Google

GJ_

Moderator

Kunnen we niet met z'n allen afspreken dat we niet meer domweg naar Google verwijzen?
Als ik denk dat iemand te lui is om zelf iets uit te zoeken geef ik liever geen antwoord.
Iemand veroordelen geeft niks als je het maar voor jezelf houd zolang je niet zeker van je zaak bent. Ik ben niet in staat om na 1 post van de TS te beoordelen of hij werkelijk erg lui is. Door totale onkunde kan het ook best zijn dat iemand niks zinnigs heeft gevonden of juist bedolven is onder de Google-hits zodat ie helemaal door de bomen het bos niet meer zag. En dan is een ogenschijnlijk domme vraag ineens helemaal niet meer zo dom, een verwijzing naar Google is dan op dat moment vreselijk misplaatst.

klein is fijn

Moderator

Helemaal mee eens!

Zie voor meer info over dit onderwerp G... Hehe, geintje. :)

Ik verwijs ook wel eens iemand naar Google, maar dan naar een Google page met query om de TS even op weg te helpen, af en toe is het ook vrij moeilijk om te bepalen op welke termen je moet zoeken om een beetje goede resultaten te krijgen.

Dus ik vind dat verwijzen naar Google best mag, maar alleen als er een reden voor is. Domweg doorverwijzen kan je inderdaad beter weglaten, laatst zal ik zelfs een flame met brutale doorverwijzing, dat soort mensen mogen van mij best even 24uur geband worden om tot bezinning te komen.

ik zal het niet meer doen... (schamend smilietje)

maare, als er tegen mij wordt verteld: verwijs niet naar google, maar zoek daar zelf eens op, dan vind ik dat de topicstarter dat wel mag doen, zoals gezegd voorkauwen wil ik liever niet doen...

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
GJ_

Moderator

Was tegen niemand persoonlijk gericht. Ik hou er geen statistieken van bij, ik zie het gewoon heel erg vaak. Ik denk dat opvoedende taken ook meer bij de moderatoren horen dan bij de gebruikers.

Bovendien snap ik google ook niet altijd:
GOOGLE

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 22 november 2005 17:20:23

Helemaal mee eens ik ben vooral in het begin ook veel naar google doorverwijst, ik vond van mezelf niet dat ik lui was maar ik vond zoveel dat ik niet wist wat ik nu eigenlijk moest zoeken. Voor een beginner is het redelijk vervelend als hij heel de tijd zoek op google naar zijn hoofd krijgt geslingerd.

Henry S.

Moderator

Helaas kunnen een heleboel niet met Google overweg, voor newbie's is het niet duidelijk dat je je op Engels orienteren moet! Hetzelfde geldt voor de datasheets, pdf er achter wil wel eens helpen ;)
Een simpele sticky topic over het zoeken met Google icm met elektronica lijkt me wel handig.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Neemt toch allemaal niet weg dat er echt wel een hele hoop luie donders op dit forum rondlopen :).
Ik blijf verwijzen naar google als ik het gevoel heb dat iemand niet zelf onderzoek gedaan heeft.
En om nu te gaan verwijzen naar een sticky topic (want dat gaat volgens mij dan gebeuren) lijkt me op hetzelfde neerkomen.

soms wordt er te vulg naat google verwezen, daar ben ik het mee eens !

echter, ik doe het ook soms wel eens. een datasheet opzoeken, dat moet je maar zelf doen !

en als iem een probleem heeft, dan wil ik heus wel de plot van m'n oplossing geven, maar voor meer details moeten ze eerste effe zelf op google zoeken. Als ze het nog nie begrijpen, dan wil ik heus ook effe zoeken !

echter, m'n motto is, wat je zelf doet, doe je beter !

want in je startpost en heele beschrijving van je probleem geven, en dan in de laatste lijn gewoon een schema vragen, nee sorry, ik werk zo niet

beginners electronica staat op 1001 ² manieren beschreven in allerhande sites.

voorschakelweerstanden van leds zijn trouwens wel voor een google zoekactie geschikt !

GJ_

Moderator

Op 22 november 2005 18:40:05 schreef DIY:...
Ik blijf verwijzen naar google als ik het gevoel heb dat iemand niet zelf onderzoek gedaan heeft....

Dat is jou goed recht. Ik antwoord dan echter liever niet.

code:

hl=zh-CN

maakt het wel moeilijk...

GJ_

Moderator

><

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 22 november 2005 18:55:47

electronica is simpelweg een lijdensweg van begin tot einde !

eerst zet je je eerste led tegen een 9V blokje ... Pats, een stuk in je oog.

vervolgens kom je errachter dat er een weerstand voor moet, maar welke :S

je leert kleurcodes lezen, tot je een metaalfilm vind, die net iets anders gecodeerd is.

natuurlijk probeer je dan meerdere leds, gevolg, je weerstand fikt ... te laag vermogen ! verbrande vingers.

voor je vberjaardag vraag je zo'n soldeerbout ! tinspetters en verschroeide/ gesolten leds zijn het gevolg.

je ontdekt dat je die weerstandswaarde kunt berekenen, ipv gokken

ge koopt je eerste 555, die natuurlijk snel in een hoekje beland, omdat ie niet (meer) werkt.

na een jaar blijkt dat ie wel nog werkt, en ja je led (als ie nog heel is) knippert nu

hmmm zou het nie leuk zijn om 20 leds te schakelen met een 555

nu heb je dus een transistor nodig, weer verbranden poten. weer pijnlijke vinger van te knijpen op die dunnen pootjes, die als naalden kunnen steken !

ondertussen zit je al 2 jaar te knoeien met afval van anderen, ontgoocheling allom, want je kent er nieks van.

in het 3e jaartje klooi je wat met diodes, ook gevaarlijke dingen !

uiteindelijk heb je een leukidee, maar je weet niet wat je nodig hebt om het uit te werken, laat staan dat je een schema kunt tekenen !

je vraagt het op CO - Boem google tegen je kop... ja op Co is een dimbare knipperled echt wel basis !

alweer een ontgoocheling, en je kapt er weer enkele weken mee.

uiteindelijk kom je er zelf op, of is er iem zo lief om je te helpen.

.....

na 8 jaar, ben je van lampje/schakelaar gevordert tot simpele HF dingetjes en wat digitaal. De wet van Ohm is ondertussen belachelijk simpel georden.

echter nu kom je ook beginners tegen, die niets van Ohm snappen (ja ze kunnen de formule wel toepassen, maar ze rederneren niet genoeg "electrisch" ... en ook jij verwijst gretig naar google voor led problemen

wat uik dus wil zeggen, ooit zijn we ook zo geweest(ik toch) en voor wie leds niet zo van zelfspreken zijn ! niet van wakker liggen. vraag het maar, hoe bitsig het antwoord zal klinken, je komt er wel - nog enkele jaren geduld en je zult je ook ergeren aan dergelijke vragen!

de voorschakelweerstand klinkt als 1+1 in m'n oren

electronica is niet zo snel geleerd ! woordjes kan iedereen leren, maar rederneren in electrische grootheden, vraagt simpelweg ervaring ! Die doe je dus in het begin traag op, maar ooit komt een dag dat je het anderen zal kunnen uitleggen

dus ik blijf gewoon een zinnig antwoord geven op alle vragen, waar ik iets nuttigs kan aan toevoegen. (ook als dat maar de ruwe plot van een mogelijk opl is !)

Op 22 november 2005 17:13:18 schreef GJ_:
Was tegen niemand persoonlijk gericht. Ik hou er geen statistieken van bij, ik zie het gewoon heel erg vaak. Ik denk dat opvoedende taken ook meer bij de moderatoren horen dan bij de gebruikers.

Bovendien snap ik google ook niet altijd:
GOOGLE

voor de oplossing eerst even naar GOOGLE misschien ???

Ik kan me wel vinden in het standpunt van TS, maar ik wil er wel bij opmerken dat helemaal niet reageren ook bij de TS het gevoel kan geven van arrogantie van ons als CO gebruikers...

Dat kan ook een averechtse werking hebben waardoor de TS zich dom gaat voelen. Te dom voor CO...
Misschien is een sticky inderdaad een oplossing. Nieuwe mensen met even nieuwe vragen kunnen we dan verwijzen naar deze sticky.

Verder een mooie uiteenzetting van ervaringsopbouw, Mr Soldeer!! :-)
Mooi en nog waar ook :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
KT88

Overleden

Op 22 november 2005 17:13:18 schreef GJ_:
Was tegen niemand persoonlijk gericht. Ik hou er geen statistieken van bij, ik zie het gewoon heel erg vaak. Ik denk dat opvoedende taken ook meer bij de moderatoren horen dan bij de gebruikers.

Grappig, ik riep gisteren nog zoiets als in jouw startpost in vrijwel dezelfde bewoordingen.

Ik ben het er mee eens, zo hebben we ook al die lui die vragen hebben mbt. huiswerk.
Dan niet meteen gaan roepen "Huiswerk? Google!", maar probeer de poster zelf aan het denken te zetten met hier en daar een hint.
En inderdaad, heb je niets toe te voegen, post dan ook niets!

Just my 2 mV.

electronica is simpelweg een lijdensweg van begin tot einde !

Daarom ben ik ook in de audio gebleven, heerlijk stukje electronica waar ik nog dagelijks plezier aan beleef :-)

[Bericht gewijzigd door KT88 op dinsdag 22 november 2005 19:40:38

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Veel mensen gaan volgens mij direct naar actieve discussies, dan kom je zo'n sticky topic helemaal niet tegen.
Dus of dit de goede oplossing is vraag ik me af.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
GJ_

Moderator

Op 22 november 2005 19:00:56 schreef pd5ar:
[...]

voor de oplossing eerst even naar GOOGLE misschien ???

Ik heb hier 6 chineese woordenboeken naast me staan.

klein is fijn

Moderator

Op 22 november 2005 19:48:51 schreef GJ_:
[...]
Ik heb hier 6 chineese woordenboeken naast me staan.

Nu nog leren hoe je ze moet lezen. :)

GJ_

Moderator

Chinees lezen is het minst moeilijke. Schrijven is lastiger. Spreken is te doen als je hebt leren zingen: het is een toontaal. Verstaan is weer een stuk moeilijker.

In Hongkong en omstreken spreken ze kantonees, da's niet te doen. In Taiwan spreken ze wel mandarijn maar schrijven ze met een ouder soort karakters -dezelfde als in HongKong-, da's ook geen doen.

Overigens ben ik ook niet in staat een chineese krant uit te lezen hoor. Ik heb er tijd gewerkt en dan moet wel iets leren om vooruit te komen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 22 november 2005 19:55:25

Op 22 november 2005 19:36:34 schreef Fantomaz:
Verder een mooie uiteenzetting van ervaringsopbouw, Mr Soldeer!! :-)
Mooi en nog waar ook :-)

haha wat dacht je, tis m'n levensverhaal :D:D

klein is fijn

Moderator

Op 22 november 2005 20:11:10 schreef Mr Soldeer:
haha wat dacht je, tis m'n levensverhaal :D:D

Een LEDje op 9V batterij, helemaal vergeten! Ik heb dat ook nog eens gehad. Vroeger, helemaal verwonderd dat een doorzichtige LED op een lege 9V batterij rood licht gaf. Op een gegeven moment was de batterij echt leeg, dus een nieuwe gepakt. Led er op, tja, arme LED, rest in peace. En inderdaad, m'n vingers verbrand aan de pootjes van de led...

Ja, zelfs kif heeft wel eens LED's aangesloten zonder serieweerstand. :9

Henry S.

Moderator

Op 22 november 2005 19:39:22 schreef diode:
Veel mensen gaan volgens mij direct naar actieve discussies, dan kom je zo'n sticky topic helemaal niet tegen.
Dus of dit de goede oplossing is vraag ik me af.

Bij deze een request om stickies bovenin active topics te zetten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Op 22 november 2005 20:17:11 schreef klein is fijn:
[...]
Een LEDje op 9V batterij, helemaal vergeten! Ik heb dat ook nog eens gehad. Vroeger, helemaal verwonderd dat een doorzichtige LED op een lege 9V batterij rood licht gaf. Op een gegeven moment was de batterij echt leeg, dus een nieuwe gepakt. Led er op, tja, arme LED, rest in peace. En inderdaad, m'n vingers verbrand aan de pootjes van de led...

Ja, zelfs kif heeft wel eens LED's aangesloten zonder serieweerstand. :9

Zo herkenbaar, ik had van die vreemde ledjes van de Tandy. Witte led, huh, rood? Eh! het licht dooft langzaam, wat stinkt dat...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
klein is fijn

Moderator

Op 22 november 2005 20:59:07 schreef Henry S.:
[...]
Bij deze een request om stickies bovenin active topics te zetten.

Nee! Ik kijk altijd op de active page, ik zou niet graag zien dat daar constand topics staan die eigenlijk niet active zijn.

Trouwens, ervaring leert dat newbies nooit op de active page kijken, vandaar ook de vele dubbelposts. Ook kom je vanzelf door de rubriek als je een nieuw topic moet openen.

Henry S.

Moderator

Conclusie: Newbies kunnen/willen niet lezen. Daar is geen kruid tegen gewassen...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 november 2005 21:42:17

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.