heb deze week wat gelezen over bepaalde elco,s vervangen in versterkers ter verbetering van het geluid, (blackgate)
Speel met een rotel ra971 eindversterker die wat gril hoog heeft , de amp is een jaar of 15 oud, is er winst mee te halen om dan bepaalde cons te vervangen, door mischien betere.
wat je leest over verschillende condensators die allemaal net iets beter dan die andere klinken is in mijn ogen werkelijk onzin.
net zoals zilveren netsnoeren, speciale speakersnoeren die met goud afgeschermd zijn etc etc.
het enige waar ik het wel mee eens ben is dat het mogelijk is om met een platenspeler een beter geluid te halen dan met een CD, dat heb ik eens gehoord bij een of andere audiofiel die mij dure kabeltjes probeerde aan te smeren. maar daar heb ik zelf de apperatuur niet voor, je moet dan wel supertweeters hebben, en mijn mfb's gaan zo hoog nou ook weer niet.
houd je hand dus op de knip voor die elco's, en schaf in plaats van die een mooie platenspeler, cd speler of een stel speakers aan, of nog beter, goeie muziek! 
bovendien, de voeding is niet zo kieskeurig wat elco's betreft. ik neem aan dat dit een buizenversterker is.
maargoed, er zijn al een paar topics over die (on)zin van audiofiele kabels, condensators en de gedachte daarachter volgeschreven.
maargoed, ik raad je dus aan om je elco's lekker te laten zitten (tenzij het bejaarde dingen zijn die al 50 jaar achter de rug hebben, die kan je beter uit voorzorg en uit bromoogpunt vervangen)
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
soms is het zo dat je door het verhogen of verlagen van bepaalde elco's (hogere of lagere waardes) de klank kan verbeteren.
dwz de bass en de treble wat beter laten horen.
Moeilijk onderwerp.
Ik heb mensen werkelijk helemaal lyrisch zien worden na vervanging van de gewone elco's door Black Gates, natuurlijk nadat ze 300 uur hadden ingespeeld.
Ik kan me voorstellen dat het ook beter klinkt, als je voor 250 euro aan elco's aanschaft 
In werkelijkheid zal de waarheid ergens in het midden liggen denk ik.
Ik ken die Rotel wel, prima versterkertje, is nu een jaar of 10 oud denk ik? Oeps, tijd gaat snel, 15 jaar schreef je zelf al.
Dan kan het wenselijk zijn om de diverse elco's te gaan vervangen door nieuwe, niet omdat ze slecht klinken, maar omdat ze gewoon in specificatie terug gaan lopen.
Ontkoppeling van voedingen wordt dan slecht, het laag wordt waziger, enz. enz.
Vervanging door Black Gates leidt dan inderdaad tot verbetering, maar vervanging door gewoon goede 105 graden nieuwe elco's was *ook* een verbetering geweest....
Ik heb zelf goede ervaringen met Philips "Long Life" elco's in buizenversterkers, dus die zullen het ook goed doen in transistorversterkers.
Let er wel op dat het een goed merk is, Philips (BC), Panasonic, Nichicon, Elna of iets dergelijks, en geen Taiwan brol.
Zoek de 105 graden low ESR reeks, deze hebben een bewezen langere levensduur en behouden hun goede eigenschappen ook op langere termijn.
Ik heb in het verleden ook wel experimenten gedaan met Black Gates e.d. , maar heb nu nooit echt hemelsbreed grote verschillen gehoord.
In buizenversterkers kunnen koppelcondensatoren wel wat doen, alhoewel dat effect naar mijn idee ook wel eens wordt overdreven. Dat zijn echter geen elco's, maar polypropyleen e.d. Ander mechanisme.
Kortom: heb je het geld ervoor over: stop er lekker Black Gates in, laat ze 300 uur inspelen (of laat jezelf 300 uur inspelen
), en geniet ervan.
Ik denk zelf dat je vrijwel zeker net zo tevreden zult zijn met wat bescheidener typen.
Just my 0.02 volts 
nee geen geld zat , en ik geloof ook niet zo erg in al die zin en onzin, want dan moet je s,morgens eerst je versterker 3 uur in laten spelen e.d..
alleen ik dacht eigenlijk uit oogpunt dat de condensators zouden kunnen slijten, dit invloed heeft op het geluid .
en natuurlijk zal een gewone elco niks niet veel slechter zijn dan wat ik las blackgate.
kun je een con doormeten op waarde?
nee geen geld zat , en ik geloof ook niet zo erg in al die zin en onzin, want dan moet je s,morgens eerst je versterker 3 uur in laten spelen e.d..
alleen ik dacht eigenlijk uit oogpunt dat de condensators zouden kunnen slijten, dit invloed heeft op het geluid .
en natuurlijk zal een gewone elco niks niet veel slechter zijn dan wat ik las blackgate.
kun je een con doormeten op waarde?
inderdaad, alleen vervangen als ze beetje uit aan het drogen zijn.
je kan elco's en andere C's doormeten op lekstroom en waarde. de waarde meet je met een LC- meter, maar je kan er als het goed is ook zelf een bouwen of gaan rekenen met de oplaadtijd en stroom enzo.
de lekstroom meet je het best met een laagohmige weerstandsmeter, anders duurt het te lang om het ding op te laden.
maargoed, (gelukkig) geloof je zelf ook niet veel van die hypes in audioland.
Met een ESR meter kun je wel enigszins bepalen of een elco nog aan zijn waarden komt, maar het heeft niet zoveel zin.
Na 15 jaar mag je wel aannemen dat ze minder zijn geworden.
Ik zou ze gewoon allemaal vervangen, zelfs als er 40 stuks inzitten is het nog steeds tientjes werk.
Let er wel op dat je de capaciteitswaarde aanhoudt die vermeld staat, hogere waarden nemen kan lang niet altijd ongestraft (dit ondanks alle indianenverhalen! ).
Een hogere spanningswaarde kan geen kwaad, en zal alleen maar een langere levensduur tot gevolg hebben.
Neem tevens de gelegenheid te baat om de gehele print eens goed door te solderen, met name daar waar het warm is geweest (eindtrap, voeding).
Regel dan ook de bias weer eens af, en vervang tevens de volumeregelaar door een gesloten Alps of Noble als je dat ervoor over hebt (kosten ca. 25 euro).
Je herkent je eigen versterker niet meer terug!
Tenslotte nog dit: in tegenstelling tot wat algemeen gedacht wordt, is het continue aan laten staan van een apparaat beter voor de levensduur van de componenten dan hem steeds aan en uit te zetten.
Op de waarde van elco's zit een enorme tolerantie van tientallen procenten. Als 'ie maar niet heel erg afwijkt is is het niet zo een relevante eigenschap.
Inwendige weerstand en lek etc. zijn dat wel, zeker als elco's verouderen.
Elco's verouderen en verouderde elco's kunnen een negatieve invloed op meetbare prestaties en vast ook wel de klank hebben. En lekke elco's zorgen in oude apparatuur vaak voor extra hard krakende potmeters doordat daar dan DC over valt.
Let er in ieder geval op dat nieuwe elco's geschikt zijn voor de juiste spanning en niet te krap qua temperatuur in een wame versterker en op eventuele verdere eigenschappen als die relevant zijn (ESR, maat (!)).
Ik zou voor een dergelijke revisie een niet te onbekend merk kiezen en letten op de opgegeven levensduur, of je zin hebt om veel extra te betalen voor een mooi verhaal bij je C moet je zelf weten. Sommige High-End elco's zien er wel heel fraai uit, er zijn mensen die dat hip vinden.
Het gaat er echter niet beter van klinken oid.
[edit]
Ik moet sneller typen zie ik 
Met de laatste zin wil ik overigens allerminst suggereren dat er iets mis zou zijn met wat meer betalen voor iets dat er alleen maar mooier uit ziet of een beter verhaal meekrijgt.
Ik doe het zelf ook wel eens, maar zoiets is subjectief en moet eenieder voor zich weten.
[Bericht gewijzigd door Aart op ]
bedankt allemaal voor de adviezen ga er meeaan de gang en laat tzt weten of er verschil is. denk dat ik alle cons ga vervangen door ,,normale,, cons dit kost me de kop niet .
Anoniem
Ja, maar waarom zou je ze vervangen als je niet weet of ze nog ok zijn? Uit voorzorg? Rare redenering. Heb je dan het idee dat je versterker minder goed speelt dan vroeger? hoor je overmatige brom? Of heb je gewoon je kop laten zotmaken door dat artikel? Ik vind het persoonlijk een beetje onzinnig, maar je doet maar als je je daar goed bij voelt. Het zou wel leuk zijn als je ons iets laat weten. Stel dat het tegen elke verwachting in toch resultaat geeft, dan weten we wat ons te doen staat en we profiteren dan in elk geval allemaal mee van jouw ervaring. Je weet eigenlijk maar nooit. Zeg in electronica nooit: "dat kan niet"
beertje_01
My Tube is bigger then yours
even klein vraagje over elco's die phillips long life zijn dat die met die deukjes in aan de zij kant. indat geval heb ik een partijtje 330µF / 358v bij. tis maar ik weet niet in welke staat ze zijn....
beertje_01
My Tube is bigger then yours
er staat philips op
er staat ook een Q op
en dan ook ngo ergens LL
eb is proberen te meten op lekken en ze meten best nog goed.
alleen zijn ze gelijmd geweest en zie je dat hier en daar dat er een stukje van de folie van boven eraf is (de massa dus bloot is)
heben 5 klemmen (pin 1 is + en pin 5 is -)
Op 9 december 2005 20:27:40 schreef ledlover:
het enige waar ik het wel mee eens ben is dat het mogelijk is om met een platenspeler een beter geluid te halen dan met een CD
Interessant!
Enige informatie om die stelling veilig te stellen? Meetwaarden?
max29
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts. Einstein
elcoos vervangen waarom niet...
Veel elcoos van 15 a 20 jaar zijn leeglopenden...
50jaar laten zitten... zelfs je tanden gaan geen 50 jaar mee.. kijk eens waar die van gemaakt zijn.
Ik vervang datgene in de voorversterking, platenspeler en tuner met de beste kwalitiet blackgates als ze te betalen zijn natuurlijk als eerste.Heb er nooit spijt van gehad .... Zet die oude maar eens terug ....dan merk je het vanzelf.
Ander punt van aandacht voor mij is de plaats waar in het circuit zet je een top c-ee. Daar heb ik nog wat te leren.
Ik heb regelmatig versters gehoord die ook zonder black gates prima werken. Als je bij een audiofiel een gewoon philips elcotje in een black gate hoesje steekt zal hij ook beweren dat hij opeens beter klinkt let maar op. Wat mij betreft kul dus. Gewoon vervangen door een goeie elco en niet onnodig veel geld verspillen aan black gates, zilveren netsnoeren en al die andere onzin.
Overigens zilveren netsnoeren hoe kom je erop :')
[Bericht gewijzigd door Dominic op ]
max29
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts. Einstein

Prettig onzinnig ook, Au geleid slechter dan Ag en zelfs slechter dan gewoon Cu. Is Pt dan niet nog mooier ? Geleid vrij rot, maar duur
... 
En wel dagelijks poetsen he .. 
Anoniem
Op 12 december 2005 12:12:05 schreef max29:
* ik gebruik voor mijn verster zelfs puur gouden draad *
En ik diamanten en saffieren naalden op mijn platendraaier.
ALs je de ordinaire laser in je CDplayer vervangt door een robijnlaser, maakt het dag en nacht verschil, dat kan ik bewijzen.
En ik diamanten en saffieren naalden op mijn platendraaier
Gelukkig maar. Die stalen naalden slijten zo snel.
Op 12 december 2005 12:23:04 schreef grotedikken:
[...]
ALs je de ordinaire laser in je CDplayer vervangt door een robijnlaser, maakt het dag en nacht verschil, dat kan ik bewijzen.
in prijs zal het zeker schelen. 1 een is een 1 en een nul is een nul
Op 12 december 2005 12:23:04 schreef grotedikken:
[...]

Gelukkig zeg je verder niks over welk verschil
max29
zie en huiver: een black gate 50 volt 47 uF kost 1,85€.
Een kop koffie kost 1,85€.Wat kies je het genot van een B.G. onder het genot van vele, vele, vele bakjes eigen koffie of...
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand