 10 jaar drastich gestegen. Goede speakers zijn lang niet meer zo duur als 20 jaar geleden.

Als je nu echt heel erg gehecht bent aan de boxen, zoek dan de exacte specs (afmetingen, FS, QTS, VAS etc.) van de kapotte woofers op, zoek dan goede vervangers van een goed merk (Visaton, Peerless) en vervang gewoon de hele boel.

Wat is namelijk het geval? Een speaker heeft meer verouderende onderdelen dan de surround en de kans dat het veel beter gaat klinken als de oude woofers compleet vervangen worden is behoorlijk groot.

ja maar zo veel geld heb ik niet.
ik heb deze namelijk voor een paar tientjes van iemand gekocht maar na 1 sec muziek lagen de surroundings op de grond aan 50 stukken, maar heb gezien dat deze boxen op marktplaats en andere sites gigantisch veel waard zijn.
weet iemand of die locatie van Bose in Edam ook een website heeft?

Als je er van houdt is het goedkoopste om rommelmarkten af te lopen. Als je goed zoekt kan je daar zeer goede kwaliteit vinden. (wel oud, maar voor 10 euro toch zeker de moeite waard)

Hmm je kan ze zelf repareren, maar dan heb je 2 reparatie kitjes nodig a $18.50, wat neerkomt op ca. 33 euro (exclusief verzendkosten). Ik zou als ik jouw was gewoon een paar visaton woofers nemen. Die hebben vaak een hele goede prijs/kwaliteit verhouding. Zo kan je woofertjes al vanaf 23.50 euro per stuk krijgen! Meet even het volume van je behuizing op (inhoud). En kijk met behulp van het programmatje WinISD welke woofer het beste als vervanging gebruikt kan worden.

Cheers Chris

Edit: Ik heb dus zelf visaton woofertjes gebruikt als vervanging in mijn Realistic Optimus 70 boxen. En ik moet zeggen het klinkt niet verkeerd (uiteraard niet zo goed als eerst..maar wat wil je voor 25 euro per woofer)

[Bericht gewijzigd door Sikalot op ]

ik ben bang dat andere woofers niet gaat klinken, gewoon vervangen door orginele. Ik ben zelf geweest in edam voor de professioneel audio, en gelijk de werkplaats bekeken, maar daar worden bijna alle boxen nog gerepareerd ongeacht de leefttijd. Gewoon ff bellen en vragen wat het kost.

mark

het kost niet 18,50 per box hoor.
kijk maar: http://www.wooferrepair.com/bose.html
ff naar de 3e scrollen (601).
***Kit contains all the parts needed to repair four 8" bose woofers.***
$38,75 incl verz. en een instructie DVD

Misschien een beetje lomp maar...

Ik had laatst 2 bose 301 speakers gekocht op een rommelmarkt voor 1 euro per stuk. Precies hetzelfde, na 5 sec. muziek spelen lagen de foam randen in 100 stukjes op de vloer.

Ik heb vervolgens de speakers gewoon geplakt met ducktape. En ik moet zeggen, het klinkt niet eens vreselijk! ;)

nee maar ik hou van goeie kwaliteit, en surrounds van plastic tape zal niet veel goeds betekenen

Nou het viel mij echt heel erg mee. Bhalve dat in het begin het tape steeds los trilde en dus heel hard mee begon te trillen op de speaker conus.

Dus toen heb ik maar heel de conus beplakt met ducktape. Ik vind het nogmaals echt niet slecht klinken. Maar ik luister dan ook (nog) niet heel kritisch.

Op 27 augustus 2005 12:39:17 schreef Thierry de Bakker:
nee maar ik hou van goeie kwaliteit, en surrounds van plastic tape zal niet veel goeds betekenen

Dan moet je stoppen met Bose.

Op 27 augustus 2005 17:17:52 schreef Henry S.:
Dan moet je stoppen met Bose.

Nee he, niet die discussie! :-)

Op 27 augustus 2005 12:52:11 schreef VincentW:
Dus toen heb ik maar heel de conus beplakt met ducktape. Ik vind het nogmaals echt niet slecht klinken. Maar ik luister dan ook (nog) niet heel kritisch.

Jij hebt een manier gevonden om speakers nog voordeliger te kunnen fabriceren!

Maar eerlijk, dat is natuurlijk pruts, en je weet het zelf ook wel.

Aan de OP: als je het geld ervoor overhebt, en je wilt eens wat aparts leren, bestel dan die setjes en repareer daarmee je woofers.
Ik heb zelf ooit ook wel aan reconen gedaan, als je het trucje beheerst dan is het een mooi werkje.
Voor "vintage" luidsprekers is het zelfs een must, daar is niets meer voor te koop.

Ja dat hoor ik in de theaters ook altijd. Ze moeten daar absoluut niets van bose hebben.

alle speakers, boxen en wat dat ook wat met geluid te maken heeft in Walibi World is Bose.
en ik ben zeer tevreden over de geluidskwaliteit, voor ze kapot gingen...
ik heb gemailt met een figuur van www.wooferrepair.com en die heeft me wat tips gegeven en info, dus kga dat volgende week bestellen...

Op 27 augustus 2005 12:39:17 schreef Thierry de Bakker:

Jij wil kwaliteit? Blijf dan asjeblieft van Bose af.....
Ik heb wel eens een KEF speaker hersteld met Visaton woofers, was echt niet verkeerd. En ik weet heus wel op welke dingen je moet lettenbij het kiezen van een speaker.

Trouwens: De beste speakers bouw je zelf!
Heb je dat scheidingsfilter al eens bekeken? elco's, spoelen met kernen, gloeilampen.... Dat verwacht je bij krempel speakers, maar toch niet bij een "A" merk!
Bose..... Boehahahaha.....

* on topic: Nee Thierry, doe je zelf nou een lol, maar begin daar niet aan. Struin marktplaats oid eens af naar speakers. Of maak ze zelf. Is niet moeilijk, leuk om te doen, en je maakt ze zoals je zelf wil! Kan je zo duur maken als je zelf wil.

[Bericht gewijzigd door Ritsjie op ]

Op 1 september 2005 16:07:33 schreef Ritsjie:
Jij wil kwaliteit? Blijf dan asjeblieft van Bose af.....<snip>

Als Thierry nu al een paar keer heeft gezegd dat hij tevreden is met het geluid van die speakers, waarom blijft iedereen dan doorzeuren over dat Bose niet deugt?
Het is ook niet mijn favoriete merk, maar aan dit soort geblaat heeft hij dus niets.

Thierry, bestel gewoon die kitjes en repareer je woofers, het is een precisieklusje maar des te meer bevrediging als het je lukt.
Voor tips kun je me altijd mailen, of, nog liever, op het forum posten.

Omtrent de kwaliteit van deze Bose 601 luidsprekers kan ik mij geen oordeel aanmatigen omdat ik onbekend ben met dit type.
Het is uiteraard wel een gegeven dat zaken voor aankoop in de reclame vaak mooier voor worden gesteld dan dat het in werkelijkheid is.
Daarnaast is het zo als ze circa zo'n jaar of 10 tot 12 meegegaan zijn dat het in zekere zin wel aannemelijk is dat er eens defecten ontstaan.

Vroeger toen de Bose luidsprekers uitkwamen, de bekende setjes kleiner dan een melkpak, toen heb ik een dergelijke set eens gehoord en moet zeggen dat dit destijds best wel een aardig goede klank opleverde voor de technieken die toen beschikbaar waren.

Zoals een ieder weet zijn ondertussen de technieken verbeterd, ook op dit gebied en heeft de papieren conus plaats gemaakt voor polypropyleen en ook wel aluminium.
Uiteraard klinkt dat stukken beter, maar mensen verwachten ook steeds betere kwaliteit.

Vroeger begon ik met een platen wisselaar met daarop een stapel 45 toeren singeltjes op een lange as en als de single afgelopen was dan viel de volgende naar beneden, destijds was dat modern en je had muziek, en de krasjes en tikjes in de plaat hoorden typisch bij dat beeld.
Een CD en de CD speler was er toen destijds nog niet.
De Bandrecorder en later het cassette deck was het aangewezen opname systeem.

Tegenwoordig is er de CD en de DVD en MP3 spelers en daarbij heb je de digitale uitgang, ruis wordt vrijwel uitgebannen evenals tikjes en krasjes, en men heeft een perfect geluid.

Om even weer ontopic te komen, is het niet mogelijk om de bestaande luidsprekers in deze Bose 601 set te vervangen door een actuele moderne luidspreker met specificaties die zo nauwkeurig mogelijk overéén komen met de te vervangen luidsprekers?
Je hebt dan eigenlijk een nieuw systeempje in een oud jasje.
Gezien de vele soorten en maten luidsprekers die er tekoop zijn lijkt mij dit wellicht ook een optie ter overweging.

Mocht je toch overwegen dan kun je inplaats van de oude foam laag verwijderen met een mesje dit ook krasvrij oplossen met een drupje stickerverwijderaar/oplosser.
Je wrijft de lijm restjes dan zo weg van het metalen frame en voorkomt krasjes en mogelijke schade aan de conus.

SWSje

Euhm, als hij de foam weghaalt vervangt hij toch de hele conus etc? Dus waarom zou je bang zijn om de conus dan te beschadigen?

Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar toen ik het filmpje van Bose repair kits zojuist even had bekeken bleek dat dit niet zo is.

De foamrand en de stofkap worden vervangen, althans in het filmpje.

SWSje

Deze film bevindt zich op de FAQ pagina.

Helemaal doorscrollen tot onderzijde van de pagina, dan bij de laatste vraagstelling wordt de film beschikbaar gesteld voor snelle en langzame internet verbindingen.

Ziet er op sommige punten een beetje amateuristisch uit, maar goed, je kunt het aldaar bekijken.

SWSje