Hi allemaal
Ben aan't proberen om een Benzine-niveaumeter met ledjes te maken vr men scooter maar graak niet meer verder :s
het probleem is dat mij tank vlotter 9 Ohm geeft bij vol en dus dan alle leds moeten brande en 92 Ohm bij leeg
hie nog een fotoje van de ledjes
[Bericht gewijzigd door Modinc op ]
Kan er iemand mij helpen met mijn probleem aub zou dit graag dringend willen afwerken
Ben al eens stil gevallen en te voet naft moeten gaan halen
zou dit niet nog eens willen voorhebben:)
klein is fijn
Moderator
Kijk eens naar de ingang van de LM3914, pin 5. Die kan zo toch nooit veranderen van spanningsniveau?
In de datasheet van de LM3914, op de tweede pagina staat een voorbeeldschema, als je je daar aan houdt en een spanningsdeler maakt met de benzinevlotter dan zou het goed moeten gaan.
Op 1 oktober 2005 20:57:43 schreef klein is fijn:
Kijk eens naar de ingang van de LM3914, pin 5. Die kan zo toch nooit veranderen van spanningsniveau?In de datasheet van de LM3914, op de tweede pagina staat een voorbeeldschema, als je je daar aan houdt en een spanningsdeler maakt met de benzinevlotter dan zou het goed moeten gaan.
het spijt me maar dit is allemaal nog een beetje chinees voor mij
komt er nu 0v tot 5v in of uit pin 5 zou iemand mss zo vriendelijk willen zijn een schematje vr mij uit rekenen of gewoon de ohmse waarden vr mij te berekenen
dat zou heel fijn zijn 
Pin 5 is spanningsloos, daar moet jezelf een spanning opzetten. die maak je met de spanningsdeler van potmeters en nivometer, maar die moet natuurlijk wel een spanning hebben.
Het schema wat klein is fijn aanstipt is een meter met 5V volle schaal. Daar is de referentiespanning ook op ingesteld, zie de formule.
In de datasheet staat echt alles. Ik vraag me dan ook af hoe je op jouw schema bent gekomen?
klein is fijn
Moderator
Oja, (had je op moeten vallen Henry
), zo sluit je geen spanningsregelaar aan.
1N4004 ____
| |
---->|---o-------------o--|7809|--o------
| | |____| |
|+ | | |
IN 100uF === 100nF--- | --- 100nF OUT
/-\ --- | ---
| | | |
| | | |
---------o-------------o----o-----o------
(created by AACircuit v1.28.5 beta 02/06/05 www.tech-chat.de)
De diode zit erin omdat ander de elco de spanning van de hele brommer gaat afvlakken, en dan zou die een stuk groter moeten zijn voor hetzelfde effect.
Ook kan je beter een 9V regelaar nemen, je IC kan dat prima aan als je het goed aansluit, en je regelaar hoeft niet zoveel vermogen weg te stoken.
De 100nF condensatortjes ze je overgens zo dicht mogelijk bij de regelaar.
Oei!
thnx klein is fijn
vondt het ook al raar maar zo hadden ze mij het verteld te doen :s vraagje: zie op het schema dat alleen C3 een,elektrolytische condencator is dus C1,2 hoeven dat niet te zijn ?
Het schematje werkte hoor zonder die spanings regelaar natuurlijk dies later pas bijgezet maar P1,2 dienen om de min en max waarde af te stellen en dat werkte als R2 47K Ohm is maar R2 moet 100 Ohm worden dus moet er engens iets verranderen aan die spannings deler maar het uitrekenen daarvan vlot niet echt weet namelijk niet presies wat er nu moet gebeuren ?
branden als bij pin 5 0V word gezet geen leds en bij 5V alle leds?
mss 2 vliegen in een klap proberen
het is ook nog eens de bedoeling dat de ledjes beginnen te knipperren als SW2 sluit
iemand ideetjes alles is welkom
Hier ben ik weer 
Heb een schematje gekregen van Bliksem 999
Thnx man maar zit nog met een probleempje je had div high en low verwisseld maar dat helpt niet nu werken de ledjes van boven naar onder ipv dat ze allemaal aan zijn bij ongeveer 9 Ohm en uit bij ongeveer 92 Ohm
Hoe los ik dat op ?
klein is fijn
Moderator
R2 en R4 met elkaar verwisselen.
Dan komt er op de signaal pin een spanning van 11,9V bij een volle tank en 11,0V bij een lege tank.
Voor het volgende kan je het best twee metaalfilm weerstanden pakken, niet vanwege de tolerantie maar omdat 9,1Ω en 91Ω niet in de E12 reeks voorkomen. Ik zal even neerzetten wat de weerstandswaarden moeten worden:
R2= 1kΩ
R3= 1kΩ
R4= vlotter 9Ω ~ 92Ω
R5= 91Ω
R6= 1kΩ
R7= 9,1Ω
R8 regelt de stroom door de leds, met 1,2kΩ wordt dat 10mA wat goed is, wil je dat ze feller branden dan kan je deze naar 1kΩ verlagen.
Omdat de stroom door de leds al geregeld wordt door het IC is R1 eigenlijk niet nodig, maar kwaad kan het niet.
Damn wil nog steeds niet lukken nu branden alle leds continu iemand ideetjes???
altijd welkom 
De schakeling is wat onoverzichtelijk. Zal het eens op een andere manier laten zien. Het idee is op zich goed en omdat ik nog niet voor je aan de slag ben geweest (sorry, druk, was te verwachten) brei ik hier op door.
Enne, je kan de ledjes omdraaien. 
Led's zijn in dit schema omgedraaid, led1 = led10 - led2 = led 9 enz. Is dat je foutje Modinc?
R1 is te groot: (Zie datasheet)
Iled=(12,5/R8)+(Vref/2200)
Iled=(12,5/1200)+(1,25/2200)=11mA
10 leds => 110mA
Voedingsspanning voor de leds: 7V max in bar mode:
R1=(12-7)/10*Iled=5/110mA=45 Ohm => 47 Ohm
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Alles doorgerekend: Volgens schema bouwen, denk even om de volgorde van de leds. Niet verwisselen op de manier van klein in fijn.
Want:
Vlo(4)=(R3/(R3+R5))*12=(100/1100)*12=1,1V
Vhi(6)=(R6/(R6+R7))*12=(8,2/1008,2)*12=0,1V
Vsig(5)=(R2/(R2+R4))*12
Leeg: (R2=92 Ohm)
Vsig(5)=(92/1092)*12=1,01V
Vol: (R2=8 Ohm)
Vsig(5)=(8/1008)*12=0,1V
Ulticap bestand: Benzinemeter CO.UTSCH
---
Afbeelding en Ulticap file veranderd.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
klein is fijn
Moderator
Ik had even tijd van het weekend, dus ik heb maar eens wat op m'n breadbord gezet om te kijken of het echt niet werk of wel werkt.
Die laatste schakeling van Henry S. werkt, er staat alleen een doorverbinding teveel in het schema, het kruispunt links naast de 5 moet weg. Als dat weg is dan werkt het schema, maar met 1 probleem. Als de tank vol is dan is de weerstand 9Ω en dan moeten alle leds aan zijn, maar dan zijn ze juist allemaal uit... Het verwisselen van Div-hi en Div-lo lost dit niet op, het zorgt er alleen voor dat het ding aan de andere kant begint maar het probleem blijft.
Vandaar mijn eerste oplossing om de weerstanden om te draaien, dan werkt de spanningsdeler andersom. Dit kan dat ding ook niet aan, dan krijg je het probleem dat alle leds constant branden, omdat je meetspanning te dicht op de voedingsspanning zit.
Dus hieronder maar het altijd werkende schema, geschikt voor ieder soort meter van naar elke waarde.
Niet alle leds zijn getekent, maar dat spreekt voor zich, netzoals de voeding van de LM3914 die gewoon aan de Vcc en de ground moet.
Deze opstelling werkt voor een meter die een lage weerstand heeft wanneer de tank vol is en een hoge wanneer de tank leeg is.
Heb je een meter die andersom werkt, dan moet je de signal van de LM3914 niet aansluiten tussen R2 en R3, maar tussen R1 en R2.
Wil je dat de rij ledjes begint bij LED1, dan moet je de aansluitingen R-high en R-low omwisselen.
En jawel, het werkt echt:
Oeps, een tekenfoutje en een grote redeneringsfout. Zie hier de kracht van het breadbord. 
Ik zal de tekening ff updaten, staat zo lullig. 
---
Done
Op 16 oktober 2005 15:48:16 schreef klein is fijn:
blabla
blabla
En jawel, het werkt echt:
Afbeelding 2
De leds hangen met hun anode telkens aan een uitgang van de lm, met de kathode aan elkaar, en dan via de 47R weerstand aan de Vcc, moet dat daar dan niet de massa zijn ???
klein is fijn
Moderator
Ah,
, de leds moeten andersom, even schemaatje updaten...
[Bericht gewijzigd door klein is fijn op ]
Ja dat kon natuurlijk ook 
In elk geval, weet iemand waar zo'n benzinebestendige niveausensor te vinden is (een eenvoudige uitvoering, zoals je niveauschakelaars wel ziet uitgevoerd)
Behalve een van een bestaande motor/bromfiets te nemen heb ik er nog nergens apart gevonden eigenlijk :-S
Sorry voor de kick.
Ik wil dit zelfde doen maar wil iemand dit schema voor mij na lopen als ik met 6 ohm vol en 90 ohm leeg heb, en gewoon op 12 volt. En zou iemand precies een lijstje willen maken van wat ik precies allemaal nodig heb. Kan ik het bij een leraar bestellen namelijk.
Groeten Derck
Edit: Owjah er gaat 7 liter in mijn tank dus als die potmeters er dan ook mee wegkunnen.
Met grote dank
[Bericht gewijzigd door derck op ]
Het is een hele kleine moeite om dit zelf na te rekenen, maar gezien de waarden heb je gewoon dezelfde, de benodigde onderdelen staan allemaal in dit topic.
BTW: Het aantal liters maak niet uit voor de schaal, die is relatief.
Maar kijk ik ben een echte grote nOOb als het op weerstanden aan komt en vroeg mij zo af of iemand mij kon helpen.