het probleem:
ik ben bezig met een roboje te maken,(ALS, Act Like Smart) maar heb geen idee of het werkt. ik loop namelijk vast bij het compileren van de picbasic code. ik heb te veel regels code voor de lite versie van picbasic. nu zoek ik dus iemand die mijn code wil compileren. de code is nog niet helemaal af, want er moeten dingen worden aangepast die ik pas kan aanpassen als ik zie wat er gebeurt. het robotje moet namelijk enkele keren een bocht maken, maar die moet dan ook wel naar links zijn, of naar rechts (wel met wat afwijkingen). ik doe dit door 1 motor te laten draaien, zodat de boel draait, maar ik weet niet hoe lang die motor moet draaien... (de hele besturing van dat ding gaat door de linker of rechtermotor aan of uit te zetten, en dan een bepaalde tijd in die staat te houden, mischien kan dat handiger?)

extra info:
ALS heb ik zelf uitgedacht dus ik kan niet verwijzen naar een internetpagina waar een complete bouwbeschrijving op staat, het enige wat ik heb is een aantal zelfgetekend schema's (moet 1 geheel vormen maar dan word het zo'n pan spaghetie :)) en de code die nu af is.

ik zal nog even vertellen hoe de motoren op "niet electronische" wijze gemonteerd zitten:
onder een rechthoek van triplex, vooraan, 1 links, 1 rechts, met wieltjes uit een oude legodoos "geleend"

wel electronisch zitten ze aan een H brug, en de H brug aan de pic (ik gebruik een 16f628a)

op de pic zitten verder 4 drukschakelaars, om te kiezen wat de robot gaat doen
(tot nu toe keuze uit: een driehoek rijden of 8 keer tegen de muur knallen >:) )

vraag me niet wat het nut van zo'n robotje is, ik bou dat ding namelijk voor de lol.
en een robotje dat tegen de muur knalt, dan achteruitrijd, een bocht maakt en weer rechtdoor gaat (naar de volgende muur, todat ie 8 keer tegen een muur is geknald)

meer informatie geef ik indien nodig ook hier, en als het af is mogelijkerwijs ook foto's.

verder hou ik iedereen hier natuurlijk op de hoogte van de ontwikkelingen!

EDIT:
de code is bij nader inzien nog lang niet af, want als het een beetje wil lukken met de problemen van het niet kunnen tillen van de batterijen, dan denk ik een record-and-playback modus uit, ofwel, leer ALS rondkarren, sla op wat ie deed, en laat 'm later die route weer karren. ben ik gelijk van het gedoe af hoelang een motor moet draaien om het hoekje om te gaan (letterlijk dan :)).

* Lucky Luke gaat als alles lukt alle info hier neerzetten om de vrolijke huisgenoot ALS zelf te bouwen :) (incl foto's, codes etc.)

(al zal het meeste hier dan al staan :P)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

neem gewoon een AVR. daar zijn gratis (volledige versies)compilers voor te vinden

Op 19 oktober 2005 10:50:42 schreef WilToyo:
neem gewoon een AVR. daar zijn gratis (volledige versies)compilers voor te vinden

Volkomen gelijk, maar iets goeds hoeft niet perse gratis te zijn. Ik vind PICbasic zijn geld waard.

Ik wil hem wel voor je compileren. Stuur maar naar mijn e-mail of zet de code hier op co.

Edit: heeh lucky luke, moet je niet eens verder aan je niet afgemaakte andere projecten, zoals proppellor clock?:P

[Bericht gewijzigd door VWG3JB op ]

Op 19 oktober 2005 10:57:21 schreef Jan Bot:
Edit: heeh lucky luke, moet je niet eens verder aan je niet afgemaakte andere projecten, zoals proppellor clock?:P

zoiets verwachte ik al:)

ja daar wil ik ook heel graag aan verder, maar mijn soldeerboutje is dood, en ik zit te twijfelen: NU een nieuwe bout halen (E10) die over +/- 10 maanden weer kaduuk is, of wachten op mijn verjaardag en een goed station vragen...

ik denk dat bijde opties elkaar niet in de weg lopen, maar ik geef mn geld liever aan onderdelen uit (en voor E 10 heb je aardig wat onderdelen...)

trouwens, die stappenteller en plintmod zijn af

plintmod moet aleen nog worden vastgezet met kabelhoekjes op de plint, maar die hoekjes kan ik niet vinden maar ik weet zeker dat er nog ergens 100 oid moeten zijn, dus nieuwe kopen heb ik geen zin in want zodra ik iets nieuw koop wat ik al heb vind ik het oude zodra ik het heb gekocht :(

en die stappenteller zit nog een stomme bedradingsfout in naar de dipslays omdat de datasheet van de displays niet klopte (hoe kan dat nou?!?)

Op 19 oktober 2005 10:57:21 schreef Jan Bot:
Ik wil hem wel voor je compileren. Stuur maar naar mijn e-mail of zet de code hier op co.

uhm, na aanpassingen krijg je m waarschijnlijk nog een keer of 8... (zeg niet later dat ik je niet gewaarschuwd heb!)

ok, je hebt mail.

Op 19 oktober 2005 10:50:42 schreef WilToyo:

met als nadeel dat ik WEER een andere programeertalen moet leren

nouja, mischien maar eens naar kijken, mara ik heb nog een paar 16f628atjes liggen die ik wil gebruiken, dus pas als die op zijn :)

edit:

@jan bot: ik heb je toegevoegd op msn.

Op 19 oktober 2005 14:58:41 schreef Lucky luke:
met als nadeel dat ik WEER een andere programeertalen moet leren

valt wel mee hoor, kan gewoon in C

Op 19 oktober 2005 15:08:34 schreef WilToyo:
[...]

valt wel mee hoor, kan gewoon in C

ik spreek geen C

ik spreek picbasic, een beetje ASM, wat HTML, een ietsje UBB, maar dan houd het op.

ik houd jullie hier op de hoogte heb ik gezegd:

1- jan bot heeft de 1e versie van de code gecompileerd, hierin moeten nog wijzigingen worden doorgevoerd
2- ik ben met een H brug voor motoren aan 't knoeien, ik heb nog niet alle onderdelen, maar het schema is goed geloof ik.

Ik heb het denk al een keer gezegd :P
Maar mikrobasic werkt ook fijn, en
is gratis tot 2kb hex output.
en heeft dezelfde structuur als picbasic.

Op 20 oktober 2005 19:38:35 schreef Rickzz:
Ik heb het denk al een keer gezegd :P
Maar mikrobasic werkt ook fijn, en
is gratis tot 2kb hex output.
en heeft dezelfde structuur als picbasic.

maar het is een andere taal.

mischien leuk voor andere projecten, maar van dit heb ik nu al een hele rats code, om dat nu allemaal te gaan vertalen...

het is al erg genoeg dat ik nu nog (na ontvangst onderdelen) een nieuwe manier om de motortjes aan te sturen moet gaan uitzoeken, om vervolgens de code aan te gaan passen (of niet..., dat moet ik nog zien)

PIC Basic cursus deel 7 zal gaan over het aansturen van zwakstroom motoren, dus eehhh...

Op 22 oktober 2005 01:19:26 schreef Frits Kieftenbelt:
PIC Basic cursus deel 7 zal gaan over het aansturen van zwakstroom motoren, dus eehhh...

Deel 6 is toch nog niet eens af :P?

Op 22 oktober 2005 01:19:26 schreef Frits Kieftenbelt:

dat duurt vrees ik ietsje te lang...

ik heb trouwens die H brug nog niet werkend, en mogelijk een 78l05 gesloopt.

heb 'm nl met verkeerdom gebruikt. ingang als uitgang, uitgang als ingang, gnd als gnd.

die motor draait nu continu...

heb ook maar NET aan genoeg onderdelen, of eigenlijk NET 4x2k2 te weinig, maar ik zal 's testen of het ook 10K kan worden.

het schema van de H brug ben ik ff kwijt, maar ik zal het opzoeken en hier posten. daarna ga ik verder knoeien (en hopen dat die 78L05 nog goed is...)

* Lucky Luke wil ALS morgen hebben rondlopen!

Neem een multimeter en trek het voltage na (die onderdeeltjes kosten toch maar 12 cent)

Op 23 oktober 2005 12:22:05 schreef jossie14:
Neem een multimeter en trek het voltage na (die onderdeeltjes kosten toch maar 12 cent)

en de electroboer is dicht op zondag.
daar gaat het me meer om.

schema van de H brug in kwestie:
[img=80x40]http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=H+brug.png[/img]
klik voor vergrote en niet misvormde versie

het leven van ALS heeft tot nu toe de levens gekost van:

1x 78L05
1x fuse 800ma traag

laatste wijziging dodenlijst: 23-10-2005-13:15

update dodenlijdt: 23-10-2005-14:07
minstens 1x bc337, mogelijk meerdere

(met rook en geluidseffect)
enkele huidcellen van mijn knie (til me voeding op aan t snoer en t ding zwaait tegen mijn knieschijf, op een plek die nogal zeer doet...)

Op 23 oktober 2005 13:15:32 schreef Lucky luke:
het leven van ALS heeft tot nu toe de levens gekost van:

1x 78L05
1x fuse 800ma traag

laatste wijziging dodenlijst: 23-10-2005-13:15

:P
Ik heb iets van 30 78L05's hier liggen en ook nog een hoop zekeringen...

eureka! ik heb een werkende H brug uitgedokterd:

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=new+H+bridge.png

ik zal als ik ALS afheb, en de code etc ook goed is wel het hele schema + code hier posten, en mischien ook een paar foto's van de mechanische opbouw. (heb nl. zelfgebouwde schakelaar om te detecteren of ALS niet tegen een muu aan zit)

nieuw probleem: de motor draait wel snel, maar niet krachtig. hij is niet sterk genoeg om de batterijen mee te zeulen...
zou een versnellingsbak (vertraging) dat oplossen?

is dit zó oninteresant? :P

ik zou natuurlijk ook op oplaadbare 9v blokjes kunnen rijden, alleen houden die het (naar schating) maar een kwartier uit. en ze moeten (met mijn huidige lader) 12 uur laden...

die blokjes zijn dan hopelijk net licht genoeg...

alleen, hoe laad ik ze snel(ler) op?

Op 28 oktober 2005 18:51:58 schreef Lucky luke:
es zijn dan hopelijk net licht genoeg...

alleen, hoe laad ik ze snel(ler) op?

Grotere laadstroom.

Er zijn batterijen die d'r voor gemaakt zijn om in 15 minutjes opgeladen te zijn, alleen die kosten een fortuin :(

Op 1 november 2005 21:14:49 schreef jossie14:
[...]
Grotere laadstroom.

Er zijn batterijen die d'r voor gemaakt zijn om in 15 minutjes opgeladen te zijn, alleen die kosten een fortuin :(

uhm, ja, maar uhm... voor 9v blokjes heb ik nog al een prehistorische lader... niet eens met een timer oid, je moet 'm zelf op tijd uit het stopcontact halen...

is die eenvoudige nicad lader van hier op de site geschikt voor nimh 9volt blokjes?

ik dacht dat ze 220mah waren, weet niet precies, moet ze weer eens opduiken...

spanning weet ik niet... iig geen 9volt, daar zijn het 9 volt blokjes voor :) (zal wel 8 nogwat zijn...)

edit: nimh gaat goed zie ik net bij dat ding, maar hoe pas ik m aan voor 9 volt?

en met 1/10 van de laadstroom in 14 uur is ie nog trager dan mijn huidige lader, die doet er nl 12 uur over...

Dan verdubbel je de laadstroom toch gewoon...

Op 2 november 2005 21:29:19 schreef jossie14:
Dan verdubbel je de laadstroom toch gewoon...

7 uur, alsnog niet snel als ze maar een kwartier lang meegaan...

uhm, tot hoever kan ik verdubbelen zonder rook, licht en geluidseffecten?