Op 11 september 2005 15:57:04 schreef pinochet:
oke harstikke bedankt allemaal voor de info, maar kan iemand mij nog wat meer vertellen over die ruitenwissermotoren.
hoe naukkeurig kun je ze positioneren,
hoe werkt de aansturing,
hebben ze zelf ook al zo'n terugkoppel systeem inzich,
hoeveel rpm draaien ze?

thx

-niet echt positioneren: ze stoppen op de schakelaar
-aansturing: 12Volt erop=draaien :-)
-geen terugkoppelsysteem
-rpm? hebben jullie geen auto? 1x heen en weer =1 omwenteling

Bij amerikanen is dit iets anders, deze hebben een parkeerstand.

Hallo,

Ik heb dit topic een beetje zitten volgen en denk dat er een communicatie probleem is met de servo's. Het gaat over industriele servo's. Geen hobbieisten servo's :p Maar dan nog je vraagt een servo spanning: <=12V. Servo is een groot woord, vroeger waren dat DC motoren, ze hebben al AC motoren met een heuse sturing op servo's genoemd, nu zijn borstelloze motoren het recentste dacht ik..

Voor uw project is het wss best een enkele ruitenwisser motoren uit afbraak. Ik heb hier twee perfect dezelfde liggen die kunnen al heel wat koppel opwekken dmv hun wormwieloverbrenging. Maar die motoren van mij trekken heel wat stroom hoor :p 4-6A!!

Mss een tip :p kies je schoolprojecten niet al te moeilijk :p ge gaat er ook wel door zijn met een simpel ding die werkt. Dat deed ik toch :p

PS, ik zie dat je wilt positioneren.. De simpelste motor voor te positioneren is de stappenmotor. Nu nog is het te zien hoe je moet positioneren.. Als het over een lange afstand gaat kun je makkelijk een eindeloops contact gebruiken ipv een hele sturing die de stappen telt. Maar als het over naar heel preciese posities gaan is denk ek wel dat je beter een stappenmotor gebruikt.

www.stappenmotoren.nl niet verschieten, deze kosten wel nogal wat geld.

[Bericht gewijzigd door Ben Devos op ]

Op 12 september 2005 10:27:06 schreef Ben Devos:
... AC motoren met een heuse sturing op servo's genoemd, nu zijn borstelloze motoren het recentste dacht ik..
...
Mss een tip :p kies je schoolprojecten niet al te moeilijk :p ge gaat er ook wel door zijn met een simpel ding die werkt. Dat deed ik toch :p

PS, ik zie dat je wilt positioneren.. De simpelste motor voor te positioneren is de stappenmotor. Nu nog is het te zien hoe je moet positioneren.. Als het over een lange afstand gaat kun je makkelijk een eindeloops contact gebruiken ipv een hele sturing die de stappen telt. Maar als het over naar heel preciese posities gaan is denk ek wel dat je beter een stappenmotor gebruikt.

www.stappenmotoren.nl niet verschieten, deze kosten wel nogal wat geld.

De moderne servo's zijn borstelloze AC motoren met permanente magneten.
Als het gaat om simpel zijn deze de absolute winnaars, daar kan geen stappenmotor tegenop.

Nadeeltje is echter de prijs, een motor heb je vanaf zo'n 800,- een drive vanaf ongeveer 1000,- en een motioncontroller kost ongeveer 500,- ,kortom, niet echt geschikt denk ik voor scholierenprojecten.

Op 11 september 2005 15:11:00 schreef Fantomaz:
[...]
Kom je dan al niet meer in de Stappenmotors terecht?
Voor de mensen die het niet kennen:
Stappenmotors zijn electromotoren die door middel van pulsjes op een x-aantal spoelen worden aangestuurd.
Er zijn diverse typen in. Ze zijn erg zuiver en je kunt ze tot op de graad nouwkeurig (meende ik, misschien zelfs nouwkeuriger?) instellen. En waar je met een normale motor een "uitlooptijd" hebt (wat lastig is wanneer je een zwaar opject laat draaien, ivm de KE) kan bij de stappenmotor een spoel andersgepoold worden waardoor je een tegenkoppel krijgt.

Voor verdere adressen wat Servo's betreft, raad ik je aan bij de modelbouwhobbyzaken te kijken. Die zijn niet erg duur maar wel erg ruim in hun aanbod waardoor je specifieke eissen toch redelijk benaderd worden.

Ik ken ze uit de Pré-internetperiode, toen ik ooit wilde modelvliegen:
Quartel (destijds 4 verstigingen in Nederland)
Shamrock, Maastricht.
Jan van Veen, Waalwijk
en nog eentje uit Veenendaal, maar ik meende dat dat ook Quartel is geworden.

Probeer het eens op www.modelbouwforum.nl
Erg ruime site waar je heel specifieke vragen kwijt kunt.

Succes, Fantomaz

Stappenmotoren, OK, één van hun bestaansredenen was indertijd de gemakkelijke interfacing om "digitaal" te gaan en prettig om mee te werken. Servo's zijn op interfacing vlak iets veeleisender.
Wel, ik gebruik wel stappenmotoren, er zijn er voor een redelijk koppel te krijgen maar als snelheid én koppel vereist zijn kom je toch weeral snel bij servo's uit.

En Fantomaz, merci voor de adressen! :p

- - big bang - -

Op 12 september 2005 19:46:58 schreef big bang:
[...]
Stappenmotoren, OK, één van hun bestaansredenen was indertijd de gemakkelijke interfacing om "digitaal" te gaan en prettig om mee te werken. Servo's zijn op interfacing vlak iets veeleisender.
Wel, ik gebruik wel stappenmotoren, er zijn er voor een redelijk koppel te krijgen maar als snelheid én koppel vereist zijn kom je toch weeral snel bij servo's uit.

Met de moderne servo's is werkelijk alles eenvoudiger geworden inclusief interfacing.
Maar ik geloof nog steeds dat de TS gewone modelbouwservo's bedoeld.

Op 12 september 2005 20:31:05 schreef GJ_:
[...]
Met de moderne servo's is werkelijk alles eenvoudiger geworden inclusief interfacing.
Maar ik geloof nog steeds dat de TS gewone modelbouwservo's bedoeld.

het gaat hier inderdaad om hobby servo's, aangezien je minimaal 800 euro moet neertellen voor een industiele:P
even voor de duidelijkheid, voor ons project moeten wij een platform stabiliseren. we willen gwoon een as in het midden leggen met een servo oid eraan die het platvorm kantelt.
we hebben dus een hoog koppel nodig,
hij hoeft niet 360 graden te kunnen draaien,
en een relatief laag toertal is voldoende. (<150rpm)
wat ik uit jullie posts dus opmaak is dat we het beste hobbyservo's of ruitenwissermoteren kunnen kopen.

kopen? :p uit afbraak, je koopt toch geen ruitenwissermotoren :p genoeg wrak auto's op stort...

<150 rpm.. zeg nog 60 rpm dat is nog maar 0.5sec om je 180° af te leggen héé

Voor dit soort project zou ik kiezen voor stappen motoren..

wat prutsen ermee je hebt tenslotte maar 2 stappenmotoren nodig om een platform te stabiliseren

GTZ
WTFox

Op 12 september 2005 21:22:02 schreef pinochet:
... voor ons project moeten wij een platform stabiliseren...

Hee vertel eens...?
Moet die op de x en y as stabiel blijven?
Wat gebruiken jullie om een afwijking van het absolute horizontale vlak te detecteren?
Ik ben zelf ook met zoiets bezig. (in mijn gedachten welliswaar maar toch... ;-) )

Op 12 september 2005 22:55:47 schreef Ben Devos:
Voor dit soort project zou ik kiezen voor stappen motoren..

als jij stappenmotoren van 2Nm kan aankomen voor <50 euro per stuk, wil ik best stappenmotoren gebruiken hoor :P

ja, en misschien moet ie ook nog kunnen draaien.

Op 12 september 2005 23:04:29 schreef Fantomaz:
[...]
Wat gebruiken jullie om een afwijking van het absolute horizontale vlak te detecteren?
Ik ben zelf ook met zoiets bezig. (in mijn gedachten welliswaar maar toch... ;-) )

we zijn nog maar 2 weken bezig dus we weten het nog niet precies.
over de sensoren kan ik je niet veel vertellen, een vriend van mij is daar mee bezig dus die kan daar vast meer over zeggen (en met een beetje geluk leest ie mee:))

Op 12 september 2005 23:04:29 schreef Fantomaz:
[...]

Hee vertel eens...?

Dat detecteren doen we dus met een acceleratie sensor. Deze kun je gebruiken om hoeken te meten ;)

Stabiliseren lijkt mij zeker een klus om op te lossen met fuzzy logic.

Wat die stabilisatie betreft:
Houd "ons" (lees CO (en vooral mij)) eens op de hoogte van de vorderingen.
Ik zie de link tussen acceleratie en het "links-rechts-voor-achter bijregelen" verhaal niet...

Op 13 september 2005 21:24:36 schreef Fantomaz:
Wat die stabilisatie betreft:
Houd "ons" (lees CO (en vooral mij)) eens op de hoogte van de vorderingen.
Ik zie de link tussen acceleratie en het "links-rechts-voor-achter bijregelen" verhaal niet...

Nou zo'n acceleratie-sensor meet dus acceleratie... Zwaartekracht is ook een acceleratie...
De sensor kan dat (op 2 assen) weergeven. De uitkomst van de sensor is dmv een formule om te rekenen naar een hoek.
Dit is dan de hoek waaronder de sensor staat.

Als je dan op de x-as een afwijking hebt moet je dus het x-motortje laten draaien, enz.

Daar moet ik me dan maar eens in verdiepen...
Maken jullie de resultaten ook bekend?
Ik ben erg nieuwsgierig. :-)

Als je twee stappenmotoren van 2 Nm bij me koopt krijg je ze voor 49,95 euro per stuk. :)
Dus minder dan 50 euro.....

Hallo Pinochet,

Ik heb hier nog een stuk of 10 1/4-scale servo's liggen.
Bij een spanning van 6V halen die een koppel van 2N.

Het merk weet ik zo niet meer. Als je nog interesse hebt kun je wel krijgen voor 49.95 p/s hoor :-)

MVG,

Cor

Kijk ook eens op http://www.quartel.nl , zeer uitgebreid assortiment tegen redelijke prijzen.

Dit is een topic van een half jaar geleden. Ik geloof dat Pinochet al voorzien is.
Overigens is 2N geen koppel maar een kracht.