zelfgemaakt mengpaneel

Ik ben dus bezig zelf een mengpaneel te maken en na al heel wat tegenslagen te hebben opgelost kom ik er nu niet meer uit! ik heb een klein schemaatje van een mengpaneel op het net gevonden, dit is een 3 kanaals, ik wil er een 2 kanaals van maken, het is een simpele schakeling met een BC 109 ik heb alleen een BC 547 tot mijn beschikking. wanneer ik er nu een signaal op zet (discman) en mijn "mengpaneel" op een versterker aansluit, komt er wel geluid uit, maar met veel ruis, en je kunt hem niet hard zetten, het kan geen bass verdragen.

-hoe komt dit nou? toch de BC 109? (is dit een ruisloze)
-heeft iemand misschien een ander simpel schakelingetje?

High met Henk

Special Member

Mogelijkerwijs zit de fout niet in de mengtafel, maar in de discman. Voor de aardigheid, je hebt hem toch wel aangesloten op de line out en niet op de hoofdtelefoon uitgang? Deze versterkt nl. al ietsies te vaak en vindt jouw toch red. hoog impedante mengtafeltje niet erg tof als belasting.

Verder hoop ik dat je er toch ook wel een eindtrapje achter hebt hangen, want spekaers zo op een mengtafel dat gaat totaal niet.

Mocht het niet aan het bovengenoemde liggen, stuur dan ff een schema, maakt alles wel heel veel duidelijker

Groetjes

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hoe zit het eigenlijk met line out uitgangen, om even op de bovenstaande discussie te reageren over de line out vd discman. Wat leveren die (voltage/ampérage/wattage enz)? Zijn daar standaards voor ofzo, want ik heb me daar nog nooit zo in verdiept.

[Bericht gewijzigd door Wesley op woensdag 20 maart 2002 20:15:29

High met Henk

Special Member

You got it Wesley,

Tussen de 0,7 V en 2V, maar weet ff niet heel zeker of dat PP is
of RMS
Moet ik heel ff nazoeken.

Groetjes

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het ligt niet aan mijn discman, heb nu een standalone cd speler te leen, en toch nog wanneer ik hem nu aanzet, kan ik het geluid niet hard zetten, omdat er anders enorm veel ruis op het signaal zit. wat moet ik nu doen?
moet er een opamp in mijn schakeling opgenomen worden? en welke? en waar?

Greetzz

Rens

High met Henk

Special Member

Op do 21-03-2002 19:13:01 schreef Rens:
Het ligt niet aan mijn discman, heb nu een standalone cd speler te leen, en toch nog wanneer ik hem nu aanzet, kan ik het geluid niet hard zetten, omdat er anders enorm veel ruis op het signaal zit. wat moet ik nu doen?
moet er een opamp in mijn schakeling opgenomen worden? en welke? en waar?

Greetzz

Rens

Rens, ben nog bezig met je antwoord
wordt vrij lang verhaal en zit beetje met project stress. maar als ik het goed begrijp heb je er geen eindversterker achter hangen en is dit het main problem. jij hebt de speakers er rechtstreeks achter hangen. .2 is dat je een mogelijkheid hebt dat je 1 v. d. 2 afspeel apparaten om zeep helpt met je cross fader. verdere uitleg volgt nog als ik beetje meer tijd heb

Groetjes

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hij schrijft toch echt dat hij er een versterker op aangesloten heeft. Maar kijk anders even op http://users.castel.nl/~muldm07/elektronica, daar zal ik een schema plaatsen van een hifi mengpaneel. Dit is een oud schema uit een elex.

Marcel

High met Henk

Special Member

Op do 21-03-2002 22:41:00 schreef Marcel:
Hij schrijft toch echt dat hij er een versterker op aangesloten heeft. Maar kijk anders even op http://users.castel.nl/~muldm07/elektronica, daar zal ik een schema plaatsen van een hifi mengpaneel. Dit is een oud schema uit een elex.

Marcel

sorry marcel had er ff overheen gelezen. tnx voor de info.
BTW ook een verrektes mooi schakelingen (ben tikkeltje ouderwets, schakel niet graag met op-amps dit is mooi transistor werk)Denk dat rens vrij eenvoudig hiermee geholpen is.

Groetjes

Sven

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 21 maart 2002 23:41:07

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

hé, dit is wel een leuk schema! zal kijken of het nu wel lukt! oja, ik heb schuifpotmeters van 10K log ipv 50K lin zou dit een groot probleem zijn, denk het niet. maar in ieder geval bedankt voor het schema!

Rens

Okay dan weer ff de volgende vraag; waar staan PP en RMS voor? Hoor mensen wel altijd over die termen praten, maar wat ze nu precies inhouden weet ik niet...

Hugo Welther

Moderator

RMS = Root Mean Square.
Is de Umax bij sinusvormige spanning.
Ongeveer gelijk aan 1,4xU, de wisselspanning
die je met een normale DVM meet.
Er zijn DVM die alleen RMS kunnen meten.

PP ken ik niet als spanningsaanduiding.
In de audio-techniek betekent het PushPull een bepaalde manier om audiobuizen te schakelen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
High met Henk

Special Member

ehh Hugo pp = piek piek, ofwel de 2 x de amplitude. en wat jij zegt over rms is niet helemaal waar d8 ik hoor. RMS is 1/2 wortel 2 van de piek piek waarde(dit is dus niet 1.4 maar 0,7 de helft). RMS is ook wel de effectieve waarde genoemd.

Groetjes

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Marcel, bedankt voor dat schema, ben er nu druk mee bezig, heb alleen een probleempje, mijn plaatselijke transistor-boer en Farnell kennen/hebben de BF494 (npn) niet wat zijn/kunnen alternatieven zijn?

en voor de diode 1n4001 kan ik toch ook wel een andere gebruiken? nl. de 1n4007 dit maakt toch niet zo veel uit, alleen dan dat de sperspanning hoger is. (dit is toch geen probleem)

Hugo Welther

Moderator

Op za 23-03-2002 15:10:34 schreef High met henk:
ehh Hugo pp = piek piek, ofwel de 2 x de amplitude. en wat jij zegt over rms is niet helemaal waar d8 ik hoor. RMS is 1/2 wortel 2 van de piek piek waarde(dit is dus niet 1.4 maar 0,7 de helft). RMS is ook wel de effectieve waarde genoemd.

Groetjes

Sven

Om ff volledig te zijn:

Umax = Ueff x wortel2 = Ueff x 1,41

Umax = Ueff / 0,707

Umax Umax
Ueff = ------- = ------ = Umax x 0,707
wortel2 1.41

Upp = piek-piek spanning

Upp = 2 x Umax = 2,82 x Ueff

Ueff = effectieve spanningswaarde

Umax = piekspannimg

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op woensdag 27 maart 2002 00:03:39

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
High met Henk

Special Member

Op wo 27-03-2002 00:02:32 schreef Hugo Welther:

[...]

Umax = piekspannimg

Dan wel ja, maar ik ging dus uit van PP en das 2 x jouw U max
dus logisch dat mijn rms waardering 2x zow laag lag met 0,7 tegen jouw 1.4

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 27 maart 2002 15:16:27

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op di 26-03-2002 19:00:35 schreef Rens:
Marcel, bedankt voor dat schema, ben er nu druk mee bezig, heb alleen een probleempje, mijn plaatselijke transistor-boer en Farnell kennen/hebben de BF494 (npn) niet wat zijn/kunnen alternatieven zijn?
en voor de diode 1n4001 kan ik toch ook wel een andere gebruiken? nl. de 1n4007 dit maakt toch niet zo veel uit, alleen dan dat de sperspanning hoger is. (dit is toch geen probleem)

Voor die 1N4001 kan je gerust een andere uit de 1N400x serie nemen. Wat betreft de transitor weet ik het niet. Mijn elektronica handel (BAAS in Assen) kon deze zonder problemen leveren. En dat is nog niet eens zo lang geleden.

Marcel

Hugo Welther

Moderator

Op wo 27-03-2002 15:15:50 schreef High met henk:

[...]

Dan wel ja, maar ik ging dus uit van PP en das 2 x jouw U max
dus logisch dat mijn rms waardering 2x zow laag lag met 0,7 tegen jouw 1.4

No hard feelings.
De Upp heb ik altijd als Utop-top geleerd vandaar mijn antwoord.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op woensdag 27 maart 2002 19:52:42

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Waar stond dat schema dan van dat mengpaneel?

Je moet even een aantal berichten terug lezen.

Marcel