de bruine draden niet losmaken, die zitten daar ook voor een reden. Gewoon eens proberen verbinding maken tussen de "bruine" aansluiting en de aansluiting waar de zwarte draad opzit. Let op, als het een elektronische besturing is (dus geen klassieke thermostaat) zou ik zeker de zwarte draad losmaken, zodat je geen 230 op de "uitgang" van je elektronische sturing zet. Kan heel soms rare gevolgen geven.
Let wel op, ik zeg dit zeer algemeen, zonder het toestel te zien of te kennen, dus ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele rariteiten als dit toch een exotisch model zou zijn met rare aansluitingen.
De zwarte draad loopt vanaf de clixon(ik heb inmiddels begrepen dat dat een clixon moet zijn) de koelkast in(thermostaat).
Moet ik hem dan niet aansluiten aan het andere aansluitpunt van de clixon ? Want anders zit volgens mij de clixon nog tussen de stroomaansluiting en compressor in.
En het gaat er dacht ik dus om om te kijken of die clixon misschien kapot is en niet de compressor.
Bedankt voor de antwoorden.
Jammer dat er na mijn laatste bericht niemand meer heeft gereageerd.
Mijn huis is afgebrand nadat ik mijn koelkast aansloot op 2 van de drie pinnen van de compressor. Mijn vrouw is haar linkerbeen kwijt(nog een geluk dat het d'r kunstbeen was.)
Mijn wasmachine en tevens diepvrieskast moet ik nu ook vervangen. Of misschien dat iemand hier nog tips heeft over hoe ze te repareren. Maar dat maakt ook niet uit want ik heb geen stopcontact meer om ze aan te sluiten.
Ik leid nu een zwervend bestaan. Mijn vrouw huppelt achter mij aan....
Als het Miele-toestellen zijn die in de brand gezeten hebben: gewoon even 't zwart er afvegen en klaar 
(niet waar hoor, maar soit)
Die clixon dient om gedurende een korte tijd de startwikkeling van de compressor aan te sturen, als je 'm ohms doormeet moet je dus een kortsluiting hebben. En nadat er enige tijd wat stroom doorgelopen heeft schakelt die clixon de hulpwikkeling uit.
Ik zal bij gelegenheid eens een schemaatje tekenen, maar momenteel heb ik het helaas erg druk.
Ha, andere vraag: als je het toestel aanzet, hoor je dan iets klikken na een tijd?
Nee, ik hoor geen enkele klik, zoals gezegd totaal geen reaktie.
Ik wacht je schema wel af, en heb natuurlijk alle begrip er voor dat je het druk hebt.
Op 4 november 2005 18:57:21 schreef Stefaan Van Slycken:
Als het Miele-toestellen zijn die in de brand gezeten hebben: gewoon even 't zwart er afvegen en klaar
(niet waar hoor, maar soit)Die clixon dient om gedurende een korte tijd de startwikkeling van de compressor aan te sturen, als je 'm ohms doormeet moet je dus een kortsluiting hebben. En nadat er enige tijd wat stroom doorgelopen heeft schakelt die clixon de hulpwikkeling uit.
Ik zal bij gelegenheid eens een schemaatje tekenen, maar momenteel heb ik het helaas erg druk.Ha, andere vraag: als je het toestel aanzet, hoor je dan iets klikken na een tijd?
Hallo, ik ben op zoek naar info om onze koelkast te herstellen. De info uit deze post is erg behulpzaam.
Bij onze koelkast blijft de compressor continu draaien.
Als ik de thermostaat loshaal valt hij stil, dus dacht ik dat de thermostaat stuk was. Na vervanging blijft jij gewoon continu draaien.
Ben dan even verder gaan neuzen, en heb de indruk dat bij ons ook de zogenaamde 'clixon' (waarvoor dient dit, waar info vinden?) de dader is...
Wat kan ik (veilig) doen om dit uit te testen?
De compressor heeft 3 aansluitpennen.
De 'clixon' is blijkbaar in combinatie met een condensator verbonden met 1 van de 3 pennen.
Als dit helpt heb ik foto's beschikbaar.
Alvast bedankt voor jullie tips!
Erwin
Zit de nieuwe thermostaat goed aangesloten ?
Ziet de nieuwe thermostaat er precies hetzelfde uit als de oude thermostaat ?
Is de leiding (de voeler) niet geknikt ?
Aan de 'clixon' ligt het niet, als deze defect was, dan deed de compresser het niet.
De 'clixon' is een beveiliging voor de compresser.
[Bericht gewijzigd door MMSoft op (29%)]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Thermostaat was / is mogelijk probleem;
Koelkast is een Daewoo MRF 355 combi koel/vriezer.
Ik kan nergens tech info hiervan vinden.
Compressor is Danfoss.
Thermostaat is Danfoss, met volgende nummers:
-25T65
EN 60730-2-9
Aansluitpennen: #3, #6, 2x#4.
Ik heb volgende vervanger gebruikt:
Danfoss Servicethermostaat 1 (code 077B7001)
Deze heeft ook -25T65 op de behuizing, en zelfde nummer.
Hij heeft wel een aansluiting minder. (#6)
Eerlijkgezegd ben ik de juiste aansluitinfo kwijt. (Foto kwijt)
Uit de koelkast komt een 3 aderige draad, bruin, wit, blauw. Blauw gaat 1 op 1 naar lampje, lampje gaat via roze naar deurschakelaar, deurschakelaar gaat via rood naar thermostaat, ik dacht op pen #6.
Schemalayout op verpakking thermostaat schrijft voor thermostaat op #3 en #4 aan te sluiten. Zo zit het nu aangesloten. (Bruin op #3, zwart op #4)
Het cappilair zit ingepakt in de bekleding en ik kan dit dus niet controleren.
Van de vervangthermostaat had ik het cappilair gewoon los in de koelkast gelegd.
Is dit verhaal duidelijk genoeg?
Erwin
Staat er geen schema of iets als COM NO NC ofzo bij de aansluitingen op de nieuwe thermostaat ?
Uit de koelkast komt een 3 aderige draad, bruin, wit, blauw. Blauw gaat 1 op 1 naar lampje, lampje gaat via roze naar deurschakelaar, deurschakelaar gaat via rood naar thermostaat, ik dacht op pen #6.
Schemalayout op verpakking thermostaat schrijft voor thermostaat op #3 en #4 aan te sluiten. Zo zit het nu aangesloten. (Bruin op #3, zwart op #4)
Waar komt de zware draad vandaan ?
Wit gaat in de connector inderdaad over van wit naar zwart.
Veiligheidshalve heb ik de stekker uit het stopkontakt gehaald.
Bij losmaken draden thermostaat draait compressor niet.
Bij opnieuw aansluiten, en stekker weer in, hoor ik de compressor aanslaan, hij draait nu echter niet, maar blijft blijkbaar een tijdje onder spanning, vervolgens klikt hij af.
Na een poosje springt hij dan weer aan, en draait ook echt.
Wat leid je hier uit af?
Een compressor kan (mag) je niet uitzetten en gelijk waar aan zetten.
De druk in het koelsysteem is dan nog te hoog (deze zakt langzaam).
Als je de compressor inschakeld terwijl de druk nog te hoog is dan komt de compressor niet op gang, en trekt daardoor te veel stroom.
Daardoor schakeld de clixon de compressor uit.
Even later is de clixon weer afgekoeld en schakeld de compressor in, deze start nu ook omdat de druk nu laag genoeg is...
Er staat geen COM, NC of NO op de thermostaat.
Enkel een klein schema'tje wat aangeeft aan te sluiten tussen pen #3 en #4.
Haal kabel voor kabel los van de thermostaat.
Dus telkens een andere kabel (zodat er altijd maar één kabel verwijderd is).
Bij 2 van de kabels zal de compressor waarschijnlijk niet draaien.
Deze 2 kabels sluit je aan op de pennen #3 en #4.
Het is buiten kouder dan in je koelkast. Zet je koelkast simpelweg buiten en het zal terug koel genoeg zijn.
Zo zitten ze aangesloten.
Voor de duidelijkheid:
Er zitten slechts 2 draaden op de thermostaat:
wit en bruin. Deze zitten op pen #3 en #4.
Op 30 december 2007 12:10:01 schreef Lexje:
Blauw gaat 1 op 1 naar lampje, lampje gaat via roze naar deurschakelaar, deurschakelaar gaat via rood naar thermostaat, ik dacht op pen #6.Erwin
Waarom dat lampje zo? die moet toch rechstreeks op de 220? die heeft immers niets te maken met de thermostaat maar enkel met de deur.
Zo zitten ze aangesloten.
Voor de duidelijkheid:
Er zitten slechts 2 draaden op de thermostaat:
wit en bruin. Deze zitten op pen #3 en #4.
Het probleem is dat de compressor blijft draaien ?
Als er maar 2 draden op de thermostaat zitten, en als je er één (maakt niet uit welke) loshaald dan stopt de compressor.
Dan is de thermostaat het probleem !
Van de vervangthermostaat had ik het cappilair gewoon los in de koelkast gelegd.
Dat zou ook een probleem kunnen zijn, normaal zit deze op de verdamper gemonteerd.
De verdamper wordt erg koud.
Kan je deze monteren op de plaats waar de oude nu zit ?
[Bericht gewijzigd door MMSoft op (26%)]
Was mijn idee ook.
Echter met de nieuwe blijft hij ook draaien.
Ik heb deze vanochtend uitgetest door hem in de vriezer te steken. Dan gaat hij inderdaad schakelen.
Momenteel is de koelkast te warm. (nacht stilgestaan...)
Beste mensen,
Bedankt voor jullie tips & hulp.
In de tussentijd is het probleem nog steeds niet 100% verholpen. Toch zijn we al enkele stappen vooruit.
1. Blijkbaar is de goede locatie van het thermostaat capillair erg belangrijk. Kan iemand nog tips hierover geven?
2. Doordat de originele thermostaat helemaal ingepakt zit in de isolatie en piepschuim omheen de koelkast kan ik onmogelijk kijken waar hij henloopt.
3. In danfoss lektuur zegt men dat de voeler zo dicht mogelijk bij de verdamper moet zitten.
4. Heb de koelkast ontdooit. Vervolgens gaan zoeken in het vriesvak, en een paneeltje gevonden. Achter dit paneeltje komen de leidingen van de verdamper bij elkaar, en gaan dan door de achterwand richting compressor.
5. Om een gedeelte van de leidingen zit een soort van isolatie.
6. Nieuw gat in achterkant geprikt en daar de service thermostaat 1 doorheen geschoven tot in de isolatie bij de leidingen.
7. Koelkast weer aan de spanning.
Resultaat:
1. Compressor gaat lopen.
2. Koelt tot -27°C
3. Slaat dan af.
4. Slaat pas veel te traag weer in...
Gegevens servicethermostaat 1 Danfoss:
Cut-in: +2 / -5.5 °C
Cut-out: -13,5 / -25 °C
Wat kan ik nog proberen?
Zit de voeler nu wel op de goede plek?
Alvast bedankt en beste wensen voor 2008!!
Wie kan mij uitleggen hoe je een compressor van een vrieskast (siemens) test dus de spanning aansluiten op de 3 pennen ( het aansluitblok is verbrand )ik wil eerst de compressor testen voordat ik een aansluitblok ga kopen 60 Euro.
Welkom op CO
Maak even een nieuw topic aan in plaats van dit al knap uitgewoonde weer omhoog te trappen.
Oude topics kicken als je niks echt heb toe te voegen aan het voorgaande is "not-done", zodoende.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (39%)]