is het mogelijk om met een grote ferriet kern een 1:1 trafo te maken die genoeg energie levert voor een tc,
ik wil een flyback driver gaan gebruiken om hem aan te sturen en dan kan ik met wat extra electronica de fequentie instellen, en als het kan, hoe groot moet dan de kern ongeveer zijn?
zweetvoetje
Free the whales!
@nextcoile:
Ja. Als je goed kijkt, dan zie je aan de binnenkant een aantal blokjes zitten die een vaag groenig licht uitstralen (ook als hij uitgeschakeld is). Je moet nogal uitkijken hiermee, want er komt zeer veel straling vanaf. Deze straling gaat overal doorheen, maar wordt tegengehouden door de buitenkant van de magnetron. Dat is ook de reden dat je geen levende dingen aan de binnenkant mag zetten, want deze zouden spontane radio-activiteitsvergifitging oplopen.
Het is dus zaak om de magnetron zo veilig mogelijk open te maken. De manier die ik vaak gebruik is een flat en een touw. Ik flikker de oude magnetron naar beneden van de flat, zodat de onderdelen eruit liggen. Daarna ga ik met het touw (met een magneet aan de onderkant) de bruikbare onderdelen eruit vissen...
Het is wel belangrijk om een flat te nemen met een ingang die ver genoeg bij de 'werpplaats' vandaan is. Anders kan je de flat niet meer uit, en moet je wachten op de EOD. Die zullen het ding dan verder opruimen, maar daar betaal je dan wel het nodige voor.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Pardon hoor, maar ik vind het vrij normaal hoor dat mensen denken dat er iets radio actiefs inzit.
Dat dacht ik vroeger ook, maar mede dankzij teslaman en tommyboy weet ik nu anders.
Als mensen dat niet weten verwacht ik een wat normaler antwoord... want stomme vragen bestaan niet.
@zweetvoet
ik vind dat helemaal geen stomme vraag,
sommige mensen halen van alles uitmekaar,
als je een brandmelder sloopt dan kom je zeker radioaktief materiaal tegen, en zelfs beton is radioaktief dus.....
weardguy
Een trafo kan geen frequentie verhogen.
Dan zal je er iets achter moeten hangen wat de frequentie verhoogd.
zweetvoetje
Free the whales!
Stomme vragen bestaan niet?
Raak jij soms niet geirriteerd van die mensen die hun schoolwerk weer door ons op willen laten knappen?
OK, als de persoon in kwestie 10 jaar oud was had ik dit door de vingers gezien, maar hij is geboren in 1975!
Tegen die tijd zal je toch ook wel eens door hebben dat als er radio-actieve onderdelen in zitten, dat zo'n ding dan hartstikke gevaarlijk is om in huis te hebben. Gewoon om de straling die er vanaf komt, maar ook om dingen als brand enzo. Het zou nooit toegestaan zijn om mensen zoiets in huis te laten hebben.
(of het zou zo weinig radioactief zijn dat het toch niet schadelijk is).
@weardguy
dat is dan een soort van flyback trafo, en dus niet zomaar een 1:1.
met transistoren aangestuurd. en gelijkspanning in wissel uit
[Bericht gewijzigd door tritium op ]
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
@ jorrit
wat moet ik dan bij gouden gids als zoekwoord intypen?
ik heb motorwikkeling, wikkelbedrijf, wikkeldraad en vanalles gehad...
@zweetvoet
er zijn zoveel radioaktieve toepassingen, en ook in huis............
en "schoolwerk door ons laten opknappen"
is ook een leuke, de mensen zijn hier om te leren en te delen.
geen stomme vraag dus
[Bericht gewijzigd door tritium op ]
zweetvoetje
Free the whales!
Zijn deze gevaarlijk dan?
Nee...
Het openmaken van een TV kan ook gevaarlijk zijn. Daar zitten ook gifitige stoffen in, en de beeldbuis kan imploderen...
Alles heeft zo zn gevaren, en die radio-activiteit is echt niet zo ontzettend gevaarlijk.
ik heb nog een ferriet vraag,
als een ferrietkern van 10 cm op +/- 16 khz werkt, hoe snel is dan een kern van 20 cm verzadigd, waar find ik hier een formule voor?
Op 12 oktober 2005 18:46:47 schreef zweetvoetje:
@nextcoile:
Ja. Als je goed kijkt, dan zie je aan de binnenkant een aantal blokjes zitten die een vaag groenig licht uitstralen (ook als hij uitgeschakeld is).
Huh? Waar zit dat dan? Als het licht geeft moeten er al ferm versnelde protonen vanaf komen, dat zou je behuizing nooit tegenhouden...
LOL 
En de flat en raam methode, zeer interessant. Er zijn wel wat mensen die denken dat een magnetron gamma straling maakt...
[Bericht gewijzigd door Bertrix op ]
@zweetvoet
als je een radioaktief deeltje inademt of opeet, kan het zijn dat dit in je lichaam opgenomen wordt en de rest van je leven met een radiozender in je lijf loopt.
gevaarlijk dus.
zweetvoetje
Free the whales!
Dus jij eet onderdelen de onderdelen die in opengesloopte apparaten zitten op? 
Ok, SMD onderdelen kan je zo inademen, maar dan nog.
Het aanraken van de onderdelen is niet erg gevaarlijk. (neem ik aan). de radioactiviteit zit alleen van binnen. (er komt alleen straling uit, geen radioactieve stoffen) En op de buitenkant staat het altijd wel als er echt gevaarlijke stoffen in zitten. (net zoals dat erop staat als er BeO in zit.
Je gaat die onderdelen dus ook niet openmaken.
Als je dat beetje radio-activiteit in je lichaam mee blijft nemen is dat ook nog niet zo heel erg. Waarschijnlijk is vaak vliegen met het vliegtuig even gevaarlijk. Het gaat maar om heel weinig van die radioactieve stoffen. Ze zullen namelijk ook zo nu en dan door niet al te slimme mensen in de vuilnisbak gegooid worden. Dit vuilnis wordt verbrand, en het komt dus ook allemaal in de lucht terecht. De normen zullen echt wel goed genoeg opgesteld zijn om gevaar te voorkomen.
als je radioaktieve stoffen (zware metale ed)
aangeraakt he en je haalt later een bullenbak uit je neus is het al raak, in irak schieten ze wel eens met verarmd uranium, dit is zwaarder als lood en harder.
door de klap van de kogel met het te raken object komt het uranium met gas vrij in de lucht, als je dat inademt kan je dus kanker oplopen na verloop van tijd.
zoek eens op google...............
beetje offtopic trouwens, deze discussie
@wvenis.
Voor een sstc heb je geen ferriet kern nodig. (behalve voor de gdt dan)
Je neemt gewoon 1 van de schema's van steve. Bijvoorbeeld deze http://www.stevehv.4hv.org/SSTC5.htm
Dit schema gebruikt een antenne als feedback. Deze zorgt ervoor dat de coil telkens op de goede frequentie aangestuurt wordt.
Korte uitleg over de werking van een sstc.
Bij een sstc neem je meestal een driver. Deze maakt een blokgolf wie in een gdt gestuurd wordt. De driver doet dit op de resonantie frequentie van de tc doormiddel van feedback. In het bovengenoemde schema gebeurt dit doormiddel van antenne feedback. Deze gdt stuurt vervolgens een h-brug van mosfets of igbts aan. Deze pompt vervolgens vermogen in de primaire spoel op de resonantie frequentie van de tc.
In voor verder uitleg heb ik op dit moment geen tijd. Ben even druk voor school dus. Kijk anders maar is op steve conner zijn site en die van steve ward. Daar wordt wel veel uitgelecht.
steve conner zijn site is www.scopeboy.com
en Steve Ward zijn site is http://www.stevehv.4hv.org/
bedankt jorrit, maar het enig wat ik wil weten is dat als ik de primaire op 400 volt zet met 400 khz , en dat werkt, dan weet ik voldoende.
ik wil namelijk de rest zelf verzinnen.
ik geloof dat er veel meer manieren zijn om dit te berijken, een kopie van iemand is leuk maar met iets nieuws komen is beter.
weardguy
Is het wel zo'n goed idee om te gaan beginnen eh wvenis?
Een tesla is afhankelijk van zoveel factoren dat het echt niet zomaar is van: ik flikker er 400 volt met een leuke frequentie in en hij werkt.
Daar is berekening en vooral aanpassing als je iets werkends naar berekeningen hebt, voor nodig.
400 khz bij 400 volt op de primaire zou niet goed gaan werken en zeer waarschijnlijk resulteren in een kapotte h-brug.
Je moet zorgen dat de primaire aangestuurd wordt op de resonantie frequentie van de tesla coil. Je kunt hier zelf een schema voor gaan ontwerpen of 1 van de bestaande bouwen. Ik raad je aan om eerste met een bestaande te beginnen en er achter te komen hoe alles precies werkt. Scheelt een hoop silicum
. Ik heb zelf ook eerst een schema nagebouwt. (de pll driver van steve conner). Daarna heb ik mijn eigen driver ontworpen wie ook goed werkt. Voor mijn drsstc ga ik denk ik meerdere schema's combineren. Ben er nog niet helemaal over uit.
ik ga gewoon wat proberen waarvan ik denk dat het werkt, als ik iets berijk zal ik het laten zien.
ik denk dat een grote ferriet kern met een flybackdriver als voeding voor de primaire helemaal zo gek nog niet is.
die schema's van steve zijn leuk maar te veel werk voor een eerste tc.
ik wil hem voor oud en nieuw af hebben om hem om 12 uur aan te zetten, is weer eens wat anders dan dat vuuurwerk wat een hoop geld kost.