weet iemand waar ik zware servomotoren kan kopen?
conrad heeft er een hoop maar die zijn te zwak.
Hij moet namelijk een minimale torque hebben van 2Nm.
de verdere specificaties zijn niet zo belangrijk,
hij moet zo snel mogelijk zijn en de spanning moet <= 12v zijn.
En tijdje terug was er een ebl lijst,
een elektro boeren lijst. Je zou eens
kunnen zoeken.
Maar misschien moeten ze uit het buitenland
komen en dan moet je nogal wat betalen.
gradtje
Ja... en toen ?
Misschien op Ebay, ik heb daar weleens zware servo`s zien staan. Anders misschien een ruitenwissermotor ?
Ruitenwissermotor kan niet volledig ronddraaien. Servo's
kunnen dit wel na een verandering van het binnenwerk.
Maar het is maar net waar pinochet ze voor gebruikt.
Wist je dat er ook lineare servo's bestaan pinochet?
een ruitenwisser motor kan wel helemaal ronddraaien maar die van de achterruit nie die doen 180 graden
maar die van cvoor draaien helemaal rond\
@toluay
Wel helemaal ronddraaien? Ik zie de voor-ruitenwissers op een autoruit ook niet helemaal rond gaan. Worden ze dan elektronisch stop gezet? (met eindschakelaars?)
nee er zit een hefboom systeem aan waardoor de ruitenwissers op en neer gaan ga maar eens keen keer bij de sloop een ruitenwissermotor halen en kijk maar
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
de servo's hoeven niet helemaal rond te draaien, 180 tot 270 graden is voldoende.
die ruitenwisser motoren, hebben die ook een zo'n terugkoppel systeem dat als je hem probeert te draaien dat ie dan extra "gas" bijgeeft.
of zijn het gewoon zwaar vertraagt motoren zonder regelsystem?
heeft verder iemand nog linkjes van winkels waar ze dit soort spul verkopen? of van fabriekanten?
Gewoon bij de hobbyshop bij mij om de hoek hebben ze wel heel krachtige servo's. Servo's met een hoog koppel vergrijgen dit door twee zaken:
1) Grote krachtige motor. (draaien minder toeren dan de kleintjes)
2) Overbrenging. (lager toerental uitgaande as)
Vandaar dat het "zo snel mogelijk zijn" waar je om vraagt een beetje moeilijk ligt. Hobbyservo's met groot koppel zijn altijd trager.
Als je dat koppel ook echt nodig hebt moet je zeker NIET de goedkoopste nemen. Daarvan is de lagering en de kwaliteit van de tandwielen allerbelabbertst.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
MotionNet.com
levert veel informatie betreffende fabrikanten.
Gewoon in de lijst klikken op het betreffende type motor (in dit geval 'servo') en je krijgt een lijst met fabrikanten en hun website's.
Bij deze fabrikanten kan je in hun produkten gaan kiezen en ook kijken naar eventuele verkoopspunten.
- - big bang - -
Op 10 september 2005 12:51:17 schreef GJ_:
Gewoon bij de hobbyshop bij mij om de hoek hebben ze wel heel krachtige servo's. Servo's met een hoog koppel vergrijgen dit door twee zaken:
1) Grote krachtige motor. (draaien minder toeren dan de kleintjes)
2) Overbrenging. (lager toerental uitgaande as)
Vandaar dat het "zo snel mogelijk zijn" waar je om vraagt een beetje moeilijk ligt. Hobbyservo's met groot koppel zijn altijd trager.
Als je dat koppel ook echt nodig hebt moet je zeker NIET de goedkoopste nemen. Daarvan is de lagering en de kwaliteit van de tandwielen allerbelabbertst.
oke ik heb net ff die site van big bang door gekeken en ik zie dat daar "snelle" servo's 6000 toeren per minuut draaien. als je dit onder snel verstaat heb ik eigenlijk zeer langzame servo's nodig:D ik heb hier al een kleine hobby servo liggen die 0.10sec/60 graden draait, als ik het goed omreken kom ik uit op 36RPM, zoiets heb ik dus ook nodig alleen dan met veel torque.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 10 september 2005 14:15:53 schreef pinochet:
[...]oke ik heb net ff die site van big bang door gekeken en ik zie dat daar "snelle" servo's 6000 toeren per minuut draaien. als je dit onder snel verstaat heb ik eigenlijk zeer langzame servo's nodig:D ik heb hier al een kleine hobby servo liggen die 0.10sec/60 graden draait, als ik het goed omreken kom ik uit op 36RPM, zoiets heb ik dus ook nodig alleen dan met veel torque.
LOL
ik wist niet wat je met snel bedoelde...
Maar die site is wel interessant voor iedereen hier, daarom dat ik hem met jullie deel.
Op het werk hebben we ook lineare robots bollen met servo's van Parker Hannifin. Er is 1 robot bij met een X-as van 16m en 2 zware driefaseservo's hierop die een massa van 2 ton (!)kunnen accelereren met 2m/sec kwadraat (afgelegde weg na 1sec=2m, na 2sec al 6m)
Om maar te zeggen, tis maar wat je zoekt. 
- - big bang - -
big bang
P.S. 0.1sec/60° komt overeen met 100RPM.
En je kan altijd een snellopende servo vertragen met een reduktie en zo koppel winnen.
- - big bang - -
[Bericht gewijzigd door big bang op ]
Op 10 september 2005 14:15:53 schreef pinochet:
[...]oke ik heb net ff die site van big bang door gekeken en ik zie dat daar "snelle" servo's 6000 toeren per minuut draaien. als je dit onder snel verstaat heb ik eigenlijk zeer langzame servo's nodig:D ik heb hier al een kleine hobby servo liggen die 0.10sec/60 graden draait, als ik het goed omreken kom ik uit op 36RPM, zoiets heb ik dus ook nodig alleen dan met veel torque.
Ik ging ervan uit dat je een modelbouwservo nodig had. Gewone industriele servo's draaien standaard bijna allemaal 3000 toeren, maar kunnen ook langzaam draaien (gewoon 0 rpm bijvoorbeeld). Die dingen zijn voor de hobby echt te duur: ik heb er hier eentje van 16Nm/3000rpm liggen en die kost inkoop ongeveer 1000 euro.
Zoals ik al zei: de modelbouwservo die je zoekt verkopen ze gewoon in de hobbyshop, ook met een hoog koppel, kogelgelagerd en stalen tandwielen.
Op 10 september 2005 14:36:35 schreef big bang:
[...]LOL
ik wist niet wat je met snel bedoelde...
Maar die site is wel interessant voor iedereen hier, daarom dat ik hem met jullie deel.
Op het werk hebben we ook lineare robots bollen met servo's van Parker Hannifin. Er is 1 robot bij met een X-as van 16m en 2 zware driefaseservo's hierop die een massa van 2 ton (!)kunnen accelereren met 2m/sec kwadraat (afgelegde weg na 1sec=2m, na 2sec al 6m)
Om maar te zeggen, tis maar wat je zoekt.- - big bang - -
haha ja zoiets heb ik ook wel eens op een beurs zien staan, dat zag er echt vet uit en dat was zelfs nog een paar maatjes kleiner volgens mij.
Op 10 september 2005 16:52:56 schreef GJ_:
[...]
Ik ging ervan uit dat je een modelbouwservo nodig had. Gewone industriele servo's draaien standaard bijna allemaal 3000 toeren, maar kunnen ook langzaam draaien (gewoon 0 rpm bijvoorbeeld). Die dingen zijn voor de hobby echt te duur: ik heb er hier eentje van 16Nm/3000rpm liggen en die kost inkoop ongeveer 1000 euro.Zoals ik al zei: de modelbouwservo die je zoekt verkopen ze gewoon in de hobbyshop, ook met een hoog koppel, kogelgelagerd en stalen tandwielen.
het is voor een project van school en het budget is ongeveer 50 euro per stuk maximaal. dus een industriele servo zit er inderdaad niet in. weet jij toevallig een winkel die ze hebben dan? heeft ie ook een site?
Een normaal servootje koop je voor zo'n 10 euro. Voor 50 euro heb je een hele speciale of een hele dikke.
Ik zal even wat linkjes zoeken. Ik zit hier in Veldhoven, dat zou wel erg toevallig zijn als dat in de buurt is maar als ze ze hier hebben dan moet dat bij jou in de buurt ook geen probleem zijn.
edit:
http://www.rc-racingcars.com/vanhemert.php
da's hier om de hoek. Op de site staan ook adressen per provincie.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]
big bang
Op 10 september 2005 17:32:43 schreef GJ_:
Een normaal servootje koop je voor zo'n 10 euro. Voor 50 euro heb je een hele speciale of een hele dikke.
Ik zal even wat linkjes zoeken. Ik zit hier in Veldhoven, dat zou wel erg toevallig zijn als dat in de buurt is maar als ze ze hier hebben dan moet dat bij jou in de buurt ook geen probleem zijn.edit:
http://www.rc-racingcars.com/vanhemert.php
da's hier om de hoek. Op de site staan ook adressen per provincie.
De prijzen bij Conrad varieren van pakweg 40€ tot 80€.
Zijn dit dan al zwaardere typen voor de hobbyist of zijn ze daar gewoon duur en kopen we ze beter elders? Alleen maar een vraagje omdat ik er weinig ervaring mee heb, wat betreft de kleine typen dan.
- - big bang - -
Bij Conrad zijn ze gewoon duur.
---------edit--------------------------------------
Even gekeken. Conradprijzen zijn niet overdreven, het zijn Futaba servo's en die kosten overal wat meer. Het zijn goede betrouwbare servo's.
De goedkope die ik gebruik, gebruik en mishandel ik al jaren zonder problemen. Bij deze onbekende merken weet je dat vantevoren echter nooit. Merken als Futaba, Robbe, Graupner enz garanderen kwaliteit en daar hangt nou eenmaal een prijskaartje aan. (Plus de prijs van hun merksticker natuurlijk: zelf maken ze niks, ze kopen ook in)
[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]
big bang
Hmmm, okee. Begin het eigenlijk ook interessant te vinden waar je een goede standaardservo kan kopen voor een eerlijke prijs. GJ, moest je nog adressen weten die aan deze voorwaarde voldoen (zowel NL als B) laat je ons dit dan weten. Zou zeer op prijs gesteld worden.
Nog wat, zijn er kleine servomotortjes die volledig kunnen ronddraaien? De grotere voor in de industrie: AC servo's, geen probleem, dat weet ik. Maar die kleine schijnen alle een beperkte draaicirkel te hebben en met het bekende pulsbreedte signaal aangestuurd te worden.
- - big bang - -
Op 11 september 2005 13:32:53 schreef big bang:
Hmmm, okee. Begin het eigenlijk ook interessant te vinden waar je een goede standaardservo kan kopen voor een eerlijke prijs. GJ, moest je nog adressen weten die aan deze voorwaarde voldoen (zowel NL als B) laat je ons dit dan weten. Zou zeer op prijs gesteld worden.Nog wat, zijn er kleine servomotortjes die volledig kunnen ronddraaien? De grotere voor in de industrie: AC servo's, geen probleem, dat weet ik. Maar die kleine schijnen alle een beperkte draaicirkel te hebben en met het bekende pulsbreedte signaal aangestuurd te worden.
- - big bang - -
Ja, en dat pulsbreedtesignaal houdt dus automatisch een beperking in. MAAR: er zijn natuurlijk ook zeilwinches voor -je raad het- zeilboten. Deze zijn er in twee versies: armwinches en drumwinches. Een armwinch moet je vergeten, da's onzin met een snoertje. De drumlieren draaien wel verder, bijvoorbeeld 3,5 omwenteling.
big bang
Okee, bedankt. Ik ga ook alvast nog eens neuzen op MotionNet.com
wat fabrikanten zoal te bieden hebben.
- - big bang - -
gewoon ff langs de sloop gaan, paar mooie ruitenwisser motoren halen, 2 van die motoren produceren genoeg newtons om mijn 'robotje' met 70kg aan nerd erop voort te plaatsen.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op 11 september 2005 13:32:53 schreef big bang:Nog wat, zijn er kleine servomotortjes die volledig kunnen ronddraaien?
Kom je dan al niet meer in de Stappenmotors terecht?
Voor de mensen die het niet kennen:
Stappenmotors zijn electromotoren die door middel van pulsjes op een x-aantal spoelen worden aangestuurd.
Er zijn diverse typen in. Ze zijn erg zuiver en je kunt ze tot op de graad nouwkeurig (meende ik, misschien zelfs nouwkeuriger?) instellen. En waar je met een normale motor een "uitlooptijd" hebt (wat lastig is wanneer je een zwaar opject laat draaien, ivm de KE) kan bij de stappenmotor een spoel andersgepoold worden waardoor je een tegenkoppel krijgt.
Voor verdere adressen wat Servo's betreft, raad ik je aan bij de modelbouwhobbyzaken te kijken. Die zijn niet erg duur maar wel erg ruim in hun aanbod waardoor je specifieke eissen toch redelijk benaderd worden.
Ik ken ze uit de Pré-internetperiode, toen ik ooit wilde modelvliegen:
Quartel (destijds 4 verstigingen in Nederland)
Shamrock, Maastricht.
Jan van Veen, Waalwijk
en nog eentje uit Veenendaal, maar ik meende dat dat ook Quartel is geworden.
Probeer het eens op www.modelbouwforum.nl
Erg ruime site waar je heel specifieke vragen kwijt kunt.
Succes, Fantomaz
oke harstikke bedankt allemaal voor de info, maar kan iemand mij nog wat meer vertellen over die ruitenwissermotoren.
hoe naukkeurig kun je ze positioneren,
hoe werkt de aansturing,
hebben ze zelf ook al zo'n terugkoppel systeem inzich,
hoeveel rpm draaien ze?
thx