Mijn koelkast doet totaal niets meer. Alleen het lampje werkt nog.
Ik heb de thermostaat doorverbonden maar ook geen reaktie.
Zou het aan het relais kunnen liggen en zo ja waar kan ik die krijgen. Ik heb al wel begrepen hier dat als het de compressor is ik het best een neiuwe koelkast kan aanschaffen.
De koelkast is een Frigidaire RT150S drie jaar oud.
Alvast bedankt voor de eventuele reakties.
drie jaar is wel erg weinig.
Als het een beetje een standaard-aansluiting is heb je op het startrelais de blauwe en de bruine draad waarmee de stroom "toekomt" (dus van aan de stekker), daaraan zijn een blauwe en een bruine draad verbonden die naar lamp en thermostaat gaan, en de zwarte draad die toekomt op het startrelais is de "schakeldraad". Normaal moet je dus - als de koelkast zou moeten werken - tussen de blauwe en de zwarte draad 230V meten. Is dat het geval: startrelaisje losmaken (meestal gewoon trekken, wel eerst prise uittrekken
) en dan naar de lokale onderdelenhandelaar, eventueel met medeneming van alle mogelijke type- en serienummers die je in het toestel vindt.
Voordat je iets nieuws koopt, kijk eerst eens of de motor aanslaat als je het startrelais weglaat, dus meteen 220V op de motor.
Als de kast al een tijdje uitstaat moet ie aan kunnen lopen.
Ik heb bij Liebherr en Bosch gewerkt en daar kwamen we ook wel eens motoren tegen die gewoon "vastgelopen" waren.
Als je de motor moet vervangen dan is het einde verhaal.
Of je moet iets met garantie kunnen doen, bij Bosch en Liebherr zit er 5 jaar op.
Dan nog vind ik dat je van een duurzaam artikel als een koelkat mag verwachten dat-ie langer dan 3 jaar werkt. Dus voorzichtig proberen, levert dat niets op dan gewoon terug naar de winkel en stampij maken als ze niet mee werken.
ja, 't is het ene merk buiten het andere; ik ben verdeler, sommige (betere) merken geven inderdaad 5 jaar waarborg op de compressor, maar dat is ook niet alleszaligmakend (als je met een lek of een verstopping zit is het probleem daarmee niet opgelost). Maar die beter merken geven je wel meestal een fikse korting op een nieuw toestel als je "oude" toestel binnen de 5 jaar onherstelbaar kapot gaat. Dat is zo voor o.a. Liebherr/Miele, AEG, Bosch, Brandt,... maar ik geloof dat je dat niet moet verwachten bij zanker, zanussi (beiden met de "z" van "mizerie"
), friac en dies meer.
Bedankt voor de antwoorden zover. Ik heb alleen een probleem met het kapje verwijderen waar het startrelais zit. Moet dat met de nodige kracht gebeuren want ik zie zo niet hoe het er af te halen.
't één merk buiten het ander. Soms zit er één vijs in (duidelijk zichtbaar), soms zit er een "ijzertje" over dat je op één of andere manier moet lospikken, en soms inderdaad gewoon een beetje "lutsen" of eens wringen. Op sommige van die kapjes staan zelfs de instructies op, kijk eens met een zaklamp of er geen reliëfjes in die plastic staan die je aangeven wat je moet doen?
Ik heb het relais inmiddels verwijderd van de compressor.
Nu zitten er 3 pinnen. Op welke moet ik 220 aansluiten om hem te testen, is de vraag.
Alvast weer bedankt.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
begon hij ook eerst te stinken e.d.? had ik een x en toen was de opstartprint doorgebrand. zoek die eens op. die kan je zo weer opnieuw bestellen.
zie één van mijn vorige posts voor info over de verschillende aansluitingen.
Ook de startrelais durven wel eens beginnen smeulen of branden, geeft ook een helse stank.
[Bericht gewijzigd door Stefaan Van Slycken op ]
Ok bedankt, ik zal even zoeken.
Nee er lijkt niets doorgebrand te zijn. Ik ruik helemaal niets en het ziet er zo ook allemaal perfect uit op het eerste gezicht.
Stefaan, ik heb eigenlijk alles al afgezocht naar een topic over aansluitingen. Zojuist nog via jouw profiel, maar het blijft een heel karwei om het te vinden. Op trefwoorden vind ik ook niet de juiste info.
[Bericht gewijzigd door Addepat op ]
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Op 23 oktober 2005 19:15:00 schreef Stefaan Van Slycken:
drie jaar is wel erg weinig.
Als het een beetje een standaard-aansluiting is heb je op het startrelais de blauwe en de bruine draad waarmee de stroom "toekomt" (dus van aan de stekker), daaraan zijn een blauwe en een bruine draad verbonden die naar lamp en thermostaat gaan, en de zwarte draad die toekomt op het startrelais is de "schakeldraad". Normaal moet je dus - als de koelkast zou moeten werken - tussen de blauwe en de zwarte draad 230V meten. Is dat het geval: startrelaisje losmaken (meestal gewoon trekken, wel eerst prise uittrekken) en dan naar de lokale onderdelenhandelaar, eventueel met medeneming van alle mogelijke type- en serienummers die je in het toestel vindt.
dit bedoelt stefaan denk ik
Ok, dus voor alle duidelijkheid: de bruine draad van de stekker moet rechtstreeks op de zwarte draad aangesloten worden.
De blauwe blijft gewoon waar ie zit.
de bruine draden niet losmaken, die zitten daar ook voor een reden. Gewoon eens proberen verbinding maken tussen de "bruine" aansluiting en de aansluiting waar de zwarte draad opzit. Let op, als het een elektronische besturing is (dus geen klassieke thermostaat) zou ik zeker de zwarte draad losmaken, zodat je geen 230 op de "uitgang" van je elektronische sturing zet. Kan heel soms rare gevolgen geven.
Let wel op, ik zeg dit zeer algemeen, zonder het toestel te zien of te kennen, dus ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele rariteiten als dit toch een exotisch model zou zijn met rare aansluitingen.
De zwarte draad loopt vanaf de clixon(ik heb inmiddels begrepen dat dat een clixon moet zijn) de koelkast in(thermostaat).
Moet ik hem dan niet aansluiten aan het andere aansluitpunt van de clixon ? Want anders zit volgens mij de clixon nog tussen de stroomaansluiting en compressor in.
En het gaat er dacht ik dus om om te kijken of die clixon misschien kapot is en niet de compressor.
Bedankt voor de antwoorden.
Jammer dat er na mijn laatste bericht niemand meer heeft gereageerd.
Mijn huis is afgebrand nadat ik mijn koelkast aansloot op 2 van de drie pinnen van de compressor. Mijn vrouw is haar linkerbeen kwijt(nog een geluk dat het d'r kunstbeen was.)
Mijn wasmachine en tevens diepvrieskast moet ik nu ook vervangen. Of misschien dat iemand hier nog tips heeft over hoe ze te repareren. Maar dat maakt ook niet uit want ik heb geen stopcontact meer om ze aan te sluiten.
Ik leid nu een zwervend bestaan. Mijn vrouw huppelt achter mij aan....
Als het Miele-toestellen zijn die in de brand gezeten hebben: gewoon even 't zwart er afvegen en klaar 
(niet waar hoor, maar soit)
Die clixon dient om gedurende een korte tijd de startwikkeling van de compressor aan te sturen, als je 'm ohms doormeet moet je dus een kortsluiting hebben. En nadat er enige tijd wat stroom doorgelopen heeft schakelt die clixon de hulpwikkeling uit.
Ik zal bij gelegenheid eens een schemaatje tekenen, maar momenteel heb ik het helaas erg druk.
Ha, andere vraag: als je het toestel aanzet, hoor je dan iets klikken na een tijd?
Nee, ik hoor geen enkele klik, zoals gezegd totaal geen reaktie.
Ik wacht je schema wel af, en heb natuurlijk alle begrip er voor dat je het druk hebt.
Op 4 november 2005 18:57:21 schreef Stefaan Van Slycken:
Als het Miele-toestellen zijn die in de brand gezeten hebben: gewoon even 't zwart er afvegen en klaar
(niet waar hoor, maar soit)Die clixon dient om gedurende een korte tijd de startwikkeling van de compressor aan te sturen, als je 'm ohms doormeet moet je dus een kortsluiting hebben. En nadat er enige tijd wat stroom doorgelopen heeft schakelt die clixon de hulpwikkeling uit.
Ik zal bij gelegenheid eens een schemaatje tekenen, maar momenteel heb ik het helaas erg druk.Ha, andere vraag: als je het toestel aanzet, hoor je dan iets klikken na een tijd?
Hallo, ik ben op zoek naar info om onze koelkast te herstellen. De info uit deze post is erg behulpzaam.
Bij onze koelkast blijft de compressor continu draaien.
Als ik de thermostaat loshaal valt hij stil, dus dacht ik dat de thermostaat stuk was. Na vervanging blijft jij gewoon continu draaien.
Ben dan even verder gaan neuzen, en heb de indruk dat bij ons ook de zogenaamde 'clixon' (waarvoor dient dit, waar info vinden?) de dader is...
Wat kan ik (veilig) doen om dit uit te testen?
De compressor heeft 3 aansluitpennen.
De 'clixon' is blijkbaar in combinatie met een condensator verbonden met 1 van de 3 pennen.
Als dit helpt heb ik foto's beschikbaar.
Alvast bedankt voor jullie tips!
Erwin
Zit de nieuwe thermostaat goed aangesloten ?
Ziet de nieuwe thermostaat er precies hetzelfde uit als de oude thermostaat ?
Is de leiding (de voeler) niet geknikt ?
Aan de 'clixon' ligt het niet, als deze defect was, dan deed de compresser het niet.
De 'clixon' is een beveiliging voor de compresser.
[Bericht gewijzigd door MMSoft op (29%)]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Thermostaat was / is mogelijk probleem;
Koelkast is een Daewoo MRF 355 combi koel/vriezer.
Ik kan nergens tech info hiervan vinden.
Compressor is Danfoss.
Thermostaat is Danfoss, met volgende nummers:
-25T65
EN 60730-2-9
Aansluitpennen: #3, #6, 2x#4.
Ik heb volgende vervanger gebruikt:
Danfoss Servicethermostaat 1 (code 077B7001)
Deze heeft ook -25T65 op de behuizing, en zelfde nummer.
Hij heeft wel een aansluiting minder. (#6)
Eerlijkgezegd ben ik de juiste aansluitinfo kwijt. (Foto kwijt)
Uit de koelkast komt een 3 aderige draad, bruin, wit, blauw. Blauw gaat 1 op 1 naar lampje, lampje gaat via roze naar deurschakelaar, deurschakelaar gaat via rood naar thermostaat, ik dacht op pen #6.
Schemalayout op verpakking thermostaat schrijft voor thermostaat op #3 en #4 aan te sluiten. Zo zit het nu aangesloten. (Bruin op #3, zwart op #4)
Het cappilair zit ingepakt in de bekleding en ik kan dit dus niet controleren.
Van de vervangthermostaat had ik het cappilair gewoon los in de koelkast gelegd.
Is dit verhaal duidelijk genoeg?
Erwin
Staat er geen schema of iets als COM NO NC ofzo bij de aansluitingen op de nieuwe thermostaat ?
Uit de koelkast komt een 3 aderige draad, bruin, wit, blauw. Blauw gaat 1 op 1 naar lampje, lampje gaat via roze naar deurschakelaar, deurschakelaar gaat via rood naar thermostaat, ik dacht op pen #6.
Schemalayout op verpakking thermostaat schrijft voor thermostaat op #3 en #4 aan te sluiten. Zo zit het nu aangesloten. (Bruin op #3, zwart op #4)
Waar komt de zware draad vandaan ?