eey sparks ik zie net dat je in heerenveen woont kan ik miss ff een keertje langskomen

heet je vader of familie toevallig reindert thalen en woont die in de knipe?

mijn vader heet abe thalen ik weet niet of we ook familie in de knipe hebben ik woon in kortehemmen boerendorpje vlak bij drachten en we hebben krachtstroom dus als ik het tc bouwen wat vind maak ik nog eens een keertje een monster coil

Monster coil hey...
Nou succes
Bereid je maar voor op vrij groffe uitgaven

pappie vind het allemaal super tof en heeft een wat beter gevulde beurs dan mij... maar kan ik nu een keertje langskomen?

hoeveel keer moet de gemiddelde spark gap per minuut klappen??

dan kan ik die electronisch gaan maken met halfgeleiders

hangt denk ik af van je voeding

Op 11 oktober 2005 19:23:55 schreef wvenis:
hoeveel keer moet de gemiddelde spark gap per minuut klappen??

dan kan ik die electronisch gaan maken met halfgeleiders

Als je toch halfgeleiders gebruikt, waarom dan niet direct de resonator sturen? zet er zo'n 400V aan 200KHz(Fres dus) op en het vonkt wel.

als ik nu 8000 volt/200Khz op de primaire zet, werkt het dan al,
want dan ga ik mn nst op een flyback-circuit zetten, 2 torren op een koeler en een dikke ferrietkern, wat gewikkel eromheen en klaar is kees.

zal wel weer niet zo simpel zijn, maar komt goed

eey kan je ook een weekijzeren kern gebruiken voor je sec spoel?

je bedoelt toch zeker niet de secondaire van mn tesla coil, die heeft geen kern, en weekijzer is toch te traag met op/af bouw van het veld, met die hoge frequentie kan je beter ferriet gebruiken

mn plan is nu dus om de 8000 volt 50 herz gelijk te richten en die gelijkspanning aan te bieden aan 2 hoogspanningstorren die vervolgens een resonantie van 200 khz creeren op een ferrietkern, die kern 1op1 wikkelen en dan aan te sluiten op de primaire van de tc.

@ dj_tjerk
je zei dat de topspanning van de coil gelijk is aan VAC * wortel 2
dat is 5000 * 1.4
begrijp ik de formule nou verkeerd of is de topspanning 7071 volt?

zal ik dat effe afronden naar boven...

Op 11 oktober 2005 19:44:14 schreef wvenis:
mn plan is nu dus om de 8000 volt 50 herz gelijk te richten en die gelijkspanning aan te bieden aan 2 hoogspanningstorren die vervolgens een resonantie van 200 khz creeren op een ferrietkern, die kern 1op1 wikkelen en dan aan te sluiten op de primaire van de tc.

Waarom 8000V, met 400V kom je toe, die hoge spanning is enkel om de gaps te laten vuren, zoek op google eens naar "Solid State Tesla Coil"

wat is ferriet een soort van ijzer?

Eehm jorn16. Als ik jouw was zou ik me toch echt wat meer verdiepen in de stof en wat meer google gebruiken. Bottle caps zijn niet zo in de winkel te koop. Misschien bij een museum maar verder ook niet. Bottle caps worden meestal door beginnende tc bouwers gebruikt omdat ze goedkoop zijn. En makkeijk zelf te maken. Je neemt gewoon een krat bier dat drink je leeg. Daar neem je vervolgens de flesjes van en daar wikkel je alu folie omheen. Tot waar de hals smaller word. Dat stuk laat je onbedekt. Je vult de flesjes dan met zout water en je hebt een condensator. Het zoute water is de ene pool en het alu folie de andere pool. Een bierflesje heeft gemiddeld een capaciteit van 600 pF.

BPS staat voor bangs per second. Oftewel het aantal keer dat je condensator per seconde ontladen wordt. Dit is met een srsg of arsg in te stellen. Voor de gene wie deze afkorting ook al niet snappen.

srsg = synchronous rotating spark gap
arsg = asynchronous rotating spark gap

Maar met een static gap heb je dus ook wel een aantal bps. Alleen is het dan niet in te stellen. Maar ligt het er aan hoe snel je condensator opgeladen wordt. Daarom ging het aantal bps bij sparks omhoog toen hij een derde nst er bij aan hing. Nu haalde hij weinig winst door die exta nst er bij aan te hangen. Dit komt doordat het verhogen van het bps minder effect heeft dan het verhogen van de cap. Als hij zijn cap vergroot had en het aantal bps hetzelfde was gebleven dan was de vonk lengte waarschijnlijk wel toegenomen.

Hier voor de beginnende coilers even een sammenvattende uitleg.

Je kijkt eerst aan welke materialen je makkelijk kunt komen. Vanuit dit punt ga je dan je tc verder ontwerpen.
Ook moet je kijken wat je wensen zijn. Als je bijvoorbeeld een kleine makkelijk mee te nemen coil wilt moet je niet gaan kloten met mots ofzo. Maar als je dan weer een grote coil wilt met veel vermogen en lange vonken is een mot-stack wel weer een redelijk goede goedkope optie.

Als je weet wat je wensen zijn ga je vanuit daar je tc verder ontwerpen.
hier staat een tabelletje wat voor dikte van de secondaire aanbevolen wordt voor de hoeveelheid vermogen.

Power Range Secondary Diameter 
less than 500W 3 to 4 inch 
500W to 1500W 4 to 6 inch 
1500W to 3KW 6 to 10 inch 
3KW and above 10 inch and above 

Stel je hebt een 400 watt nst (8 kv 50 mA). Dan wil je dus een secondaire van 4 inch dik dat is dus 10.16. Nou bestaat deze maat niet dus neem je een maat wie er dicht bij zit. Je komt dan uit op 9 of 11 cm. In dit geval gaan we voor 11 cm voor een redelijk grote coil. De H/D verhouding van je coil moet tussen de 4 en 6 liggen. Ik neem meestal 5 dat werkt bij mij altijd goed. Dit betekent dus als je een secondaire met een diameter van 11 cm hebt je hem 55 cm hoogt wilt hebben. Nu zitten er op een sgtc secondaire meestal 1000 tot 1500 wikkelingen. In dit geval gaan we voor iets rond de 1000 omdat dit meestal wel genoeg is. Je komt dan uit op een draaddikte van 0.5 mm en 1100 windingen.

Je gaat dan kijken naar de primaire. Je wilt meestal een coupling tussen de 0.1 en 0.2 hebben. Na mijn ervaring kan de coupling beter rond de 0.1 liggen als rond de 0.2 aangezien je anders kans hebt dat je vonken van je primaire naar secondaire krijgt. Ook wil je meestal 2 cm speling tussen je secondaire en primaire hebben met een coil van dit formaat. Dus de binnen diameter van je primaire word dan 15 cm. Met een sgtc wil je primair meestal rond de 10 windingen hebben. Je kijkt dan naar de diameter van de draad wie je voor je primaire gebruikt. Als je koperen buis neemt zit je meestal op de 8 mm. Je wilt iets van 8 mm ruimte tussen de windingen dus je kunt dan het formaat van je tc uitrekenen Met 10 windingen kom je dan op een totale diameter van 47 cm uit.

Nu je de primaire en secondaire hebt ga je naar te toroid kijken. Het is het best als je deze groter maakt als de diameter van je primaire. Op deze manier krijg je minder vonken / streamers naar je primaire en heb je ook geen strike rail nodig als je geluk hebt. We nemen in dit geval dus een toroid met een diameter van 60 cm en een dikte van 12.5 cm. Waarom 12.5 cm ? Omdat dit een makkelijk verkrijgbare maat is alu duct is bij de bouwmarkt.

Je vult nu je voeding in bij java tc En kijkt dan wat voor capiciteit ltr is (ltr = larger than resonant) Dit verschilt per type cap maar voor een tc als dit werkt een static gap het best.
Je vindt dan dat je een cap van 29.8 nF ltr is.
Nu ga je dus een condensator maken wie daarbij in de buurt zit. Dit kan op verschillende manieren. Ik geef onderaan nog wel even een uitleg van de gebruikelijke soorten caps.

Nu je je primaire tank cap ook weet kun je de coil kompleet invullen in java tc. Als je dan auto tune ook nog aanzet vertelt java tc je zelfs al waar je de primaire ongeveer moet tappen. Tappen houdt in dat je de primaire op verschillende plaatsen aan kunt sluiten. Hiervoor gebruikt met meestal een zekeringhouder of iets wat er op lijkt wie je op de primaire kunt klemmen.

Je moet nu alleen nog je sparkgap ontwerpen. Ik heb de beste resultaten gehaald met een simpele static gap waar een stofzuiger lucht doorheen zuigt om de vonk sneller te quenchen. Quenchen houdt in dat de vonk in de sparkgap geblust wordt. Dit moet zo snel mogelijk gebeuren omdat anders de energie uit je caps in de vonk in hitte omgezet wordt. Er zijn hier nog veel meer types maar daar zou ik onder aan mijn post nog wel een stukje over typen. In dit geval gaan we gewoon voor een simpele static gap. Die vullen we dan dus ook in bij java tc en voila je coil is helemaal berekent. Je hoeft hem dan alleen nog te bouwen en te hopen dat hij werkt.

Ik heb even de coil wie ik in dit voorbeeld ontworpen heb ff snel ingevoerd in java tc.

J A V A T C v.10 - CONSOLIDATED OUTPUT
Tuesday, October 11, 2005 19:41:36

Units = Centimeters

----------------------------------------------------
Surrounding Inputs:
0 = Ground Plane Radius
0 = Wall Radius
0 = Wall Height
0 = Ceiling Radius
0 = Ceiling Height

Secondary Coil Inputs:
Current Profile = G.PROFILE_LOADED
5.5 = Radius 1
5.5 = Radius 2
0 = Height 1
55 = Height 2
1100 = Turns
0.05 = Wire Diameter

Primary Coil Inputs:
7.5 = Radius 1
21.329 = Radius 2
0 = Height 1
0 = Height 2
8.64 = Turns
0.8 = Wire Diameter
0.0298 = Primary Cap (uF)
0 = Desired Coupling (k)

Top Load Object Inputs (dimensions & topload or ground connection):

Toroid #1: minor=12.5, major=60, height=57, topload

Secondary Outputs:
194.77 [kHz] = Secondary Resonant Frequency
90 [deg°] = Angle of Secondary
55 [cm] = Length of Winding
20 = Turns Per cm
0 [cm] = Space Between Turns (edge to edge)
19 [awg] = Recommended Wire Size
380.13 [meters] = Length of Wire
5 = H/D Aspect Ratio
33.39 [ohms] = DC Resistance
30054 [ohms] = Reactance at Resonance
30657 [ohms] = Forward Transfer Impedance
0.664 [kg] = Weight of Wire
24.559 [mH] = Les-Effective Series Inductance
24.992 [mH] = Lee-Equivalent Energy Inductance
24.284 [mH] = Ldc-Low Frequency Inductance
27.189 [pF] = Ces-Effective Shunt Capacitance
26.592 [pF] = Cee-Equivalent Energy Capacitance
39.18 [pF] = Cdc-Low Frequency Capacitance
0.15 [mm] = Skin Depth
23.58 [pF] = Topload Effective Capacitance

Primary Outputs:
194.77 [kHz] = Primary Resonant Frequency
0 [%] = Percent Detuned
0 [deg°] = Angle of Primary
782.84 [cm] = Length of Wire
0.8 [cm] = Average spacing between turns (edge to edge)
2 [cm] = Primary to Secondary Clearance
22.513 [uH] = Ldc-Low Frequency Inductance
98.946 [uH] = Lm-Mutual Inductance
0.134 [k] = Coupling Coefficient
7.46 = Number of half cycles for energy transfer at K
18.94 [uS] = Time for total energy transfer (ideal quench time)

Transformer Inputs:
230 [volts] = Transformer Rated Input Voltage
8000 [volts] = Transformer Rated Output Voltage
50 [mA] = Transformer Rated Output Current
50 [Hz] = Mains Frequency
230 [volts] = Transformer Applied Voltage
0 [amps] = Transformer Ballast Current

0 [ohms] = Measured Primary Resistance
0 [ohms] = Measured Secondary Resistance

Transformer Outputs:
400 [volt*amps] = Rated Transformer VA
160000 [ohms] = Transformer Impedence
8000 [rms volts] = Effective Output Voltage
1.7 [rms amps] = Effective Input Current
400 [volt*amps] = Effective Input VA
0.0199 [uF] = Resonant Cap Size
0.0298 [uF] = Static gap LTR Cap Size
0.0519 [uF] = SRSG LTR Cap Size
24 [uF] = Power Factor Cap Size
11312 [peak volts] = Voltage Across Cap
39988 [peak volts] = Recommended Cap Voltage Rating
1.91 [joules] = Primary Cap Energy
412.5 [peak amps] = Primary Instantaneous Current
77.7 [cm] = Spark Length (JF equation using Resonance Research Corp. factors)

Rotary Spark Gap Inputs:
0 = Number of Stationary Gaps
0 = Number of Rotating Electrodes
0 [rpm] = Disc RPM
0 = Rotating Electrode Diameter
0 = Stationary Electrode Diameter
0 = Rotating Path Diameter

Rotary Spark Gap Outputs:
 = Presentations Per Revolution
 [BPS] = Breaks Per Second
 [kmh] = Rotational Speed
 [ms] = RSG Firing Rate
 [ms] = Time for Capacitor to Fully Charge
 = Time Constant at Gap Conduction
 [ms] = Electrode Mechanical Dwell Time
 [%] = Percent Cp Charged When Gap Fires
 [peak volts] = Effective Cap Voltage
 [joules] = Effective Cap Energy
 [peak volts] = Terminal Voltage
 [joule*seconds] = Energy Across Gap
 [cm] = RSG Spark Length (using energy equation)

Static Spark Gap Inputs:
2 = Number of Electrodes
1 [cm] = Electrode Diameter
0.37 [cm] = Total Gap Spacing

Static Spark Gap Outputs:
0.37 [cm] = Gap Spacing Between Each Electrode
11312 [peak volts] = Charging Voltage
10924 [peak volts] = Arc Voltage
37354 [volts] = Voltage Gradient at Electrode
29524 [volts/cm] = Arc Voltage per unit
96.6 [%] = Percent Cp Charged When Gap Fires
10.57 [ms] = Time To Arc Voltage
95 [BPS] = Breaks Per Second
1.78 [joules] = Effective Cap Energy
365693 [peak volts] = Terminal Voltage
168 [joule*seconds] = Energy Across Gap
87.8 [cm] = Static Gap Spark Length (using energy equation)

Ik ben in dit verhaal vast nog wel wat vergeten maarjah dat voeg ik later nog wel toe dan. Op dit moment wel weer genoeg getypt.

Hier onder alleen nog even de verschillende soorten caps en spark gaps met hun voor en nadelen.

Caps:

Bottle caps.
Deze condensatoren zijn makkelijk te maken en worden veel door beginners gebruikt. Het voordeel van deze condensatoren is dat ze zeer goedkoop zijn en makkelijk te maken en de onderdelen zijn ook goed verkrijgbaar. (tenzij je onder de 16 bent en nog niet mag drinken :P)
Het grote nadeel van deze caps is hun formaat. Voor een bottlecap van 28 nF heb je al snel 30 wijnflessen nodig of een goeie 40 bierflesjes. Ook hebben deze caps aardig wat verlies.

Plate caps
Dit zijn ook zelfgemaakte condensatoren.
Je neemt bij deze condensatoren telken een laag alu folie met daaroven op een laag isolerend materiaal met daarop weer een laag alu folie. Het aantal lagen kun je zo vaak uitbereiden als je maar wilt (en dus ook de capaciteit). Als isolatie word meestal PE of PP gebruikt. Deze hebben het minste verlies.
Het nadeel van zo'n condensator is de kosten en de verkrijgbaarheid van de materialen. De kosten lopen al snel op en het isolatiematieriaal (dyelectrum) is ook niet altijd even makkelijk te verkrijgen. Ook moeten deze condensatoren eigenlijk in olie gestopt worden en vacuumgezogen. Anders is de kans dat je condensator snel vaalt groot. Het voordeel van deze caps is dat ze toch nog stukken minder ruimte innemen als een bottle cap en minder verliezen hebben. Ook zijn ze als je goed zoekt toch nog wel goedkoper als een mmc.

rolled cap
Dit is eigenlijk een zelfde soort condensator als een plate cap. Alleen neem je bij deze condensator maar 1 laag eigelijk. Je neemt eerst een laag alu folie. Daar boven op komt een laag isolatie materiaal. En daar boven op weer een laag alu folie. En daarop weer een laag isolatie materiaal. Dit geheel rol je dan op. Dit soort condensatoren heeft meestal een hogere capaciteit als een plate cap. Verder gelden dezelfde voor en nadelen als de plate cap.

mmc
mmc staat voor multi mini capicator.
Dit houdt in dat je meerder kleine condensatoren gebruikt om een grote te maken. Dit type condensatoren is tegenwoordig het populairst omdat ze het minste verlies hebben. Ook gaat een mmc niet snel stuk als je goede caps gebruikt en ze niet teveel overbelast. Ook zijn mmc's een stuk kleiner als de eerder genoemde caps. Het nadeel van mmc's is de kosten en de verkrijgbaarheid van geschikte condensators. Het meest gebruikt worden de cde of wima fkp1 condensatoren. Google maar eens op mmc of multi mini capicator en je vindt genoeg.

Spark gaps.

Static gap
Een static gap is het simpelste type spark gap. Deze bestaat uit 2 of meerdere electroden wie een bepaalde afstand van elkaar staan. Als de spanning hoog genoeg is slaat hij door en word de condensator in de primaire spoel ontladen. Dit soort spark gaps heeft meestal een luchstroom erdoor nodig voor koeling en quenching om goed te functioneren.

arsg
De asynchronouw rotating spark gap.
Deze spark gap werkt met een motor waarop een schijf met electroden is bevestigd. Deze shijf draait rond en de electroden komen tussen 2 stilstaande electroden door. Op dat moment word de condensator ontladen.
Deze spark gap wordt
niet aanbevolen voor nst's omdat deze niet synchroom loopt met de netfrequentie. Hierdoor komt er extra stress op de nst omdat de condensator niet altijd ontladen wordt als hij vol is omdat er dan bijvoorbeeld op dat moment geen electrode aanwezig is tussen de 2 stilstaande.

srsg
De synchronous rotating spark gap. Deze sparkgap is eigenlijk hetzelfde als de arsg. Alleen loopt deze gelijk met de netfrequentie. Daardoor wordt de condensator altijd op het juiste moment ontladen.

Ik heb deze post aan het eind een beetje afgeraffeld omdat ik geen zin meer had om te typen :P ook zullen er vast nog wel een hoop spelfouten enzo instaan. Er mist ook nog een hoop info maar dit heb ik zonet even snel uit mijn hoofd getypt. Mocht er interesse in zijn dan zou ik deze post nog wel uitbereiden en verbeteren.
Hoop dat iemand wat aan dit verhaal heeft en dat er nog wat van te snappen is.

edit:
typfoutje verbeterd

hallo.

Ik vroeg mij af of die bijeenkomst van 26 november voor iedereen die wil komen is fry:P?

Ik zou namelijk zelf erg graag een werkende tesla willen zien.

(edit)Ik volg dit topic niet zo heel erg meer maar ik kan me herinneren dat er ooit de vraag was hoeveel mot’s je in serie kan zetten. Ik heb het geprobeerd met 9 en dat werkt helaas niet Zonder olie met heb ik nog niet geprobeerd.
Het probleem is dat ik vonken kreeg tussen de primaire wikkeling en de kern die bij de meeste mot’s als een van de sec contacten is aangesloten.
Maar echt nuttig was het niet bij die 9 stuks ik kreeg er ook niet echt veel spanning uit zo tussen de 8 en 10kV.
En nadat de eerste vonken de wikkel draad isolatie hadden weg gesmolten was het helemaal een treurig gebeuren.

Dus mijn conclusie is mot's zonder olie en met kern als sec aansluiting in serie tot max 5 stuks.

[Bericht gewijzigd door Bobbyb op ]

@Bobbyb
Voor zover ik weet is het voor iedereen maar dat zou je aan fry moeten vragen.

@wvenis.
Ik zou morgen wel ff een uitleg over sstc's typen als ik zin heb. Heb op dit moment geen zin meer.

@jorn16.
Zoek aub eerst wat meer informatie op voor je allemaal vragen hier gaat stellen. Bijna al je vragen kun je binnen een paar seconden op google vinden.

@jorn16
ferriet is Fe2O3 en heeft net als ijzer electromagnetisch eigenschappen, alleen andes (beter), soort steen.

@jorrit
ik hou van je
wil je helpen met bottle cap? het drink gedeelte dan:P

[Bericht gewijzigd door jorn16 op ]

die bijeenkomst is gaaf, ik wil ook wel komen...hoop dat de coil dan af is.

ik heb al allemaal shit zitten te lezen misschien komt het door mijn gebrekkige engels dak het niet begrijp maja jullie zijn er tog ook nog

@wvenis ferriet is dus ijzer oxide

ik heb gezocht naar "solid state tesla coil" maar dan krijg je zoveel versie's.

ik denk dat ik het gewoon ga proberen met mn nst.

400 khz maken kan nooit zo moeilijk zijn, als ik resultaten boek dan schiet ik wel plaatjes van ons project.

en met halfgeleiders is de frequentie wel degelijk te regelen, zelfs makkelijker, met potmetertje.

@jorn16

ja, een soort van want ijzeroxide is in principe roest.

als je een tv openmaak en je naar de fly-back trafo (lijntrafo) kijkt dan zit er een soort rechthoekig stuk steen omheen, dat is ferriet.

@jorrit
tot morgen