kan je me mischien iets uitleggen over de resonantie, dan weet ik wat ik moet gaan bouwen.

een paar hoofdstukken terug zij er iemand dat je met 400 volt en hf genoeg had op de primaire..

Eehm zoveel werk is het toch niet om zo'n schema na te bouwen ? Dat schema waar ik de link van heb gegeven heb je met een uurtje wel in elkaar zitten lijkt me. Ik heb hem zelf laatst ook nog even gebouwt voor een kleine sstc. Hij werkte meteen en ik had de hele coil in iets van 5 uur gebouwt (secondaire, primaire, halfe h-brug en driver) De primaire zag er dan wel niet al te geweldig uit maarjah hij werkte wel :P dus in een paar maand moet het makkelijk lukken dacht ik zo. Maar als je het op een andere manier wilt proberen ik hou je niet tegen. Ik heb ook veel geexperimenteerd met sstc's en flybacks. Laat maar horen of het nog gelukt is :)

edit:
Las net je 2de post.
mwoah 400 volt is nog niet eens perse nodig. Ik haal met 24 volt in een streamer pluimpje van 1 cm en een vonk naar aarde van 1.5 cm ofzo dus. Je moet er alleen voor zorgen dat de primaire op de resonantie frequentie van de secondaire aangestuurd wordt. De meeste sstc drivers op internet doen dit doormiddel van feedback de coil stemt zichzelf dan eigenlijk. Als je dit teveel werkt vindt kun je natuurlijk ook simpel een ne 555 nemen. Hier achter hang je dan een mosfet driver wie je h-brug aanstuurt. De ne 555 stel je dan in op de resonantie frequentie van de secondaire. Dit gaat goed tot een goede 30 tot 60 volt en daarna gaat je h-brug eraan omdat de resonantie frequentie van je secondaire verandert door de streamers.

[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]

volgens mij ben jij een supermonteur.

ik heb al veel snipperuren in dit project zitten en ik ben niet verder gekomen als 20 cm streams die onze NST heeft opgeblazen omdat er een vlam de primaire inschoot, eigen schuld trouwens want het was maar 3kv kabel direct op de sec gewonden

Op 12 oktober 2005 18:59:03 schreef zweetvoetje:
Stomme vragen bestaan niet?
Raak jij soms niet geirriteerd van die mensen die hun schoolwerk weer door ons op willen laten knappen?

OK, als de persoon in kwestie 10 jaar oud was had ik dit door de vingers gezien, maar hij is geboren in 1975!
Tegen die tijd zal je toch ook wel eens door hebben dat als er radio-actieve onderdelen in zitten, dat zo'n ding dan hartstikke gevaarlijk is om in huis te hebben. Gewoon om de straling die er vanaf komt, maar ook om dingen als brand enzo. Het zou nooit toegestaan zijn om mensen zoiets in huis te laten hebben.
(of het zou zo weinig radioactief zijn dat het toch niet schadelijk is).

Nou, jij bent de eerste grote onbeleefde droplul die ik hier op dit forum tegenkom! En hopelijk ben je ook de enige hier! Jouw reactie getuigd niet alleen van zeer weinig respect naar mede-forumers, maar ook van onvolwassenheid. Ik zie dat je van beroep een nietsnut bent en geboren in 1987. Je bent dus een broekie dat nog veel moet leren!
Als ik zo even door het forum blader, zie ik dat iedereen elkaar normaal behandeld - en ja, ik zie ook veel 'domme' vragen, maar daar wordt wel altijd normaal op gereageerd. Je kunt altijd van elkaar leren, toch? Daar is dit forum ook voor bedoeld!
Bovendien vond ik mijn vraag niet eens zo slecht. Ik heb eens gehoord dat er radioactieve elementen in magnetrons wordt verwerkt. Ik heb mij altijd afgevraagd of dit ook werkelijk zo is... en zo ja, waar dient het dan voor? En vóórdat ik in een magnetron ga zitten klooien, wil ik dat toch eerst zeker weten!

Domme vragen bestaan niet... Domme antwoorden wel!

hehe was je me weer te snel af :P

Maarjah lees mijn edit van mijn vorige post nog maar is.
Mocht je nog vragen erover hebben stel ze dan maar. Maar probeer ze wel zo gericht mogelijk te stellen dat is makkelijker antwoord geven.

ps. Ik heb je nog weer even een email terug gestuurd over die thyristors enzv

@nextcoil

goedzo nextcoil, opzouten met die gek.

hij is zoiezo al erg stil geworden..........

haha

wat ik probeer te begrijpen is de resonantie, wat doet i, bij een flyback trafo snap ik de werking, maar bij een tc kan ik toch zeker zelf de freq. bepalen

beetje meer of minder en je ziet zelf wat er gebeurd, of heb ik het helemaal mis...

waar ik op doel is dat ik een soort frequentie drive (hf) wil gaan bouwen om vervolgens dat de pri in te duwen.

[Bericht gewijzigd door tritium op ]

mischien een hele stomme vraag, maar wat is een h-brug

Bij een tc kun je niet zelf de freq bepalen. Je secondaire vormt een lc circuit. Deze resoneert dus op een bepaalde frequentie. Uit te rekenen via deze formule

Resonant Circuit Formula

F = 1/( 2 * pi * (wortel(L * C))

F = frequency in hertz
      L = inductance in henrys
      C = capacitance in farads

Of je kunt simpel je secondaire invullen in java tc en die berekent dan de resonantie frequentie voor je.

Je moet nu de primaire op deze frequentie aan sturen.

quatro post!

sorry hoor maar is het zo dat de pri. op 100 khz in resonantie kan zijn en op 99 khz niet

bedankt..

uiteindelijk is het dus helemaal niet zo moeilijk.

kan ik straks gewoon met een potmetertje de boel afstellen

:edit
die formule ken ik wel maar dat je daar dus de resonantie mee uitrekent wist ik niet.

nogmaals bedankt.

[Bericht gewijzigd door tritium op ]

wat is coupling precies? ik weet dat het uitmaakt hoever primaire en secundaire uit elkaar staan maar wat is de formule hiervoor?
ik kan btw nergens 0.8 cm koperbuis vinden ben bij gamma praxis provak geweest alleen 0.5cm 1.0 cm en 1.2cm
iemand enig idee hoe dik remlijdingen van autos zijn of waar ik wel 8 meter koperbuis van 0.8 cm kan krijgen?

[Bericht gewijzigd door jorn16 op ]

Nou het probleem is zodra je streamers groeien voegen ze capaciteit toe aan je secondaire. Daardoor verandert de frequentie dus. En de frequentie waar op je primaire aangestuurt word is dan niet meer de resonantie frequentie van je secondaire wat er voor zorgt dat je fets of igbts moeten hard switchen wat waarschijnlijk het einde van je h-brug inhoudt.

hier een schema van een h-brug

http://www.stevehv.4hv.org/SSTC2/SSTC2-03.gif

edit:
@jorn16
Jah de coupling maakt uit. Dit staat ook in het verhaal wat ik een blz of 2 terug getypt had. Voor een sgtc wil je meestal een coupling rond tussen de 0.1 en 0.2 hebben. 0.2 is meestal al te hoog voor een sgtc en dan krijg je vonken van je primaire naar secondaire en racing sparks over je secondaire. Iets wat je niet wilt dus.
Het is te berekenen met formules maar ik laat meestal java tc het doen scheelt een hoop tijd. Ook kun je bij java tc invullen wat de coupling moet zijn dan verbouwt java tc je primaire zo dat je die coupling haalt.

hehe blijf bezig met uitleggen zo :p hoog tijd dat die site er komt...

@jorn16

weet ik niet, wat ik wel weet is dat als je de pri. direkt op de sec. wikkelt (goede kabel nodig) dat het een stuk krachtiger wordt allemaal.

Okee weer een filmpje van mijn VTTC (10MB!!)
Ik sta dus met mijn dikke kop de eerste minuut in beeld.
Maar kijk eens naar de eerste run, ik begin dan in te zoomen en let niet meer op de VTTC het lijkt niet helemaal goed te gaan, stopte volgens mij precies op tijd.
Daarna nog een paar donkere runs, en een stukje om te laten zie hoe warm mijn buisje het krijgt.

@Jorrit Heb de aarde aangesloten maar dan bij heel laag vermogen al overslag van de pvc pijp?????? naar de sec.
Dus die aarde er heel snel weer eraf. Filmpje is dus zonder aarde.

URL van filmpje
http://home.tiscali.nl/mikegerrits/Filmpjes/Vttc%20test.wmv

Edit: Attentie Attentie, leest niet over deze post heen!:P

Onlangs heb ik in de Hubo (soort Gamma) een heel cool verwarmingselement gezien.

Het is een koperenwaterleiding die gebogen is in de vorm van een 'normale' spoel, alleen dan heel dikke, en heel weinig, windingen. Dit is dus geen platte spiraalschijf zoals een normale primaire.

Toevallig heb ik een plaatje uit een boek uit 1933 waar de primaire spoel er precies op lijkt (behalve dat het verwarmingselement heel wat dikker is).

Dit plaatje beantwoordt denk ik ook Bertrix vraag (of je ook aan de onderkant van je secundaire een toroid kon maken). Dat is hier namelijk het geval!

Maar mijn vraag is dus, zou ik dit verwarmingselement kunnen gebruiken? Zou wel mooi zijn, kant en klare primaire :)

@jorrit ja ik weet dat je coupling ook in je eerdere post gebruik maar wat betekent het nou? ik zie niet echt verband en als ik op http://www.richieburnett.co.uk/operatn2.html#coupling
kijk is ook allemaal heel mooi daar plaatjes maar dan snap ik het nog niet

ging een btje mis

[Bericht gewijzigd door jorn16 op ]

@jorrit

ik snap het niet, het gaat toch om de spanning die uiteindelijk de streamer maakt.

wat de pri. doet is dan indirekt toch niet van belang,

het gaat toch om de sec, of is de pri. ook zo belangrijk voor de streamers.

ik weet het even niet goed uit te leggen wat ik ervan denk maar als de sec op +/-150 khz draait krijg je toch zeker streamers tov aarde.

mischien ben ik niet slim genoeg om het te begrijpen, maar ik doel niet op de idiale freq.

als er een streamer is en hij krijgt zn goede waarde terug dan heb je weer een streamer en dus achter mekaar een vlam, wat de bedoeling is, of heb ik het helemaal mis

@ZAQ

Gaaf dingetje van je.:)
* Dipswitch houd van vonkfilmpjes!!

Op 12 oktober 2005 20:51:42 schreef ZAQ:
Okee weer een filmpje van mijn VTTC (10MB!!)
Ik sta dus met mijn dikke kop de eerste minuut in beeld.
Maar kijk eens naar de eerste run, ik begin dan in te zoomen en let niet meer op de VTTC het lijkt niet helemaal goed te gaan, stopte volgens mij precies op tijd.
Daarna nog een paar donkere runs, en een stukje om te laten zie hoe warm mijn buisje het krijgt.

@Jorrit Heb de aarde aangesloten maar dan bij heel laag vermogen al overslag van de pvc pijp?????? naar de sec.
Dus die aarde er heel snel weer eraf. Filmpje is dus zonder aarde.

URL van filmpje
http://home.tiscali.nl/mikegerrits/Filmpjes/Vttc%20test.wmv

@ZAQ

Mooi filmpje! Heb je nog meer van dit soort filmpjes op dit forum gepost?

Wat voor HV-trafo heb je voor deze VTTC gebruikt?

@zaq.

Ziet er goed uit dat filmpje :)
Ik zie dat je al een stuk verder komt als eerst. Ben wel benieuw hoe hij er in het echt uitziet. Nog geen vttc in het echt gezien. De ontladingen hebben altijd wel een aparate vorm ervan :)

@wvenis.
Een sstc werkt anders als een sgtc. Daar wordt een condensator opgeladen wie vervolgens door de sparkgap ontladen wordt in de primaire spoel. Dit vormt weer een lc circuit wat dus op een bepaalde frequentie resoneert. Deze moet hetzelfde zijn als de frequentie van de secondaire.

Bij een sstc werkt het anders. De primaire word dan aangestuurd op de resonantie frequentie van de secondaire. Je kunt dus niet gewoon maar een willekeurige frequentie op je primaire zetten dit werkt niet. Een tesla coil dankt zijn hoge uitgans voltage namelijk aan de resonantie werking wie optreed tussen het primaire en secondaire circuit. Als je de primaire dus op een andere frequentie aanstuurt als de resonantie frequentie van de secondaire werkt het niet.

Een drsstc ga ik nu nog wel niet op in want die werkt weer anders.

ps. chek je email :P

edit:
hier trouwens nog 2 oude filmpjes van mijn sstc.
Hij komt hier niet verder als 20 cm omdat dan de zekering van mijn oude variac sprong. Nu gelukkig nieuwe variac :)

http://home.hccnet.nl/g.heus/PIC_1061.AVI

http://home.hccnet.nl/g.heus/PIC_1063.AVI

Jah dit zijn oude filmpjes voor degene wie ze al is gezien hebben :P
De naald wordt trouwens zo warm dat hij smelt in de filmpjes daar komen die gele vonk achtige dingen vandaan.

iemand enig idee van de capaciteit van een wijnfles?

@jorn16

1nF

Hmm en nu is het wel weer genoeg voor vannavond :P Ga denk ik maar is lui met een biertje niets meer doen :)

@nextcoile

Kijk hier maar eens:
http://home.tiscali.nl/mikegerrits/
Bij de verschillende tesla coils.

Veel kijk plezier.